De Tesla Model S Plaid rijdt weer wat records bij elkaar. En dat voor een zacht prijsje.
Na de komst van de Porsche Taycan en Lucid Air slaan Elon Musk en de zijnen terug met de Tesla Model S Plaid. Tesla was voorheen de bouwer van de snelste elektrische sedan en wil dat weer zijn. We maakten al kennis met de auto tijdens recordpogingen op Nürburgring.
Die Model S was voorzien van drie motoren met meer vermogen, een aangepast chassis, grotere spoorbreedte, bredere wielen en banden, grotere remmen en flink wat cosmetische upgrades.
Aandrijflijn
Die hebben het allemaal niet gehaald. Alleen de aandrijflijn haalt de serieproductie. De Tesla Model S Plaid heeft drie motoren. Gezamenlijk leveren die 1.020 pk. De 0-100 km/u sprint moet gedaan zijn in 2,1 seconden en de topsnelheid is 322 km/u. Op een volle accu kun je 600 km halen. De auto doet een rondje Laguna Seca in 1:30,3. Dat is op het niveau van een Porsche 911 GT3 RS 4.0 uit 2019. Volgens Elon Musk kan er nog wel drie seconden van die tijd worden afgereden.
De kwartmijl is in minder dan 9 seconden achter de rug. Aanvankelijk zou de Tesla Model S Plaid begin 2020 op de markt zijn gekomen, maar de auto komt nu pas aan het einde van 2021. Tijdens het evenement liet Elon Musk een promofilmpje zien van de snelle Model S. Deze lijkt optisch al minder heftig dan het prototype dat we op de Nordschleife zagen. De productieversie is echter identiek aan de mindere goden, de Ludicrous en Long Range.
Configureren
Je kunt de Tesla Model S Plaid al configureren op de website. Er is keuze uit dezelfde 5 kleuren (wit, grijs, zwart, blauw en rood), twee velgdesigns (19 inch of 21 inch) en drie interieurkleuren (zwart, wit of beige). Ook is er een prijs bekend: de supersnelle Tesla gaat 139.990 euro kosten. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de Taycan. Een Porsche Taycan Turbo S kost namelijk 192.125 euro.
Of je kijkt gewoon nog even naar een tweedehandsje van de Tesla Model S. Check dan ook vooral onze occasionadvies video
jasbelle zegt
Een 8 sec kwartmijl voor een productiewagen is echt bizar! Volgens mij is dat nog sneller dan een Dodge Demon.
Boomer zegt
Ja en dat alles met een uitstraling van een strijkijzer.
Doe mij die Dodge dan maar!
scalvaro zegt
Sneller dan Ludicrous! Elon is een echte Spaceballs fan: https://www.youtube.com/watch?v=mk7VWcuVOf0
focusrs1 zegt
Liever de Taycan want dat is een kwalitatief veel veel veel betere auto!
karaya zegt
@focusrs1
Niet 50.000 euro beter..
barendbotje zegt
Nee 100.000 euro beter..
theblazerunner zegt
@barendbotje: Neee beter hè!!
mikee368 zegt
Juust ja.
Ik typ gewoon een reactie onder aan de pagina en ineens komt het als een “reactie” op een andere comment?
Snap er niks meer van haha
mashell zegt
Tja, je vergelijkt een auto van het Duitse überpremium merk met een amerikaanse auto…
mikee368 zegt
Precies.
Is verder ook een ander segment.
In een Model S kan je prima met 5 volwassenen zitten. In de Taycab zou ik dat niet proberen.
flutterby zegt
@mikee368: Taycan is een vierzitter en de kofferbak is de helft. Totaal verschillende auto’s.
boblafrance zegt
Ik zie geen verschil tussen deze Tesla en de eerste modellen.
Elon Musk moet echt wat gaan upgrade
want het model ziet er gedateerd uit.
Andere EV zoals bijvoorbeeld Mercedes en Audi zien spannender uit.
mikee368 zegt
Waarom denkt iedereen dat ze niks gaan veranderen?
Als tesla nu alles aankondigt dat de Model S helemaal op de schop gaat osborne ze zichzelf. Dat is pas dom.
Het is erg duidelijk dat ze het gaan aanpassen maar nog niet kunnen showen daarom.
nissanfairladyz zegt
Zoek eens op Tesla Model S 2013, en dan 2020. Zit wel degelijk verschil in zowel uiterlijk, opbouw, interieur enz enz. Er zit redelijk veel verschil tussen.
Omdat bij Volkswagen een facelift, de pumper er heel ander uit ziet… maar niks onder de motorkap verandert is. Dat is bij de Model S dus totaal anders, daar is meer verandert onder de motorkap dan het uiterlijk.
kevertje zegt
Ik denk dat je weinig auto’s in deze prijsklasse kan vinden die kwalitatief niet beter zijn dan de Tesla. Iconen worden vaak geprezen voor andere dingen dan kwaliteit.
porker zegt
@kevertje: zoals een kever:) Indeed waar.
mashell zegt
Maar was dit nou echt wat de Model S nodig had? Een nog snellere uitvoering?
mikee368 zegt
ja, het gaat hier om een high end performance car.
Dit is voor die rijke mensen die graag willen kunnen knallen over het circuit en de vraag hier na was relatief groot voor de productie die ze hier van verwachten.
barendbotje zegt
Is dit sarcastisch of ben je dood serieus? Rijke mensen die willen knallen kopen een pagani of een andere luxe hyper car.
mikee368 zegt
Lol. Open die ogen.
Ik heb het niet over de super rijke.
Mensen die in de 100-300k prijsklasse iets kunnen kopen.
En ja er is hier veel vraag naar, dat u dat niet weet is aan u. Als u Tesla meer zou volgen, Fora bekijkt en verder kijkt dan ziet u hoe groot die vraag is. Vooral omdat de Model 3 zo dicht op de Model S is gekropen in de high end.
barendbotje zegt
Oke, Mike, we gaan het zien!
keeper1 zegt
@mikee368: ik ben wel benieuwd waar je dit vandaan hebt. Bron?
tjorque zegt
Je hebt welgestelde mensen, rijke mensen en belachelijk rijke mensen… ik denk dat jullie allemaal andere rijkaards bedoelen ;)
mikee368 zegt
Precies dit dus.
Een ~150k high performance auto is nog te doen voor veel mensen. Een auto van meer dan 5-10 ton? Dan valt echt 95% of meer mensen weg met interesse en het geld
Boomer zegt
Over een circuit knallen met een elektrische auto… dan snap je echt niet wat er leuk is aan over een circuit knallen.
davelepeef zegt
@airc: nouja, het zal best leuk zijn. Heb nog niet het genoegen gehad de acceleratie van een e-mobiel te ervaren, maar dat is voor een deel van de zintuigen al indrukwekkend. Rijden op een circuit idem. Alleen gaat mijn hart als sneller kloppen als ik de lucht van een brommer met mengsmering ruik omdat me dat doet denken aan de geur van benzine en olie die je dikwijls op een circuit ruikt. En we kijken om als er iets indrukwekkends horen. Die zintuigen kunnen we in ieder geval thuislaten als we met een Tesla de baan op gaan…
scrmeagle zegt
@davelepeef: ritje met de metro en je hebt hetzelfde gevoel
ty5500 zegt
Dus een ritje met een dieseltrein is hetzelfde als een autorit met ICE? Dan heb je immers ook het geluid van de verbrandingsmotor.
davelepeef zegt
@scrmeagle: eerder een ritje met een achtbaan. Als je het zo simpel stelt ben je óf niet serieus óf je bent onvoldoende op de hoogte. Bij circuitrijden en zeker bij competities komt er natuurlijk veel meer kijken dan enkel optrekken.
mikee368 zegt
o zeker wel.
Ik ben het met u eens, het heerlijke gebrul horen van een brandstof motor als je over het circuit knalt is HEERLIJK.
Echter met een EV die sneller is dan de meeste brandstof autos over het circuit knallen is een hele andere beleving en zeer vet ook. Zelfs pro coureurs hebben dit al aangegeven toen ze met een Model 3 over het circuit gingen.
https://youtu.be/3gS7r9RPtvI
flutterby zegt
@mikee368: het geluid van een elektromotor is ook leuk wanneer je het aan dezelfde sensatie kan matchen. Een EV op het circuit is alles behalve fluisterstil.
davelepeef zegt
@mikee368: als niet goed geïnformeerd persoon zou ik verwachten dat de vraag naar betere opties mbt personalisatie en verbetering van bouwkwaliteit eerder aan de beurt zijn dan meer van hetzelfde?
mikee368 zegt
dus ze kunnen dit niet allemaal paralel aan elkaar doen?
Continu zijn er verbeteringen overal in de auto, als je ziet hoe de kwaliteit van de volledige bouw van de Y is verbetert tegen de Model 3 dat Sandy Munro heeft laten zien weet je wat ik bedoel.
Zo niet, zoek maar Sandy Munro Model Y teardown op en eventueel wie hij is.
davelepeef zegt
@mikee368: ik ben om een reden niet goed geïnformeerd dus ik ga ook dat filmpje niet zoeken. Ligt simpelweg m’n interesse niet maar wel bedankt ;) Je hebt natuurlijk gelijk, het kan parallel. Ik denk dat ik vooral bedoelde te zeggen dat ik zou verwachten dat er een grotere doelgroep is voor dingen als bijvoorbeeld personalisatie (niet enkel softwarematige foefjes) dan om een dure performance versie. Als bedrijf kun je dan inderdaad parallel werken, maar dit betekent ook dubbele kosten in dezelfde tijdsspanne. Ook je productieproces maak je er meer complex mee. En hoewel Tesla echt goed ontwikkelt op dat vlak is vooral het productieproces niet hun sterkste punt.
flutterby zegt
@mashell: Ja, want anders verliezen marktaandeel aan Lucid. Niet voor niets is de range 520+ miles.
pietje zegt
Het was geloof ik meer dat er competitie zou komen die claimen beter te zijn, dus maakt Tesla gewoon een nieuwe auto die beter is dan dat de competitie beloofd te zullen worden. Zo ver loopt Tesla inmiddels simpelweg voor.
scalvaro zegt
En dan nog een fijne interior quality upgrade en dan is het de perfecte auto.
reactief zegt
Nog ruim een jaar wachten op en sterkere variant… En dat voor een model dat al behoorlijk bejaard is.. En dan niet eens veel optisch verschil ofwel een facelift.
De specs zijn wel bizar, maar ja, wtf moet je met 1100 pk in een verder saaie sedan.
tjorque zegt
Lekker aanschuiven in de file…
mikee368 zegt
Er is niks gezegd over exterieur en interieur bekend gemaakt. Dit heeft 2 redenen.
1. Osbourne effect. Als ze dat nu bekend zouden maken dan zouden hun huidige Model S verkopen verder weg zakken en daar zitten ze ook niet op te wachten.
Die verkopen zijn btw ingezakt doordat ze de standard range weg hebben gedaan en alleen het significant duurdere model hebben gehouden, de Long Range. De SR was goed voor 60-80% van alle verkopen van de S&X. Het is eerde knap dat ze niet verder weg gezakt zijn.
2. Ze hebben nog een jaar de tijd dus om alles aan te passen en Tesla heeft dit altijd gedaan tussen onthulling en daadwerkelijk het produceren en leveren.
Waarom kopen mensen een Koenigsegg? Heeft nog veel meer PK’s.
Echter deze auto is maar iets van 5-10% van de prijs.
reactief zegt
Duidelijk een fan aangezien je vele reacties.
Waarom kun je hem nu al wel configureren dan? Zonder uiterlijke verschillen..
En wederom minimaal een jaar wachten! Nogal lang als de specs al wel precies bekend zijn, dus de auto is uitontwikkeld.
De Model S is gewoon op sterven na dood en dit is een laatste zeer onzinnige stuiptrekking naar mijn mening.
En vergelijken met Koenigsegg.. Kom op zeg, wat denk je nou zelf?
Paul58 zegt
@reactief fan of niet hij zal vast weten dat Tesla vaker dingen heeft toegevoegd of verwijderd op auto’s die nog niet in de configuratie stonden, tot aan gehele stoelen toe. Dit is dus wel een Tesla dingetje. Dus in plaats van iedereen te labelen als fan of hater verdiep je er zelf ook in of reageer gewoon niet als je interesse er toch niet ligt.
reactief zegt
Ehmm.. hij reageert op mij. Waarop ik weer reageer. Kijk even zelf naar het aantal reacties van hem in dit topic, ik denk dat ik niet zomaar meteen iemand als fan bestempel.
Oke, prima dat er nog extra aanpassingen komen voor de lancering. Waarom dit nu dan bekend wordt gemaakt is mij onduidelijk, maar goed…
En voor ik als ‘hater’ wordt weggezet. Vreselijke term trouwens… Ik zou al te graag een Model 3 willen hoor, dus niets tegen Tesla.
Maar ik vind deze ‘update’ van dd Model S gewoonweg zeer stompzinnig.
mikee368 zegt
De specs zijn niet precies bekend.
Wat is er onduidelijk aan “sub 2 seconds 0-60 time” “top speed of over 200 mph” en “more than 520 miles of range”
Misschien moet u eens iets verder kijken dan uw neus lang is. Want dit is tamelijk hilarisch om zoiets te zeggen terwijl alle Tesla referenties aangeven dat het niet vast staat haha.
Model S op sterven na dood? Een bijzonder statment zonder enige onderbouwing. En ze verkopen er nog altijd veel meer dan dat er Taycans verkocht worden.
Ik vergelijk niks met een Koenigsegg. Ik zeg alleen dat die een paar honderd pk meer heeft en 10-20x het prijskaartje heeft minimaal. En die worden ook verkocht en mensen zijn er weg van kwa prestaties.
reactief zegt
Ehmm… kijk naar de verkopen in NL.. zo goed verkoopt hij niet hoor. En in autoland loopt hij al zeer lang mee, en blijkbaar moet hij dus nog ff, aangezien deze pas over een jaar komt.
‘Waarom kopen mensen een Koenigsegg? Heeft nog veel meer PK’s.
Echter deze auto is maar iets van 5-10% van de prijs.’
Je haalt Koenigsegg er zelf bij en vergelijkt op prijs, prestaties en verkoopbaarheid. Nee, heel duidelijk dat je geen vergelijking maakt. Tamelijk hilarisch ;)
pietje zegt
Nederland heeft met hun belastingsboetes in het verleden de verkopen een beetje vreemd gemaakt, verder doet ook Tesla hier vrolijk aan mee door steeds meer in Amerika te verkopen en simpelweg te zeggen dat er in Berlijn spoedig een fabriek komt waardoor de Europeanen maar een jaartje extra dienen te wachten. Desalniettemin, maar als je kijkt naar de wereldwijde verkopen kom je uit op een realistischer beeld, ondanks Corona trouwens.
mikee368 zegt
Lol.
Echt hilarisch dat mensen Model S verkopen in Nederland vergelijken met hoe dat model verkoopt.
1. Door de lease gebeuren van de overheid was ELKE EV zeer aantrekkelijk tot eind 2017.
2. In 2018 kwam eindelijk een goedkopere EV dan de Model S die flinke prestaties had zoals range en 0-100 tijden. Alle verkopen zijn daar heen getrokken doordat deze en veel dichter bij de nieuwe grens lag voor verlaging van het leasebedrag en omdat de prestaties zo dicht bij elkaar lagen dat de grotere meerprijs van de Model S het niet waard was.
3. Vervolgens heeft Tesla daarom toen ook het goedkoopste model eruit gegooid welke hoed was voor 80%! Van de model S verkopen echter is het model niet verder gezakt dan 50% minder verkopen.
Het is wel duidelijk dat u zeer gefixeerd bent op mierenneuken met cijfertjes maar niet kunt kijken naar het grotere plaatje en waarom bepaalde verkopen verlopen zoals ze doen.
Wist u dat de Model 3 de meest verkochte EV wereldwijd ooit is?
Dat hebben ze in amper 3 jaar gedaan en dan de Lead ingehaald die al 9 jaar bezig was….
mcshine zegt
Een 10 jaar oud model dat nog steeds de concurrentie als achterhaald laat voelen, hulde.
autodidact zegt
@mcshine: als sprinttijd je enige criterium is ja.
mikee368 zegt
O, en een 1:30.3 ronde tijd op Laguna Seca? Dat is simpelweg bizar snel hoe je het ook went of keert.
Verder een actieradius van dik 850 km WLTP is ook bizar.
Paul58 zegt
@autodidact: prestatie, range, autonoom rijden, laadnetwerk, veiligste auto ooit getest, praktisch, OTA.Qua afwerking zijn Tesla/ Amerikaanse auto’s gewoon niet zo sterk maar genoeg andere USP’s.
mashell zegt
Maar dat bieden de goedkopere Tesla’s ook. Je zou wel gek zijn dit topmodel te kopen, de andere Tesla zijn ook al enorm snel.
pietje zegt
Of range, of kosten, of snelladen, of autopilot, of elektrische autoproductie, of noem het allemaal maar op. Sprinttijd is slechts één van de talloze dingen waarin Tesla duidelijk voorop loopt.
padoempats zegt
@mcshine: model s van 2010? Het huidige model is niets meer vergeleken met de eerste versie. De batterij niet, de aandrijving niet, de ophanging niet, het interieur niet, niks
banaan7 zegt
@willeme. Op de site van tesla staat ook een geschatte range van 840+ kilometer!
mikee368 zegt
“Aanvankelijk zou de Tesla Model S Plaid begin 2020 op de markt zijn gekomen, maar de auto komt nu pas aan het einde van 2021. ”
Dit was altijd einde van de zomer 2020. Dus in de afgelopen ~2 maanden. Niet bepaald begin 2020.
Er is verder ook nog niet bekend of het ontwerp veranderd. Daar is niks verder over gezegd.
Wat een vette wagen verder. Iedereen d8 dat Lucid Tesla omver knalde met actieradius en andere specs, nou niet dus haha.
En de 0-60 mph (0-98 kmph) is sub 2 seconden. Ben benieuwd!
En ja, dit is nodig omdat er vraag naar is.
Mensen wouden een antwoord op de Taycan en Lucid Air dream. Nou dit is dat antwoord.
Sneller en goedkoper en zou dus op het circuit nog sneller moeten zijn.
karaya zegt
Om de rondetijd in perspectief te zetten: de snelste productieauto op Laguna Seca zet een tijd van 1:27.62.
Het betreft een McLaren Senna…
Boomer zegt
En na drie ronden…?
karaya zegt
@airc
Een Taycan verliest het uiteindelijk ook van een Fiat Panda 1.2
breakingpoint zegt
Jaguars i-Pace doet 3 tot 4 ronden als ringtaxi op de Nürburgring. Na 3 ronden moeten de R’s met V8 ook tanken. Nu mag je 3x raden wie het snelst volgetankt is op de Ring…
flutterby zegt
@breakingpoint: de bestuurder?
mikee368 zegt
ik wist dat het super snel was. Maar zo close? Wow!
Als ze echt 2-3 seconden sneller kunnen is dat echt bizar. Er moet wel aero bij komen dan…
barendbotje zegt
Porsche 918 deed het al in 1:29.89 , dat is een auto die afstamt uit 2013, dus bijzonder is die 1:30,3 helemaal niet, maar hey het gaan om perspectief :)
mikee368 zegt
Met een pro coureur achter het stuur en heb je het over een auto met meer aero dan een Model S.
Dit was een test ronde die ze zondag even snel hadden gedaan niet een poging op het record verder.
Dus ja, het is zeer zeker wel bijzonder en zullen nog wel onder die 918 tijd duiken met het verder ontwikkelde productie model met pro driver achter het stuur.
karaya zegt
@barendbotje
Die kostte indertijd 845.000 dollar. Jouw perspectief is nogal selectief.
pietje zegt
Nee, want die Porsche was verder ook helemaal niet speciaal right? Je praat hier over een testauto met een Amerikaan achter het stuur. Niet over de snelste Porsche die de Duitsers ooit geproduceerd hebben met een Duitser achter het stuur.
lljw zegt
Blijf de Model S een mooie auto vinden, spijtig genoeg de enige in de Tesla range.
De ultieme sleeper?
fastforward zegt
Hoeveel koppel heeft deze uitvoering?
nissanfairladyz zegt
Je bent niet specifiek genoeg. Koppel waar? OP de motor… op de wielen etc.
deepep zegt
pffff, weet niet of ik 322kmph durf te rijden met z’n zwaar hok en dan die remmen nog…
mikee368 zegt
Het gewicht zal flink omlaag komen. En een Bugatti Veyron Supersport is nog zwaarder….
Remmen kan deze ook deels op de motoren(dynamos) dus minder remmen nodig zelfs.
davelepeef zegt
@mikee368: aangezien de gemiddeld supercar fabrikant banden speciaal voor z’n modellen laat ontwikkelen: hoe pakt Tesla dat aan?
mikee368 zegt
https://www.michelin.com/en/press-releases/michelin-pilot-sport-cup-2-tire-the-worlds-fastest-street-legal-tire/
https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-pilot-sport-cup-2
Simpel, deze banden er onder gooien?
Gebeurt al een flinke tijd…
w0o0dy zegt
Well Plaid Elon.
Loek zegt
Dit heb je toch absoluut niet nodig. Wie koopt er nou een sedan om over de ring te knallen. Ik vind rondetijden over Laguna Seca trouwens absoluut niet relevant, op zo’n kort circuit zijn luttele seconden een wereld van verschil.
Dit is gewoon weer een manier om aan te tonen dat Tesla’s niks hebben behalve hun prestaties. Ik vond de vergelijking met de Dodge Demon wel treffend. Het is gaaf, daar niet van. Maar niemand gaat een Porsche 911 Turbo laten staan omdat een of andere Amerikaan met een plastic interieur iets sneller van zijn plek komt.
Voor iedereen die doet alsof dit weer de volgende revolutie is, misschien op het gebied van alternatieve aandrijflijnen. Maar als die snelheidsvergelijkingen raken kant noch wal imo.
davelepeef zegt
@720s: hele raceseries draaien om sedans hè :) Maar ik snap je punt. Ik merk alleen wel dat “we” hier wat zuur op reageren terwijl we het bij een M3 de normaalste zaak van de wereld vinden dat we een circuittijd krijgen. Het is een soort elektrofobie ofzo… Ik bedoel, ik ben ook niet zo onder de indruk, er is een reden dat een Senna (noem maar wat) vol bijzondere features zit om ‘m op de baan snel te maken. Datzelfde niveau bereik je niet met enkel een zeer krachtige aandrijflijn. Veel Tesla fanaten zien dat graag over het hoofd. Maar goed… Zij bij zij bij een stoplicht is het toch wat lullig als je met een opgetooide kerstboom als een Senna eruit wordt gereden door een gezin die naar de Mac gaan…
Loek zegt
@davelepeef: dat mag je merken maar ik vind het bij een M3, tot op zekere hoogte een M4, ook niet echt relevant. Als de beste circuitauto’s ook met vier deuren gemaakt konden worden, waarom is de Senna dan zo’n onpraktisch hok?
Je moet elke sedan en stationwagon met pit gewoon zien als een praktische auto met wat reserve. In de praktijk heb je niks aan ringtijden en voor diezelfde ringtijden heb je de compleet verkeerde basis te pakken.
davelepeef zegt
@720s: het is niet relevant om auto’s uit andere klasses met elkaar te vergelijken, althans, niet in de mate waarin het interessant is om echte concurrenten te vergeleken. Het wordt alleen wat raar als auto’s uit mindere klasses auto’s uit hogere klasses overtreffen. Dat is toch een soort selling point. Vreemd overigens dat ik in de mail een melding krijg van een bericht van “Loek” :)
Loek zegt
@davelepeef: true. Over je mail-dingetje: officieel is het nog mijn oude username maar Wordpress kan op de desktop-versie die naam ‘overriden’ met de naam Loek, alleen als ik via de app reageer niet ;)
davelepeef zegt
@Loek: you lost me @ “WordPress” ;)
Loek zegt
@davelepeef: in Jip- en Janneketaal: soms wel, soms niet :D
breakingpoint zegt
Wow de hoeveelheid comments die over andere dingen beginnen als interieurkwaliteit, karige uitvoeringen enzovoorts. Je moet toch gewoon toegeven hoe idioot snel deze simpele en relatief goedkope auto is. Ik hou ook van een brullende motor, maar dit is echt indrukwekkend. Moest Lambo of Ferrari een atmosferische V12 met 1100 pk uitbrengen, zou het wel wooooww en Aaaaahhh zijn.
torsen zegt
@breakingpoint: Tsja, elektromotoren zijn gewoon minder sexy. Hadden ze er vier motoren in gestopt had het ding misschien wel 1400 of 1500 pk gehad. Hadden ze sterkere motoren gebruikt misschien nog wel meer.
De Rimac C_Two werd in 2018 al gepresenteerd met vier motoren en een vermogen van 1914 pk.
Het probleem is of je accu’s genoeg stroom kunnen leveren voor dat vermogen en als ze dat kunnen of ze bij het leveren van die stromen niet kapot gaan.
Dat heeft op mij ook minder oooh of aaaah effect.
breakingpoint zegt
Jij noemt een aap een aap. Mooi is dat. Heb ondertussen al 50 comments gelezen die slaan als een tang op een varken. Als een rondetijd vaan een Senna of een Tributo gepost wordt is het allemaal Hosanna, bij een Tesla gaat het plots over de kwaliteit van de zetels en de speling van een dashboardkier.
torsen zegt
@breakingpoint: Beetje kort door de bocht. Bij de Senna gaat het voornamelijk over hoe lelijk de mensen het ding wel niet vinden en de prestaties worden min of meer weggewuifd. De Tributo heb ik niets van meegekregen dus dat weet ik niet.
Maar je hebt een punt. Veel mensen lijken het niet leuk te willen vinden en beginnen daardoor maar ergens anders over.
Maar dat gebeurt andersom net zo goed.
Wat mij het meest opvalt in dit artikel en wat nog niemand genoemd heeft zijn alle upgrades die het niet gehaald hebben.
Dan komen er net zo goed opmerkingen voorbij dat dit een ‘high end performance car’ is waar zoveel vraag naar zou zijn.
Maar de daadwerkelijke performance onderdelen zitten er niet op. Daarvoor mogen de kopers dus alsnog langs derde partijen zoals veel Tesla eigenaren die ermee naar het circuit gaan nu al doen.
breakingpoint zegt
Klopt. Vind ik wel spijtig, met dit vermogen verwacht je een heftige upgrade qua ophanging, chassis, remmerij aero, etc. Ding heeft zo idioot veel koppel dat het veel goedmaakt voor de tekorten die andere high-performance auto’s wel hebben. Op circuit althans.
torsen zegt
@breakingpoint: Het is natuurlijk een mega uithangbord voor de prestaties waar elektro auto’s toe in staat zijn.
Maar Tesla hanteert misschien ook wel terecht een beetje het klassieke muscle-car recept.
Je krijgt een basis die relatief weinig kost en waar je prima af en toe beestachtige prestaties uit kan halen.
Wil je die prestaties alleen wat vaker structureel aanspreken zoals je op het circuit doet moet je er nog geld tegenaan gooien.
Ik had gehoopt dat ze bij deze versie iets meer aandacht aan dat soort zaken besteed zouden hebben. Zeker gezien alle geruchten toen ze op de ring aan het testen waren.
Maar ik ga er vanuit dat ze dat punt met de nieuwe Roadster beter gaan aanpakken.
ty5500 zegt
Dit lijkt toch te keren, niet? Op de model 3 performance kan je sinds recent ook een track package bestellen met o.a. betere remmen. Ik hoop dat het een trend is die doorgezet wordt en dat meer sportieve tesla’s uitgebreid getest worden op circuits en liefst dan de nurburgring.
pietje zegt
Die heeft hij waarschijnlijk ook, want zelfs de eerste Tesla’s konden al 250km/h rijden. Echter reed die Tesla op een race circuit niet sneller dan een Peugeot. Nu echter was dit proefmodel significant sneller dan die Porsche Taycan, het lijkt me sterk dat ze dat enkel met een betere batterij is gelukt. Daarnaast pakt Tesla hun problemen serieus aan wanneer dat mogelijk is. Wanneer zij commentaar kregen op hun remweg hebben ze dit flink verbeterd, zelfde geldt rondom de vering en dus tevens voor racetijden op een circuit.
Ook met het gewicht van hun auto’s zijn ze serieus bezig geweest.
Je kunt dus moeilijk ontkennen dat ze ook op al die andere fronten ook nog eens aan het verbeteren zijn.
Dutchdriftking zegt
Wat je er ook van vind, het is een knappe prestatie. Maar meer vermogen is dan ook makkelijker dan een knap passend interieur. En niet zo gek dat ze nog geen Nürburgring tijden communiceren, op vol vermogen houdt de auto het geen 20 kilometer uit.
pramm zegt
Meer vermogen is makkelijker dan een interieur? Ik zie andere autofabrikanten dit nog niet doen. Ook niet de range van 840 km! Hoe deze Plaid versie het op de Nurnburgring gaat houden is nog niet bekend. Ben benieuwd waar jij vandaan haalt dat de auto op vol vermogen het geen 20 km uithoudt!
mikee368 zegt
ben ik ook wel benieuwd naar.
Vorig jaar was er al een test model van de Plaid die rond de 7:20 kwam op de ring.
Dat is toch best wel wat vermogen vooral aangezien de Taycan bijvoorbeeld er rond de 7:40 over doet.
ty5500 zegt
Het interieur vind ik ook wel jammer, dit kan wel een update gebruiken. En hiernaast ben ik ook benieuwd naar hoe circuitwaardig ze de model s krijgen (koeling accu’s, fading van de remmen, afstelling ophanging zonder superhard geveerd te zijn,…)
pietje zegt
Dat klopt niet helemaal meer, ze konden jaren geleden al rustig 40 minuten 200+ rijden. Tegenwoordig is dit alleen maar verder verbeterd. Nu deze auto weer met 800+km bereik. Hij zal vast de 800 niet halen op vol vermogen, maar toch beduidend meer dan 20km.
escort77 zegt
De voor- en nadelen van Tesla en de Model S zijn vaak genoeg benoemd, die hoeven we niet te herhalen.
Ik ben wel benieuwd of er al iets bekend is over een eventuele opvolger, uiteindelijk gaat dit model al een hele tijd mee en dat is op zich al bewonderenswaardig, maar ooit zal er toch een opvolger komen. Heeft Elon daar al wat over gezegd, zijn er spyshots van?
Richmond zegt
Nee is niks over gezegd, wel over een nieuw nog bekend te maken model onder de $ 25.000 dat volledig autonoom kan rijden. Volledig recyclebare batterijen in de nabije toekomst, grotere productie tegen minder kosten.
https://www.dagelijksauto.nl/autonieuws/tesla-battery-day-2020-dit-had-elon-musk-te-vertellen/
pindakoning zegt
Heerlijk die reacties op tesla berichten. Of je voor of tegen bent; dit zijn toch bizarre cijfers! Range, acceleratie en topsnelheid..
Maar nee hoor, het maakt niet uit hoe snel die een rondje over het circuit doet, nee we willen weten hoe snel die drie(!) rondjes doet ?
Ik mag trouwens hopen dat ze wel wat aan het uiterlijk gaan doen.
Paul58 zegt
Ja het is altijd wel zoeken naar iets om Tesla te bashen.
Jammer dat er niet met enige nuance naar kan worden gekeken vanuit twee kanten. De ultieme ‘fanboys’ en ultieme ”haters” versterken elkaar mooi.
Groetjes van een petrolhead die ook waardering heeft voor Tesla (als dat tenmiste mag hier).
melkkoe zegt
Ik heb ook waardering voor Tesla.
Echter ik wil niet geassocieerd worden met de Muskieten. Voor wie Tesla heilig is, en al het ander waardeloos. Dat is de reden dat ik nooit een Tesla zal kopen.
Het zelfde geldt overigens voor Apple en haar fanboys.
Paul58 zegt
@melkkoe: klopt echter gaat dat verhaal twee kanten op, dat is wat ik bedoel. Degene die alleen maar kritiek leveren zijn net zo erg maar bewandelen de omgekeerde weg. Vind beiden persoonlijk net zo erg.
pietje zegt
Juich je dan ook nooit voor Ajax of Oranje? Of voor Jesse Klaver of juist Geert? Want ja, ze hebben allemaal fans.
lowlow zegt
Krijg je er een Tesla plaid bij voor de koude wintermaanden? (2.1 sec….. OMG)
pietje zegt
In werkelijkheid zeiden ze in de presentatie dat het onder de 2 seconden was, geen idee waarom autoblog.nl er 2.1 seconde van maakt.
smokin zegt
De speculaties gaan er van uit dat het accu pakket dan richting de 200kWh gaat, net zoals op de toekomstige roadster. Ik ben benieuwd of je dan nog gratis mag opladen bij Tesla superchargers. Een volle “tank” bij Ionity zit dan al gauw op 160 euro.
Paul58 zegt
@smokin: gratis laden bij een supercharger is er al even niet meer wanneer je een Model S of X aanschaft. Echter vallen de prijzen bij de laders van Tesla mee, 200kwh zal ongeveer 50 euro kosten. Wanneer je thuis in de nacht oplaad een stuk minder.
pindakoning zegt
@kevin1989: volgens mij is dat gratis laden recent weer geïntroduceerd voor de S en X. Om die modellen wat interessanter te maken tov de model 3
flutterby zegt
@smokin: de geruchten die ik gehoord heb zijn 120-130 kWh..
SimonMc zegt
@smokin: Was die 200 kWh niet voor die Roadster?
jdeboer zegt
Dag VAG, zie dit maar weer te verbeteren..
julian06 zegt
Dan zie ik graag een drag race tussen de 919 hybrid MKII en deze Tesla tegemoet, die Porsche doet het namelijk in 8.3 seconden…
karaya zegt
@julian06
Elon heeft nog een Space-X in de aanbieding, die vaporiseert de complete Porsche fabriek in een oogwenk.
julian06 zegt
@karaya: niet alleen qua snelheid, ook qua kosten en vooral CO2 uitstoot.
superfunky zegt
Zeg AB, echte journalistiek zou zijn als jullie ff een lijstje verkopen in de S en X versus de Taycan en E-tron erbij hadden gezet. Conclusie:
VAG/Porsche heeft in een 2020 het complete hoog segment overgenomen. De S en de X zijn gedecimeerd (en potentiële kopers kopen nu de 3) en dit model is niet anders dan een stuiptrekking om nog iets tegen het Duitse geweld te doen.
En iemand die een beetje te iets ban automotive begrijpt, snapt nu precies wat er met de 3 gaat gebeuren en dat de aankondiging deze week van een 25k model op pijnlijke wijze duidelijk maakt dat de cc de Muskias heeft ingehaald en hij nu moet zien zijn achterstand goed te maken.
Had wel een beetje meer visie van jullie verwacht! ;)
pietje zegt
Sorry, maar vanwege Corona moest de fabriek op slot toen deze auto’s bestemt voor Europa aan het maken was en Tesla heeft zelf al aangekondigd dat de Europeanen waarschijnlijk hoofdzakelijk zullen moeten wachten tot de fabriek bij Berlijn op volle toeren draait voordat er weer veel Tesla’s in Europa verkocht zullen worden.
Er is inmiddels simpelweg te veel vraag in Amerika alleen al. Dus waarom zouden ze in Europa gaan verkopen terwijl ze het net zo goed in hun eigen land kunnen doen? Verder verkocht het Amerikaanse bedrijf de afgelopen 2 jaar meer dan 600 model Sjes en Porsche net iets meer dan 300 elektrische voertuigen (van hun modellen tezamen) in heel Nederland. Van een overname is dus niet bepaald sprake. Hoogstens een tijdelijke hype van beginnende elektrische chauffeurs die denken een leuke B-optie gevonden te hebben en dan pas beseffen dat Porsche praktisch nergens snel opgeladen kan worden en zelfs als, dan voor een veel hogere prijs. Autopilot kennen ze niet, eigenlijk verliest het op alle fronten ondanks dat het een veel duurdere auto is, beetje weggegooid geld dus.
ab_deff zegt
Als je al niet je bewustzijn hebt verloren,
dan mag je na 2 seconden niet harder.
Wat een lol en war kinderachtig!
Jantje_555 zegt
wel benieuwd naar de 0 naar 300 tijd op GPS
tysson zegt
Tesla heeft het afwerkingsniveau van Fiat/Peugeot/Opel achtige merken en wordt steeds vergeleken met de premium merken. Is het zelfde dat je een Golf R en Porsche 911 gaat vergelijken. Zijn ook nagenoeg even snel van 0-100. Moet ik wel zeggen dat een Golf R een stuk beter is afgewerkt dan een Tesla.