Officieel: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Auteur: , 44 Reacties

Meer tekst kon ik niet kwijt in de titel.

In de categorie belachelijk lange autonamen hebben we weer een nieuwe kandidaat gevonden in vorm van de gloednieuwe Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake. Na de onthulling van de A 45 en de CLA 45 kon natuurlijk de Shooting Brake niet uitblijven.

Het recept is vergelijkbaar. Onder de kap een 2.0 liter twinscroll turbo die men kan krijgen in een S en in een non S-uitdossing. Dit betekent dat de CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake te bestellen zal zijn met 387 pk / 480 Nm of 421 pk / 500 Nm. De stations snellen in zo’n vier tellen naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 250 km/u. In het geval van het S-model is de top 270 km/u. En dat alles met 505 liter bagageruimte. Beide varianten zijn standaard gekoppeld aan een AMG Speedshift DCT 8G-transmissie.

Officieel: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Mercedes-AMG wil duidelijk een familiestempel drukken op het uiterlijk van de modellen. Als deze CLA AMG SB komt voorrijden dan kun je ook denken met een AMG GT 4 Door te maken te hebben. Het vooraanzicht heeft veel kenmerken van dit model gekregen. De achterkant is in lijn met zijn broertjes. Vier ronde uitlaatsierstukken en een heftige diffuser kenmerken de AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake.

Officieel: Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Het interieur is een feest der herkenning, kijkende naar de A 45 en de CLA 45. What you see op de foto’s is zeker niet standaard what you get. Zo is het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder standaard op de S-variant, maar niet op het reguliere model.

Al met al is de nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake een auto die snelle papa’s en mama’s blij gaat maken. Wat de AMG moet gaan kosten is nog niet bekend. Misschien willen we dat wel niet weten ook.



44 reacties

Ik shootm af
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vind het een mooie variant in de A klasse. Beter gelukt dan zijn voorganger. Hoop dat die niet belachelijk duur wordt zodat we ze regelmatig zien rijden.
@zeilboot: Hopen dat ‘ie niet te duur wordt is tegen beter weten in…

OT: Vind het maar een lelijk ding…
@viezefreddyw: hoop = uitgestelde teleurstelling
@zeilboot: “hoop dat die niet belachelijk duur wordt”, volgens mij snap jij nog niet hoe Nederland werkt. Alle auto’s met een grotere motor dan een grasmaaier zijn hier belachelijk duur.
@rike: Er zit toch een opgevoerde grasmaaier motor in? ;-)
@unavailable: Neuh, alles met meer dan 3 cilinders is geen grasmaaier blok (mits modern)
@rike: alles kleiner dan 2.0L valt onder categorie grasmaaiers
@zeilboot: vond zijn voorganger mooier om eerlijk te zijn. Vooral de kont bij de nieuwe oogt mislukt, terwijl ik de kont i.c.m. de daklijn bij het vorige model juist precies goed vond!
@ghost: die had echt de lelijkste achterlichten op een Mercedes ooit!
@ghost: Deze vind ik mooier vanwege de simpelere lijnen spel aan de zijkant, betere voorkant, met name de nieuwe koplampen zijn beter en kleinere achterlichten icm rechte kofferklep. De vorige was me iets te rond op sommige plekken.

@viezefreddyw en @rike: jullie hebben gelijk wat betreft te duur. Het is meer ijdele hoop van mijn kant. Ik zou em wel als 2e hands willen. Hopelijk mag ik nog dromen haha.
In Solarbeam Yellow zouden ze hem best wel voor de deur mogen zetten hoor!
Rotterdams Runnervervoer
Zal het goed doen bij de voetballers en fanatiek (droef)toeteraars, uiteraard ook in de stilstaande trouwstoet
@rike: zou schelen als ie niet in het wit leverbaar wordt…
Ik vind hem toch wel erg lekker hoor, die nieuwe CLA. Zo dik uitgevoerd staat deze shooting break beter dan de hatch vind ik. Al blijf ik die frutsels aan de voorkant echt heel lelijk vinden.
Zo, gaan we bestellen! 🤤
Kermisinterieur.
@troljedemoeder: ik dacht het, jij zegt het. Welke puber heeft dat ontworpen??
Deze is goed……..mislukt
Waar ik de grote schermen in de E, S en die nieuwe G klasses zeer gaaf en smaakvol vind, is het in de A klasse maar een ongezellige, kille bedoeling. Bijna net zo sfeervol als een tesla…
Maar zit er ook een goede tütër op?
Hij is zo fout maar ik wil ‘m zo graag…
Alleen die kleur al.
Wat een pauperbak
Die 45s gaat waarschijnlijk makkelijk vanaf €80k kosten. En dan heb je een schetenlatende 4-cilinder met door de boxen wel een ‘dik’ geluid, waardoor jij je heel tof voelt, maar omstanders je met medelijden aankijken.
@joost1990_2: bij nader inzien zal het zelfs €85-90k kunnen worden, aangezien een CLA35 al op €69k zit.
De ultieme banaan in het geel
4 sec naar 100 met je 2 liter.. tegenwoordig doen we dat gewoon. Hoeveel km gaat zo’n motor mee? Minder dan 200.000? Gvd net zoveel pk als een eerste generatie rs6. Dat vond ik toen enorm!
@plastichero: geen idee, gaan dit soort motoren minder lang mee? Is een oprechte vraag…
@plastichero: Puur afhankelijk van motordesign/onderdelen/onderhoudshistorie e.d. Er wordt vaak gedacht dat veel power in kleinere motoren minder lang meegaan. Check eens de historie van hoogtoerige VTEC motoren. Over het algemeen best betrouwbaar, lees ik hier en daar. Genoeg auto’s met 1.3 blokken die al zeker 300.000 hebben gelopen en nog steeds rijden.

Maar heb wel gehoord dat motorkwaliteit van modellen als de Citroen C1 te wensen overlaat. Grote gebreken rond 150k.
Jeetje, ik check spritmonitor om te kijken naar het gemiddeld verbruik van een CLA45 AMG (2016). Rond de 1 op 10 gemiddeld. Hoewel mijn voorkeur eigenlijk altijd uitgaat naar BMW, doet Merc het veelal beter qua praktijkverbruik. Geldt idem voor de lower range modellen. Zo is de CLA180 van een maat van mij gemiddeld 2km p/liter zuiniger (1 op 11 t.o.v. 1 op 13).
Ik vind hem echt prachtig. Zoveel beter in proportie, dan zijn voorganger.
Het is niet mijn smaak, maar Mercedes durft tenminste. Dat kan van vele andere merken niet gezegd worden.
BMW, Audi en vele andere zullen nooit zo’n auto durven maken. En gelukkig durft Mercedes ook gewoon een AMG GT te maken. En die is supergoed gelukt wat mij betreft.
@kroon: Durven niet? Een RS3 sedan is toch net zo gewaagd? En waarom is een R8 minder gaaf qua design dan een AMG-GT? BMW had tot voor kort een knotsgekke C-segmenter met dik 300pk, en achterwielaandrijving!
@dutchdriftking: Ik denk dat het @kroon meer om het design gaat, en dan heeft hij/zij wel een punt. Die ‘knotsgekke C-segmenter van BMW’ zag er nou niet heel bijzonder uit. Als er een Kia-logo in de grill had gestaan, had ik het ook geloofd… Om over die Volkswagen Jetta met een boksbeugel in de grill maar niet te spreken. Daar zie ik echt niks gewaagds in…

Zelfs de R8 oogt niet echt bijzonder. Die ziet eruit als een platgeslagen A5, zeker de eerste generatie. En tegenwoordig is ie nauwelijks te onderscheiden van de TT (die oorspronkelijk ook een veel gewaageder uiterlijk had dan tegenwoordig). Mercedes heeft (van de Duitse drie) ‘by far’ het meest uitgesproken design…
@henrie: Tja, dat is dan wellicht toch een mening. Natuurlijk is een M140i niet de meest mooie (sterker, de Kia die je noemt is veel mooier) maar een dergelijke auto op de markt zetten is wel durven. De A3 limousine vind ik persoonlijk echt onderscheidend en zeer geslaagd. de R8 is ook veel meer een drama supercar wat uiterlijk betreft dan welke AMG dan ook. Ik zeg niet dat hij beter is, maar design technisch echt wel iets aparts. Neemt niet weg dat Mercedes de laatste 10 jaar erg mooie modellen heeft.
@dutchdriftking: kan je mij uitleggen welke de RS3 is en welke de R8? Ik haal ze altijd door elkaar als ze naast elkaar staan… Wellicht daarom
@posthumus: 2012 belt, ze willen hun grap terug….
@dutchdriftking: was 2012 niet het jaar van de olie-mopjes? Hou het even niet meer bij…
@posthumus: 2010 rammelende kettingen, 2011 oliegrappen en 2013 van de sjoemel-dijenkletsers.
@dutchdriftking: Thanks! Ben ik ook weer bij :)
Niet verrassend, maar hierom niet minder fijn. Wel is het interieur erg druk. Op eerdere persfoto’s viel dit mij nog niet zo op. Ik kan mij voorstellen dat dit op termijn heel snel gaat dateren.
Het is toch wel even een 2 klasse’s hoger dan wat de concurrent aanbiedt. Als je alleen al kijkt naar afwerking interieur daar kan Bmw VW/Audi echt niet aan tippen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).