Audi S3, maak je borst maar nat.
Het segment van de compacte sedan is heet. Niet zo gek ook, waar sedans als de 3 Serie en C-klasse zijn gegroeid tot joekels van auto’s, hebben de Audi A3 Sedan en de Mercedes A-klasse sedan een acceptabel formaat voor diegenen die niet meer nodig hebben. Het leuke is dat de Duitsers ook performance varianten van deze kleine sedans maken, met de Mercedes-AMG A 35 4MATIC Saloon als het nieuwste voorbeeld.
Het is een logisch gevolg dat na de introductie van de A 35 4MATIC hot hatch er een sedan zou volgen. Het feestpakket is dan ook vrijwel gelijk aan de hatchback. In het vooronder ligt een tweeliter turbo viercilinder met 306 pk en 400 Nm koppel. De motor is standaard gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT 7G automaat met dubbele koppeling en 4MATIC vierwielaandrijving.
De compacte sedan sprint in 4,8 seconden naar de honderd en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het uiterlijk en het interieur van de Saloon lijkt uiteraard sterk op de hatchback, met onder meer de integratie van MBUX. De bagageruimte van de sedan bedraagt 420 liter, de kofferbak gaat automatisch open als je met je voet acrobatische bewegingen uithaalt onder de achterbumper.
Wanneer je van mening bent dat het uiterlijk nog wel wat heftiger kan, dan is er altijd nog het optionele AMG Aerodynamics Package. Met deze optie krijgt de AMG A 35 4MATIC Saloon een lip in de voorbumper, een grotere splitter, een spoilertje op de kofferklep en een diffuser afgewerkt in gloss black. Wil je net als Jules Deelder alles zwart hebben, dan moet je het AMG Night Package aanvinken.
Prijzen en beschikbaarheid zijn op dit moment nog niet bekend. Ter vergelijking: een A 35 hatchback is er vanaf 67.639 euro.
Wat een prachtige auto! Jammer van de Nederlandse prijs…
@tnthomas: je bedoelt dat deze ws duurder is dan de hatchback want de prijs is nog niet bekend..
@ghost: Ja inderdaad, in de tekst wordt de prijs van de hatchback genoemd en de sedan zal daar niet ver vandaan liggen qua prijs.
@ghost: Maakt niet uit dat de prijs nog niet bekend is, want zijn opmerking geldt voor iedere auto die in NL wordt verkocht.
@berlinetta: moppersmurf.
@ghost: Mopperen is mijn hobby.
@ghost: hij heeft anders 100% gelijk
@rike: ja want daar gaat het om toch? Je gelijk halen.
@ghost: Je hebt helemaal gelijk !
@johnhert: hahaha touché
En, wanneer terroriseert hij de betere winkelstraat met tokkieplofjes?
@toyotafortuner: hohoho, dit is de 35 AMG: geen plofjes, maar alleen lichte scheetjes :-(
Och ja ik was dit model al weer vergeten
Doen mij dan maar een Model 3 Performance. 450pk, 3,4s naar 100, geen flauwe scheetjes uit de uitlaat en kan je tenminste wel mee dwars (standaard en helemaal in track mode).
@stfu: Is inderdaad een goede concurrent en de punten die jij noemt, kan ik me wel in vinden (afgezien van het dwars gaan, want dat doet je toch niet). Alleen dat interieur van die Model 3. Je moet er heel erg van houden laten we maar zeggen.
@stfu: maar nu gaan we de mate van bouwkwaliteit eens naast elkaar leggen…
@stfu: alleen geen Revs, en iedereen denkt; “hoezo doe je stoer met je leasebak?!”
Maar verder prima hoor!
Denk dat ik toch de hatchback prefereer. Dat aeropakket staat superdik!
Hoppa, ze kunnen die CLA nu wel helemaal laten zitten. De A sedan was al een van de mooiere auto’s door Mercedes gebouwd, en het wordt er zo te zien alleen nog maar beter op!!
@poulusma: wacht even. Ze hebben een CLA en A sedan? Haha, wat onnodig.
@stfu: Ik wacht even… ?
@poulusma: ho ho, ik zeg juist laat die CLA 35 AMG maar komen want de A-sedan is niet helemaal lekker gelukt.
@pordon: Nou nee, die CLA klopt van geen kant. Uberhaupt zijn er weinig platgeslagen sedans die echt geslaagd zijn, de eerste en de laatste CLS horen wel in dat rijtje. Wat er niet gelukt is aan de echte sedan zie ik ik niet zo, heeft wel wat weg van de A3 Limousine, wat meteen ook een van de mooiste (normale) auto’s is die de laatste jaren is uitgebracht. ?
@poulusma: smaken verschillen want ook de A3 sedan vind ik te gedrongen. Juist door de iets strakkere/lagere daklijn, en de extra cm’s extra in de lengte en de breedte vind ik de cla wel mooi en in proportie en de A-sedan niet.
@pordon: “smaken verschillen” dat is correct en tevens juist, daarbij wordt gezegd geen smaak is ook smaak ? Dat gedrongen waar jij het over hebt is precies ook de reden waarom ik een 1 of 2 serie coupe mooier vindt dan een 4 serie coupe…
Wat een banaan auto zeg
@mstiic: nee dat is de CLA, bij deze valt het toch wel mee?
Te veel design in te weinig meters. Bij de grotere Mercedes sedans klopt het ontwerp wel.
@schreute01: hij is indd wat gedrongen maar oogt daarmee wel lekker dik
Dat interieur…daar word je toch knettergek in? Drukdrukdruk en meer lampjes dan de Tilburgse kermis. Poeh..
@forza: Zelfde klandizie ook
@forza: zolang je maar niet van die kermiskreten erbij hoort vind ik het best… “superrrsupersnelllelelelellll”
Ik vind dit een hele geslaagde auto zeg. Precies goed uitgevoerd. Lekker dik, maar niet te overdreven. Meer power dan je ooit nodig hebt. Een station hiervan zou ik ook wel gaaf vinden. Lijkt me een heerlijk compact en praktisch powerhouse.
Die achterklep is echt heel klein. Niet mooi vind ik.
@mrrallycross: bijvoorbeeld foto 6
@mrrallycross: dat hebben wel meer Mercedesen met kont. Drie meter lange motorkap en 11cm over voor de achterklep
Let me get this straight: je hebt de zakelijke A Sedan, en dan de iets sportievere CLA. Dan was het logisch geweest om de sportversies te bewaren voor de CLA. Onder het mom van: u wilt een sportieve auto? Dan hebben wij precies hetzelfde, maar dan anders. Beetje het CLS vs GT-4d verhaal, al is dat met de komst van de CLS 53 én de GT 53 ook alleen maar marketinggezeik.
Zolang de AMG A 35 de topversie is van de sedan zijn ze in ieder geval nog ietwat consequent. Als er ook een AMG A 45 Sedan komt, dan snap ik er niks meer van. Ik vind de CLA net even iets beter in proportie voor die sportieve meuk die erop geschroefd wordt. De A Sedan is niet mijn favoriete auto, maar in de juiste spec heeft het iets straks en zakelijks. Laat de CLA lekker sportief zijn, de A Sedan lekker zakelijk. Optie B wordt gekozen door de leasepikken, optie A, eh, CLA wordt gekozen door de mensen die goedkoop een ‘sportieve Mercedes’ willen. Weten hun veel dat het dezelfde auto is.
Ik snap die marketingstrategie tussen de CLA en de A Sedan nog niet zo goed. Helemaal omdat de verschillen zo relatief klein zijn.
@720s: Het is gewoon niches vullen en de niches uitmelken. Het is typisch Mercedes om van elke auto een AMG te maken en nog eens een versie te maken die boven de reguliere AMG komt.
@viezefreddyw: maja ja misschien wel maar ik denk dat het ook te maken heeft met de prijzen in Duitsland. De A35 ga je daar gewoon heel veel zien. Hier is het een luxeauto, want hij is fors aan de prijs.
@720s: Precies wat Freddy zegt: niches vullen om aantallen te verkopen. En ik vind het eigenlijk alleen maar een goede strategie. Zo zullen er genoeg mensen zijn die niet voor de looks van de CLA vallen, maar de A sedan juist wel weer mooi vinden (en andersom). Zo kun je met lage productiekosten een breder publiek aantrekken. Van mij zouden meer merken dit mogen doen.
@720s: je hebt toch ook zo’n business pack op de C of/en E AMG? Dan koop je een AMG maar je wil niet de looks. Dat begrijp ik en vind ik gek tegelijk…!?
Gelukkig niet 4 eindstukjes
Zou een dubbeltest tussen deze auto en de aloude C43AMG niet leuk zijn? Formaat het zelfde, vermogen het zelfde, 20 jaar verschil en maar de helft van de cilinders.
Lekker kleurtje, dat jeansblauw!
Oogt alleen wel even gedrongen als de A3 sedan, maar komt er mee weg.
Vind al die lauwe versie maar nix. Kom gewoon eerst met de A45 AMG (400+ pk) en daarna met de zwakkere broers.
Ziet er voor een AMG best netjes uit. De uitlaten kunnen nog wat eleganter maar de voorbumper is goed gelukt.
Doe de Jules Deelder editie maar dan.
Wat een lelijk front heeft dit model toch. Verder wel geslaagd
Niches is niet hetzelfde als Nice(s)! Maar best Wel mooi. Zet hem maar voor de deur met een V6 of 8!
Mercedes is geen Mercedes meer. Pooierbak, hoerenwagen. Aandachtswagen. Wijvenauto.
Bij bepaalde hoeken heeft de voorkant wat weg van een varkenskop