• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: geen Renault-motoren meer in de Formule 1

Auteur: Loek, gepost 1 oktober 2024 om 08:59 – 11 Reacties

Als Alpine in de Formule 1 wil blijven, zullen ze de motoren van iemand anders dan Renault moeten lenen.

De verdeling van de teams in de Formule 1 is eigenlijk maar raar. Ook al zijn er tien verschillende teams, deze teams zijn onderling weer allemaal aan elkaar gelinkt. Je kent vast de betichting richting Racing Point van het hebben van een ‘roze Mercedes’. Dat komt omdat er eigenlijk maar een maar motorfabrikanten in de sport zijn. Mercedes, Red Bull, Ferrari en Renault deden bijvoorbeeld hun eigen motoren, maar andere teams pakken één van die motoren en gebruiken hem in hun eigen auto.

Renault power unit

Renault leende hun motoren ook nog wel eens uit, met name het partnerschap met Red Bull komt bekend voor. Tegenwoordig wordt de Renault power unit enkel nog gebruikt door Alpine, wat natuurlijk gewoon de nieuwe naam van Renault Sport F1 is. En met Alpine gaat het… niet zo goed. Sowieso lijkt het erop dat Alpine het eerste F1-team is dat zal bezwijken als je er eentje moet aanwijzen. ‘Bevestiging’ daarvan komt nu.

Geen Renault-motor meer

Renault kondigde namelijk aan dat ze gaan stoppen met het maken van de power unit voor de Formule 1. De ontwikkeling van de motor in de fabriek bij Viry-Châtillon is al stopgezet en de productie van de al bestaande power unit wordt tegen 2025 ook beëindigd. Dat betekent dat Renault geen motorenleverancier meer is in de F1 en hun bloedeigen Alpine een vervanger moet zoeken indien zij in de sport willen blijven.

AMG

De bewoordingen van CEO Luca de Meo over deze verlaagde inspanningen rondom F1 voelen aan alsof het team de grote veranderingen in de sport in 2026 niet gaat meemaken. Alpine zou echter gewoon door blijven ploeteren. Het is nog niet bevestigd wie de motoren gaat leveren, maar zoals eerder ook al gezegd ligt een deal met Mercedes-AMG op de loer. Het lijkt er dus op dat Alpine het gewoon vol blijft houden in de sport.

Hypercar Alpine

Waarom Renault hun power unit dan overboord gooit? Omdat ze het F1-centrum in Viry-Châtillon goed kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Zo blijft het merk actief in andere raceseries als FIA WEC en Dakar. De faciliteit gaat echter ook ontwikkelingsmogelijkheden bieden voor straatauto’s. Waaronder de eerste Alpine-supercar. Genoeg te doen dus!

Ook interessant!

  • Breek: Renault gaat Mercedes-motoren gebruiken
  • Formule 1 motoren moeten weer gaan brullen!
  • Renault gaat piepklein gaatje in het gamma opvullen
  • Video: Renault Kwid schept motorfietsen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

alpine, Formule 1, Renault

Vorig bericht: « Dit buitenbeentje van Mercedes-AMG krijgt een opvolger
Volgend bericht: Cool: Renault 4 krijgt een stoffen vouwdakje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    1 oktober 2024 om 09:12

    Verstandig. Het team is geen schim meer van de motorenbouwer die in de historie 12 constructeurstitels en 11 rijderstitels wist binnen te halen in de Formule 1. Soms is het beter de stekker eruit te trekken en je op andere doelen te focussen.

    Misschien dat Alpine straks een mooie entree in de Formule 1 kan bieden aan Andretti Racing en Cadillac?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      1 oktober 2024 om 10:47

      Heb geen linkje oid, maar heb meerdere mensen hier zien zeggen dat sinds er een budget cap is, er gewoon geld verdient kan worden in de F1. Budget cap is 135 miljoen, paar dingen zitten niet in de budget cap, dus zeg een jaartje rijden kost je 180 miljoen. Haal je dat op met sponsoring, prijzengeld, etc? Geen idee.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        1 oktober 2024 om 10:59

        Top teams halen dat makkelijk eruit ja. Red Bull schijnt de budget cap volledig terug te verdienen met enkel de sponsorgelden van Oracle en ByBit. Gooi daar het prijzengeld en de inkomsten van de andere sponsoren op en je bent gewoon winstgevend.

        Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        1 oktober 2024 om 11:08

        Een motor ontwikkelen is vreselijk duur. Je kan die ontwikkelingskosten spreiden door aan andere teams te verkopen. Honda heeft nu 2 teams, Ferrari 3 en Mercedes 4. Renault levert alleen aan zichzelf.

        Dan kan je nog roepen dat een F1 motor iets uitstraalt over je straatmodellen. Voor Ferrari gaan dit zeker op en ook Mercedes (AMG) is geen onbekende met hele potente motoren. Maar Renault? Daar slinkt het aanbod alleen maar en wordt meer en meer EV.

        Dus ja, het snijdt hout om dan maar een klantenmotor achterin te hangen. Je ziet aan McLaren dat dat niet per se een slecht idee is. Het kost ook nog een bak minder maar je hebt wel je merknaam (Alpine) op de grid staan.

        Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    1 oktober 2024 om 10:45

    Ik snap het ook wel. En voor de consumenten markt kan je het ook niet meer verkopen qua marketing, wat hebben al die nieuwe Renault EV’s nou gemeen met een V6 uit de F1…
    Drie spelers lijkt me voldoende.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 oktober 2024 om 11:00

      Vijf spelers in 2026 als Renault stopt. Mercedes, Ferrari, Red Bull Powertrains, Honda en Audi.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 oktober 2024 om 13:43

        Nu Volkswagen in enorm zwaar weer zit (of doet alsof) is het toch logisch dat ze de stekker uit het F1 project van Audi gaan trekken? Als Honda met Aston Martin niet wint zullen ze ook wel weer een vertrek gaan aankondigen. RBPT zie ik überhaupt nog niet een competitieve motor maken (als het ervaren Renault het al niet lukt…) en nu het RB team op instorten staat gaat misschien heel de boel wel in de verkoop.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          1 oktober 2024 om 14:40

          RBPT zou toch vanaf 2026 een samenwerking aangaan met Ford? Of heb ik iets gemist?

          Login om te reageren
          • harrie zegt

            1 oktober 2024 om 17:06

            Ford lijkt vooral wat badge sponsering te doen, en hier en daar wat consulatancy.
            Maar RBPT heeft de specifieke F1 kennis in huis dmv overnemen van wat powertrain kopstukken van rivaliserende teams.

            Login om te reageren
        • mark997gt3 zegt

          1 oktober 2024 om 18:46

          RB heeft winnaars mentaliteit. Bulken van sponsors en geld. Bij Renault moest er een bak geld bij. Minder commitment vanuit fabriek, dat wordt nu ook duidelijk. RB heeft veel grote motorebouwers weggehaald bij Honda en Mercedes. Ik denk dat het wel goed komt.
          RB en Renault zijn twee bedrijven die niet te vergelijken zijn. RB racing’s existentie is racen. Renault is een autobouwer die racen als PR ziet, niet als existentie.

          Login om te reageren
  3. Autofanaat1990 zegt

    1 oktober 2024 om 19:58

    Wat een zwaktebod. Constructeur die het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke PU in elkaar te schroeven. Laat dan Andretti/Cadillac het maar overnemen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North