In 1961 wisten ze in Amerika heel goed hoe ze super-de-luxe, fraaie cabrio’s moesten maken.
In de jaren ’60 was Lincoln een merk met aanzien. De president John F. Kennedy werd gereden in een Lincoln Continental Convertible en werd erin doodgeschoten. Wat minder bekend is, is dat zijn vrouw Jackie ook een exemplaar van Lincoln gekregen had voor haar dagelijks vervoer. De auto was de yin bij John F.’s yang, want volledig uitgevoerd in wit, inclusief het interieur. Niet te verwarren overigens met deze auto.
Een vierdeurs cabrio met suicide doors achter, wij vinden het hier op de redactie ware eindbazerij. De Lincoln was ooit uitgevoerd met alle speciale features van de Secret Service, maar die zijn helaas uit de auto verwijderd toen deze destijds werd verkocht.
De auto is inmiddels teruggebracht in een uitmuntende staat, inclusief een vrolijk ronkende 7.0 liter grote V8 met 300 pk, gekoppeld aan een drietraps automaat. In 1961 waren elektrische ramen, een elektrisch cabriodak, stuur- en rembekrachtiging niet bepaald standaard, maar deze Continental Convertible heeft het allemaal, plus de optionele cruise control. De auto gaat 18 augustus naar de veiling, mochten jullie interesse hebben.
Een van de vele redenen, waarom ik zo’n enorme zwak heb voor vintage Amerikaanse bakken. Wat. Een. Pornobak!
@toyotafortuner:
61 was geen “mooi” jaar ..
Behalve voor Oldsmobile dan ..
@lincoln: mmm… 63 dan? 1e gen Riviera en de Studebaker Avanti.
@toyotafortuner: studebaker Avanti vind ik erg lelijk.
@lincoln:
De “61 Chrysler 300G wordt wel eens als “mooi” bestempeld.
Niet door mij in ieder geval…
@Rob:
59 60 61 62 zijn in mijn beleving een soort van 79 80 81 82 .. Kan die design kunsten gewoon niet adopteren op 1 of andere manier ..
Elk jaartal dat eindigd op 7 snap ik dan weer wel ..
Ja .. Daar heb ik ooit echt over nagedacht ..
@lincoln:
Hehehe, elke jaartal met 7…, dat ga ik morgen eens uitzoeken ;-)
7L V8 met een 3traps (!) automaat.. Heerlijke cruiser!
Volgens mij is de kap hydraulisch ..
En de ramen en deursloten pneumatisch ..
En de motor “ronkt” beslist niet ..
De auto ansich had in 1961 geen concurrentie ..
@lincoln: pneumatische deursloten!?
Dat soort lol ken ik alleen van de Merc 600.
Hydraulische kap hoor je ook niet veel – maar vind ik veel meer voor de hand liggen.
@mout:
Ruitenwissers trouwens ook pneumatisch ..
Hebben ze tot 1971 volgehouden ..
Vele denken dat die suicide doors een styling element waren. De werkelijkheid was dat een conventionele B stijl van een cabriolet gewoon niet sterk genoeg was om de achterdeuren in geopende toestand te dragen. Om die reden monteerden ze de scharnieren aan de achterzijde en was de suicide door uitgevonden.
@mopar: Suicide doors waren er al een paar decennia eerder….diverse (voornamelijk Europese) fabrikanten hadden dergelijke modellen in het programma.
@406_v6: niet als cabriolet, daar heb ik het over.
@406_v6: bij een conventionele auto zit de B-stijl vast aan het dak, zodoende kan je er dus een belastbaar onderdeel van maken om er bijvoorbeeld deuren aan te hangen. Bij een cabriolet als deze zit de B-stijl alleen vast aan de onderzijde van de wagen en zal die qua stevigheid dus nooit zo’n zware deur vast kunnen houden. Zodoende hebben de Lincoln designers de deuren aan de achterzijde laten scharnieren.
Verhaal gaat ook dat meneer Ford himself eens achterin een studiemodel voor de (sedan) continental ging zitten en iedere keer bij het uitstappen zijn benen tegen de achterdeur aan sloeg. Toen gaf hij – zoals het verhaal gaat- de opdracht de achterdeuren aan de C-stijl te laten scharnieren om het uitstappen te vergemakkelijken.
Ik ben me er idd van bewust dat Delahaye veel eerder was met suicide doors, maar dat was meestal 1 deur of deuren in een sedan. Dit was toch echt de eerste 4 deurs cabrio met suicide doors.
Oke, dit is sjiek.
Dit ding rijdt trouwens 1op5 ..
(Hetzelfde als een nagelnieuwe Rolls Royce 55 jaar later dus)
@lincoln:
Papa Faalhaas heeft zo’n zelfde gehad in het groen, 1op3 (98) was realistischer, de pomphouder was er blij mee.
Het blijft een bazenbak, ondanks dat ie antiek is, was alles met een knopje te verstellen, van dak tot ramen tot het verzetten van de “voorbank”
Maar als een echte papa Faalhaas z’n naam eer aan doet had hij deze verkocht. Nu 14 jaar later huil ik nog steeds.
@lincoln: beter dan m’n oude 69 suburban 1 op 3 ..
Gelukkig (voor weinigen) ben ik niet doodgeschoten daarin ..
@casperh : Niet alleen in 1961 ! :-)
Een van de mooiste cabrio’s ooit trouwens imo.
1961 al cruise control, wauw!
@henkhupelschoten: ff geleend van Wiki: “De cruisecontrol werd in 1945 bedacht door de blinde Amerikaanse uitvinder en technisch ingenieur Ralph Teetor. Zijn idee om dit te gaan ontwerpen, kwam voort uit de irritatie (die hij hoorde en voelde) dat zijn chauffeur (tijdens het drukke praten) niet in de gaten had, dat hij telkens vertraagde en dan weer versnelde. De eerste in serie geproduceerde auto die werd uitgerust met Ralph Teetors systeem was de Chrysler Imperial in 1958”
Ik ben wel benieuwd welk bedrijf de eer heeft gehad deze op te knappen!
@rufctr01:
Dat is vertrouwelijke informatie. Immers secret service… ;-)
Als je de bagger die vandaag de dag als nieuw wordt verkocht vergelijkt met dit soort beautys, dan ga je toch huilen? Die achterlijke Eu-regels voor front-engined cars alleen al sloopt elke elegantie. Moet je die Jaguars van nu eens zien. Dat is toch horrible, horrible?