Omdat het kan: BMW M5 Turboblok in je Citroën Xsara

Auteur: , 18 Reacties

En uiteraard met een klein beetje tuning om extra sappige prestatiecijfers te realiseren.

Een Citroën Xsara met een E34 M5 3,6 liter zes-in-lijn voorzien van een turbo die 1,2 bar rockt, dat is waar u naar kijkt. Deze bizarre Citroen Xsara begon zijn leven als een fanatieke rallywagen, maar is inmiddels grondig verbouwd door Tommy Engström voor leuke evenementen zoals rallycross en Gatebil. De auto is nog een work in progress, het doel is om 800 tot 1000 pk uit deze Xsara op de vierwielaandrijving los te laten. En dat in een auto die nog geen 1200 kilo weegt! De pk’s vinden hun weg naar de aandrijfassen via een zestraps sequentiële Sadev-versnellingsbak.

Uiteraard is ook het onderstel flink aangepast. De originele 18 inch Citroën WRC wielen herbergen 355 millimeter grote remschijven en remklauwen met zes zuigers aan de voorzijde. Achter is iets kleinere remmerij gemonteerd: klauwen met vierzuigers pakken daar 315 millimeter schijven bij de kladden. De schokdempers zijn afkomstig van Sachs.

In deze video zie je een dynorun van de Xsara op ongeveer 600 pk. Dat is op zich al helemaal niet lafjes. In dit videootje zie je hoe hard dat kan gaan op een circuit, met een heerlijke stututu-soundtrack als bonus. Kwijlen!

Met dank aan Dennis voor de tip!



18 reacties

-edit: check-
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: we have a winner!
@phdg: ai, beetje pijnlijk AB.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ik neem aan dat je bedoelt bedoelt i.p.v. bedoeld.
Ha! Leuk! En hij wordt echt super breed zo te zien. Ook gaaf om te zien hoe grote delen van de zelfdragende carrosserie zijn weggeknipt en vervangen door buizenframes. Ook de “sub”frames waar de ophanging e.d. aan gemonteerd zijn. Dat gaat dus wel een stukje verder dan een rolkooi inbouwen!

Ik hoop dat ze de livery ook period-correct houden, die auto hoort er gewoon zo uit te zien!
Heerlijk dat angstaanjagende stututu geluid
Jammer dat je voor zo’n ( toch wel gaaf project ) een echte (?) WRC auto sloopt ?
@gertjan2012: het is een wel erg zwaar blok voor deze auto. Vraag me af of die ooit voorin gaat rijden
Opzich gaaf, maar ik had het blok liever in een e30 of e36 gezien.
Alleen voor heel goede chauffeurs …
Gaaf ding!
Een echte Xsara WRC klinkt toch veel mooier, laat staan de Xsara kitcar uit het WK van 1999
Ding is serieus snel!!
Dat klinkt als een heel blij blokje!
Nice! Dikke like
Het zal best indrukwekkend zijn, maar begrijpen doe ik het niet.
Weet de schrijver ook hoe dat “stututu” geluid wordt veroorzaakt :)
1200kg vind ik nog best veel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).