• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Glazen Fabriek voor de Volkswagen ID.3

Auteur: machielvdd, gepost 19 november 2019 om 17:01 – 20 Reacties

Glazen Fabriek voor de ID.3


Volkswagen heeft zijn lesje geleerd en is tegenwoordig heel transparant.

Ze laten er geen gras over groeien met de nieuwe ID.3. Begin deze maand zijn in de fabriek Zwickau al de eerste exemplaren van de band gerold. Volgend jaar gaat Volkswagen daar een tweede fabriek aan toevoegen: de Gläserne Manufaktur in Dresden.

De futuristisch ogende fabriek is een passend decor voor de productie van de ID.3, een model zonder meer heel belangrijk wordt voor de toekomst van Volkswagen. De ID.3 is niet de eerste elektrische Volkswagen die hier het levenslicht ziet. Ook de E-Golf werd hier namelijk geproduceerd. De hybride XL1 rolde eveneens in Dresden van de band. Voordat de elektrificatie zijn intrede deed werd in de Glazen Fabriek echter een Volkswagen van een heel ander kaliber geproduceerd, te weten de Phaeton.

In tegenstelling tot in Zwickau, is het in Dresden geen saaie industriële bedoening. Dit maakt het gebouw geschikt voor andere toepassingen. Volkswagen heeft het daarom omgedoopt tot ‘Center of Future Mobility’. Het gebouw herbergt in dat kader diverse start-ups en ontwikkelaars die druk zijn met de toekomst van mobiliteit.

Het productieproces is zowel letterlijk als figuurlijk transparant in de Glazen Fabriek. Geïnteresseerden kunnen er namelijk een kijkje achter de schermen krijgen. Als je wat mee wilt krijgen van de productie van de ID.3 zul je nog even moeten wachten tot de herfst van volgend jaar. Dan start de productie in Dresden.

Tegen die tijd is de ID.3 inmiddels ook leverbaar in Nederland. De marktintroductie staat namelijk ergens in de tweede helft van 2020 op de planning. De eerste exemplaren zijn een speciale uitvoering in de vorm van een extra luxe ID.3 1ST. Wie die graag wil hebben vist helaas achter het net, want de paar duizend exemplaren die voor Nederland beschikbaar waren zijn allemaal al gereserveerd.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt
  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, fabriek, ID3, Volkswagen

Vorig bericht: « Officieel: dit zijn de vernieuwde Alfa Giulia en Stelvio
Volgend bericht: Koop de GT40 uit Le Mans 66 »

Lees Interacties

Reacties

  1. MercMeister zegt

    19 november 2019 om 17:25

    Als je goed kijkt., zie je links onder, de afdeling ‘sjoemelsoftware’.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      19 november 2019 om 17:27

      @mercmeister: Net zoals bij al de anderen, maar daar zwijgen we over.

      Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        19 november 2019 om 18:37

        @wimof: Je bedoelt net als bij alle andere Duitsers bedoel je waarschijnlijk . Okay, FCA heeft ook geen schone handen maar eerlijk is eerlijk, het waren toch met name de Duitsers die de boel weer het meest besodemieterd haben.

        Login om te reageren
        • tymo zegt

          20 november 2019 om 10:37

          @thomassnelweg: en Ford, Nissan, Volvo, Renault, PSA, GM. Echt hele Duitse merken allemaal.

          Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      19 november 2019 om 21:09

      @MercMeister: valt weinig te sjoemelen uitstoot is toch nul.

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    19 november 2019 om 17:27

    Zonder meer futuristisch…

    Net als onze mooie Van Nelle fabriek, die dat al in de jaren ’30 was en wat nog steeds een fantastisch en vooruitstrevend ogend gebouw is:

    https://www.vannellefabriekrotterdam.com/images/made/93c56a502dd8a5b4/page-image-home-about_800_588_80_s_c1_c_c.jpg

    Neemt niet weg dat zo’n glazen gebouw voor een productiefaciliteit een mooie werkplek is.

    Login om te reageren
  3. Dutchcarwizard zegt

    19 november 2019 om 17:40

    Schitterend bouwwerk. Hopelijk brengt de ID3 méér succes dan de Phaeton.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    19 november 2019 om 17:44

    Zal de ID3 er voor zorgen dat wij over 10 jaar de Golf vergeten zijn?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      19 november 2019 om 19:10

      @dutchdriftking: Nee, ik denk eerder dat er over 10 tot 15 jaar geen ID3 meer is. Ik verwacht dat deze en wellicht de volgende generatie Golf en ID3 nog zelfstandige modellen zijn, maar dat de markt daarna klaar is voor één Volkswagen model in dat segment, uiteraard volledig elektrisch. En als je dan moet kiezen, zou ik persoonlijk de naam Golf behouden.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      19 november 2019 om 19:34

      @dutchdriftking: Nee hoor, nostalgici zullen altijd blijven zeuren over de Golf…

      Login om te reageren
  5. jeebee zegt

    19 november 2019 om 17:49

    Je kan er ook op bezoek

    https://www.glaesernemanufaktur.de/

    De kobaltmijnen waarschijnlijk niet ;-)

    Login om te reageren
  6. chriscross zegt

    19 november 2019 om 17:50

    Dan voel je je bekeken als productiemedewerker

    Login om te reageren
    • cavin zegt

      19 november 2019 om 18:01

      @chriscross: dat zal een vakkenvuller in de supermarkt ook ongetwijfeld voelen

      Login om te reageren
  7. sirdrinksalotofpetrol zegt

    19 november 2019 om 19:30

    Hier werd de Pheaton gebouwd zodat iedereen goed kon zien waartoe VW toe in staat was.

    Login om te reageren
  8. juulzz zegt

    19 november 2019 om 19:51

    Prachtige fabriek, ooit is met school geweest. Daarna naar de Skoda fabriek.. iets ander niveau ;-)

    Login om te reageren
  9. monsieurleloure zegt

    19 november 2019 om 19:56

    Ooit is met school geweest (-:

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      19 november 2019 om 21:18

      @monsieurleloure: is ooit me school geweest.

      Login om te reageren
      • markie123 zegt

        19 november 2019 om 21:57

        @schreute01: me school? Duidelijk dat je die nooit afgemaakt hebt.

        Login om te reageren
        • schreute01 zegt

          19 november 2019 om 22:35

          @markie123: sgool!

          Login om te reageren
  10. markie123 zegt

    19 november 2019 om 21:56

    “een model zonder meer heel belangrijk wordt”; bedoel je “een model dat zonder meer heel belangrijk wordt”?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North