• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeer

Auteur: jaapiyo, gepost 24 april 2016 om 23:02 – 23 Reacties

Afbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeerAfbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeerAfbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeerAfbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeerAfbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeerAfbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeerAfbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeerAfbeelding Deze Lancia 037 brengt je terug uit de stratosfeer

037-prototype
In de rijke rally-historie van Lancia was de 037 een tussenpaus, overschaduwd door de legendarische Stratos die vooraf ging en de evenzo legendarische Delta S4 die erna kwam. De 037 verdient echter meer eer.

Toen de Lancia Rally, beter bekend als de Lancia 037, haar debuut maakte in 1982 was het minstens zo’n indrukwekkende auto als de Stratos in 1972. Het was het eerste echte Groep-B monster, met onder het dunne Italiaanse blik veel techniek die zich bewezen had in de circuit-racerij. De 037 met diens twee zitplaatsen en middenmotor deelde dan ook technische details met de Groep 5 Lancia Monte Carlo die het World Endurance Championship won in 1981.

De 2.111cc grote viercilinder motor die achter de stoelen lag was afgeleid van de 2.0 liter grote motor uit de Fiat 131, maar flink onder handen genomen door Abarth. De mannen van de schorpioen ontwikkelden een compleet andere, lichte kop met 16-kleppen en twee nokkenassen. Als kers op de taart werd een compressor toegevoegd om de motor wat extra op te pompen. Het resultaat was 325 cavalli, die op de wielen werden losgelaten via een ZF-vijfbak. Abarth ontwikkelde ook grote delen van het chassis en de ophanging. Brembo schijfremmen zorgden voor de stopkracht.

In 1982 werd de 037 nog teveel geplaagd door kleine problemen, zoals dat wel vaker gaat bij beginnende projecten in de autosport. De eerste keer dat Autoblog meedeed aan de junkyard race ging het ook niet zo top als de tweede keer. Één jaar later was de Lancia echter klaar voor succes. Onder andere de Audi Quattro’s werden verslagen op weg naar het constructeur’s kampioenschap, met overwinningen in Monte Carlo, de Tour de Corse, de Akropolis Rally, Nieuw Zeeland en San Remo. Het was de laatste achterwielaangedreven auto die dergelijk succes kende op het hoogste niveau van de rallysport.

Van de 037 zijn naar schatting zo’n 150 exemplaren voor op de normale weg geleverd. Niemand weet precies hoeveel ‘Stradales’ er zijn. De FIA legde namelijk de fabrikanten wel op om binnen één jaar 200 exemplaren te bouwen voor homologatie, maar daar werd nog wel eens een beetje mee gerommeld. Straatversie’s die racers werden en vice versa, het kan wel eens gebeuren in Italië.

Wat zeker is, is dat je binnenkort bij Bonhams de kans krijgt één 037 te bemachtigen en wel een bijzondere. Het is namelijk het eerste prototype uit 1980. Enkele jaren geleden is de auto volledig gerestaureerd, dus wees niet bang voor weggeroest Italiaans ijzer. Wees wel bang voor de prijs, want voor oude Italiaanse, speciale raspaardjes betaal je tegenwoordig de hoofdprijs, ook als er geen paard op de neus staat te stijgeren. De schatting is dat de Lancia weg mag voor zo’n 320.000 tot 400.000 Lire Euro.

Ook interessant!

  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Lancia Delta keert terug
    Lancia Delta keert terug! Helemaal officieel!
  • terug in de rallysport
    Lancia Delta keert terug in rallysport!!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

037, bonhams, Klassiekers, Lancia, veiling

Vorig bericht: « Gebruik Koningsdag als een excuus om een 928 te kopen
Volgend bericht: Officieel! De nieuwe Audi TT RS, inclusief cabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. bmw507coupe zegt

    24 april 2016 om 23:03

    Heel erg gaaf

    Login om te reageren
  2. martinus zegt

    24 april 2016 om 23:06

    Wat een beest.

    Login om te reageren
  3. marinepower zegt

    24 april 2016 om 23:11

    Mooi van lelijkheid, net als de Lambo LM002.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    24 april 2016 om 23:15

    Fokk, dat dashboard heeft meer knopjes dan mijn Tucson…
    Gaaf ding…

    Login om te reageren
  5. talladega zegt

    24 april 2016 om 23:16

    Hij mag dan bijzonder zijn maar wat een gedrocht.
    Dan ga ik wel voor 1 van de 200 037 Stradales, ook geen zuivere schoonheden maar zeker vriendelijker voor mijn netvlies dan dit.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 april 2016 om 02:28

      @talladega: Deze wagen is dan ook niet gemaakt om mooi te zijn, maar om heel hard rally’s te kunnen rijden. Ik vind hem gaaf! Maar, zo’n 037 Stradale mag er natuurlijk ook zijn.

      Login om te reageren
      • talladega zegt

        25 april 2016 om 06:25

        @Edge:
        Nee, dit is een matig prototype van de 037, die je voor de helft op de kop tikt.
        Ik ben als Lancia liefhebber bekend met de geschiedenis van dit ooit zo trots merk, vandaar mijn voorkeur voor de productieversie.
        Kom nog wel 2 ton te kort, kleingheidje toch?

        Login om te reageren
  6. Ozan zegt

    24 april 2016 om 23:38

    Absurditeit op z’n best. Ik vind ‘m leuk. :)

    Login om te reageren
  7. mrmiyagi1982 zegt

    24 april 2016 om 23:42

    Gruwelijk over the top 80s….. I LIKE!!!

    Login om te reageren
  8. Pulizano zegt

    25 april 2016 om 00:33

    +1 voor de titel.
    Mooi artikel.
    Absurd gave auto!

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    25 april 2016 om 01:27

    wat een plaatje!

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    25 april 2016 om 06:37

    Wat een geil apparaat

    Login om te reageren
  11. patrick zegt

    25 april 2016 om 07:51

    Zo jammer dat het merk zo is gezonken. Wat een mooie en gave historische auto’s hebben zij gebouwd.

    Login om te reageren
  12. ruudbmw zegt

    25 april 2016 om 08:06

    Prachtig! Ik mis de ‘echte echte’ Lancia”s.. Niet die Fiat/Chrysler shit

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      25 april 2016 om 13:42

      @ruudbmw:
      Lancia is al sinds 1969 onderdeel van FIAT. In de tekst staat ook dat er een FIAT motor in zit…

      Dit, dit is een ‘echte echte’ Lancia:
      http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c8/b1/6a/c8b16a4dd103305fca0228b0aa8ccaf9.jpg

      Login om te reageren
      • ruudbmw zegt

        25 april 2016 om 17:18

        @Rob: ik bedoel ook de Fiats en de Chrylers met een Lancia logo

        Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    25 april 2016 om 08:44

    Echt een heel platte look, maar wel dik… (Als je vat wat ik bedoel?)

    Login om te reageren
  14. noudjuh zegt

    25 april 2016 om 10:01

    Wat een monsterlijke bak! In de positieve zin van het woord, absurd en over the top. Maar toch met een vleugje Italiaanse flair, gewoon super.
    Nu nog ff mn huis te koop zetten en dan nog hopen op n redelijke prijs bij de loterij…

    Login om te reageren
  15. PeugeotGTI zegt

    25 april 2016 om 10:03

    Schitterend, prachtig, geweldig. Dat “interieur” is ook echt te simpel, heerlijk. Zo. knopje hier, knopje, daar, paar metertjes, done! Duidelijk waar de prioriteiten lagen bij de ontwikkeling.

    Login om te reageren
  16. noreplacementfordisplacement zegt

    25 april 2016 om 10:34

    Best vet maar ziet er wel uit alsof n boer op texel dit geklust heeft in zn vrije tijd

    Login om te reageren
  17. goodolddays zegt

    25 april 2016 om 10:39

    Lijp

    Login om te reageren
  18. volvosaab zegt

    25 april 2016 om 11:31

    En alle smeltveiligheden en ralais lekker onder handbereik.

    Login om te reageren
  19. thomasthomas zegt

    25 april 2016 om 14:02

    Design by Leepu

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North