Glazen Fabriek voor de Volkswagen ID.3

Auteur: , 20 Reacties

Volkswagen heeft zijn lesje geleerd en is tegenwoordig heel transparant.

Glazen Fabriek voor de ID.3

Ze laten er geen gras over groeien met de nieuwe ID.3. Begin deze maand zijn in de fabriek Zwickau al de eerste exemplaren van de band gerold. Volgend jaar gaat Volkswagen daar een tweede fabriek aan toevoegen: de Gläserne Manufaktur in Dresden.

De futuristisch ogende fabriek is een passend decor voor de productie van de ID.3, een model zonder meer heel belangrijk wordt voor de toekomst van Volkswagen. De ID.3 is niet de eerste elektrische Volkswagen die hier het levenslicht ziet. Ook de E-Golf werd hier namelijk geproduceerd. De hybride XL1 rolde eveneens in Dresden van de band. Voordat de elektrificatie zijn intrede deed werd in de Glazen Fabriek echter een Volkswagen van een heel ander kaliber geproduceerd, te weten de Phaeton.

In tegenstelling tot in Zwickau, is het in Dresden geen saaie industriële bedoening. Dit maakt het gebouw geschikt voor andere toepassingen. Volkswagen heeft het daarom omgedoopt tot ‘Center of Future Mobility’. Het gebouw herbergt in dat kader diverse start-ups en ontwikkelaars die druk zijn met de toekomst van mobiliteit.

Het productieproces is zowel letterlijk als figuurlijk transparant in de Glazen Fabriek. Geïnteresseerden kunnen er namelijk een kijkje achter de schermen krijgen. Als je wat mee wilt krijgen van de productie van de ID.3 zul je nog even moeten wachten tot de herfst van volgend jaar. Dan start de productie in Dresden.

Tegen die tijd is de ID.3 inmiddels ook leverbaar in Nederland. De marktintroductie staat namelijk ergens in de tweede helft van 2020 op de planning. De eerste exemplaren zijn een speciale uitvoering in de vorm van een extra luxe ID.3 1ST. Wie die graag wil hebben vist helaas achter het net, want de paar duizend exemplaren die voor Nederland beschikbaar waren zijn allemaal al gereserveerd.



20 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Als je goed kijkt., zie je links onder, de afdeling ‘sjoemelsoftware’.
@mercmeister: Net zoals bij al de anderen, maar daar zwijgen we over.
@wimof: Je bedoelt net als bij alle andere Duitsers bedoel je waarschijnlijk . Okay, FCA heeft ook geen schone handen maar eerlijk is eerlijk, het waren toch met name de Duitsers die de boel weer het meest besodemieterd haben.
@thomassnelweg: en Ford, Nissan, Volvo, Renault, PSA, GM. Echt hele Duitse merken allemaal.
@MercMeister: valt weinig te sjoemelen uitstoot is toch nul.
Zonder meer futuristisch…

Net als onze mooie Van Nelle fabriek, die dat al in de jaren ’30 was en wat nog steeds een fantastisch en vooruitstrevend ogend gebouw is:

https://www.vannellefabriekrotterdam.com/images/made/93c56a502dd8a5b4/page-image-home-about_800_588_80_s_c1_c_c.jpg

Neemt niet weg dat zo’n glazen gebouw voor een productiefaciliteit een mooie werkplek is.
Schitterend bouwwerk. Hopelijk brengt de ID3 méér succes dan de Phaeton.
Zal de ID3 er voor zorgen dat wij over 10 jaar de Golf vergeten zijn?
@dutchdriftking: Nee, ik denk eerder dat er over 10 tot 15 jaar geen ID3 meer is. Ik verwacht dat deze en wellicht de volgende generatie Golf en ID3 nog zelfstandige modellen zijn, maar dat de markt daarna klaar is voor één Volkswagen model in dat segment, uiteraard volledig elektrisch. En als je dan moet kiezen, zou ik persoonlijk de naam Golf behouden.
@dutchdriftking: Nee hoor, nostalgici zullen altijd blijven zeuren over de Golf…
Je kan er ook op bezoek


https://www.glaesernemanufaktur.de/

De kobaltmijnen waarschijnlijk niet ;-)
Dan voel je je bekeken als productiemedewerker
@chriscross: dat zal een vakkenvuller in de supermarkt ook ongetwijfeld voelen
Hier werd de Pheaton gebouwd zodat iedereen goed kon zien waartoe VW toe in staat was.
Prachtige fabriek, ooit is met school geweest. Daarna naar de Skoda fabriek.. iets ander niveau ;-)
Ooit is met school geweest (-:
@monsieurleloure: is ooit me school geweest.
@schreute01: me school? Duidelijk dat je die nooit afgemaakt hebt.
@markie123: sgool!
“een model zonder meer heel belangrijk wordt”; bedoel je “een model dat zonder meer heel belangrijk wordt”?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).