• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel! De nieuwe Audi TT RS, inclusief cabrio

Auteur: Author, gepost 25 april 2016 om 07:28 – 66 Reacties

Officieel! De nieuwe Audi TT RS, inclusief cabrio


Vijfcilinder madness in een scherp gesneden jas. Maar hoeveel pk heeft ‘ie?

We houden je niet langer in spanning (voor zover mogelijk), de nieuwe TT RS krijgt maar liefst 400 pk. Gelukkig hebben we meteen galleries van zowel de coupé als de cabrio voor je, dat kiest weer een stuk makkelijker. Want kiezen is nodig, aangezien de Europese verkoop al deze herfst van start gaat.

Het 2.5 TFSI-blok krijgt er 60 pk’s bij ten opzichte van de voorganger (rijtest). Het maximum koppel bedraagt een fijne 480 Nm, tussen 1.700 en 5.850 rpm. 0-100 km/u duurt daarmee slechts 3,7 seconden (3,9 voor de cabrio) en de top is afgeregeld op desgewenst 250 of 280 km/u. Wel knap trouwens, om een auto met een dergelijk vermogen -stevig maar niet mega- in minder dan 4 tellen naar de 100 te jassen.

Zoals bekend is verlichting een ontzettend dingetje voor Audi en juist op dat terrein werden bij de TT RS alle registers open getrokken. Het ding krijgt optioneel namelijk Matrix OLED achterlichten. LED-lichten vóór en achter zijn overigens standaard.

TT RS broeders

In het interieur is de Audi virtual cockpit met z’n 12,3 inches behoorlijk dominant aanwezig. Bovendien is het stuurwiel speciaal voor de RS met knoppen om de motor aan en uit te zetten, evenals toetsen om Audi drive select mee te bedienen. Je handen hoeven het leren stuurwiel dus alleen nog te verlaten om je bestelling bij de Mac aan te nemen, verder is het altijd 13:50 in deze rappe jongen.

Zoals gezegd komt de dikkerd deze herfst naar de dealers. Audi communiceert een Europese prijs van 66.400 euro voor de coupe en 69.200 euro voor de cabrio. Zodra we een Nederlandse prijs voor je hebben, lees je het uiteraard hier. Tel in elk geval maar vast een paar euro’s bij de hierboven genoemde bedragen op. Dan komt de klap straks wat minder hard aan.

Ook interessant!

  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • TT RS Heritage is eerbetoon aan Ur-quattro
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi TT-RS Iconic Edition - rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, TT, tt-rs

Vorig bericht: « Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeer
Volgend bericht: De Renault Koleos zegt bonjour! »

Lees Interacties

Reacties

  1. luckylennart zegt

    25 april 2016 om 07:35

    Ontzettend gaaf die coupe , maar de cabrio, nee, van de TT blijft ie lelijk

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      25 april 2016 om 23:36

      @luckylennart: in dit geval gaat er niets boven het origineel. Alleen de Porsche’s Boxter en Cayman evalueren prachtig. Vind ik ?

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        25 april 2016 om 23:37

        @roppp: evOlueren

        Login om te reageren
  2. kraakensmaak zegt

    25 april 2016 om 07:36

    Wat een lelijke velgen!

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      25 april 2016 om 08:49

      @kraakensmaak: Ja, lijkt wel zo’n Theo Jansen strandbeest.

      Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    25 april 2016 om 07:38

    400 PK is natuurlijk gruwelijk veel, maar toch lijkt mij de Alfa-Romeo 4C spider een betere optie, of een M2. Die eerste generatie TT kan mij alleen bekoren

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      25 april 2016 om 13:05

      @henkhupelschoten: vergis je niet, een 4C begint bij 72,000 euro voor de coupe, en 83,000 voor de spider…

      Login om te reageren
      • celicatwincam zegt

        25 april 2016 om 14:43

        @spykerboy: blijft de beste optie open: de mr2

        Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    25 april 2016 om 07:41

    Best indrukwekkende cijfers en het zal ongetwijfeld lekker klinken met zijn 5 cilinders aan boord. Is er ook bekend of er een handbak beschikbaar is? Zal vast niet… Ik vind het wel gruwelijk veel geld voor een TT.

    Login om te reageren
    • germancarsftw zegt

      25 april 2016 om 12:18

      @viezefreddyw: Er doken wel spyshots op van een TT-RS met handbak, ben benieuwd…

      Login om te reageren
  5. reactief zegt

    25 april 2016 om 07:45

    Echt wel flinke specs!
    Vergelen met de eerste R8 helemaal, want dat ontloopt elkaar niet veel, maar die kostte ruim 2,5x zoveel!

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      25 april 2016 om 08:07

      @reactief: scheelt zeker niet veel met de 1e R8 4.2 V8. Die had slechts 20pk extra, maar deze nieuwe TT RS verslaat die R8 zelfs qua acceleratie van 0-100:

      R8: 4,6 sec
      TT-RS: 3,7 sec

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        25 april 2016 om 09:53

        @autoriteit: die vorige generatie tt-rs was met 340pk al sneller. Weet niet of dat op papier ook zo was maar met een stoplicht sprintje zijn wij daar achter gekomen. Echter voelt de R8 wel 10x meer supercar aan als je er in rijd.

        Login om te reageren
        • autoriteit zegt

          25 april 2016 om 18:47

          @kennone: ok ja zo zie je maar hoe snel de techniek zich ontwikkelt he?

          Login om te reageren
      • gregorius zegt

        25 april 2016 om 10:02

        @autoriteit: en in een TT kan je gewoon achterin nog een fiets leggen. In een R8 kan je geeneens een 3wieler kwijt!

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          25 april 2016 om 10:40

          @gregorius: Een kinderfiets dan toch zeker ;)

          Login om te reageren
        • autoriteit zegt

          25 april 2016 om 18:49

          @gregorius: ja de TT-RS is een stuk praktischer dan de R8, maar ik zou toch altijd voor de R8 gaan. Want als je een R8 hebt, wat moet je dan in hemelsnaam nog met een fiets? Haha

          Login om te reageren
  6. patrick zegt

    25 april 2016 om 07:47

    Die coupé is wel lekker, alleen die velgen zijn zo 2002 uit de autostyle collectie.

    Login om te reageren
  7. guusboum zegt

    25 april 2016 om 07:49

    Realistisch dat de RS3 nu ook een vermogensupgrade krijgt? Flinke verhoging zeg, en dan komt er vast ook nog een plus versie ..

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      25 april 2016 om 13:21

      @guusboum: breng je rs3 gewoon naar JD Engineering. Goedkoper en scheelt weer BPM CO2-heffing.

      Login om te reageren
  8. thefmanl zegt

    25 april 2016 om 07:50

    Zo die cabrio is niet moeders mooiste

    Login om te reageren
  9. kennone zegt

    25 april 2016 om 07:52

    Heb in de eerste generatie TT-RS een paar keer gereden. Deze was ABT gechipt en zat ook op 400pk. Ondanks hij enorm snel was had je dat gevoel niet helemaal. Op een of ander manier haalde die stoelen het gevoel weg terwijl de km-teller in een bizar tempo naar de 200 liep. Je zou er eigenijk 2 goedkope kuipjes in moeten zetten.

    Login om te reageren
    • bmw507coupe zegt

      25 april 2016 om 08:21

      @kennone: zo heb ik er eigenlijk nog nooit naar gekeken. Zit wel wet in

      Login om te reageren
      • bmw507coupe zegt

        25 april 2016 om 08:21

        @bmw507coupe: wat*

        Login om te reageren
    • trident zegt

      25 april 2016 om 08:22

      @kennone: ? was dat ritje een keertje? zit regelmatig in een ttrs en heb tpch echt elke keer het achtbaangevoel

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        25 april 2016 om 08:50

        @trident: Nee heb er best vaak in gereden. Neemt niet weg dat je het achtbaan gevoel wel hebt maar niet zo heftig. Reed zelf toen der tijd een Lancer Evo III En die was met zijn 350pk een stukje langzamer dan die TT-RS maar had hier wel veel meer het gevoel dat ik echt in de stoel werd gedrukt.

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      25 april 2016 om 13:22

      @kennone: ooit gehoord van Audi schalensitze?

      Login om te reageren
  10. luckylennart zegt

    25 april 2016 om 07:54

    Is dit blok nog steeds een doorontwikkeling van de OER quatro

    Login om te reageren
    • silenro zegt

      25 april 2016 om 08:27

      @luckylennart: Nope, dit is een compleet ander blok. In de basis zijn ze begonnen met een 2.0 TFSI, en die door gaan ontwikkelen.

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        25 april 2016 om 09:27

        @silenro: Geen 2.0 TFSI.
        In de basis was het een 2.5 L inline-5 uit een Jetta welke alleen voor de Amerikaanse markt bestemd was.

        Login om te reageren
        • mcL zegt

          25 april 2016 om 10:26

          @exotic , @mikkeloentje: welke ook gewoon een doorontwikkeling is van de Urquattro motor: eerst 2.1 –> 2.2 –> 2.3 (2.4 diesel) en daarna als 2480cc (2.5) in de Jetta en Golf. Het het enigste wat van dit 2.5 MPI blok overgenomen is in de 2.5 TFSI, is het onderblok. Internals zijn totaal anders.

          Het klink alleen leuk voor mensen die niet zo gesteld zijn op VAG om de 2.5 als ‘jetta’ blok te bestempelen (omdat dit toch wel een vervelend goed product blijkt te zijn, en nee géén olieverbruik ;)). Alle auto journalisten in wereld zijn het erover eens… de 2.5 TFSI is een van de best klinkende motoren ooit gemaakt.

          Deze machine is niet voor niks 6 x “International engine of the year’ geworden!

          Login om te reageren
          • silenro zegt

            25 april 2016 om 10:35

            @mcL: Weer wat geleerd, in de AMT stond destijds dacht ik dat ze begonnen waren vanaf een 2.0 TFSI.

            En het geluid is inderdaad echt legendarisch.. Jammer dat ze dit blok niet leveren in de A4.

            Login om te reageren
          • mikkeloentje zegt

            25 april 2016 om 10:48

            @mcL: Je bent zelf een doorontwikkeling van de Urquattro. Maar bedankt voor de kennisdeling.

            Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      25 april 2016 om 08:51

      @luckylennart: Dit is een echt OER Jetta blok.

      Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    25 april 2016 om 08:01

    Ik vind dit nou ook weer niet echt een mooie dikke auto. Wel lekkere techniek.

    Login om te reageren
  12. premiumduitser zegt

    25 april 2016 om 08:23

    Doe mij er maar een! 400pk en 0-100 in 3,7 is echt niet normaal. Kun je héél wat 911jes mee pesten. En deze is ook nog lekker compact! Perfect zo in het rood en met dat R8 stuur!

    Login om te reageren
  13. larsyboy1997 zegt

    25 april 2016 om 08:34

    Maar is hij er ook in handbak?

    Login om te reageren
    • germancarsftw zegt

      25 april 2016 om 12:22

      @larsyboy1997: Schijnt er wel te komen, ik heb spyshots gezien van een TT-RS welke voorzien was van handbak.

      Login om te reageren
  14. PunicaOase zegt

    25 april 2016 om 08:40

    WOW wat een acc.specs. :-)

    Coupe vind ik mooier, maar ik zou toch voor de cabrio gaan… gewoon leuker rijden.

    Login om te reageren
  15. jochempie zegt

    25 april 2016 om 08:54

    Ik had eerlijk gezegd nog een iets snellere tijd verwacht voor de 0-100..

    Login om te reageren
  16. shifo zegt

    25 april 2016 om 09:00

    Ik schat een Nederlandse eindprijs van een dikke uitvoering 95-100k

    Login om te reageren
  17. gilettelubbers zegt

    25 april 2016 om 09:04

    Ben normaal niet echt fan van de TT, maar dit vind ik wel echt een dik ding! Behoorlijke specs ook

    Login om te reageren
  18. berlinetta zegt

    25 april 2016 om 09:29

    Ik ben niet echt een Audi-fan, maar dit vind ik toch een van de lekkerste auto’s in hun gamma. Die motor is magisch en ligt in een klein compact autootje. Fantastisch geluid. Lijkt me een erg fijne auto. Maar de concurrentie heeft ook fijne auto’s en die zou ik dan ook eerder kiezen. Een Cayman of een M2 spreekt me meer aan.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    25 april 2016 om 09:43

    Heel gaaf! Al heb ik persoonlijk toch liever de RS3. Als daar nu nog een sedan van komt….

    Login om te reageren
    • shifo zegt

      25 april 2016 om 11:16

      @dutchdriftking: only in Murica!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 april 2016 om 11:22

        @shifo: Hebben ze die daar wel? Ik dacht alleen de S3?

        Login om te reageren
        • shifo zegt

          25 april 2016 om 11:27

          @dutchdriftking: op ab/autojunk staat een video van de onthulling. In superslechte kwaliteit (snap ook niet waarom). Hij lijkt heel erg op de A3 facelift met de A4 koplampen + scherpe grill.

          Login om te reageren
  20. harrie zegt

    25 april 2016 om 09:43

    Wat doen die straalmotoren in het interieur?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      25 april 2016 om 10:18

      die blazen je haar droog.

      Login om te reageren
  21. audiisthebest zegt

    25 april 2016 om 10:06

    Holy shit, die is dik!

    Login om te reageren
  22. racerx zegt

    25 april 2016 om 11:41

    Ondanks dat ik niet bepaald audi liefhebber ben, zou ik deze RS boven de nieuwe Cayman S kiezen. Enkel en alleen vanwege de motor.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 april 2016 om 12:53

      @racerx: Ik weet nog wel een reden waarom je de 718 Cayman zou kunnen verkiezen boven deze: RWD

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        25 april 2016 om 14:10

        @Edge: Dikke touché, maar ik word (vooralsnog) echt niet warm van dat viercilinder turbootje. Zoals de 3.0 n/a I6 in m’n e86 Z4 3.0si worden ze helaas niet meer gemaakt… Binnenkort mag ik in een M2 sturen, es kijken of BMW het nog kan.

        Login om te reageren
  23. martijn11 zegt

    25 april 2016 om 12:02

    Wel een leuke auto

    Login om te reageren
  24. Onehp zegt

    25 april 2016 om 12:05

    Ben vooral benieuwd naar de technische details van dit ge-update blok, ie zou nu (veel) lichter moeten zijn. TT is leuk, maar een lichter blok in de RS3 zou het leukste zijn (praktisch gezien).

    Login om te reageren
  25. 888natan zegt

    25 april 2016 om 12:19

    Motor is fantastisch al zou ik denk ik toch een M2 kiezen op basis van een nog bruter uiterlijk, heerlijk!

    Login om te reageren
  26. Edge zegt

    25 april 2016 om 12:53

    Erg dik hoor! Dat is serieus snel spul met die 400pk. Doe mij er maar eentje in Imolagelb!

    Login om te reageren
  27. ghost zegt

    25 april 2016 om 13:25

    De prijs exclusief belastingen is eigenlijk precies goed. Zonde dat de overheid hier altijd roet in het eten gooit.

    Login om te reageren
  28. thomasthomas zegt

    25 april 2016 om 13:59

    3.7 seconden dat is echt wel heel heel rap voor een TT , kennis van me heeft een Ferrari 430 Scuderia die doet 3.6 seconden en daar wordt je echt in afgeschoten.

    Login om te reageren
  29. HZW zegt

    25 april 2016 om 17:09

    Je kan er minimaal 1/3de van de prijs bij doen voor Nederland.
    Dus dan kom je grofweg op € 88.500,- uit voor de Coupe’.
    En dat is toch een hele grote berg met geld voor een “MQB” product.

    Login om te reageren
  30. HZW zegt

    25 april 2016 om 17:14

    Er gaat ook nog een TT RS Performance (voorheen Plus) versie komen.
    Deze krijgt 420 pk en 500 Nm.

    Login om te reageren
    • mcL zegt

      26 april 2016 om 08:41

      @HZW: Waar vind jij de info dat deze plus/performance 420 pk zal gaan leveren ?

      Login om te reageren
  31. HZW zegt

    25 april 2016 om 17:35

    De vijfcilinder is nu een geheel “Aluminium” motor geworden en zou ± 25 Kg lichter moeten zijn.

    Login om te reageren
  32. HZW zegt

    25 april 2016 om 17:36

    PDF : https://audimediacenter-a.akamaihd.net/system/production/press_releases/5975/file_de/08851f422c032d0aa2944c634a948da2ce249dad/MediaInfo_Audi_TT_RS.pdf?1461332719&disposition=attachment

    Login om te reageren
  33. allesmetturbo zegt

    26 april 2016 om 09:32

    Startknop gejat vd giulia?

    Login om te reageren
  34. camber24 zegt

    26 april 2016 om 14:17

    Ik zou voor een F-type gaan. Veel meer klasse. Maar die lijkt me wel wat duurder..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North