AB-lezer komt met oplossing voor organisatieproblemen Spa

Auteur: , 54 Reacties

Ook dit jaar was de organisatie op zijn zachtst gezegd niet fantastisch geregeld. Een lezer denkt een oplossing te hebben.

Spa

Formule 1 op Spa-Francorchamps is geweldig (of: kan geweldig zijn). Het is één van de mooiste banen ter wereld en nog relatief dicht bij huis ook. Er is helaas ook een andere kant. Ieder jaar staan er onder andere dikke files in de richting van het circuit. Naarmate de populariteit van de autosport in zowel België als Nederland toeneemt, zal het verkeer er ook niet minder op worden. Ook laat men organisatorisch een aantal steken vallen. Dat laatste zit Autoblog-lezer Niek niet lekker.

Reden voor Niek om eens goed te kijken naar oplossingen. Hij is student lucht – en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en een fan van de Formule 1. Ook hij ging dit weekend met zijn vrienden naar Spa om te kijken naar het spektakel. Hij heeft echter zijn twijfels om volgend jaar weer af te reizen naar België. In een motivatiebrief aan de organisatie van Spa uit deze AB-lezer zijn zorgen. Bovendien denkt Niek in oplossingen. Here we go:

– – –

Ten eerste wil ik jullie complimenten geven over de verkeerssituatie. Ondanks de erbarmelijke infrastructuur heb ik het gevoel dat jullie het verkeer veel beter hebben geregeld dan vorig jaar. Het verliep veel soepeler en op de terugweg vanaf de camping werden wij een andere kant opgestuurd dan de mensen met normale parkeertickets, waardoor we relatief snel thuis waren.
Ik had bronzen tickets, dus dan weet je wat je krijgt: veel drukte, rotzooi en lastig te vinden plaatsen. Dit was voorheen zo en nu weer. Wij besloten om op de Kemmel Straight te gaan zitten en we waren niet de enigen. Dit jaar waren de omstandigheden een stuk erbarmelijker dan de voorgaande jaren..

Er is een soort ontwikkeling die ervoor zorgt dat sommige mensen geen plaats krijgen en noodgedwongen in het bos gaan zitten. Op de top van de heuvel zetten de mensen die vroeg aankomen meteen hun stoeltje neer. Dit zijn mooie plaatsen, dus daar zal niemand gek van op kijken.
De heuvel vult zich gedurende de dag langzaam van boven naar onder. Hoe druk het ook is, onderaan is er altijd genoeg plaats. Dit omdat het gewoon onmogelijk is om jezelf een weg te banen door de rijen met stoeltjes die bovenaan staan. Niemand laat je erdoor en als je er eenmaal doorheen bent, dan moet je nog zigzaggen tussen andere mensen met kleedjes en stoeltjes. Er liggen overal losse stenen en er zijn veel gladde plekken waar ik veel mensen heb zien uitglijden met als gevolg door de lucht vliegende bakjes friet en ander voedsel. Eenmaal onderaan gekomen hoorde ik niets anders dan geklaag. Voor mensen die niet top te been zijn is het gewoon niet mogelijk om een mooie plaats te vinden. Zelfs ik als 19-jarige vond het bijzonder onprettig om naar boven of onder te moeten lopen. Het halen van eten en drinken en zelfs een plaspauze moet noodgedwongen worden uitgesteld tot na de race. Ook is er geen prullenbak, waardoor de rotzooi van de vrijdag en zaterdag zelfs op zondag nog bij de zitplaatsen ligt. Het werd op zondag zelfs zo erg dat mensen onder tegen de hekken gingen plassen, waardoor je dat vanaf drie meter afstand nog steeds rook. Dit is natuurlijk erg vies en zorgt ervoor dat mensen daar niet gaan zitten. Deze situatie zorgt voor irritatie en opstootjes. Daarnaast is de heuvel niet efficiënt bezet omdat mensen maar gewoon ergens neerploffen, in mijn mening kunnen er nog veel meer mensen bij als je het een beetje in goede banen leidt. Dus hier mijn voorstel:

Het lijkt mij heel erg slim om “banen” te graven in de heuvel, waardoor je als het ware een natuurlijke tribune krijgt. Mensen kunnen dan prettig zitten en de stoeltjes staan gewoon recht, zonder dat men zelf moet gaan graven en stenen onder de poten moet zetten ter stabilisatie. Het hoeven echt geen perfecte plaatsen te worden, maar als er een beetje een tribune komt dan zou je er veel meer mensen kwijt kunnen én dat zou de kwaliteit van het verblijf flink verbeteren. Daarnaast moeten er om de 20 á 30 meter trappen naar boven zijn, breed genoeg om overheen te lopen, maar te smal om op te zitten. Op deze manier kunnen mensen gemakkelijk naar boven om consumpties te gaan besteden, waardoor je veel meer inkomsten krijgt en het publiek een prettigere ervaring heeft. Dit jaar waren er 250.000 bezoekers, een geweldig aantal! Jullie moeten je wel realiseren dat er potentieel heel veel mensen gaan afhaken door slechte ervaringen met de staanplaatsen. Het realiseren van mijn voorstel kost natuurlijk geld, maar ik denk dat jullie op de lange termijn veel meer geld gaan verliezen als jullie dit soort dingen niet aanpakken, daarnaast is het maar een schrijntje van de totale inkomsten die al deze zitplaatsen opbrengen.

Ik hoop dat jullie mijn feedback en voorstel serieus nemen. Mochten jullie hulp nodig hebben bij de uitvoering dan ben ik uiteraard geïnteresseerd om te helpen.



54 reacties

Goede ideeën, maar ik vraag me bijzonder hard af of ze hier überhaupt naar om zullen kijken.
@ikschrijfookoverautos: zolang men toch wel betaald? Nee.
@ikschrijfookoverautos: Wellicht helpt het om dit verhaal door Google translate te jassen en er Frans van te maken. Opbouwende kritiek in het Nederlands voelt een Waal over het algemeen als een arrogante afbrander.
@rijnounsdoor: dat is er een die ik nog niet had bedacht! Ik gooi hem bij mijn mentale lijstje van redenen waarom dit hem nét niet zal worden.
@ikschrijfookoverautos: Als Niek een plaats op een tribune wil, moet-ie maar een tribunekaartje kopen.
@ikschrijfookoverautos: Nee natuurlijk doen ze niets met dat idee. Ik weet al wat er gaat gebeuren met de kaartverkoop van de tribunes als je gratis tribunes bij kemmel straight gaat maken. Sowieso zal een onverharde greppelstructuur altijd door regen weer een glooiende helling worden, dus moeten ze hem ieder weekend opnieuw ‘graven’. En paden smal genoeg dat je we wel kan lopen, maar niet zitten? Ik ben heel benieuwd hoeveel ruimte Niek nodig heeft om te zitten…
Anyway, Niek wil eigenlijk gewoon een tribuneplek maar heeft er geen geld voor over. Zeg dat dan :)
@tss68nl: Greppels wordt ook wel moeilijk tussen alle bomen door en de scheve heuvel en duur in onderhoud. Maar een paar ‘trappen’ omhoog van hout zou geen slecht idee zijn… Sowieso: als je slecht ter been bent, moet je niet naar Spa of heel vroeg en dan direct bij de ingangen naast het circuit gaan zitten …
@dawwg: Ik denk dat niet de enorme gladde helling langs kemmel op het oog heeft. Daar staat geen boom op, dus landerosie is een groot probleem zou het niet bedekt zijn met gras.
Goedkoop hout rot binnen 2 jaar weg en het hout zou het gras er onder belemmeren om te groeien, met als gevolg dat de hele wand inzakt. Nee, wil je daar met hout een tribune maken (en we hebben het over een enorme oppervlakte) dan zal je met een fatsoenlijke damwand aan moeten komen per rij. Zeer kostbaar en zou zoals gezegd de waarde van de andere tribunes erg doen dalen. Die prijzen beginnen bij €500, en daar zitten zelfs ook tribunes bij zonder vaste plekken. Spa is overigens de F1 liever kwijt dan rijk, ze maken er blijkbaar ieder jaar nog verlies op (vanuit het circuit/gemeente). Ze hebben al aangegeven als NL een race gaat hosten, dat Spa er mee stopt.
Goed verhaal !
Ps. een schrijntje is een altaartje.
Tja, de beste plek blijft op de bank thuis.
@dutchdriftking: nu ik voor ’t eerst de V6 turbos live heb meegemaakt kan ik helaas niet anders zeggen dan, inderdaad.
@str8six: O, toch doorgekomen ondanks foutmelding op de app?
@dutchdriftking: nu ik voor ’t eerst de V6 turbos live heb meegemaakt kan ik helaas niet anders zeggen dan, inderdaad. Wat een aanfluiting!
@str8six: is dan is de 2 seater met v10 live aanhoren dan geen argument? Voor mij wel😍😍
@str8six: GP3 en F2 en de Porsches klonken allemaal inderdaad stukken beter en luider dan die F1 stofzuigers; helemaal al in vergelijking met de Schumi’s 1994 Benetton met V8, laat staan de V10s of V12s :)
Ik heb zelf wel is een behoorlijk stuk grond afgegraven voor een zwembad in de ardennen maar dat gaat niet van harte, veel rots, een alles behalve makkelijke bodem.
@flippiez06: zonder wrijving geen glans! Een baantje trekken voelde na gedane arbeid vast veel lekkerder! ;-)
@rijnounsdoor: ja zo is dat, maar ik wist niet dat steen zo hard kon zijn ;)
@rijnounsdoor: dat is waar maar ik wist niet dat steen zo hard kon zijn ;)
@flippiez06: je moet ook niet met een Spa graven.
Bedankt voor je input, we leggen het in het onderste bureaulaatje.
Goed plan, maar voorlopig moet er nog steeds veel geld van de staat bij elk jaar, dus het is maar de vraag of ze überhaupt willen investeren.
Ik ben er 2 jaar geleden bij geweest, dat was toen leuk, maar vanwege alle verhalen en de drukte van nu zul je mij niet meer op Spa zien tijdens een F1 weekend.
@trustmeiamanengineer:
True. 24 uur of Spa 6 hours zijn daarentegen wel een feest, 50.000-60.000 mensen is ideaal.
Ik ben het H E L E M A A L met je eens. Ik heb er vorig jaar ook een open brief over geschreven… het is gewoon erbarmelijk. Maar ja, voorlopig blijven de aantallen komen en men denkt niet aan lange termijn… diep diep trieste organisatie. Hopelijk brengt Liberty Media een verschil…. 😪
Wij hadden bovenaan Copenhagen een zelfde ervaring en zaten wonderbaarlijk genoeg over een zeer vergelijkbaar idee te brainstormen. Zou inderdaad een hele verbeting zijn als er een relatief kleine investering zou worden uitgevoerd, hopen dat volgend daar ook verbeteringen plaats vinden..
Denk dat Niek beter een skybox kan huren, lekker met de voetjes in ’t pluche..
Verzin ook eens een oplossing voor het bus probleem. Alle bussen worden kop staart geparkeerd met als gevolg dat de ene bus pas kan vertrekken als de andere weg is. Wij zaten voor vier in de bus die pas twee uur later kon vertrekken vervolgens werden we door de agenten de hele Ardenne door gestuurd en duurde het een eeuwigheid eer we op de snelweg zaten. Ik kom uit Tilburg en was pas om 22:00 thuis. Qua infrastructuur is Spa een ramp. Ik zat ook op zo’n heuvel, vreselijk om daar uren te moeten zitten. Ik twijfel echt of ik een volgende keer nog ga. Ik denk er sterk over na om volgende naar Hongarije te gaan. Kost misschien wat meer maar wat ik begrepen heb geeft dat veel minder ergernis.
En A.B wanneer komt die edit knop nu eindelijk eens.
@munchy: gewoon voutloos tiepen jho
Goed verhaal, maar ik vind het nog veel te mild. Ik ben de dag wel prima doorgekomen daar, maar afgezet tegen wat je betaalt en het feit dat we in 2017 leven in een Westers land, is de manier waarop dingen daar (niet) geregeld zijn absurd en schofterig.
Ik blijf er bij F1 is een debiele sport… die hele verkeersinfarct en dan voor een paar honderd euro op een smerig heuveltje in de pislucht. Voor een sport waar zoveel geld in omgaat… hoe moeilijk kan het zijn wat meer tribunes te plaatsen? Die staan ook bij VV-Bal-op-dak-13
@jorden: eigenlijk heb je gewoon gelijk.
@jorden:
Enig idee hoeveel tribunes er nu reeds werden bijgebouwd?
@jorden: Ze lachen zich ook rot bij Liberty Media. Ze hadden zich niet voor kunnen stellen dat ze zo veel geld krijgen van een baan voor de organisatie en dat zo’n baan zoveel geld kan vragen aan mensen. Uitmelken die handel; de mensen blijven toch wel komen.
@jorden: heb z’on gevoel dat nascar beter geregeld is.
Daarvoor ga ik met veel plezier naar Silverstone en Oostenrijk. Verkeer bij Silverstone is ook ruk na de race. Ze hebben daarvoor een festivalletje met bands en rijders die langskomen na de race. Top geregeld.
Ben eigelijk wel benieuwd hoe meneer zijn studenten kamer eruit ziet.
Je hebt in Nederland een stad met de naam Almere… niemand gaat deze stad missen als het niet meer is. Mijn idee ipv Francorchamps, maak van Almere een groot circuit… Alleen maar een win-win situatie.
@toyotaprius: aha, daar hebben we weer iemand die Almere niet kent dan wel begrijpt.

Overigens, tussen Almere en Zeewolde kun je een prima circuit aanleggen.
Is die plek/heuvel het enige probleem? Valt mee dan.
Wie denkt dat de Waalse organisator van de F1 hier ook maar één seconde van wakker ligt die is er aan voor de moeite. Het enige wat dergelijke mensen interesseert dat is een mooi en vet betaald postje, de rest kan aan hun **** roesten. Wie ook maar enigszins bekend is met de doorsnee Waalse mentaliteit zal dit alleen maar kunnen beamen.
@jannemaneke: kun je nagaan hoe erg het zou zijn het door Vlamingen of erger nog Nederlanders georganiseerd zou worden. De Nederlanders hebben hun nationale circuit zelfs aan zee gelegd. Aan de verkeerde kant van Amsterdam. Totaal onbereikbaar op een mooie zomerdag. En als het je wel lukt om op het circuit aan te komen loop je door mul duinzand te banjeren om een plekje te vinden. Dan zijn die Walonen zo gek nog niet.
Het enige wat ik mij kan bedenken als ik dit verhaal lees is: “Als het daar dan maar niet een keer misgaat en men in paniek raakt, want dan heb je me toch een ellende”. Bijzonder dat het zo slecht geregeld is daar zeg.. vorig jaar al veel over gelezen waardoor ik sowieso al niet zou gaan. Aantal jaren geleden naar de GT3 geweest en dat was een stuk beter te doen. Kon uiteindelijk ook gewoon op het podium op een stoeltje zitten en ook verkeer en parkeren was prima te doen. Maar goed, ook een stuk minder publiek dan bij de F1 natuurlijk..
Lekker thuis voor de buis, zie je meer, weet je wie op welke plaats rijdt en heb je overzicht op alle actie op de baan. Ik ben toch niet gek….
Alle azijnpissers die net als mij peanuts hebben betaald voor hun kaartje op brons mogen volgend jaar lekker thuis blijven. Heb ik tenminste wat meer ruimte!
Dank u voor het meedenken.
Of het nu Nederlandse, Vlaamse, of Waalse €uro’s zijn, zo’n toegangskaartje – ook al is het Bronze – kost natuurlijk een klap geld. Tarieven die naar mijn gevoel gebaseerd zijn op het streven naar brake-even spelen bij 60 á 70 duizend toeschouwers (brake-even: inkomsten tegenover de dikke vette fee die de kleine dictator nog had afgedwongen).
Dankzij al die Nederlanders zijn ze daar in het Waals gewest nog tot begin November aan het centen tellen. Max blijft nog wel even en wanneer die Honda eindelijk heel blijft en er volgend jaar een pk of 30 á 40 meer uit weet te persen, dan zal er naast Oranje ook de nodige zwart/geel/rood op de tribunes zitten (en als je snel langs rood/geel rijdt dan lijkt het weer oranje ;-) ).
Die rare Walen zullen dus vast wel iets doen om de clientele tevreden te houden (krijgen) …
@ramshoek: Met dank aan Bernie’s wurgcontracten maken ze elk jaar verlies, zelfs met deze grote toeschouweraantallen. Als je resultaat wil hebben moet je een perfecte franstalige brief schijven naar Nathalie Mailet (ze is een française). De infrastructuur op spa zullen ze niet voor 1 weekend volledig aanpassen om dan nog meer verlies te lijden.
@ramshoek: waarom betaalt een circuit eigenlijk aan de organisatie? Zou het niet logischer zijn dat de organisatie van de grandprix het circuit betaalt uit de TV gelden om daar een race te mogen houden?
Of liggen de per definitie verlieslatende circuits overal en moeten ze races en bezoekers aantrekken om minder verlies te maken? En zien overheden het (net als het overschot aan vliegvelden) als een manier om werkgelegenheid te creeëren? Iets wat kiezers altijd graag zien.
Vorig jaar hadden we dat verhaal van die groep met rolstoelplaats waar het een en ander niet goed ging. Kunnen we vragen of ze dit jaar gratis zijn geweest oid?
Gezien de prestaties van onze boy wonder verwacht ik dat volgend jaar een stuk rustiger zal zijn en dat alleen de echte F1 er weer zullen zijn en niet alle Verstappen fans.
in dit gedeelte van België spreekt men schrijft men, enkel en alleen Frans, dus… ik vrees dat ze deze brief niet gaan kunnen lezen…
@scorer: Nathalie Maillet is een Française dus ik vrees er voor.
Ik zeg meer tribunes voor brons, dit jaar was er een algemene tribune vlak naast de verstappen tribune. Deze tribune was voor iedereen toegankelijk, alleen deze tribune stond niet aangegeven op de kaart. Deze tribune ontdekte ik vrijdags en zondags heb ik er weer gezeten. En zo zijn er vast nog wel wat plekken langs het circuit waar ze zulke extra tribunes neer kunnen zetten. Zo kan je ook meer mensen kwijt en hoef je niet te slepen met je eigen stoel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).