Er kan veel veranderen in twaalf jaar… Heel veel.
Nadat de nieuwe Vantage eergisteren werd onthuld, kwam er een storm van meningen. Niet zo gek natuurlijk, want na twaalf jaar kunnen de verwachtingen voor een nieuw model bijna niet hoger zijn. Omdat het resultaat behoorlijk wat gemixte gevoelens opwekte, leggen wij de oude vast tegenover de nieuwe om te bekijken wat er nu precies is veranderd.
Uiterlijk
We vallen maar meteen met de deur in huis om het grootste struikelblok aan te kaarten. Het uiterlijk van de nieuwe Vantage valt niet bij iedereen in de smaak. Uit de reacties onder het artikel van de introductie bleek dat de meesten er wel een uitgesproken mening over hadden. Waar de ene het een combinatie van Jaguar’s F-Type en een AMG GT vond, deed het bij een ander weer meer denken aan ‘een Ferrari’. Het overgrote deel van jullie vond het echter het meest lijken op een MX-5. Persoonlijk doet de wagen mij meer denken aan de Toyota FT-1, de zogenaamde opvolger van de Supra.
Goed, heel wat geluiden dus, maar vrijwel niemand die de nieuwe Vantage op een authentieke Aston vindt lijken. Dit zal in eerste instantie liggen aan de nieuwe neus. Of nou ja, een haaiensmoel kunnen we het net zo goed noemen. De grille van de nieuwe Vantage bezet praktisch het gehele vooraanzicht, met uiteinden die tot halverwege de koplampen reiken. Mocht het nummerbord hier overheen geplaatst worden, dan zal dit effect ongetwijfeld minder dramatisch zijn dan op de persplaatjes. Wat dat betreft is de oude Vantage een stuk subtieler. De lijnen zijn veel minder schreeuwerig dan het jeugdige ontwerp van zijn jongere broertje, waardoor de auto een kalmerende indruk op je achterlaat. De oude Vantage wil geen aandacht, daarom werd hij ook nooit in fluoriserend geel geïntroduceerd.
Als we kijken naar de achterzijde zien we dat de verschillende filosofieën van de designtaal hier nog polariserender tot hun recht komen. Waar de neus van de nieuwe Vantage ons al het vermoeden gaf te willen gaan voor sportiviteit en agressie doet de achterkant er nog een aardige dot bovenop. Het lijkt wel alsof de bolide door machines aan weerszijden is fijngeknepen om een futuristische en aerodynamische look neer te zetten, die evengoed thuis zou passen als karikatuur in de Efteling. De oude Vantage daarentegen is aan de achterzijde nog simpeler dan aan de voorkant. Op een dun rooster boven de bumperlip na, is er vrijwel geen enkele kreuk in te vinden. De achterkant is vrij van oneffenheden, wat wederom zorgt voor een uitstraling die bijzonder kalmerend werkt.
Techniek
Hier kunnen we vrij kort over zijn: de nieuwe Vantage verpulvert het oude model. Zeker de V8 Vantage van de eerste generatie, met het 4,3-liter blok, is een lachertje bij de kracht van het nieuwe exemplaar. De oude 4,3-liter V8 produceert op zijn beste momenten 380 pk en 410 Nm aan koppel. Het hieropvolgende model, met de 4,7-liter V8, deed het al iets beter. Dit blok produceerde 420 pk en 468 Nm aan koppel. Niet veel later kwam de Vantage S, die het met 430 pk en 490 Nm aan koppel enigszins beter deed. De enige Vantage die de nieuwkomer weet te verslaan is het model met een 5,9-liter V12, die 573 pk en 620 Nm aan koppel ophoeste. De nieuwe twin-turbo V8 in de nieuwe Vantage produceert ‘slechts’ 510 pk en is daarmee een stuk minder krachtig. Op het gebied van koppel wint hij dan weer wel ruim. De nieuwe heeft met 685 Newtonmeters een prima voorsprong op zijn krachtigste voorganger.
Van de oude Vantages is de V12 Vantage S met een acceleratie van 3,7 seconden de snelste van het stel. Door zijn gigantische koppel weet de nieuweling er echter een tiende vanaf te snoepen. Het verschil in topsnelheid is iets minder drastisch. Waar het ultieme oude model ongeveer 330 km/u rijdt, is de nieuwe Vantage ruim 15 km/u trager. Schakelen kon in de oude Vantage op verschillende manieren. Zo had je in twaalf jaar tijd o.a. de keuze uit een handgeschakelde zesbak, een zestraps semi-automaat en een zeventrapsautomaat. Voor de nieuwe Vantage is er voorlopig weinig keus; er wordt alleen nog maar een achttrapsautomaat van ZF aangeboden, al wordt er gesproken over een mogelijke handgeschakelde uitvoering.
Conclusie
Laat het vooral duidelijk zijn dat de nieuwe en de oude Vantage veel van elkaar afwijken. Waar het oude model je nog het idee gaf een echte GT te zijn, lijkt de nieuwe Vantage regelrecht voor de Porsche 911 te willen gaan. Dit levert direct het grootste probleem op, want wil je stijlvol over de straten glijden in een Brits icoon met verouderde techniek, of sta je liever in de startblokken om de concurrentie aan te pakken in een wagen die opvallend veel Duitse trekken vertoont? Beide keuzes zijn okay, maar het is zeker iets om over na te denken.
Senne zegt
Doe de oude maar, de nieuwe is te druk.
Zal vast wel beter zijn in alles voor de rest maar toch…
HZW zegt
@senne: Absoluut de oude, de nieuwe vind ik een lelijk hok.
b00m3rang zegt
@HZW: najaa, lelijk. De voorkant is was kaal en de zijkant wat druk. De achterkant vind ik wel mooi eigenlijk. Maar ik heb ook liever de oude. V8 of V12 maakt me niet zoveel uit eigenlijk.
pechweg zegt
De oude voor mij, dat is tenminste hoe een Aston voor mij hoort te zijn; classy, bloedmooi en stijlvol!
autodrop zegt
De nieuwe is om te janken!! Al het gentleman-like is er af.
wimof zegt
@autodrop: Gebeurd wel vaker.
In het begin was er een mooi geheel, na X jaren moet dat vernieuwd worden.
En dan wordt dat vorig, mooi, evenwichtig model vakkundig de nek omgewrongen.
Klasse heeft men, kan je niet kopen.
roberto zegt
Voor mij de oude, na de Vanquish is AM naar mijn mening compleet de verkeerde weg ingeslagen!
roberto zegt
@roberto: dan wel het laatste model Vanquish, wat een schitterende auto! Maar wel gewoon de normale versie, de S versie is mij te druk of niet meer elegant genoeg.
De DB11 / DB10 / de nieuwe Vantage zijn niet mij ding, geef mij maar een 991 Targa 4S of Turbo S.
zagatofreak zegt
Over 10 jaar vindt iedereen hem vast wel mooi
MaartenD zegt
@zagatofreak: nee
allesmetturbo zegt
Als ik die specs zo leek dan leek die oude toch niet zo slecht. Als ik vervolgens de foto’s bekijk dan oogt de oude zelfs beter.
jaso013 zegt
De nieuwe: MX5 meets laguna coupe….. doe mij de oude maar.
fouadski zegt
@jaso013: je haalt de woorden uit mijn mond
elemento zegt
@jaso013: ik dacht het zelfde. Elegantie en de emotie is weg
mashell zegt
@elemento: boosheid, wat de nieuwe volop uitstraalt, is ook een emotie.
viezefreddyw zegt
Hoewel ik de nieuwe heel erg mooi vind, blijft de oude toch the gentleman. Prachtige auto blijf ik dat vinden. Tijdloos, elegant, sexy, klasse. De nieuwe vind ik mooi, dat zeker. Maar had door ieder ander merk ontworpen kunnen worden.
lljw zegt
@viezefreddyw: ben ik volledig mee eens. Vind de oude een prachtige auto. De nieuwe vind ik ook mooi iets minder gentleman. Ben er wel zeker van dat in de juiste kleuren ( donker rood/bordeau) eenvoudig 1 tone cognac interieur. Geen carbon tinten je een stijlvolle tijdloze wagen hebt
lljw zegt
@lljw: btw. Ik ben blij dat AM het durft een totaal nieuw design te proberen. Iets dat je niet ziet bij audi, BMW, Lambo, porsche, ferrari de laatste x jaar. Kijk we vonden de vorige met zin allen prachtig maar AM durft een totaal nieuw design en dat maakt mij blij.
porker zegt
@lljw: bij Porsche is het gewoon de filosofie: evolutie ipv revolutie. Het heeft het merk geen windeieren gelegd. Die de 911 bij voorbeeld. Steeds wat meer futuristisch maar oervorm behouden. Hoewel de 992 iets té lijkt te gaan worden.
lljw zegt
@porker: ok porsche is het enige merk waar ik het kan begrijpen. Al de rest vind ik het spijtig. Zeker BMW 5 en 7 serie vind ik te veel op vorige versie lijken, had beter verwacht van BMW. Audi doet ondertussen al 10 jaar het zelfde met de 4, 6 en 8. Als auto liefhebber vind ik het al moeilijk om de verschillende versies en series uit elkaar te houden. Vond Audi 10 jaar geleden mooi. Nu gewoon saai
hehe zegt
Dat oude design was schitterend, maar op een gegeven moment ook wel uitgekauwd met alle modellen die op elkaar leken.
Dan is zo’n nieuwe Vantage toch weer een verfrissing en ik vind hem mooier dan de DB11.
Niet zo fraai als een F-type, maar eerlijk gezegd, waarschijnlijk door de badge, toch wel begeerlijker.
De bult op de motorkap van de nieuwe Vantage vond ik niet zo mooi bij de introductie, maar ik vind het wel leuk op deze plaatjes te zien dat die bult ook op de motorkap van de V12 Vantage aanwezig was.
hehe zegt
Dat oude design was schitterend, maar op een gegeven moment ook wel uitgekauwd met alle modellen die op elkaar leken.
Dan is zo’n nieuwe Vantage toch weer een verfrissing en ik vind hem mooier dan de DB11.
Niet zo fraai als een F-type, maar eerlijk gezegd, waarschijnlijk door de badge, toch wel begeerlijker.
De bult op de motorkap van de nieuwe Vantage vond ik niet zo mooi bij de introductie, maar ik vind het wel leuk op deze plaatjes te zien dat die bult ook op de motorkap van de V12 Vantage aanwezig was.
lljw zegt
@hehe: eens
MaartenD zegt
Ik mis de Aston Martin feel in het nieuwe model..had er een badge van een ander merk op gezet en ik had het ook geloofd. De oude heeft mijn voorkeur
rhellema zegt
Als ik die nieuwe naast die oude zie staan dan begin ik haast te denken dat ik naar een promo voor Cars 5,25 zit te kijken. Naast het sjieke maar oh zo dikke uiterlijk van het oude model doet deze gewoon cartoonesk aan. Totaal Aston Martin onwaardig.
dirkv zegt
Dat ze er zo’n kleine gril op hebben geplakt is wel echt jammer, dat kan groter.
roeldriesvink zegt
De oude graag.
2wheeler zegt
De oude had echt veel meer klasse…
Gelukkig heb ik daar geen last van en kies ik lekker de nieuwe! Wanneer mag ik hem ophalen?
beefcake zegt
Ondanks dat ik de nieuwe Vantage lang niet zo mooi vind als de oude, hebben ze er wel voor gezorgd dat de oude gedateerd oogt. Dat doen ze dan weer goed. Nu nog een schappelijk nieuw alternatief aanbieden…
Rohrl-fan zegt
@ikschrijfookoverautos: Grappig detail, de oude V8 Vantage werd destijds idd niet in fluo geel gelanceerd, maar toch ook in een behoorlijk flitsende normale gele tint.
http://www.seriouswheels.com/pics-2006/2006-Aston-Martin-V8-FA-Yellow-1280×960.jpg
ikschrijfookoverautos zegt
Ik heb zojuist mijn laptop én mijn geloofwaardigheid uit het raam gegooid.
imba zegt
Nee, de nieuwe zal nooit mooi worden. Ook niet over 10 jaar.
Alles klasse is eraf. Kon net zo goed uit Azie komen.
BaRa zegt
Nooit gedacht dat het zo ver zou komen, maar deze nieuwe AM ziet er qua exterieur uit als de poor man’s Laguna Coupé. Het was ooit anders.
Edge zegt
Ik moet wel zeggen dat ik dat gaas in de grille niet echt mooi vind. Hetzelfde gaas hebben ze hier in de bouwmarkt om de hoek ook gewoon op de rol liggen. En het gaas is ook nog eens vlekkerig. Ik denk dat het beter had gestaan als ze voor een roostertje hadden kunnen gaan zoals de DB11 dat ook heeft.
kennone zegt
@Edge: dit is goedkoper er makkelijker om te vervangen mocht het stuk gaan. Want je haalt het gewoon bij de bouwmarkt om de hoek
koekebakker zegt
Dit soort auto;s komen maar weinig voorbij in de geschiedenis van de automobiel.
Denk aan een 911 en een G-Klasse. Deze ontwerpen zijn tijdsloos, jammer dat AM dit model niet iconisch laat zijn. Het mag van mij best wat ge tweaked worden maar dit gaat iets te ver naar mijn smaak. Misschien als die grill wat minder kippengaas racing was had het nog wat gewezen
koekebakker zegt
Wat is hun markt ? Straatracers van 19 die de lotto hebben gewonnen ?
lljw zegt
@koekebakker: 50plussers die in een diepe midlife crisis zitten en zich terug 19 willen voelen alleen hebben ze nu de lotto gewonnen. Bijna dus ?
sleurs zegt
Ik vind de nieuwe een mooie auto, zeker in bepaalde kleurstellingen. Wat mij echter irriteert is dat gaas in die muil. Dat oogt gewoon goedkoop. Als ze daar mooie spijlen of iets dergelijks in gezet hadden, smoelde hij gelijk met meer klasse. Ze hadden mensen de keuze moeten geven. Classy of racy.
Jochen zegt
Ik ben héél blij met een nieuwe wagen, eindelijk. Was wel toe aan wat nieuwe designtaal, daar kwam de DB11. Kortom, ik omarm het.
jerudo zegt
Deze zal verkopen als zoete broodjes. Hoe mooi en elegant de vorige modellen ook waren van AM, ze waren net iets te tijdloos. Als je er met een kwam voor rijden kon niemand zeggen of je nu een nieuwe dan wel een 15 jaar oude auto had aangeschaft. Aangezien het in dit prijssegment toch een stuk over bling bling gaat is dit nieuw design waarschijnlijk een goede zet. Zo lijkt het tenminste niet alsof je opa z’n zondagse auto geleend hebt.
fastforward zegt
On de juiste kleur kan de nieuwe erg mooi zij. Maar deze gele kleur? AM is toch geen Tjoener? Bij een vergelijking van het interieur zie je pas hoe gedateerd het oude bloedmooie model was.
rufctr01 zegt
Ik vind de oude schitterend! Bij de nieuwe denk ik mwah, zeker in dat smerige geel.
In een chique kleur oogt de nieuwe beter.
Wil je echt stijlvol rijden dan zou ik een oude nemen, wil je hard rijden en het uiterste er uit halen dan zou ik de nieuwe nemen.
ericc zegt
Ik vind de nieuwe prachtig. Wel in een donkere kleur aub.
mashell zegt
De nieuwe is helemaal niet zo lelijk. De vormen kloppen gewoon. Natuurlijk is de grille wat te groot en is de diffuser achter ook een maatje te groot. Maar dat kun je Aston Martin niet verwijten, de andere merken hebben de consument zo geconditioneerd dat deze inmiddels denkt dat die dingen (net als een zwarte dakhemel) sportiviteit uitstralen.
kobus1967 zegt
Doe mij maar de RapidE.
Dutchdriftking zegt
V12 handbak graag.
750i zegt
Ik heb liever de oude. De nieuwe zo zomaar een mazda kunnen zijn.
100octane zegt
Iets voor een ‘gepeacockte’ dandy met een midlife crisis tot in gaydon en terug. Ach les couleurs et les gouts…
ral9010 zegt
Al draagt een aap een gouden ring…
jippie zegt
Het is even wennen maar het is tenminste wel helemaal anders. Over een tijdje vindt iedereen deze auto fantastisch. En het oude model wordt op slag een prachtige klassieker, zeker de V12 met handbak.