Officieel: dit is de BMW M340i xDrive

Auteur: , 65 Reacties

Voorlopig het leukste pretmodel als het gaat om de nieuwe 3 Serie.

Een nieuwe M3 zit er nog niet in. We zullen het tot die tijd moeten stellen met deze M340i xDrive. Je leest het goed, de leukste 3 Serie komt enkel met vierwielaandrijving op de markt, zonder de mogelijkheid om de aandrijving op de voorwielen volledig uit te schakelen.

Het goede nieuws is dat er nog een lekkere geblazen zes-in-lijn onder de kap ligt. Het gaat hier om dezelfde drieliter motor als zijn voorganger, goed voor 374 pk en 500 Nm koppel. Dat is een stijging van 48 pk en 50 Nm in vergelijking met het vorige model. De nieuwe M340i xDrive sprint in 4,4 seconden naar de honderd. Dat is sneller dan een M3 E9X en een seconde sneller in vergelijking met de vorige M340i. De auto komt standaard met een 8-traps Steptronic automaat.

Ondanks het feit dat de auto xDrive heeft, laat BMW weten dat de auto in SPORT en SPORT+ een groot gedeelte van het vermogen naar achteren zal sturen. Of dit in de praktijk net zo lekker werkt als een echte achterwielaangedreven 3 Serie is afwachten. De M340i xDrive komt met een M Sport differentieel, M Sport remmen, M Sport ophanging en 18-inch M-wielen. Oh, en laten we de twee enorme stortkokers van uitlaatsierstukken niet vergeten.

De nieuwe BMW M340i xDrive beleeft zijn debuut op de Los Angeles Autoshow, eind november. De marktlancering is in juli 2019.



65 reacties

De accenten lijken een beetje koperkleurig te zijn. Niet zo fraai, maar dat kan je waarschijnlijk wel aanpassen voor ongetwijfeld een leuke meerprijs. Die grille ziet er ook niet uit, maar die kan je uiteraard ook wel laten vervangen. Verder lijkt het me echt een topauto. Een van de fijnste compacte sportsedans van het moment in mijn ogen. Zal helaas wel erg duur worden. Zal me niks verbazen als hij richting de ton gaat.
@berlinetta: idd die koperkleurige onderdelen (tis eigenlijk net wat meer kotskleur) lijken nergens op. Doe maar grijs, of donker ofzo. Dat is met zwart of wit wel gaaf.
@berlinetta: een goed aangeklede AMG C43 hobbelt ook rustig over het tonnetje heen, dus dat zal wel ja.
@berlinetta: Natuurlijk wordt ‘ie duur, welkom in Nederland…
Die 0-100 is net zo snel als een M5 F10… Bizar
@porschepdk: Vergeet niet dat deze wel xDrive heeft en die M5 niet. Boven de 100 zal die M5 wel flink uitlopen.
@berlinetta: klopt maar ook een verschil van 190pk
@porschepdk: haal daar zonder X drive maar een seconde van af
@berlinetta: lekker belangrijk je mag maar op een paar plekken 130 rijden……
Not impressed.
Jammer van de stabdaard automaat, standaard vierwielaandrijving en standaard m pakket. Alles wat ik niet zou willen op een 340i
@marvin1608: Precies. De ingetogenheid is volledig verdwenen en dat was juist dé charme van zo’n auto.
@viezefreddyw: Is gewoon veel te druk zo, en dat voor een zwarte. Ziet er in een mooie blauwe kleur al helemaal niet meer uit.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel pret je kan hebben met een automaat en xDrive, hard gaat t vast. maar op een heel zakelijke manier met weinig pret.
@viezefreddyw: ‘T is gewoon een M pakket erop.

Knal er een luxury line erover en niemand ziet ‘T (behalve de 2 uitlaten)…

@marvin1608: ik hou ook van de wolf in slaapskleren
@marvin1608: Ik vraag me dan wel eens af of het niet mogelijk is om een 340i zonder M-pakket te leveren. Als je het lief vraagt met een zak geld in je handen, kan ik me voorstellen dat het mogelijk moet zijn.
@berlinetta: lux.lijn ipv de Msport.lijn maar wel als 340, dat is 10x beter. Voorkant is dan ook veel rustiger en dus mooier
@lekkerlinksrijden: Maar de vraag is of dat nu kan, want volgens mij is dit een M-performance model. Die worden altijd standaard met M-pakket geleverd.
@berlinetta: dan wordt het lastig of een kostbaar iets
@berlinetta: Er is vast wel een 316d leasert die van bumpers wil ruilen.
@marvin1608: dan koop je hem toch niet
En als deze al in Nederland komt met een vanafprijs van rond de €100.000,- verwacht ik dankzij onze belastingen.
@rike: de uitlopende 340i had een vanafprijs van minder dan 60k, vanafprijs van 100k lijkt me een buitengewoon slechte deal.
@weetikveel: onderschat de idioterie in Den Haag (en WLTP) niet
@weetikveel: Maar dat was een normale 3-serie. Dit is een M-performance model. Reken maar dat ze daar flink meer voor vragen. Een M140i zit al rond de 60k. Zal me niks verbazen als deze m340i er vanaf 85k is. Met opties 100k dus.
Waarom nou, waar zijn de nieren
@nick28: organenroof treft autofabrikant.
Oef je zou maar in de markt zijn voor een 340 en dan dit voorgeschoteld krijgen. Yikes…
Kraak nog smaak.
De fist test gaat zeker lukken bij deze. Of dat nu zo positief is…
Jammer, ik ben wel fan van de nieuwe 3 serie. Maar als ik hem zo aangekleed zie is het allemaal te.

Zou gaaf zijn als je hem zonder m pakket zou kunnen bestellen. Zoals de vorige modellen 340i/335i
Downey uitlaatsierstukken…
50% heel mooi en 50% ugly
het M-pakket vraagt gewoonweg teveel aandacht. Vaak moet ik even wennen, en na een jaartje snap ik het idee van de designer wel, maar nu … nu blijf ik koppig vermoed ik
Toyota/ Lexus grille…
Alleen te leveren met xDrive? Ouch! Alleen dat is al een reden om ‘m voorbij te lopen. Jammer zeg 😢
@duderuud: woe woe woe driftking alert!!!
Die voorbumper is het ergste.
Die voorbumper doet me aan lexus denken.
@tmenges: Anders weten amerikanen niet dat deze auto snel is.
Wat een apparaat. Leuke Audi S4 tegenhanger. Het is waarschijnlijk de leeftijd, maar een M3 is mij iets te extreem. Zowel qua gebrek aan comfort als de overdaad aan koppel voor de achterwielen. Dit klinkt als een veel betere balans. 374 pk is méér dan voldoende, het is een fijne zes-in-lijn, de automaat zal ongetwijfeld top zijn en met 500 Nm is vierwielaandrijving ook niet verkeerd. Donkerblauw, bruin interieur, nette aluminium afwerking en eveneens alu-kleurige wielen (GEEN bicolor) en je hebt een topauto. Geldt helaas ook voor de C43 AMG en S4. Dan moet het het toch de BMW worden. Zes-in-ijn > V6. En de motor op de vooras > dan voor de vooras.
@willeme: Hopelijk durft Alpina er wel een achterwielaandrijver van te maken (van hun diesel met 700nm durven ze het ook).
@por100: Mwah. Op papier is RWD leuk, maar in het echte zou ik toch kiezen voor AWD. Zoals eigenlijk bijna iedereen eigenlijk doet. Ook Alpina zal er vanaf stappen. Vermogen en koppel wordt gewoon te veel. Ook vergroot AWD de inzetbaarheid van dit soort allrounders. RWD-fans hebben hun kans gehad, bijna niemand bestelde het met alleen RWD, toch al allemaal bijna AWD. En terecht.
@willeme: de B3 s dan, we moeten toch blijven hopen … maar ik ben het wel met je analyse eens. Ik zit ook met de keus wel of geen xdrive aangezien ik de auto ook weer van de hand wil doen op middellange termijn, maar ook omdat de wintervakantie en uitlenen aan vrouwlief dan wat veiliger wordt. Maar toch neig ik nog naar de standaardaandrijving.
@por100: dan laat je toch de ‘mijn vrouw rijdt’ stand programmeren onder de rijmodusknop met maximaal 200pk?
@weetikveel: precies
@willeme: is het niet anders om? Op papier is AWD leuk en in het echte zou ik kiezen voor RWD?? Die AWD haalt wel een beetje de sensatie uit die auto.
@kennone: maar wat wil je, de sensatie van “pfoeh dat ging net goed” of de sensatie van goede prestaties? Ergens is het wel grappig, de puristen dromen van een handgeschakelde achterwiel aangedreven auto met meer dan 300pk en degenen die zo’n auto kopen bestellen allemaal AWD en automaat. Waarschijnlijk omdat degenen die zo’n wagen echt (kunnen) kopen, wel weten wat hun auto kan en wat ze zelf kunnen. Zoals altijd blijken de puristen gewoon wereldvreemde dromers.
@por100: Tja blijkbaar kiezen enkel mensen die het niet kunnen betalen voor RWD vandaar de keuze van de meeste merken dus om voor AWD te kiezen.
@willeme: op de site van BMW Duitsland kan je een 330i Limousine configureren. Met Luxury Line, dus dan geen M pakket. Probleem : als je een blauwe wil, ben je op Mediterran Blau aangewezen, met Portimao Blau wordt ’t automagisch een versie met M pakket. Niet perse de mooiste kleur blauw, dat Mediterran.

Verder : letterlijk ALLE velgen van 18 inch en groter zijn ‘bicolor’.

Dat wordt dan toch een S4 of een C43 . . . :-)
@amghans: velgen kan je ook ergens anders vandaan halen.
@amghans: Tja bicolor is om 1 te zijn met de LGBT gemeenschap. automerken moeten ook denken aan hun politiek correcte uitstraling.
@willeme: helemaal met je eens. Bijna alle echte M-modellen zijn tegenwoordig totaal ongeschikt voor de openbare weg. Eigenlijk kan je het potentieel alleen nog maar op het circuit benutten. De M-lights zijn daarentegen en stuk comfortabeler en power genoeg. Ben zelf eigenaar van een M3 maar mijn volgende wordt een M-light. Zal ook wel met mijn leeftijd te maken hebben……
wat erruuuuuug!
Een touring zonder Xdrive graag👌🏼
@kennone: Waarom? ga je driften op de parking van de plaatselijke Mcdonalds terwijl je je reiskoffers meezeult?
Geef van Hooijdonk de zak!!!
Ik zie haar liever in het wit. Mooie achterlichten trouwens.
zonde…geen manueel, geen RWD
@jantje_555: dan koop je toch een afgejakkerde tweedehands van 10 jaar geleden. Je jammert toch ook niet dat telefoons geen vaste toetsen meer hebben.
Is qua performance niet veel beter als een M140i, is dat toch een veel betere deal als je veel fun wil hebben. Als je gedistingeerd wilt hebben gewoon een dikke 330d in Sport of Luxury line
Als je head-up display precies hetzelfde laat zien als je instrumentencluster is een van de twee overbodig of slecht geconfigureerd.
De voorkant is wel heel erg druk. Ik vind het er wel vet uitzien maar ik ben dan ook een uitzonderlijk kinderlijk iemand. Een volwassen persoon zou zien dat dit uit het boekje van Japanse autoproducenten is gehaald om eveneens kinderlijke amerikanen te overtuigen van de uitzonderlijke prestaties van deze auto, dit betekend overigens dat 0-100 tijd in nanoseconden moet worden uitgedrukt, de topsnelheid in lichtjaren, het geluid in megabels (bestaat niet maar ach ik heb marketing gestudeerd dus ik mag termen uitvinden) en de kleur dient beschreven te worden volgend een chemische formule in het oud Egyptisch.
Haha, die bumper. Mansory had het niet beter kunnen vernachelen. Dat belooft wat voor de nieuwe M3. Dat kan niet anders dan een 2 fast 2 furieus feestje worden.
De vorige 340i was geen m340i(zoals in het artikel wordt gesteld). Wel indrukwekkende prestaties, maar vind de stealth look zoals je die bij fe E90 of F30 wel eens tegenkomt ook wel erg vet. Dat je pas aan de uitlaat ziet dat het een topmodel betreft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).