Officieel: de Jaguar E-PACE

Auteur: , 67 Reacties

De kleine Jaguar SUV is eindelijk gepresenteerd!

Met een recordbrekende kurkentrekker (video) vlamde Jaguar de E-PACE de wereld in. De sportieve compacte SUV is vrij conventioneel vormgegeven door Ian Callum cum suis en volgens ons is dat een prima idee. De designtaal bij Jaguar Land Rover is immers dik in orde.

Voor het design van de carrosserie diende de Jaguar F-TYPE als inspiratiebron. Het DNA van Jaguar komt ook tot uiting in de vorm van de daklijn en de kenmerkende vorm van de zijruiten. Mooie woorden, maar het is gewoon een kleinere F-PACE. Toch geven we Ian Callum ook nog even het woord:

Established Jaguar design principles ensure the E-PACE is immediately recognisable as the sports car of its class. Our new compact SUV combines the interior space, connectivity and security that families expect with the kind of proportions, purity of design and performance not usually associated with such a practical vehicle.

Nog even wat feitjes over de afmetingen van de E-PACE: de compacte SUV is 4.395 mm lang. Met de 2.681 mm lange wielbasis biedt de E-PACE plaats aan vijf inzittenden, de beenruimte achterin is 892 mm. De bagageruimte heeft een inhoud van 577 liter.

Wat rijeigenschappen betreft belooft Jaguar dat dit de hot hatch van z’n segment wordt. De E-PACE is bovendien uitgerust met essentiële zaken als 4G Wi-Fi en een dik vet touchscreen. Voor de verbinding met de weg zorgt de AWD, die volgens de Britten op elke ondergrond z’n mannetje staat. In navolging van Tesla laat Jaguar je bovendien op internet je E-Pace samenstellen én bestellen.

De Jaguar E-PACE wordt leverbaar met benzine- en -dieselmotoren. Met de 221 kW (300 pk) sterke Ingenium-turbomotor sprint de E-PACE in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/uur, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 243 km/uur. Voor klanten die maximale efficiency willen, is er een voorwielaangedreven uitvoering van de 110 kW (150 pk) sterke Ingenium-dieselmotor (124 g/km Co2).

De E-PACE wordt in Nederland leverbaar voor prijzen vanaf 48.300,- Euro. Ter vergelijking: de F-PACE begint bij 57.100,- Euro (viercilinder diesel). Een gelikte promo-video van de nieuwe E-PACE check je op autojunk.nl.



67 reacties

-edit: yes! gefixt-
Ah. Prijs in de link gevonden! Maar iets duurder dan de Tesla 3, me like!
@porsche928: Je weet wel dat dit de E-Pace (baby F-Pace) is en niet de productie i-Pace elektrische auto? Model 3 heeft weinig te maken met dit ding.
Wat is het nut van een auto met 4G WiFi?! Neem aan dat de doelgroep wel een degelijk telefoon abonnementje kan bekostigen.
@jorden: dan hoeven de kinderen op de achterbank hun zakgeld niet stuk te slaan op prepaid MB’s… ;)
@jaspervdwinden: @jordan dit is in luxe auto’s voornamelijk voor directeuren en buitenlandse werknemers etc als die komen voor overleg. Wat het in een instap model doet weet ik niet. In een 7 serie of s klasse daarintegen is het wel handig.
@peug206: @jorden bedoel ik natuurlijk..
Ook prima in Skoda Superb! Is immers een goede taxi @peug206:
@jaspervdwinden: hahaha ja daar heb je een puntje. Maar betaald Jaguar dan het 4G abonnement voor je?
@jorden: ja, en jij betaalt hen weer… XD
@jorden: data verzamelen over de auto en berijder. Kan fabrikant gebruiken om product gerichter en efficiënter te verbeteren. Zie Tesla. Wordt de standaard in de industrie
Elke denkbare hoek is gefotografeerd behalve de gene met echt volledig en goed overzicht….
@srthellcat: update, nieuwe gallery toegevoegd.
-edit: dank u, is inmiddels toegevoegd aan artikel-
Stoere auto maar moet hem in het echt zien, foto’s vertekenen.
Lijkt me geen grote auto, tenzij die meneer die aan de kofferbak rommelt 2,25 meter lang is.
@imarinos: ja! Dat had ik nou ook! Of al die mensen zijn reuzen, of het is een serieus klein autootje…
@imarinos: kleine auto’s zijn zelden groot.
De mooiste van de familie! Samen met de F-Type coupé
Beetje een Suzuki Swift neusje (voornamelijk koplampen met die spitse neus), maar op zich wel een aardige auto. Oogt wel een beetje geforceerd samengeperst, eerst zien in het echt…
Vriendelijke uitstraling wel. Prima.
Maar waarom mag je op de achterbank niet naar buiten kijken van Jaguar? Vooral kinderen kunnen toch niks zien door die kleine ruitjes..?
@Rob: zodat je een reden hebt om een rear seat entertainment pakket aan te vinken..
Koning nep koelsleuf ..

Gril op een electrisch voertuig !!
@lincoln: Volgens mij ben jij je leesbril deze keer vergeten.
@berlinetta:

Ik wil me hier uit liegen ..
Maar kan zo snel nix verzinnen ..
@lincoln: fantastische reactie 👍
@lincoln: jezes lincoln, always blame the booze……..

dacht overigens ook dat het om dat elektra ding ging waar ze ’t al maanden over hadden..
@lincoln: drank maakt meer kapot dan je lief is
Schattig. Wat een dotje. Een echte vrouwenauto.
@kevin_krystofiak: Die F Pace coupe komt er waarschijnlijk ooit ook nog wel.
Waarmee moet deze concurreren? X3 en consorten? Daarvoor vind ik hem iets te oubollig. Verder wel een leuke auto.
Dus eerst soort cayenne op de markt brengen en daarna een soort macan? Wow!!! Nee echt wowowowow
Voorwiel aandrijving?? Is deze weer op basis van de Ford Mondeo?? Hehe
@kennone: net zo veel als de X-Type op de Mondeo is gebaseerd.

Nee dus.
Ik dacht altijd dat dit een elektrische versie van de f pace zou zijn
@rickross: I-pace dacht ik dat dat werd
@rickross: nee, die is met de ‘i’ van electrisch. Bij die Engelsen moet het altijd net even anders hè!
De F pace is al niet groot dan is dit ding helemaal klein en zo ziet die er ook uit.
Ik ben een jaggg lover maar vind dit echt niks. Hij ziet er echt een tikkie goedkoop en opgefrommeld uit. Beetje te rond en te vaag ofzo. Zou me graag dieper in de schulden steken voor zon F pace.
Dus Range Rover gaat met de Velar het succes vande F pace in de weg zitten en vervllgens gaat de E pace het succes van de Evoque (of zelfs de Discovery Sport) in de weg zitten?
@anders: of ze doen iets in de aard van wat VAG doet met de Skoda en Seat SUV’s? Als de basis van deze E-Pace er al ligt met de Discovery, waarom dan het cliënteel dat nooit een Range Rover zou kopen geen alternatief bieden? (verbeter mij als dit uit de lucht gegrepen is, en deze modellen niets met elkaar delen)
@winkeb: Seat en Skoda zitten ook inderdaad in dezelfde vijver te vissen) en Seat was (is?) ook jarenlang een zorgenkindje. Dat terwijl die vijver waarin zij zitten te vissen toch veel groter is dan de vijver van JagLaRo. Er zullen inderdaad heel wat mensen absoluut niet in een LaRo of stappen (of andersom), maar ik denk ook dat een heel groot grijs gebied is van mensen die toch een keuze maken tussen allebei. En VAG heeft zo ongeveer voor iedereen in ieder model in vier merken verkrijgbaar. Voor JagLaRo zijn er nogal wat onontgonnen gebieden. 2 gelijkende modellen voor een paar % meer klanten die anders absoluut geen LaRo hadden gekocht, lijkt mij een heel duur kostenplaatje . De aantallen/efficiëntie en winstgevendheid van Jag LaRo zitten nog niet bepaald op het niveau VAG. Maar ook voor mij geldt, ik zal het wel mis hebben. Want iedereen is gek behalve ik ;-)
Zie alle nieuwste auto’s uit het hogere segment, veel geavanceerdere userinterface en meer digitaal. Ziet er nu al gedateerd uit eigenlijk en dat is een gemiste kans!
Telkens weer zo’n lelijke stuur
De F-Pace is nog tot daar aan toe, maar dit is gewoon een Faguar…
Oké dit gaan Alfa Romeo problemen opleveren… 6 mille goedkoper dan een Stelvio? Yikes!
@w0o0dy: en een ander segment. De Stelvio is volgens mij eerder gepositioneerd naast de F-Pace
@awesome: volgens mij ook inderdaad.
@awesome: stelvio = Giulia = D-segment
E-pace = XE = D-segment
@w0o0dy: Stelvio is een maat groter, dus is de Stelvio goed in de markt gezet
gaan gaat
Lijkt wel of Engeland het nieuwe Korea of USA is geworden op het gebied van interieurs. Kan toch niet?
Ik vind het er net als een hotwheel uitzien. Veel te grote wielen, uiterlijk alsof ze net niet voldoende ruimte hadden om de proporties op orde te krijgen. Gelukkig valt de prijs mee, want 48300 voor een tweede auto voor mevrouw is natuurlijk peanuts. Ow u wilt ook nog even in het optieboekje kijken. Maar natuurlijk.
Niet om het een of ander, maar ik vind het maar een lelijk ding. Lijkt wel of de inspiratie op is bij Jaguar.
@roland78: dat is toch bij 90% vd merken zo. Oh nee dat heet een familie gezicht, lekker herkenbaar in marketing taal
Veel te duur in mijn ogen
Dus toch! Ik heb er gisteren 2 in camouflage zien rijden hier in Coventry. Kon het even niet plaatsen, proporties anders dan de F-Pace en leek niet op de I-Pace.

Geinige auto maar ik ben nog niet helemaal toe aan een SUV.
Mooie hyundai….
Ik vind hem niet zo heel mooi als ik eerlijk ben. Alle designelementen zijn tof, maar het geheel oogt eigenlijk iets te gedrongen, met als gevolg dat de auto te zwaar lijkt.
Was de opdracht: zet een F-Type hoog op de poten en maak hem braaf?
Zag laatst een gecamoufleerd pre-produktie exemplaar en die zag er qua proporties goed uit. Maar zonder make-up is het wel erg saai, maar het zal wel goed verkopen.
En waarom moet elke SUV een sportwagen zijn in de marketing teksten!? Een SUV koop je toch omdat ie praktisch is en comfortabel?
Buitenkant: mooi maar de veehoudingen lijken erg op de F-pace. Het glasoppeevlak is wel erg klein, zeker achterin. Is een vliegtuigraampje tegenwoordig genoeg?
Interieur: het ziet er krap uit. Wat doet die idiote ‘handgreep’ uit de Ftype trouwens in deze wagen? Ziet er niet uit. Moet t in het echt zien.
Concurrenten? Een X1, Q2, GLA?
@fastforward: Dat denk ik ook. F-pace is concurrent van: X3, Q5, Stelvio, etc.
Volgens mij is dit meer een concurrent voor een Fiat 500X.. anders had Jaguar wel besloten om wat strakke lijnen te behouden. Wat is dit ding “zacht” zeg..
Ik maar denken dat het een electrische versie van de F-Pace was…
Anyhow: fraaie bak! Concurent van de X3 en de Stelvio of ben ik nu weer op het verkeerde been gezet?
@baserace: Op het verkeerde been inderdaad. Deze auto is veel kleiner. Denk meer X1/ X0.5 of Audi Q2 qua formaat denk ik.
Ze zijn zo verstandig geweest de uitlaatpijpen weer wat meer op de hoeken te zetten. Zoveel leuker dit dan die design gedrochten van BMW en Audi.
Yep, binnenkort de best verkopende Jag ooit…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).