Het uiterlijk was al geen geheim meer. Er valt echter nog genoeg te vertellen over de nieuwe BMW X3.
Hoewel de vorige X3 alles behalve gedateerd leek was het wat BMW betreft hoog tijd voor een nieuwe generatie. Geheel in lijn met de rest van het huidige gamma heeft de X3 een moderne smoel gekregen. De SUV lijkt nu meer op de X5 en de huidige 5– en 7-serie.
De presentatie van de nieuwe X3 werd gedaan vanuit de Spartanburg-fabriek in de VS. Niet zo vreemd, want Amerika is het thuisland van BMW als het gaat om de X-modellen. De crossovers en SUV’s van de Duitse autofabrikant rollen hier van de band. De fabriek heeft nog niet zo gek lang geleden een uitbreiding gehad dat gepaard ging met een kostenplaatje van een miljard dollar.
Ook bij deze presentatie speelde de Amerikaanse fabriek een belangrijke rol. BMW kondigde aan dat er nog eens 600 miljoen dollar aan investeringen gaan plaatsvinden tussen 2018 en 2021 om de productiefaciliteit verder uit te breiden. Dit brengt meer dan 1.000 nieuwe banen met zich mee. President Trump zal blij zijn met de plannen van BMW.
De derde generatie BMW X3 is vijf centimeter langer, één centimeter breder en anderhalve centimeter hoger dan het vorige model. De nieuwe SUV heeft 550 liter bagageruimte en met de achterbank neergeklapt kom je uit op 1.600 liter bagageruimte. Daarnaast is de nieuwe X3 55 kilogram lichter in vergelijking met zijn voorganger. De auto heeft een Cw-waarde van 0,29. Volgens BMW de laagste Cw-waarde in het segment.
De SUV zal te bestellen zijn in de uitvoeringen xLine, M Sport en Luxury Line, of BMW Individual als het écht persoonlijk moet. De nieuwe X3 komt met twee diesels en twee benzinemotoren op de markt. Qua diesels de xDrive20d met 190 pk en de xDrive30d met 265 pk. Op het gebied van benzinemotoren is er de xDrive20i (184 pk), de xDrive30 (252 pk) en voor het eerst, een M40i.
Niet eerder kwam de X3 met een motor van M Performance. De BMW X3 M40i komt met een drieliter zes-in-lijn met 360 pk en 500 Nm koppel. Dit recept is afkomstig van de X4 M40i. De sprint naar de honderd gaat in 4,8 tellen en de top is begrensd op 250 km/u. Alle motorvarianten komen standaard met een vernieuwde variant van de 8-traps Steptronic automaat.
BMW presenteert de derde generatie X3 tijdens de IAA in Frankfurt aan pers en publiek. Het is nog niet bekend wat de SUV mag gaan kosten.
UPDATE: we hebben bewegende beelden! De nieuwe X3 in beweging zie je hier. Het nieuwe interieur daar.
Megakix zegt
..je bent de X3M vergeten met 435Pk
Hoppiee zegt
6,8 seconden? Beetje traag
huracan zegt
@Hoppiee: lijkt mij ook erg traag
ettie zegt
@Hoppiee: dat is de pk/gewichtsverhouding. 4.8 seconden naar de 100 km/h.
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0271778EN/388503
RubenPriest zegt
@hoppiee: moet 4,8 seconden zijn. Is aangepast.
isobmw zegt
@RubenPriest: op bimmerpost staat 4.6 seconde
ettie zegt
@isobmw: 0-60 mph waarschijnlijk
sr20det zegt
@ettie: ?
tvklarenbosch zegt
Ik vind m niet zo mooi
mashell zegt
Interessant dat de koplampen niet doorlopen tegen de de “neusgaten” aan. Ook opmerkelijk is dat de knoppen in het interieur zilverkleuring zijn, ze zijn zwart bij de 5 serie en zilver bij de 7 serie. Das ist ja, Super Premium!
coubie74 zegt
@mashell: De niet doorlopende koplampen viel me ook meteen op. Een positieve verandering vind ik zelf.
lekkerlinksrijden zegt
@coubie74: ik vind het onder de koplampen erg druk ogen
coubie74 zegt
@lekkerlinksrijden: dat gedeelte in de luchtinlaat onder de koplamp is wel weer redelijk rommelig inderdaad. Ook de optisch missende aansluiting van dit gedeelte met het middendeel van de onderbumper is niet mooi.
mark997gt3 zegt
@coubie74: ben het met je eens. Die doorlopende koplampen tot in de gril is geen fantastisch design element!!!!
defl8 zegt
@mashell: De oplettende premiumspotter ziet wel de mindere climate display:
van pixels sinds de E36(?) weer naar 8 segmentjes.
http://www.idon-industries.com/bimmer/bmwsyndikat/26.jpg
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/bmw-5-series-console.jpg?itok=C_1bovF6
sbmmaxx zegt
@mashell: ze moeten natuurlijk wel ruimte laten voor een facelift (-:
2wheeler zegt
Godskolere wat een enorme nieren zeg. Vind het niet mooi…
romeoalfa zegt
“Nieuwe” X3. Eenheidsworst bij BMW….
berlinetta zegt
Een beetje vreemde verhoudingen, maar ik vind het best een mooie kar geworden. Geen natuurlijke schoonheid zoals de F Pace of de Stelvio, maar ik denk dat je er een beetje aan moet wennen (zoals bij de meeste BMW’s het geval is). Het interieur ziet er ook wel fraai uit, zeker in deze samenstelling.
bassx zegt
@berlinetta: F-Pace en Stelvio horen natuurlijk ook vergeleken te worden met de X5.
crackdavid zegt
@bassx: Juist wel. Een beetje X5 gaat al gauw over de ton, daar heb je bijna twee Stelvio’s voor. De F-Pace in een simpele uitvoering is ook niet te vergelijken met een X5, een instap X5 kost 20k meer.
bassx zegt
@crackdavid: Mijn fout, de F-Pace wordt in tests vaak naast de BMW X5 en/of Maserati Levante geplaatst dus ging ervan uit dat het ook om zelfde klasse gaat.
poeperman zegt
@bassx: helemaal niet… De Stelvio is op basis van de Giulia, die een directe concurrent is van de 3-serie. De X5 is echt niet de SUV op basis van de 3-reeks hoor, maar dat zou op basis van de naam al duidelijk moeten geweest zijn…
lincoln zegt
Grappig ding ..
Ziet er uit als een mongoliede varken ..
Met een down syndroom ..
En obesitas ..
Ik keur em goed dus ..
Megakix zegt
@lincoln: mag onze koning niet zo…
desjonnies zegt
Aardig van ze dat ze altijd het instapmodelletje laten zien op de foto’s !
mashell zegt
@desjonnies: de luxere modellen hebben minder goedkoop matzwart plastic aan de bumpers…
fouadski zegt
Vind m zelf stukken mooier ogen dan 1ste generatie x3. In het blauw helemaal. Al zou ik eerder voor een q5 gaan mocht ik geld er voor hebben.
fouadski zegt
@fouadski: ergens “het” invoegen
frederik zegt
Even lekker gummen door de Japanse rotstuin voor je designhuis… Yeah right!
mashell zegt
@frederik: Japanse rotstuin of prive woestijn?
doublechevron65 zegt
@mashell: idd wat voor een onzin foto’s…
audirijder zegt
4,8 seconden van 0-100.. bizarre tijden voor een SUV… Dan hebben we het nog niet eens over een echte M versie mocht die ooit komen.
Megakix zegt
@audirijder: zie eerste reactie
2wheeler zegt
Gewoon drie keer een M logo op foto 10
Loek zegt
Voorkant is gigantisch uit proportie imo..
bassx zegt
Nog steeds niet echt moeders mooiste van BMW maar vergeleken met de voorgaande X3 generaties is het wel een hele stap vooruit.
arias12 zegt
Ik vind hem geslaagd!
EdGaR zegt
Volgens mij is ie nu even groot als de eerste generatie X5 zo niet groter..
mout zegt
“Het uiterlijk is al geen geheim meer” – sinds de vorige X3 uitkwam, bedoel je?
imarinos zegt
Ik ben echt wel BMW liefhebber maar die grote nieren… ook op de nieuwe 5-serie. Wat lelijk zeg.
Ik zet even mijn joker in.
VeniVidiVici zegt
@imarinos: Inderdaad, vind het net een varken zo…
baap zegt
De voorkant ziet er NIET uit. Helaasch..
hans12670 zegt
Poeh, dat wordt weer goed kijken voor je ziet of het ’t nieuwe model is.
87sandyd zegt
Jammer dat je geen goede indruk krijgt van het model zonder M-pakket. Ik ben sws niet zo van M/AMG-Line/S-line pakketten op een SUV. Toch vind ik de kleur blauw icm met het interieur wel heel gaaf.
Moeders mooiste vind ik het niet, maar kan het ook niet lelijk noemen. Maar goed, de x3 is nou niet echt een parel van schoonheid geweest. Toch vind ik het een beetje BMW onwaardig, net zoals elk nieuw model op dit moment. Het is imo vaak uit proportie.
audirijder zegt
@87sandyd: Mee eens! Ik vind het alleen mooi(er) staan op een gls.
hercujes zegt
Ik vind die achterkant wel erg dik. Lijkt behoorlijk op een X5 (in positieve zin). De voorkant, en dan met name onder de nieren en koplampen, is té slordig/druk naar mijn smaak. Al met al een geslaagde X3 mi!
nicolasr zegt
Het is gewoon de ouwe met 5-serie lichten.
Ik lijk Lincoln wel met dat zure gezeik, maar ik vind het niks.
Ik heb liever een Dacia. Ga ik van de rest van het geld een laar jaar uit eten.
drdre1 zegt
Oude, nieuwe, couldn’t tell the difference…
Rick-dos zegt
Het ziet er allemaal weer beter uit maar niet spannend.
Laatst ook de 5 serie wezen kijken. Mooie auto maar niks spannends aan. Ik vind dat BMW daar al langer last van heeft. Vroeger kon ik echt genieten van een BMW. Tegenwoordig ben ik bang dat als ik er een koop er al weer snel op uitgekeken ben.
doublechevron65 zegt
Die kleur blauw; daar is over na gedacht! ??
Edge zegt
De vorige was toch alweer 7 jaar op de markt, dat zou je inderdaad niet zeggen. Zeker niet na die facelift in 2014.
De nieuwe is gewoon precies wat je ervan verwacht. Zoals alle BMW SUV’s zal het ding prima rijden, maar mooi is anders. Het interieur is wel weer dik in orde en ook de kleurencombinaties die voor de persfoto’s gekozen zijn vind ik mooi. Ik heb alleen wel mijn twijfels bij de zilveren knopjes. Dat ziet er leuk uit, maar bij de meeste auto’s slijt dat sneller dan zwarte knopjes.
cloverleaf zegt
Die enorme nieren lijken op hazentanden! Voor de rest stukken mooier dan de oude! Misschien zelfs wel een klein beetje mooi ;)
ericc zegt
Mercedes heeft van de GLC wel een hybride. Het is te hopen dat van de X3 ook een hybride komt.
De huidige X3 heeft ook 190pk voor de 2.0d. Konden ze geen extra 10pk vinden? Ook zit de GLC aan 211 pk met de 2.0 liter benzine. De nieuwe X3 bij 184pk. Nog duidelijk wat werk aan de winkel.
Dutchdriftking zegt
Ziet er wel beter uit dan de nieuwe Q5.
dolledries zegt
Wat een lelijke achterkant
freezzr zegt
Ik vindt het een prima bak. De Xc60 mooier, maar dit kan er echt wel mee door. Stelletje azijnpissers hier. Steeds dat gepush over de Alfa Giullia en Stelvio is echt vermoeiend.
phillycar zegt
Hahaa ! Spuuglelijk. Fenomenaal, hahaaaaaaaaa !! Voorkant : walgelijk, zijkant : beeuuurrrkkk , achterkant : ai ai ai .
Zelfs een Fiat Multipla is mooier , hahaaa !
Ik denk wel dat het comfortabele wagens zijn.
draaiiorgel zegt
Bloedmooie auto. Wat dat betreft is deze Duitse degelijkheid en afwerking niet te vergelijken met die van de Stelvio.
georgieporgy zegt
Gewoon nette auto. Zal ook wel weer de beste van het stel zijn.