Eerder vandaag moest de loodgieter nog op pad om een lek te dichten bij Tesla. Elektriciteit en water is doorgaans geen goede combo. Inmiddels hebben we officiële platen van Tesla’s Model S na de facelift.
De Tesla Model S kunnen we beschouwen als de auto waarmee Tesla een serieuze speler werd in de autowereld, na de eerdere vingeroefening in de marge die de Tesla Roadster heette. De auto werd in Nederland een belachelijk succes, mede dankzij de VAMIL, MIA en KIA. Maar ook zonder de fiscale voortrekkerij van onze overheid is het een indrukwekkende auto, wat ook bleek uit de rijtest.
Nu kan Elon zich verheugen op een nieuwe mijlpaal. De Model S is namelijk op de markt sinds 2012 en dat wil zeggen dat het tijd wordt voor een facelift. Heel traditioneel eigenlijk allemaal, zo’n Tesla.
Een veel gehoorde kritiek op het design van de Model S, was het aanwezig zijn van een gapende grille zoals je die tegenwoordig op zovele auto’s ziet. De elektromotoren hebben immers helemaal niet zoveel lucht nodig, dus waarom niet de mogelijkheid aangrijpen om de auto af te zetten van zijn concurrenten met een clean front? Kennelijk heeft Tesla die kritiek ter harte genomen, zoals te zien valt op de plaatjes.
Andere wijzigingen behelsen iets anders vormgegeven koplampen met volledig adaptieve LED-units en een andere bumper die aan de onderkant wél een iets grotere luchtinlaat heeft. Aan de binnenkant kan je kiezen voor -jawel- twee nieuwe soorten sierlijsten genaamd ‘Figured Ash Wood’ en ‘Dark Ash Wood’ en is het HEPA-luchtfiltersysteem van de Model X aanwezig. Dit systeem zorgt er volgens Tesla voor dat 99,97% van alle kleinstof-vervuiling alsmede allergenen, bacterieën en andere narigheden de longen van de inzittenden niet kunnen teisteren.
Wat een zuinig mondje!
@wimpster: je praat niet tegen je vriendin. …. ?
Zeker een verbetering. Hopelijk is het interieur ook opgeknapt.
Kan de voorkant niet echt mooi vinden. Niet stoer en ook niet elegant, beetje van alles en ook weer niks
Meneer musk probeert nog even wat extra orders binnen te slepen voor de model 3 door deze lelijker te maken, de schavuit
Wat een verschil…
@cpp1: een porscheke doen noemen ze dat
@cpp1: Tesla heeft sinds 2012 al tig aanpassingen gedaan maar vaak onzichtbaar. Dit is gewoon weer dezelfde update maar met nu wel een paar kleine aanpassingen voor ook vast een betere aerodynamica.
Ik ben erg benieuwd hoe deze ontwikkeling zich doorzet. Het platform zoals Tesla dat bedacht heeft, bevat veel meer design-vrijheden dan platformen met een brandstofmotor.
Ik vind het overigens mooi. Maar ik vond die zwarte ‘grille’ ook mooi. Ik denk dat het slim van ze is om een familie-grille te creëren. Andere merken doen dat ook niet voor niks.
Best een tijdloos model eigenlijk!
Overigens jammer dat ze het interieur niet wat meer aangepakt hebben. Ook had ik op meer technologische veranderingen gerekend, bij 100 kWh batterij.
Maar, wellicht bewaren ze dit voor later.
Ziet er gelijk weer beter en nieuwer uit
Overigens, wat een lelijke foto’s zeg van die witte Model S. Daar hadden ze beter wat meer tijd voor kunnen nemen.
@BartJ: de foto’s komen uit de configurator volgens mij, dus betere foto’s zullen nog wel volgen denk ik…
@pietertjep85d: Dat zou kunnen.
Maar als ze dit in de configurator laten zien, kiest niemand toch meer wit? Al die kieren zijn ontzettend zichtbaar.
Die witte achtergrond helpt ook niet echt mee.
Ik mag hopen dat de laatste zin niet klopt?
@klaasjevaak: jawel, ze sluiten de uitlaat direct op de cabine aan ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@klaasjevaak: Ha, een komische vout nietwaar? Daar lees je dan zelf overheen omdat het in je hoofd er wel goed staat ;)
@jaapiyo: ik moest zelf ook een paar keer teruglezen om te kijken of ik het nu echt goed gelezen had :)
Mooie auto’s die Tesla’s maar ze doen me niet zo veel. Ik weet niet wat het is. Ik mis iets. Emotie? Te ‘glad’? Don’t know..
@beetec: Het rare is heb hetzelfde. Deze vind ik nu echt mooi en het frontje van de X mag er ook wel zijn. Maar ergens is er precies maar weinig gevoel erin. Kan het moeilijk uitleggen. Als je naar een Aventador kijkt dan spatten de emoties ervan, het is agressief, extravagant, stoer,… Zo’n Tesla ziet er ook goed uit, maar toch mis ik iets erin. Misschien dat het een ev is en daardoor geen goeie ouderwetse motor heeft met een eigen sound. Kwestie van dat we zulke zaken nog niet helemaal gewent zijn. Betrap mezelf telkens erop dat ik bij het eerste zicht van een Tesla nog altijd afvraag waar de uitlaten zitten, dan bedenk ik telkens een halve seconde later dat het een ev is. :)
@scaglietti612: lol. Een auto van 85.000 vergelijken met een Lamborghini. Alleen in 0-100 tijden zijn die vergelijkbaar. Mensen kijken nog steeds mijn auto na (blauw met 21″)
@stfu: Vergeleek ook de Lambo niet met de Tesla. Het was om een voorbeeld te geven. Kijk zo’n Model S is een prachtige wagen, dat ga ik zeker niet ontkennen. Maar ergens voor mij mis ik er iets kleins aan, een gek elementje eraan. Moeilijk uit te leggen, daarom dat ik ook de Aventador als een extreem voorbeeld gaf. De Model S is uiteraard nog altijd geen exoot, maar een daily, een werkpaard zeg maar. Maar toch mag er voor mij ietsje meer passie in het ontwerp zitten. Misschien dat een ander dat wel erin ziet. Maar als ik bv dan de Mission E zie ik zie dan een vleugje le mans in het ontwerp, met een stoer uiterlijk. Alsof die wagen geen moer om iets geeft.
@beetec: een motor.
@sulobb: volgens mij heeft de Model S meer motoren dan de meeste auto’s…
@ar156sw: computers bedoel je zeker? ;)
@sulobb: een motor voor en een achter. Computers heeft elke auto tegenwoordig
@stfu: Het is een rijdende computer.
@sulobb: Een S-Klasse ook maar daar trilt nog zo’n plofmotor voorin ;)
Vind hem er een beetje goedkoop uitzien zo.
Haha dat filter zorgt ervoor dat alle naarheden de cabine inkomen? Foutje?:p. Vind het wel raar zonder grill, doe dan maar toch de pre-facelift
@allesmetturbo: Ik zou ook snel geneigd zijn de vorige te nemen.
@sulobb: @allesmetturbo: Inderdaad, beetje rare vernieuwing dit van Tesla.
Ben benieuwd hoeveel model S rijders een bestelling gaan plaatsen voor het gefacelifte model
@rocky: Het is wachten op de eerste die een sticker over de grille van zijn oude model S plakt om er ook bij te horen.
@sunder94: Heb nog nooit eens de moeite genomen om eens naar de grill te kijken van de oude S. Zit er daar niets achter van camera’s of sensoren? Of is het gewoon een glanzende zwarte plastiekje in de bumper?
@scaglietti612: zit niet veel nee :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Lekker veel verschil ook
Netjes!
Lijkt wel stuk plakband over de mond geplakt
@vtwin: Inderdaad. Wij mensen zien nu eenmaal overal gezichten in en die nieuwe Tesla’s zien eruit als wezens waarvan de mond gesnoerd is. Niet echt een prettig gezicht. Bij de gefacelifte Model S is het gelukkig minder erg dan bij de 3.
standaardvelgen zijn vernieuwd. Schijnt dat centre console standaard is geworden, ook het bereik is iets toegenomen. Er zitten volgens mij nieuwe banden onder.
@amg65: en achterbumper en zijkant is voortaan onderin meegespoten.
Form follows function! Strak, komt natuurlijk nog wel een kenteken op!
En! Tesla heeft nu een eigen gezicht!
Wat een opluchting deze facelift, was al bang dat ie zoals de Model 3 met een volledig gesloten front zou komen. Beetje zoals die plastieken covers voor een rc-wagentje. Deze ziet er nog sportiever uit dan de vorige versie, stoerder ook. Iets wat ik tot nu toe vaak miste bij EV’s, met uitzondering van de X.
Als ik zou mogen kiezen een witte hoogglans met hoogglans zwarte accenten en velgen. Dan heb ik zo’n stormtrooper-look, want Tesla’s S en X hebben wel iets weg van een stormtrooper om één of andere reden. :)
Ik vond de shop van gisteren een stuk beter geslaagd….
@dutchdriftking: ech nie…
Ik weet niet wat voor loodgieter ze er vanochtend bij hebben gehaald, maar het lekt kennelijk nog steeds bij Tesla.
Hadden ze maar een echte loodgieter moeten bellen:
Enkeltmannsforestak rørlegger Norge
Fyltesvei 64 6809 Frya
Tel. 0047-3689 7886
enkeltmannsforestakrø[email protected]
@moveyourmind: ben je nu de privégegevens van @norge aan het posten?
@camber24: Natuurlijk niet, straks krijgt hij nog boze VW-fans over de vloer…
Ik heb zijn echte huisnummer voor alle zekerheid veranderd 279a naar nummer 64.
@moveyourmind: haha, gelukkig
@moveyourmind: He! Dat was geheim…
Dat ie veel op de oude lijkt vind ik juist slim. Lijkt me goed voor de waardevastheid. Kan me niet voorstellen dat alle model S rijders nu ineens hun elektrotorretje gaan inruilen voor deze namelijk. Daarbij; ontwerp is nog steeds classy en fris. Hoeft ook niet veel aan te gebeuren.
Dat is gewoon z’n leuke smoel weghalen! Die nep grille maakte hem nou juist wat minder elektrisch ogend
Blijf het wel mooie wagens vinden de Model S’en. Maar even for the record ‘VAMIL’, ‘MIA’ en ‘KIA’… wat moet dat betekenen?
@robv93: Dat zijn subsidie regelingen van de overheid waar ondernemers aanspraak op konden maken als ze een ‘groen’ wagenpark regelden. Sommigen konden daardoor voor een appel en een ei deze auto rijden.
Zou deze ook over de Rainbow Road (ja, die uit Mario Kart) easter egg beschikken?
@Edge: Mijn linkje verdween ineens, dus poging twee: https://www.youtube.com/watch?v=YVAfFZBkiaA
Ik snap dat geen gril nodig hebben maar zo ziet het er wel heel erg vreemd en kaal uit. Misschien dat het met een kenteken wat beter is.
Mooi / niet mooi, ik ben er nog niet uit. Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is het effect van steenslag. Een los faux-grille paneeltje kun je nog vervangen, maar hier moet een volledige carroseriedeel uitgewisseld of gespoten worden. Die zelfhelende lak van Nissan (geloof ik?) zou geen onwelkome optie zijn…
Niet beter/mooier op geworden, maar het valt al bij al reuze mee.
En rolt Tesla deze update ook uit over-the-air?
Lelijk!
Blijft nog steeds een goedkoop lelijk ding. De materialen die worden gebruikt zijn gewoon bagger.
@ruudbmw: ja BMW bouwt dan ook wel 100 jaar auto’s. Tesla pas 4 jaar… En met een budget dat ws ook 100x kleiner is.
@stfu: tesla bouwt al dik 10 jaar. Maar dat ter zijde. Ze bouwen die auto’s heel goedkoop, stel geen reet voor. Het bedrijf waarin ik werk, werkt veel met die auto’s. Ik vind het gewoon goedkope rotzooi. Zowel van binnen als van buiten. De techniek kan best wel ‘ok’ zijn maar daar houd het dan ook mee op
@ruudbmw: De Roadster is door Lotus gebouwd, maar met Tesla techniek. Goede morgen. Auto’s goedkoop bouwen lijkt mij sterk. Aluminium is niet goedkoper dan staal, plus batterijen zijn erg kostbaar en zitten genoeg dure onderdelen in. Maar vooral onzin blijven kramen joh. Wat als Tesla een mooier interieur had gebouwd in 2012 dan BMW? Dan zou het toch gelijk de allerbeste auto ooit zijn volgens jou? Namelijk de rest is al beter dan een BMW :)
@stfu: sorry maar ik ben geen tesla knuffelaar en vergelijk geen appels met peren :-)
@ruudbmw: al mee gereden dan? Ok, ik geef toe: een BMW heeft betere stoelen en stuurt wat lekkerder.
@ruudbmw: Juist ook BMW bouwt z’n auto’s heel goedkoop. Daarom maken ze ook zulke goede marges. Goedkoop bouwen maar niet goedkoop laten aanvoelen en de niet goedkoop aan de klant verkopen. Dan is is het goed zaken doen.
De anti-Audi.
Zag net op Instagram dat de Model X 75D als instapaccu krijgt.
In de basis is de S gewoon een een mooie verschijning. Aan de buitenkant.
De kwaliteit zie je niet terug in het interieur. Kijk naar de stoelen en je weet wat eraan mankeert. Vormgeving van de stoelen en de manier waarop het leer is gestikt. Het blijft een Amerikaan. Veel uiterlijk vertoon maar weinig klasse en stijl onderhuids. Daar verandert deze facelift niets aan.
@birdcage: Je doelt ws nog op de oude stoelen. Mijn sportstoelen zitten voortreffelijk. Leer kan wel iets beter ja, maar ziet er bij mij nog prima uit.
Het uitgaande model is beter
En als je er nou een koopt, mag je dan de achterbank gelijk gebruiken of moet ik dan eerst wachten op de update….