• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de vernieuwde F-type

Auteur: machielvdd, gepost 2 december 2019 om 21:46 – 52 Reacties

Afbeelding Officieel: de vernieuwde F-typeAfbeelding Officieel: de vernieuwde F-typeAfbeelding Officieel: de vernieuwde F-typeAfbeelding Officieel: de vernieuwde F-typeAfbeelding Officieel: de vernieuwde F-typeAfbeelding Officieel: de vernieuwde F-typeAfbeelding Officieel: de vernieuwde F-typeAfbeelding Officieel: de vernieuwde F-type

Zowel van binnen als van buiten heeft de Jag een flinke opknapbeurt gekregen.

De uitdrukking ‘smaken verschillen’ is niet vaak gebezigd als het ging om het design van de F-type. Het was namelijk een van de weinige auto’s die iedereen unaniem mooi vond. Je zou daarom denken dat ze bij Jaguar geen reden hebben om rigoureuze veranderingen te doen aan het design, maar dat is toch wat ze gedaan hebben.

We konden het al zien op de gelekte foto’s en nu dus ook op de officiële foto’s: de auto is voorzien van een compleet nieuw front. Dit was een behoorlijk risico, maar de Britten zijn er desondanks in geslaagd de schoonheid van de F-type te behouden. Petje af dus voor het ontwerpteam, want het is een lastig opgave om de F-type een nieuw gezicht te geven zonder hem te verpesten. Minder opvallend: ook de motorkap en achterlichten zijn gewijzigd.

Onderhuids is de F-type evenmin ongemoeid gelaten. Het meest opvallende: de V6. Die schittert namelijk door afwezigheid. In Nederland in ieder geval. De keuze is nu beperkt tot vier- en achtcilinder motoren. De viercilindermotor uit de instapversie is hetzelfde gebleven en beschikt nog steeds over 300 pk. Er is een nieuwe V8-variant aan het motorengamma toegevoegd. Deze is iets tammer dan de R, die we al kennen, en vult daarmee het gat dat onstaat door het weglaten van de V6. Deze beschikt over 450 pk en 580 Nm koppel bij 2.500 t.p.m. Dit is genoeg om in 4,6 seconden naar de 100 te accelereren. De topsnelheid is 285 km/u. Deze nieuwe versie is zowel met vier- als achterwielaandrijving beschikbaar.

De F-type R met 5,0 liter V8 is gebleven. Het vermogen is gestegen van 550 pk naar 575 pk en het koppel van 680 Nm naar 700 Nm. De R sprint nu in 3,7 seconden naar de 100. De topsnelheid is begrenst op 300 km/u. Een vernieuwde SVR-versie is er vooralsnog niet. De afwezigheid van een V6 betekent ook de afwezigheid van een handbak. Deze was voorheen alleen leverbaar op de V6 en nu dus helemaal niet meer. Alle varianten van de F-type beschikken nu over een snelle Quickshift-transmissie.

Het interieur is ook opgefrist. Hierin is een nieuw digitaal instrumentencluster te vinden met een 12,3-inch scherm. Het Touch Pro multimediasysteem met een 10-inch display is nu ook ontvankelijk voor Apple CarPlay en Android Auto.

Voor wie de F-type op sommige momenten wat te luidruchtig vindt biedt het actieve uitlaatsysteem een oplossing. Ook hebben de V8-varianten een Quiet Start-functie, waarbij de motor rustig tot leven komt. Wees niet ongerust: als je wel gewoon van begin af aan van de V8-roffel wilt genieten kan dat ook nog gewoon.

De vanafprijs van de F-type is nu €91.300. De overige prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.

Ook interessant!

  • F-Type R-Dynamic Black is nu helemaal af
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, f-type, facelift, Jaguar

Vorig bericht: « Lijstje: Deze tien auto’s zijn getuned beter dan origineel
Volgend bericht: Drie keer raden welk politiekorps een Cybertruck heeft besteld »

Lees Interacties

Reacties

  1. E550 zegt

    2 december 2019 om 21:54

    Ik vind deze voorkant veel mooier. Dit is de Gal Gadot onder de auto’s.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 december 2019 om 09:01

      @e550: Gal Gadot ?

      Login om te reageren
  2. jpvdb zegt

    2 december 2019 om 21:54

    Ik vind hem op de een of andere manier (vooral van voren) minder speciaal ogen. Absoluut mooie auto verder…

    Login om te reageren
    • remarkable zegt

      2 december 2019 om 23:09

      @jpvdb: helemaal mee eens. Ergens is het een soort R8 kopie geworden. 1e opzicht wel gaaf, maar vraag me af hoe snel dit gaat vervelen en of hij dan nog wel een eigen smoel heeft

      Login om te reageren
      • mrtrex zegt

        2 december 2019 om 23:24

        @remarkable: ook beetje een masarati neus van voren

        Login om te reageren
      • rlnl zegt

        3 december 2019 om 08:17

        @remarkable: ja, voorkantt doett mij ook ergens aan denken. Maar watt ook alweer?

        Login om te reageren
    • golf1985 zegt

      2 december 2019 om 23:26

      @jpvdb: ik heb dat gek genoeg altijd gehad met de F-type. Mooie auto om te zien maar of ik er zelf een zou kopen als ik het geld heb, denk het niet. Ik denk dat die op een gegeven moment te gewoon word. Al vind ik deze voorkant wel mooier als de eerste versie

      Login om te reageren
  3. chriscross zegt

    2 december 2019 om 21:55

    Ik vind dit echt gewoon een lekkere wagen

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      2 december 2019 om 23:13

      @chriscross: Alleen jammer van de V6. Wat klinkt dat ding mooi zeg.

      Login om te reageren
  4. str8six zegt

    2 december 2019 om 22:01

    Mooie auto maar de vorige vond ik een stuur mooier. Copy paste frontje, beetje jammer.

    Login om te reageren
  5. unavailable zegt

    2 december 2019 om 22:01

    Mooie auto maar voorkant heeft minder identiteit.

    Login om te reageren
  6. fmgarcia zegt

    2 december 2019 om 22:01

    Opzich geen slechte gewaarwording dat de v6 vervangen is door een v8. Alleen jammer dat het deze v6 is. Wat is dat een fijn blok icm soundtrack en handbak. R.i.P

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      3 december 2019 om 01:02

      @fmgarcia: De V6 vond ik nog heftiger dan de V8 qua soundtrack, echt heerlijk! Eeuwig zonde dat deze combinatie niet meer te krijgen is.

      Login om te reageren
  7. Dutchcarwizard zegt

    2 december 2019 om 22:01

    Zo moet ie zijn, schitterende wagen.

    Login om te reageren
  8. dunhozzie zegt

    2 december 2019 om 22:02

    Doe maar deze (de coupe) met een XJ en een F-Pace. Ben ik klaar met mijn garage. Heb niet meer nodig.

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    2 december 2019 om 22:03

    Samengevat, de koplampen zijn nu gekanteld en er wordt een groter infotainmentscherm gemonteerd.

    Login om te reageren
  10. leaper035t zegt

    2 december 2019 om 22:03

    Binnenkort met 6 in lijn van BMW? Hier moet gewoon een potente 6-cilinder in komen om het prachtige plaatje compleet te maken. Man, wat een beauty.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      2 december 2019 om 22:54

      @leaper035t: 6 in lijn zit in de pijplijn (haha), maar dan de 3 liter 6 in lijn die ook in de nieuwe RR Sport en grote Range Rover te vinden is.
      dit blok is in eigen huis ontwikkeld en in weze een 4 cyl Ingenium motor met 2 extra cylinders.

      Login om te reageren
  11. mustang750supersnake zegt

    2 december 2019 om 22:10

    hmmm….nog best n mooie wagen maar geen eigen identiteit meer….voorkant teveel ford (niet dat dat nou zo slecht is)..zijkant teveel toyota ‘supra’opvolger/gt86-ding achtig….achja…heb t geld toch niet…

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    2 december 2019 om 22:11

    Wat een prijs. Leuk geweest als die zou beginnen bij €51k en dan nog wat opties..

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      3 december 2019 om 07:57

      @ghost: waarom 51 en geen 50. Ik zou liever 10 doen. Of 5 of 1 of 3 of 4…?

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        3 december 2019 om 09:29

        @mwti: €91.300 – €40.000 aan bpm ongeveer = ~ €51k ;-)

        Login om te reageren
  13. Rick-dos zegt

    2 december 2019 om 22:12

    Ze hebben één van de in mijn ogen twee minpunten aan deze auto aangepakt. De koplampen zijn nu hoe ze horen te zijn; lekker agressief. Nu moeten ze alleen nog de auto standaard uitvoeren met de twee centrale uitlaten ipv de optionele vier uitlaten en het is helemaal af voor mij.

    Login om te reageren
  14. zdev zegt

    2 december 2019 om 22:16

    Briljante auto. Mooiste config is V8, RWD en dan in sportstand met de uitlaat open.

    Maar de neus is meer eenheidsworst geworden. Gemiste kans om het interieur op niveau AMG GT te tillen.

    Login om te reageren
  15. JamesBond007 zegt

    2 december 2019 om 22:20

    Prachtig!
    Het enige vind ik nog steeds die 4 uitlaatpijpen. Veel te grof. Het is een vrij dik klein wagentje, zeker met de dikke side skirt en lage bumpers. 2 centrale uitlaat pijpen staan ‘m een stuk beter, zelfs als 8 cilinder.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      3 december 2019 om 07:47

      @jamesbond007: Centrale uitlaten wordt lastig met een trekhaak.

      Login om te reageren
      • mwti zegt

        3 december 2019 om 07:55

        @eklasse: hoezo? Doe je je trekhaak toch aan de voorkant.

        Login om te reageren
  16. Robert zegt

    2 december 2019 om 22:22

    Ik ben benieuwd hoe deze kleur blauw er in het echt uit zal zien. Die persfoto’s zien er nét ff teveel gephotoshopt uit.

    Login om te reageren
  17. ometom zegt

    2 december 2019 om 22:24

    Prachtige auto nog steeds. Je moet als autofabrikant je auto’s doorontwikkelen en dat hebben ze hier wat mij betreft netjes gedaan.

    Login om te reageren
  18. Ekrachess zegt

    2 december 2019 om 22:25

    Die V6 was echt dé reden dat ik ooit een F-type zou willen hebben :’(

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      2 december 2019 om 23:08

      @ekrachess: hier in het dorp kwam er oom regelmatig een voorbij idd prachtige sound.

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      3 december 2019 om 07:59

      @ekrachess: koop dan, 2e hands worden ze nu alleen nog maar aantrekkelijker

      Login om te reageren
      • Ekrachess zegt

        3 december 2019 om 10:26

        @lekkaah: i know, maar als fulltime student van 24 mag ik blij zijn dat ik nu een Fiesta ST rij. Tegen de tijd dat ik er een kan betalen ben ik bang dat er alleen nog maar afgejakkerde exemplaren zijn, of dat ze sterk in prijs gestegen zijn

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          3 december 2019 om 12:22

          @ekrachess: welnee joh, rijden wordt alleen maar duurder, dingen gaan echt niet explosief in prijs stijgen hoor, integendeel.. bovendien, 24 en een focus ST, dat doe je goed :) koop jij straks op je 35e een prachtige 1e gen F type voor een habbekrats, dit schone design hangt toch tegen tijdloos aan..

          Login om te reageren
          • Ekrachess zegt

            3 december 2019 om 13:02

            @lekkaah: ik vind dit een hele mooie argumentatie, moet lukken haha

            Login om te reageren
  19. moveyourmind zegt

    2 december 2019 om 22:33

    Voorzijde heeft nu iets Audi-achtigs qua verhoudingen en positie van de grille ten opzichte van de koplampen en de bolling in de motorkap. Geeft wel een mooie stands.

    Gelukkig hebben ze niet teveel veranderd. De F-type was en is nog steeds één van mooiste in zijn klasse.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      2 december 2019 om 22:34

      @moveyourmind: stands = stance

      Login om te reageren
  20. viezefreddyw zegt

    2 december 2019 om 23:01

    De vorige F-type is echt een prachtige wagen, zekerde V6 S is absoluut schitterend. Dit is niet meer dan gewoon een mooie auto. Zonde.

    Login om te reageren
  21. airditude zegt

    2 december 2019 om 23:13

    Ook fraai, maar zou als ik de “oude” kon betalen, niet doorsparen voor de nieuwe. Sowieso is de V6 S met de dubbele centrale pijp mijn droomuitvoering. Liefst in het bekende groen en rood lederen interieur…

    Login om te reageren
  22. 2wheeler zegt

    2 december 2019 om 23:22

    De oude voor mij a.u.b. Uiteraard met de V6 en handbak, vind hem ook net iets mooier dan deze auto, al blijft het een mooie bak met erg lekkere proporties.

    Login om te reageren
  23. figo460 zegt

    2 december 2019 om 23:27

    Hmmm, ja, jawel, toch wel mooi. Hoewel ik nu in de V6 AWD S rijd en deze niet snel zal inruilen voor een 4 of 8 cilinder…

    Login om te reageren
  24. papa zegt

    3 december 2019 om 05:11

    91k voor de instapper met 4 cilinder… Durf bijna niet te googlen naar de prijs van de v8 supercharged

    Login om te reageren
  25. gloudertje zegt

    3 december 2019 om 07:31

    De neus vind ik lijken op een plat geslagen I-pace. Wel weer lekker opgefrist

    Login om te reageren
  26. Dutchdriftking zegt

    3 december 2019 om 08:04

    Het is nog wat wennen, maar het is zeker een bloedmooie auto. Gewoon goed geslaagd dus. Maar bijna een ton voor een 4-pitter, dat is wel flink! Zeker daar de Renault Alpine en Porsche Boxter er toch echt wel een stukje onder zitten!

    Login om te reageren
    • poes zegt

      3 december 2019 om 09:37

      @dutchdriftking: Alpine is natuurlijk wel een heel andere auto. Boxster op zich ook wel, maar ik kan het mij wel voorstellen dat mensen tussen die twee gaan kiezen.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 december 2019 om 10:49

        @poes: Een gave coupé van een mooi werk welke uitermate geschikt is om een mooie bergpas mee te bedwingen. Een speeltje voor er bij. Ik zie de vergelijking wel. Al is de Jaguar meer geschikt als daily dan de andere twee.

        Login om te reageren
  27. lowlow zegt

    3 december 2019 om 09:12

    automotive design perfection, wat mij betreft!! Die V6 is niet echt ‘nodig’ als die heerlijke, atmosferische V8 kunt nemen. Je hebt het geld of je hebt ’t niet, en anders ga je maar even langs bij Dacia

    Login om te reageren
  28. berlinetta zegt

    3 december 2019 om 09:30

    Ik vind hem goed gelukt. De vorige was prachtig, deze is ook prachtig. Niet per se mooier of lelijker verder. Interieur heeft een welkome update gekregen.

    Verder jammer van de V6, maar afgezien van de sound had die motor verder ook weinig te bieden. De V8 was in mijn ogen altijd de beter keus en die klinkt net zo goed hemels.

    Al met al is dit nog steeds een van mijn favoriete auto’s.

    Login om te reageren
  29. poes zegt

    3 december 2019 om 09:35

    Het motoren aanbod is wel opmerkelijk. De V6 verdwijnt. Althans In Nederland en ook bijvoorbeeld in Engeland. In de VS dan weer niet, maar daar verdwijnt alsnog de handbak. Ik denk dat Jaguar daar in z’n geheel mee stopt.

    Login om te reageren
  30. brera22 zegt

    3 december 2019 om 09:46

    Denk dat de V8 wel 175K gaat kosten incl 50K aan Bpm…

    3 jr wachten en dan koop je het voor 85 K

    Login om te reageren
  31. vpowert zegt

    3 december 2019 om 10:29

    Jammer dat de zes cilinder weg is! Ik had gehoopt op de zes-in-lijn met wat mild hybrid gebeuren erbij om de BPM enigzins te drukken. Als je een viercilinder sportwagen koopt, kun je beter voor de A110 gaan waar een viercilinder past in het hele lichtgewicht concept.
    Ik droom wel even verder met het geluid van de V6 voorlopig. DAT SOUND! https://www.youtube.com/watch?v=Nn1aeYLHEZo

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      3 december 2019 om 17:04

      @vpowert: die komt gelukkig nog. En toch eens fijn dat de Britten het testen niet aan de eerste kopers overlaten.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North