Officieel: Vantage AMR, met 7 handmatige versnellingen

Auteur: , 22 Reacties

Aston Martin gaat door waar de meeste andere sportwagens mee ophouden: het blijven aanbieden van een handbak.

De echte fans hebben ongetwijfeld met smart gewacht met de aankoop van een nieuwe Vantage tot er een variant met een handgeschakelde transmissie zou komen. De dames en heren uit Gaydon blijven trouw aan hun woord en hier is ‘ie dan in vorm van de Vantage AMR.

Om ervoor te zorgen dat die handbakken ook daadwerkelijk verkocht gaan worden heeft Aston Martin besloten deze Vantage AMR in gelimiteerde oplage op de markt te brengen. Er komen slechts 200 stuks van de roerende Vantage.

Naast een manuele transmissie met zeven verzetten ontwikkeld door Graziano, is de Vantage AMR op een paar punten anders in vergelijking met een reguliere variant. Zo is er natuurlijk de lime groene streep. Verder is de AMR te verkrijgen in vijf specificaties, waaronder de 1959 24 Hours of Le Mans celebration ‘Vantage 59’ livery. De standaard carbon keramische remmen maken de Vantage AMR meteen klaar voor het echte werk.

Aan de motor is niets anders. Nog steeds levert de Vantage AMR 510 pk en 625 Nm koppel uit de bekende AMG 4.0 biturbo V8. 0-100 doet de Vantage AMR in vier seconden en de topsnelheid ligt op 313 km/u. Het rijden zal echter totaal anders aanvoelen. Zo komt de handbak met ‘AMSHIFT’. Dit betekent dat de auto zelf een heel-and-toe downshift simuleert. Daarnaast is er 95 kg van het gewicht gesnoept.

Vanaf vandaag staat de verkopers van Aston Martin klaar om orders voor de Vantage AMR aan te nemen. In Duitsland heeft de gelimiteerde Aston een vanafprijs van 184.995 euro. Leveringen moeten eind dit jaar gaan plaatsvinden. Een video over het nieuwe model check je op Autojunk.

Officieel: Vantage AMR, met 7 handmatige versnellingen



22 reacties

Wat een slechte foto’s. Verder wel een gaaf model, zeker zo nu met een handbak. Lekker zelf roeren!
Dus binnenkort ook een AMG-GT met handbak?
Slechts 200 stuks dus met een handbak? Dat wordt de dubbele prijs betalen over een paar jaar :(

Een dromende autoliefhebber ontkomt er eigenlijk niet aan zakelijk succesvol te moeten worden…
Lekker man, niks mis mee. Een sportauto moet je gewoon met handbak bedienen.
En bijna 100 kilo lichter, wat een snoepje!
Gelimiteerd…. Ik zou voor dit geld dan lekker een “oude” V12 handbak halen. Dát is pas een machtige wagen. En die is pas echt speciaal.
@trustmeiamanengineer: helemaal mee eens!!
Heerlijke wagen, lekkere handbak, maar helaas het uiterlijk van een meerval..vroeger waren de Aston’s veel mooier (denk aan de Vanquish).
200 stuks. Genoeg voor alle Autobloggers hier.
Handbak en 95 kg lichter? Daar word ik wel blij van. Ik zou hem wel erg graag willen hoor! Nog even langs Brabus brengen voor een chipje en een andere uitlaat erop voor wat meer herrie en je hebt een stijlvolle maar toch brute supercar.
@berlinetta: Ik verwacht dat een deel van de gewichtsbesparing door een andere uitlaat komt :) Ben benieuwd hoe het klinkt!
@jochempie: Dat zou zeker kunnen. Het gaat mij er ook om dat die standaard uitlaatjes eruit zien als pvc-pijpjes. Vind het geen gezicht. Ik zou er daarom meteen iets fraaiers onder schroeven. En wat extra herrie mag van mij ook wel in zo’n supercar. In de AMG GT vind ik die 4.0 goed klinken, maar niet per se bijzonder (zeker niet als je het vergelijkt met de SLS of SLR). Weet niet hoe hij in de Vantage klinkt.
Hier komt mijn pervers kantje weer naar boven: een pookje dient toch om mee te spelen, niet?
7 handmatige versnellingen? Leuk voor Fast and Furious!
@gandini: you read my mind
Heb laatst in zo’n hyuandai gereden die een handbak heeft die automatisch rev match. Leuke en nuttige toevoeging.
Dit is de Vantage die je wilt hebben dus. Heel gave wagen!
Collectorsitem voor de toekomst…
Flipperbakken met 7 versnellingen kennen we. Heb er zelf nooit mee gereden maar kan me wel iets voorstellen bij het gebruik ervan.

Maar een 7 versnelling handbak. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Functioneert dat een beetje in de praktijk?
@ramshoek: stel me zo voor dat je de 7 inlegt door hem in te drukken en naast de 5 in te leggen. Beetje zoals wanneer je achteruit naast de 1 zit en je niet per ongeluk de verkeerde kunt selecteren.
@ramshoek: Dat heeft Porsche en een Corvette toch ook al? Niks nieuws.
Goed bezig Aston!! 100 kg afgesnoept!! Handbak gemaakt voor de 4L V8 van AMG is opzich al een moeilijke klus, ik zou hem alleen liever lekker chique samenstellen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).