Officieel! De Volkswagen Arteon

Auteur: , 79 Reacties

Een luxueuze GT volgens VW-recept.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: vanaf medio 2017 staat deze gerse GT bij de VW-dealer. De Duitsers leggen met de Arteon de nadruk op “emotie”, waarmee zowel het hart als het hoofd moet worden aangesproken. Klinkt veelbelovend! We moeten eerlijk toegeven dat deze nieuwe kar naar VW-begrippen best vernieuwend oogt. In elk geval is het design duidelijk anders dan dat van de Passat en dat valt te prijzen.

In het persbericht wordt veel aandacht besteed aan de vormgeving en dan vooral die van de neus van de Arteon. De LED-koplampen en de dagrijverlichting worden met verchroomde lamellen verbonden. Ook vallen de behoorlijk gespierde schouders van de verse GT op en worden de wielkasten netjes opgevuld met 20 inchers. Qua buitenmaten is het trouwens geen gigant. Hij meet 4.841 mm in lengte, is 1.871 mm breed en 1.427 mm hoog. De bagageruimte meet een forse 563 liter, wat met neergeklapte achterbank zelfs 1.557 liter wordt.

interieur

Het productiemodel is een afgeleide van de Sport Coupé Concept GTE die twee jaar geleden in Genève werd onthuld en hij wordt duidelijk boven de Passat in de markt gezet. Boven de Arteon komt bovendien nog de nieuwe Phideon, die helaas alleen bestemd is voor de Chinese markt. Zoals het anno 2017 heurt wordt het interieur uitgerust met een 9,2 inch scherm. Deze is middels handgebaren te bedienen. Ook krijgt de Arteon een HUD die luistert naar de naam Active Info Display. Hij wordt leverbaar in drie uitvoeringen. Naast de basisuitvoering kun je gaan voor de Elegance of de R-Line.

Door naar de motoren! Het persbericht is niet heel scheutig met informatie. Wel weten we dat de basis TSI en TDI leverbaar zijn met 150 pk. De krachtigste TSI is goed voor 280 pk en de sterkste diesel doet 240 pk. Bovendien is de kleinste benzinemotor (de 1.5 TSI Evo) uitgerust met cilinderuitschakeling voor een nog lager verbruik. DSG-automaten zijn leverbaar op alle versies en de sterkste uitvoeringen krijgen standaard 4Motion AWD.

Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, we verwachten dat daar spoedig verandering in komt.



79 reacties

Beetje een tegenvaller. De neus loopt raar scheef af. De dagrijverlichting en de normale verlichting zijn niet mooi op elkaar afgestemd, een VW-kwaaltje. Het geheel maakt een oubollige indruk. Voor de rest weinig vernieuwend en weer een 13 in een dozijn VW. In plaats van Arteon zou ik eerder kiezen voor de naam Het Archeon.
@persian1: je kan de auto niet mooi vinden, maar 13 in het dozijn? No way…
@persian1: voor hetzelfde geld , een jonge c coupe ?
@tomperignon: Jazeker! Wel uit Duitsland!
@persian1: vind ik juist wel vet, geeft een wat gespierder uiterlijk (ook een beetje zoals een A5) wel vind ik de led verlichting een beetje op een Honda Civic lijken
@persian1: Beetje zoals de Porsche Panamera van de eerste generatie: alsof er een olifant op is gaan zitten.

Maar dan op de neus.
@persian1: Jij vindt er het jouwe van, ik vind het een ongelofelijk dik ding!!!
Volkswagen A7?

Mooi goedkoop zo een a7 pakken en dr vw logo’s opplakken en klaar
Omgekatte Audi A6
@realracing3: dan eerder een A7
@huracan: dan eerder A5
@a6jw: wat maakt het uit? Het lijkt allemaal op elkaar.
@str8six: haha, point taken. Maar de A7 van VW is de Phideon die in het artikel wordt genoemd.
@a6jw: Nee, de Phideon is de A6 van VW.
Geen 3.0 TDI? Dat is toch jammer.
@dutchdriftking: Verwacht je wel in een “GT” hé…
@romeoalfa: inderdaad.
Voorkant is even wennen. Achterkant lijkt veel op de vorige versie miz
@graafke: de vorige versie van wat?
@bobroog77: mijns inziens
@2wheeler: dat snap ik lieverd. Maar er is toch geen vorige versie van de arteon?
@bobroog77: haha, je hebt gelijk! Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij de CC bedoelde. Waar ik het overigens niet mee eens zou zijn.

@graafke zal zelf maar even uitsluitsel moeten geven ;)
@2wheeler: Haha, ik bedoel inderdaad de CC zijn voorganger
Eindelijk een beetje spanning in het schap van VW! Ik zou hem doen!
Van voren een rare auto om te zien. Van achteren ziet het er goed uit.
Uitsparing voor de wielkast in de motorkap, een oud Audi TT design.
Wat is hij boos.. beetje een blik van een verwend kind dat zijn zin niet krijgt. Chagrijnig ding.
Ik vind de voorkant vrij vernieuwend voor VW begrippen. Ze krijgen bij mij de handen op elkaar in ieder geval. Achterkant is een beetje anoniem misschien.

En dit schreeuwt trouwens om een 6 cilinder diesel én benzine…
Ik weet dat we laatst hebben afgesproken geen auto’s meer met elkaar te vergelijken… Nog één laatste keer voor mij.. Dit is toch gewoon het front van een AM Lagonda?
@badmat: Aaah dat is hem! Zat al te denken, waar ken ik dit van?
2841mm lengte lijkt mij een fikse typefout? Dan zou hij zelfs een meter korter dan een Mini 3-deurs.
De “fikse typefout” is gefixt.
@MauritsH: Gefikst! Ha! Ik zie wat je daad deed!
Is toch gewoon een facelift CC
Buitenkant oke, maar niet heel bijzonder. Interieur vreselijk saaaaaai!
Die dikke bogen rond de wielkasten zijn een beetje last-season, verder wel een mooi ding.
Ziet er goed uit, nu alleen nog een v8 erin en gaan
-edit: is gefixt!-
Volkswagen is echt het spoor een beetje bijster… wat een saaie bak! Op welke doelgroep focust men zich met deze wagen?
@freezzr: op de andere 99,99% van de wereld bevolking.
Eerlijk is eerlijk, hij is best mooi! Mooier dan ik had verwacht.
Ook alweer zoveel lijnen.. Zie je bij steeds meer fabrikanten. Nieuwe designtaal die me niet bepaald aanspreekt helaas.
Wauw fantastisch! Meest vw spul oogt erg saai, maar de nieuwste tiguan vind ik best fraai en deze al helemaal. 200L meer bagageruimte dan mijn V50 station:0 zou hier best in willen rijden :)
Mooie auto zo van de voorkant.
Mijn eerste reactie was: eindelijk een mooie VW. Maar dan zie je dat profiel met, net als bij de CC dat té korte kontje. En dan weet je.. wéér een net-niet-auto van VW.
Net als vrijwel elke VW: hij ziet er keurig uit. En dat is ook gelijk het minpunt (voor mij althans), hij biedt niets unieks. Het is gewoon een keurige, strakgelijnde coupé-achtige auto.
Blij dat ik afgelopen maand al voor een 4GC gekozen heb.
Mooie Audi A5
In het honing geel best een fraaie auto, maar dan moet je wel alle opties aanvinken en betaal je het dubbele. Vooralsnog zou ik gaan voor een Passat en je houdt nog geld over ook.
Voor een VW ziet het er prima uit. Jammer alleen van dat typische VW interieur.
Mooie strakke lijnen, doet me een beetje denken aan de s90. De neus is nog wat wennen maar ik verwacht dat deze auto met de tijd alleen maar mooier zal worden. Ik zou het alleen nooit rijden want wat een kil interieur zeg… daar wordt je toch spontaan neerslachtig van?
Zo de a7 is er wel op vooruit gegaan zeg!
Mooi al moest ik 2x kijken of het geen Renault Talisman (!) was. Vind het interieur vrij saai overkomen. Dit is de opvolger van de CC toch?
Mooi kindje!! De Passat CC heeft het met een Talisman gedaan ?
Alle andere meningen ten spijt durf ik gerust te beweren, dat ik het een heel erg mooie auto vind. Daarom wil ik zo’n nieuw model ook niet op zijn afkomst beoordelen, maar probeer gewoon objectief te zijn. Als hij aan mijn smaak voldoet, dan maakt het mij niet uit van welk merk zo’n creatie afkomt. Zouden meer mensen moeten doen!
Mooi maar dit is gewoon de achterkant van een Passat CC met een fris sausje en de voorkant van de tiguan op een Passat.
Maar net wat hoger als de 3 en wat lager dan de 5 moet hij de strijd aan met de 4 Grand Coupe en ga je hem dus net zo weinig zien als de CC destijds…..
Wederom een enorm spannende neus. Net als de rest van het gamma.
Ja, het is een aantrekkelijke auto, maar tjongejonge, de omgekeerde spontaniteit druipt er wel weer vanaf zeg…. Maar ja, Da’s Auto..!
20′ inch velgen, wordt ook steeds maar groter. Je bent nu al echt een pussy als je maar 17′ hebt.
Ik vind hem wel mooi geworden, net als de CC trouwens. Zeker in dat geel is het een hele toffe verschijning. Laten we hopen dat we deze wat vaker op de weg zien dan zijn voorgangers.
Rijp voor een facelift
Emotie? Dat is niet af te zien aan het design. Alleen rechte strakke lijnen.
Vanaf de zijkant gezien lijkt het precies op een Talisman. De daklijn, heuplijn en zijroosters.
Wel een hele mooie auto!
Enkele Zure reacties.. jammer maar ik bestel m’n Guilia of Stinger hier voor af.
@eklasse: tja,als je niet van autorijden houdt dan is dat misschien maar.beter ook.
Gezien de reacties is dit heel goed geslaagd, wordt vergeleken met A6, A5, Giulia, Stinger enz. terwijl het onder het blik nog steeds een ‘gewone’ Passat is met dwarse motor en fwd platform gedeeld met tientallen andere modellen en dus veel goedkoper. Beetje de TT van de coupesedans.
Dit zeg ik niet snel over een VW maar dit is een mooie waggie!!
Dat is toch bezzzzt een mooie zzzzzzzzz eh wagen!
Nee jammer had best wat spannender gemogen.
Leuke wagen geworden. Dit had eigenlijk de nieuwe A5 sportback moeten zijn… Vind de VW mooier dan de Audi.
Foto’s gezien van de presentatie en in het echt veel mooier dan op deze vage renders.
Gaap. Passat cc deel 2 ….
Einfallslos zou een Duitser met smaak zeggen. Deze kleur op de auto maakt hem anders. In het zwart komt ie helemaal niet uit de verf. Vind ik dan.
Sorry maar Duitsers en emotie is een contradictio in terminis! Het is en blijft een veredelde Passat met een paar kwastjes extra. Kijk bv. naar naar het “langweilige” interieur, past niet bij zo’n concept.
Voor een auto die niet op een Passat lijkt vind ik hem wel behoorlijk op een Passat lijken….
Going out on a limb here: wat een rare kar is dit! Van buiten zo subtiel als een panamera en van binnen een mega brave burgersauto. Net als de cc’s van mercedes en bmw heeft het design verre van de elegance van een jag, Giulia of een Ghibli. Ik mag het dan niet mooi vinden, ‘anders’ is het wel. En dat verdient respect
Oke, wie was het? Welke irritante klojo heeft die walvis in mijn Passat gepropt?
Mwa. T is oke. Maar niet meer dan dat. Liever de Kia Stinger
Niet om aan te zien, zelden zo’n onsamenhangend design gezien, next!
Wow.. prachtig!
Haha en VW met emotie…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).