• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Tesla Model 3 krijgt een minimalistisch interieur

Auteur: RubenPriest, gepost 29 maart 2017 om 07:45 – 86 Reacties

Model 3


Elon Musk hanteert een less is more strategie voor de nieuwe elektrische instapper.

Toen de Model 3 werd onthuld zagen we een basic interieur. Het dashboard is strak en de middenconsole beschikt niet over knoppen. In het midden zit één scherm en Elon Musk heeft bekendgemaakt dat het productiemodel er ongeveer zo uit komt te zien.

Volgens Musk heeft ‘de auto van de toekomst’ weinig toeters en bellen nodig. Alle nodige informatie zal op het scherm worden weergegeven. “Hoevaak kijk je naar het dashboard als je in een taxi zit?” stelt Musk, met een verwijzing naar de Model 3 met zelfrijdende mogelijkheden.

Het minimalistische interieur is dus een bewuste keuze. Ook traditionele ventilatieroosters gaan we niet zien bij de Model 3. Tesla heeft spleten in het dashboard verwerkt waar koude of warme lucht door zal stromen.

De eerste auto’s zullen in de tweede helft van dit jaar worden geleverd aan de klanten. De productie van de elektrische auto gaat naar verluidt in juli van start.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Elektrisch, Elon Musk, interieur, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Max’ teambaas: Australische GP was in veel opzichten positief voor ons
Volgend bericht: Dit is Skoda’s antwoord op de GLE Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    29 maart 2017 om 07:50

    Geen klokken achter het stuur. Dat vind ik er persoonlijk echt niet uitzien. Ik zou, als ik meneer musk was, op zijn minst een hud als optie aanbieden maar het liefste dus een schermpje recht achter het stuur. Zoals het hoort.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      29 maart 2017 om 22:32

      @pomoek: Dit is geen minimalistisch interieur…..maar een Cheap Ass interieur

      Login om te reageren
  2. pinut187 zegt

    29 maart 2017 om 07:55

    Ik zie toch liever klokken voor mijn neus en draaiknoppen ipv alles via een touchscreen.

    Login om te reageren
    • pesu zegt

      29 maart 2017 om 09:20

      @pinut187: Logisch vervolg op de vooruitgang van techniek. Vroeger had je knoppen die mechanisch in directe verbinding stonden met hetgeen dat ze bedienden. Toen werden het elektrische knoppen en nu touchscreen. Ik vond het interieur van de Peugeot 308 van moeders ook niks met dat touchscreen dat bijna alles bediende, maar nu een jaar later ben ik er aardig gewend aan geraakt en stoort het me totaal niet meer. Enkel dat het wat traag is als je met de navi, muziek en ventilatie tegelijk bezig bent.

      Login om te reageren
      • a6jw zegt

        29 maart 2017 om 14:43

        @pesu: en alle vingerafdrukken die je op het scherm ziet… Doe mij maar bediening met een grote draaiknop zoals Audi en BMW.

        Login om te reageren
    • stfu zegt

      29 maart 2017 om 09:45

      @pinut187: Over de klokken ben ik het eens maar het is best prettig dat je scherm (en dus knoppen) altijd up to date zijn of worden aangepast na verloop van tijd. Dus ik ben zeer tevreden met m’n scherm. Maar in 2005 zeiden mensen dat wellicht ook over de iPhone en hoe handig de toetsen waren op hun Nokia.

      Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        29 maart 2017 om 12:49

        @stfu: en ik mis nog steeds het toetsenbordje van mijn blackberry :-) ook al ben ik inmiddels vier iphones verder..

        Login om te reageren
    • DAT zegt

      29 maart 2017 om 12:02

      @pinut187: Lijkt mij ook. De ergonomie van een touchscreen is toch geheel anders dan die van knoppen. Zelfs op elke smartphone zitten altijd nog een paar knopjes…

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    29 maart 2017 om 07:57

    Mooi is anders zeg. Ik mis alleen nog een toetsenbord en een computerkast.

    Login om te reageren
  4. robert110 zegt

    29 maart 2017 om 07:59

    Ik ben normaal een voorstander van een simpel interieur, maar dit is toch niet echt mijn ding. Door alles in een scherm te stoppen maak je naar mijn mening het interieur niet makkelijker in gebruik dan een interieur met knopjes.

    Login om te reageren
  5. stamp zegt

    29 maart 2017 om 08:07

    Traditionele klokken achter ’t stuur: +1.

    Maar aan de andere kant: toerenteller is er niet. En snelheidsmeter hoef je weinig op te kijken als de auto zelf al weet hoe hard je waar mag rijden. Andere dingen achter ’t stuur doen er niet toe: Er zit in mijn oudere autootjes ook niets, behalve de knipperlicht verklikker. Een classic mini had ook al een centraal display, uit kosten besparing (LHD VS RHD)

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 maart 2017 om 11:49

      @stamp: In een Model S heb je geen toerenteller maar een Kilowatt teller.
      Dat is echt leuk, ook omdat je direct zichtbaar hebt hoeveel je terug wint (dan gaat hij in het groen). En het is daarmee 1 van de weinige auto’s waarin je direct kunt zien hoeveel kilowatt / pk je aan het toepassen bent. Dat maakt het rijden des te leuker. Zowel voor sportief gebruik, als voor het meeste uit de techniek halen qua zuinig rijden.

      In een sportieve versie van de Model 3 wil je toch wel echt zo’n unit hebben achter het stuur. Hoeft maar 1 rond ding te zijn, met eventueel snelheid in het midden weergegeven. Zou ook nog eens een vrij makkelijke optie zijn, gewoon een schermpje van een paar honderd euro erbij die je overal kan plakken, of het nou LHD of RHD is.

      Login om te reageren
  6. kobus1967 zegt

    29 maart 2017 om 08:09

    Ik vraag me af of de RWD hier goedkeuring aan geeft, iemand enig idee?

    Login om te reageren
    • Koos zegt

      29 maart 2017 om 08:30

      @kobus1967: er zijn toch zoveel auto’s met alleen klokken in het midden.

      Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    29 maart 2017 om 08:10

    Net alsof je de hele dag op kantoor zit, moet je ook maar willen. Ik vind het niets.

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    29 maart 2017 om 08:11

    Wat er niet in of op zit kan niet stuk. Knopjes worden vormgegeven, getest, aangepast etc.. kost veel teveel voor​een bedrijfje als Tesla. Dus de enig juiste keuze.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      29 maart 2017 om 09:11

      @w0o0dy: Inderdaad er gaat al genoeg stuk aan die krengen.

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      29 maart 2017 om 09:16

      @w0o0dy: wat gaat het over 15 jaar kosten om dat scherm te vervangen? Waarschijnlijk een fortuin.

      Login om te reageren
      • prod zegt

        29 maart 2017 om 09:31

        @porsche928: lijkt mij dat schermen alleen maar goedkoper worden.

        Login om te reageren
      • stfu zegt

        29 maart 2017 om 09:46

        @porsche928: uiteindelijk kosten knopjes, uitlaat, koppeling, bougies, remmen, riem, etc etc pas echt een fortuin. Heb je bij een Tesla geen last van.

        Login om te reageren
      • jochempie zegt

        29 maart 2017 om 12:29

        @porsche928: welnee, 34,28$ bij Aliexpress

        Login om te reageren
    • prod zegt

      29 maart 2017 om 09:31

      @w0o0dy: kwamen de knopjes op de Model S dan ook niet bij Mercedes vandaan?

      Ik rijd zelf sinds kort in een Scenic en moet eerlijk zeggen dat die centrale klokken erg snel wennen.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        29 maart 2017 om 13:13

        @prod:
        De hendels achter het stuur zijn inderdaad van Mercedes. Tenminste, ze lijken er wel heel erg op ;-)

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 maart 2017 om 13:42

          @Rob: ze zijn van Mercedes. Toen de Model S ontwikkelt werd had Daimler een belang in Tesla.

          Login om te reageren
  9. w166 zegt

    29 maart 2017 om 08:15

    Juistum, alle echt nw dingen vragen gewenning. Klopt dat je eigenlijk weinig met knoppen doet, klopt dat mini dat in het verleden zonder problemen had, klopt dat wij smartphone en tablet zonder knoppen al heel gewoon zijn. Gaat prima werken volgens mij. Zou zelf er graag een HUD bij hebben ennnnn… een slim randje om je hand te ondersteunen als je tijdens rijden touch screen moet bedienen. Dat wiebelt anders te veel. Laat mij maar proberen.

    Login om te reageren
  10. Frenkyboy zegt

    29 maart 2017 om 08:18

    Geen gezicht. Ik moest gelijk denken aan het feit dat er zeer veel pre-orders zijn geplaatst voor deze auto. Vermoedelijk denkt een groot deel van die mensen die dit nu zien: GENAAID! :-/

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      29 maart 2017 om 09:17

      @frenkyboy: die kunnen dan hun plaats met winst doorverkopen of uitstappen en hun geld volledig terugkrijgen. T is geen Mandemakers keukens

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        29 maart 2017 om 09:47

        @porsche928: Onjuist, je kan je reservering niet doorverkopen.

        Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      29 maart 2017 om 20:25

      @frenkyboy: de meeste mensen hebben hun reservering geplaatst NA het launchevent waar het interieur goed te zien was ;-)

      Dit is state of the art. Over 10 jaar doen velen het zo.

      Login om te reageren
  11. intimrasiert zegt

    29 maart 2017 om 08:25

    Ziet eruit alsof het ontwerp in een uur klaar moest zijn. Voordeel is wel van zi’n clean design: als ik moet kotsen van hoe lelijk het is, kan ik de kots wel makkelijk schoonvegen.

    Login om te reageren
  12. JamesBond007 zegt

    29 maart 2017 om 08:26

    Ik zie allemaal negatieve reacties hier boven mij. Tuurlijk, autorijden zit in ons bloed en dit gaat een hele andere wending krijgen! Maar ik geloof wel dat we echt deze kant op gaan met alle auto’s. Ik vind dit nieuws positief, het is anders, vernieuwend en op de toekomst gericht. Puur voor vervoer van mensen! Wij autoliefhebbers mogen alleen hopen dat we autorijden alsnog kunnen doen naast alle automatische,zelfrijdende voertuigen zoals deze Tesla’s en andere auto’s zullen gaan doen in de toekomst.

    Login om te reageren
  13. viggen93 zegt

    29 maart 2017 om 08:29

    Volgens mij gaat de ebay vollopen met model 3’s van teleurgestelde kopers. Ziet er niet uit en straalt niks uit. Permafrost komt warmer over.

    Login om te reageren
  14. JamesBond007 zegt

    29 maart 2017 om 08:30

    Vergeet niet dat filmpje van KPN dacht ik? Waarin we in 1999 gevraagd werden of we een mobiel hadden en of we dat nodig vonden.. iedereen zei nee wat moet ik met dat ding.. nu kunnen wij niet zonder. Ik kan me goed voorstellen dat dit met autonome auto’s ook zal gaan gebeuren. Langzamerhand gaan wij mee met de verandering, alleen als het te snel gaat willen wij al gauw dingen zeggen als
    “wat moet ik er mee, nee dit gaat het niet worden, voor mij niet hoor, geef mij maar lekker ouderwets …”

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      29 maart 2017 om 08:41

      @jamesbond007: ik heb niets tegen autonome auto’s! Vind het een geweldige ontwikkeling. Mijn weerstand zit ‘m ook in het emotionele, niet in het rationele gebied. Ik heb gewoon graag een schermpje voor mijn neus. Wat de knoppen betreft: ik ben geen fan van een touch screen in een auto. Navigeren op mijn mobiele telefoon is onmogelijk (en dus gevaarlijk) als ik aan het rijden ben.

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        29 maart 2017 om 09:53

        @pomoek:
        Ben ik het helemaal mee eens! Ik denk overigens wel dat het emotionele wel zal komen in de manier waarop voertuigen gepersonaliseerd zullen worden. Kan mij goed voorstellen dat zo’n kaal wit interieur in die Tesla 3 op dit moment een uitstekend canvas kan zijn voor personalisatie en creativiteit.

        Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    29 maart 2017 om 08:33

    Nog iets wat speelt bij Tesla: ota updates combineren minder goed met fysieke knoppen dan een computer met een (nieuwe) schermindeling.

    Login om te reageren
  16. leaper035t zegt

    29 maart 2017 om 08:33

    Ai ai ai dat ziet er echt niet uit. FAIL was het eerste dat in me opkwam. Minimalistisch design is over het algemeen wel mn ding (zie volvo XC/V/S90) maar dit is gewoon een grap. De early adopters moeten het maar weten…

    Login om te reageren
  17. lekkerlinksrijden zegt

    29 maart 2017 om 08:37

    Lekker strak en opgeruimd

    Login om te reageren
  18. w0ut zegt

    29 maart 2017 om 08:39

    Ben heel zeker dat de ‘waarschuwingsknipperlichten’ in Europa via een knop snel, altijd en binnen handbereik van de chauffeur moet zitten. Mogelijke issues bij software fouten, kapot scherm, …

    Ook andere basis functies moet de bestuurder kunnen bedienen zonder afgeleid te zijn. Lijkt me moeilijk te rijmen met een scherm waarop je playlist toont en je eerst moet back klikken.

    Vermoed dat er dus een paar extra knopjes gaan komen in de finale versie.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      29 maart 2017 om 09:15

      @w0ut: De Europese Commissie zou een wetsvoorstel moeten indienen dat ervoor zorgt dat zaken als de radio, de ventilatie, de ruitenwissers, de verlichting en de noodfuncties enkel via fysieke knoppen bediend mogen worden, zolang een auto niet volledig autonoom is. Het is toch onacceptabel dat je verplicht bent naar je scherm te staren als je de verlichting wil inschakelen?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 maart 2017 om 13:46

      @w0ut: klopt dat die knop verplicht is. Maar als die knop altijd zichtbaar is op het scherm dat altijd aanstaat kan aan die eis worden voldaan.

      Login om te reageren
      • w0ut zegt

        29 maart 2017 om 21:35

        @mashell: Het scherm blijft dus altijd aan? Ook als auto geparkeerd is of ‘uit’ staat en geen contact (remote access) sleutel is?

        Login om te reageren
  19. allesmetturbo zegt

    29 maart 2017 om 08:43

    Alleen nog een snelheidsmeter voor je neus en dan is het interieur best wel prima

    Login om te reageren
  20. trustmeiamanengineer zegt

    29 maart 2017 om 08:45

    Ik neem aan dat er wel een HUD voor de bestuurder zit. Maar de grootste reden van het simplisme is natuurlijk gewoon kosten besparing. Een paar vlakke platen met een scherm kost veel minder ontwikkelingstijd en dus geld.

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      29 maart 2017 om 09:01

      @trustmeiamanengineer: nee, nog niet bij introductie althans. Het eerste jaar van productie wordt zo minimalistisch mogelijk, geen performence modellen etc.

      Login om te reageren
  21. sjeppie156 zegt

    29 maart 2017 om 09:07

    Ik vind het juist tof om zoveel mogelijk klokjes en knopjes te hebben, net zoals in mijn e36

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 maart 2017 om 09:26

      @sjeppie156:

      Dan moet je een Amerikaanse vrachtwagen gaan rijden:

      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ee/2e/e8/ee2ee83049fd90c77f09ba9b13db3eb0.jpg

      Login om te reageren
  22. ch26 zegt

    29 maart 2017 om 09:07

    Onhandig altijd helemaal met je arm naar voren strekken

    Login om te reageren
  23. 2wheeler zegt

    29 maart 2017 om 09:08

    Een klein schermpje zoals bij de Cactus zou ik wel fijn vinden, maar denk dat hier een HUD in zit. Voor de rest vind ik het wel mooi eigenlijk! Past imo goed bij het moderne, elektrisch rijden.

    Login om te reageren
  24. Jochempie zegt

    29 maart 2017 om 09:09

    Ik vraag me af waarom hij nog een stuur plaatst. Zo’n interface is enkel bedoeld voor mensen die hun ogen van de weg af kunnen nemen. Niet voor een bestuurder, dus.

    Vroeger volgde ik het vak Informationele Cognitieve Ergonomie. Wat we daar leerden was eigenlijk common sense over het aansturen van apparaten: maak het direct begrijpelijk en zorg dat de vorm van interactie met het apparaat geschikt is voor de context waarin het gebruikt wordt. Oftewel: als je achter het stuur zit, maak je bedieningen die je op de tast kunt vinden, zonder je ogen van de weg te halen. Klinkt logisch toch? Waar is het geweldige Tesla dan mee bezig, zolang er een stuur in hun auto’s zit?

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      29 maart 2017 om 09:54

      @Jochempie: Eerlijk, wat heb je nou echt nodig terwijl je rijdt? Ik kan bijna alles vanaf het stuur doen: verwarming, ventilatiesnelheid, muziek, navi (al is het via het scherm makkelijker maar dat is zo gedaan met de grote toetsen. In een normale auto zoals een BMW kost dat veeeeeel meer tijd) en ruitenwissers e.d. gaan automatisch en zit daarbij gewoon achter het stuur.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 maart 2017 om 11:56

        @stfu: ik ben een kieskeurige zeiker en een controlfreak. Automatische ruitenwissers zijn voor mij pure ellende. Knopjes op het stuur zijn vaak zo beperkt dat dat veel minder fijn werkt als knopjes op het dashboard. Het hoeft echt geen jaren ’70 vliegtuig cockpit te zijn maar de basis zou gewoon knopjes moeten zijn. En dan niet! van die soft touch ellende maar gewone knopjes.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          29 maart 2017 om 12:24

          @lekbak:

          Jij zou waarschijnlijk goed met mijn vader overweg kunnen. Die was helemaal verliefd op de knopjes bij de radio van de Volvo. Die druk je in zodat ze naar buiten komen, je verdraaid ze en duwt ‘m daarna weer terug. Dus niet ruziën in één of ander menu, of beperkt worden door standen i.p.v. traploze verstelling.

          Login om te reageren
      • jandevries zegt

        29 maart 2017 om 12:57

        @stfu: wat ik nodig heb bij het rijden zijn knoppen die blindelings zijn te vinden. Dat mag op het stuur maar ook op het dashboard. Op een veegscherm is niets blindelings te vinden.

        Login om te reageren
  25. lekbak zegt

    29 maart 2017 om 09:09

    Ten eerste ziet dit er natuurlijk totaal niet uit, maar dat is slechts een mening.

    Ten tweede: dit is toch totaal niet praktisch? Altijd maar op dat scherm loeren waar die knop zit. Een fysieke knop kan je vanuit je ooghoek tenminste goed vinden, is altijd bereikbaar en je weet altijd precies wanneer je die knop goed indrukt.

    Dingen zoals ventilatie, volume van je radio en het wisselen van nummers/radiozenders, verlichting en nog een paar basic zaken werken zoveel prettiger als ze gewoon een knop hebben.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      29 maart 2017 om 09:54

      @lekbak: al die dingen heb ik nu ook vanaf het stuur hoor :’)

      Login om te reageren
  26. Boomer zegt

    29 maart 2017 om 09:10

    Less range, more price…
    Klinkt logisch inderdaad.

    Login om te reageren
  27. falcon zegt

    29 maart 2017 om 09:15

    Ik moet even denk aan de Prius modellen range. Hier maken ze ook gebruik van een gecentraliseerd klokken/scherm opzet met daarnaast een (simpele) HUD.

    Dat heeft maar weinig weerstand gehad bij het publiek als je kijkt naar de aantallen die verkocht zijn. Was in iedergeval voor weinig mensen een dealbreaker (including me).

    Ik ga er vanuit dat de HUD zal komen, al is het in de simpelste vorm (reflectie in raam, spiegelbeeld.. zoals bij Toyota).. maar ik heb zo’n vermoeden dat Elon hier wel iets anders voor bedacht heeft.

    Tesla III zit in de range van het C/D segment wagens. Als je naar de VAG modellen kijkt bieden ze daar de mogelijk van uitgebreide HUD’s.. daar zal mee geconcurreerd op moeten worden.

    Zolang het interieur in afwerking maar op het niveau komt die voor een Europees vertrouwd is.. ik persoonlijk denk dat daar de grootste uitdaging ligt voor Tesla.

    Login om te reageren
  28. willemseles zegt

    29 maart 2017 om 09:16

    Een display icm zonlichtinval is nog nooit wat geweest.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 maart 2017 om 09:28

      @willemseles:

      Mwa, bij een iPhone werkt het toch behoorlijk goed. Geen idee hoe ze dat overigens voor elkaar hebben gekregen.

      Login om te reageren
  29. itest zegt

    29 maart 2017 om 09:28

    Los van het dashboard, die stoelen zien er ook weer lekker comfortabel uit….. zal ook wel weer lekker veel steun geven ?

    Login om te reageren
  30. E34M5Touring zegt

    29 maart 2017 om 09:36

    Het ziet eruit als het dash wat je in studiemodellen ziet op beurzen. Net genoeg om het te tonen als interieur. Het ziet er uit alsof het geld op was vind ik.

    Login om te reageren
  31. raymster zegt

    29 maart 2017 om 09:43

    Het lijkt wel een Citroen Cactus.

    Login om te reageren
  32. xjs678qr zegt

    29 maart 2017 om 09:47

    Als ze zich premium willen positioneren: HUD en Tellers in optie aanbieden!

    Zelf ben ik geen van touchscreens in auto’s: in iCoyote op m’n smartphone (in een houder) druk ik vaak op de verkeerde knop, de fysieke knoppen kan je blind bedienen (ogen op de weg) en mis je nooit…

    Om nog te zwijgen van de reach (de positionering van de Idrive/mmi/… Controller is niet voor niets wat ie is)

    Login om te reageren
  33. BaRa zegt

    29 maart 2017 om 10:20

    Lijkt me logisch. Het enige dat ik voor mijn neus nodig heb, is de toerenteller. Dat is, bvb, in een Mini niet anders, daar zit de snelheidsmeter centraal op het dash. Aangezien deze kar elektrisch is, zijn de toerentallen niet van belang en kan ook dat van voor m’n snuit. Het enige dat binnen handbereik moet zitten is lichten, richtingaanwijzers, claxon, alarmlichten en ruitenwisser – basically alles dat met veiligheid en zichtbaarheid te maken heeft.

    Login om te reageren
  34. ruud1954 zegt

    29 maart 2017 om 11:10

    Tja, het is even wennen. Maar toch denk ik dat dit de “toekomst” is. Wat is nu het verschil of je met je ogen even naar onderen of even naar rechts moet kijken om iets te controleren?
    Als ik bedenk waar ik nu ècht (regelmatig) naar kijk tijdens het rijden is dat tijdens het instellen van de adaptieve cruise control ik moet zien met welke snelheid ik maximaal wil gaan rijden en op welke afstand tot de voorganger ik wil dat het systeem moet gaan reageren. Want daarmee hou ik tegelijkertijd mijn snelheid onder controle (50/80/130) en hoef ik dus niet te zien hoe hard ik rij.
    Toerenteller? Ja, leuk. Maar de automaat zorgt ervoor dat het maximum niet overschreden wordt.
    Brandstofvoorraad / resterende actieradius? Hooguit om de paar dagen nuttig om te weten. Hoeft dus niet pal voor mijn neus zichtbaar te zijn.
    Watertemperatuur? Eh ja, maar na 1 tot 2 minuten is die op temperatuur; dus zo belangrijk is dat nu ook weer niet om constant in het zicht te hebben.
    Navigatieaanduidingen of verkeersbordenaanduidingen? Ik zie ze zowel vòòr me als op de centrale display en kijk altijd op het centrale display.
    En de rest zijn allemaal zaken die je niet om de paar minuten wilt weten of moet checken. Dus die kunnen ook ergens centraal weergegeven worden.
    Maar ik moet wel zeggen: het is even wennen en kan het voorlopig niet echt mooier vinden.

    Login om te reageren
    • ruud1954 zegt

      29 maart 2017 om 11:16

      @ruud1954: Als aanvulling: richtingaanwijzers, snelheid ruitenwissers (van ‘uit’ tot maximale snelheid) en lichtsignaal zijn de enige hendels die ik toch graag aan het stuur zou willen hebben.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        29 maart 2017 om 12:22

        @ruud1954:
        Als je lange afstanden rijdt is je temperatuurmeter van belang evenals je brandstofvoorraad.
        Ik rijd altijd op mijn temperatuurmeter, omdat het een goede indicatie is van de algehele condities waaronder een explosiemotor moet werken vooral op de grote weg, samen met de verbruiksmeter en mijn actiradius indicatie.

        Login om te reageren
        • ruud1954 zegt

          29 maart 2017 om 12:50

          @desjonnies: Ach ja, als het buiten 25 graden of warmer is misschien. Maar dan nog hoef je dat niet elke minuut in de gaten te houden. We zitten immers niet op de racebaan waar je constant maximale toeren rijdt.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 maart 2017 om 13:55

          @desjonnies: veel merken zetten due temperatuur meter wanneer de temperatuur tussen de 75 en 105 is strak op 90 omdat er mooi uitziet. Gaat de temperatuur de 105 te boven krijg je een melding. Vaak is heel die meter dus overbodig.

          Login om te reageren
  35. Klojum zegt

    29 maart 2017 om 11:18

    Ik heb het scherm liever staand, in portretstand. In staande positie (net als in de Tesla S) hoef je niet zo ver te reiken naar de zijkant van het scherm.

    Login om te reageren
  36. Dutchdriftking zegt

    29 maart 2017 om 11:19

    Want dat werkt zo fijn tijdens het rijden…..

    Login om te reageren
  37. madmarky zegt

    29 maart 2017 om 11:29

    Bijvoorbeeld een Citroën C4 Cactus heeft ook een minimalistisch interieur met nauwelijks knoppen en een touchscreen op de middenconsole. Maar daar zit tenminste nog een tweede scherm achter het stuur voor dingen als kilometerstand en snelheid.
    De opzet van de Model 3 is té kaal, je moet nu steeds naar de middenconsole kijken en dat is vervelend.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      29 maart 2017 om 14:35

      @madmarky:
      Jup, snelheid en navigatie zou wel prettig zijn als ze dat voor je neus houden. Misschien dat ze een head-up display monteren?

      Login om te reageren
  38. desjonnies zegt

    29 maart 2017 om 12:13

    Minimalistisch als in goedkoop dus in dit geval.
    Toch altijd keuk dat marketing geneuzel.

    Login om te reageren
  39. scaglietti612 zegt

    29 maart 2017 om 12:26

    Tsja als je je wagens vergelijkt met taxi’s….. Mister Musk kan ook niet op veel bijval rekenen op twitter, bijna iedereen is het niet eens met hem over dit minimalistisch interieur. Wel ik ook niet, less is more indien juist toegepast. Dit lijkt teveel op een lease-slet interieur ontworpen voor degene die alleen maar elke dag twee uur op de snelweg zitten onderweg naar hun (obsolete, 2017 duh) kantoor om daar nog eens 8u. te zitten schimmelen alvorens weer een uur of 2 in een wagen te zitten die er exact uitziet als hun zaaddodend interieur. Mr. Musk een wagen moet zowel vanbinnen als vanbuiten een visueel spektakel zijn, het interieur hoort uitnodigend en een waar visueel spektakel. Geen overdaad, maar een waar kunstwerk die je zintuigen doet prikkelen. Hoevaak kijk je naar je radiator of je wasmachine? Zelden, want het ziet er saai uit en lijkt alsof het alleen bestaat omwille van de functie waardoor fabrikanten moeten sjoemelen zodat het toestel vroegtijdig kapot gaat om toch klanten warm te maken om een nieuw toestel te kopen. Een goed design wil je hebben, kijk je ernaar en bewonder je.

    Login om te reageren
  40. bmw535dxdrive zegt

    29 maart 2017 om 12:28

    De beta versie doen we niet en dus het interieur ook niet. Whats next? een halve batterij?

    Login om te reageren
  41. Esprit_de_Flandre zegt

    29 maart 2017 om 12:58

    Was te verwachten, en terecht. Wordt een hit. Is een design statement.

    En krijgt binnenkort veel navolging bij andere merken…

    Login om te reageren
  42. 2wheeler zegt

    29 maart 2017 om 13:02

    Ik hoor mensen over goedkoop goedkoop, maar werd deze auto ook niet gunstig gepositioneerd? Uiteraard relatief gezien. Verder hebben al veel bestaande auto’s een dergelijke set-up (toegegeven, iets meer knoppen) en daar hoor je weinig over. Tesla kan altijd op veel commentaar rekenen, zowel positief als negatief.

    Login om te reageren
  43. kempenaer zegt

    29 maart 2017 om 13:49

    Ik vind het een interessante ontwikkeling. Die tesla model 3 kan wel eens een aardige propositie worden. Veel hangt af van prijs natuurlijk.

    Login om te reageren
  44. ruud1954 zegt

    29 maart 2017 om 13:59

    Of wat dachten jullie van een dashboard zoals de 720s gaat krijgen? Wegklapbaar.

    Login om te reageren
  45. mrrallycross zegt

    29 maart 2017 om 14:12

    Ook weer zo een raar scherm zoals bij Mercedes. Integreer het eens

    Login om te reageren
  46. nopetrolnofun zegt

    29 maart 2017 om 17:10

    Man man man wat een droevige bedoeling..

    Login om te reageren
  47. sanderm3 zegt

    29 maart 2017 om 22:54

    En wat als er nou bv een Oost Europese bende het op de schermpjes gemunt heeft, en deze er vakkundig uit sloopt ‘s-nachts? Dan heb je echt niks meer aan deze auto

    Login om te reageren
  48. hijman85 zegt

    30 maart 2017 om 10:45

    Ik heb touchscreens in auto’s nooit begrepen. Je wilt toch juist alles op gevoel kunnen bedienen met je ogen op de weg? Bij een touchscreen moet je altijd zorgvuldig kijken waar je op moet drukken en of dat lukt.. Niet echt veilig toch?

    Login om te reageren
    • nijhofp zegt

      30 maart 2017 om 18:57

      @hijman85: helemaal correct. Mijn chauffeurs (studentchauffeur.nl) rijden in alle moderne auto’s en het is inderdaad steeds lastiger om zonder naar het scherm te hoeven kijken bepaalde basisinstellingen te wijzigen. Daar gaat de verkeersveiligheid inderdaad op achteruit.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North