• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Omerta! Ricciardo breekt stilzwijgen over Bakoe-crash? [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 15 mei 2018 om 18:28 – 42 Reacties

Ricci


Het moest er ooit van komen, over een jaar of tien in Memoires van een Honingdas of iets dergelijks. Deze timing is echter niet bepaald handig.

De F1-race van Spanje (verslag) was zo saai dat iedereen liever nog even doorbabbeld over de gebeurtenissen in Bakoe zo lijkt het. Na het bericht van zojuist over de geldboete die Max en Daniel van hun teams gekregen hebben voor de klapper, is er vandaag namelijk nog een sappig nieuwtje uitgekomen over de crash. Hoewel alle betrokkenen na de race in Bakoe overduidelijk afgesproken hadden met één mond te spreken jegens de media (en daarmee vooral niks te zeggen over de schuldvraag), zette de Spaanse kwaliteitspublicatie El Confidencial eerder op de dag een artikel online waarbij het Daniel Ricciardo als volgt quootte:

Ik hoopte dat hij [Max] niet van richting zou veranderen, maar had moeten verwachten dat ‘ie dat wel zou doen. Mensen die deze sport kennen, weten dat dit niet mijn fout was. Uiteindelijk werd er gezegd dat het voor de helft mijn schuld was, maar dat denk ik niet.

Shots fired! En hier houdt het nog niet mee op:

Bewegen in het remgebied veroorzaakt bijna altijd ongelukken. Als ik het bij een ander gedaan had en ik wel de binnenkant had gehad, was het ‘de puike move van Daniel’ geweest. Ik zou hetzelfde opnieuw doen, dus laten we hopen dat mensen iets meer respect hebben.

Je begrijpt, dit zouden explosieve woorden zijn binnen het Red Bull kamp. Wellicht dacht Daniel dat alles wat hij tegen El Confidencial zei confidential was. Echter, er zit een raar randje aan het hele verhaal. Het desbetreffende artikel is namelijk inmiddels offline gehaald door de Spanjaarden. Of dat komt doordat Ricciardo/Red Bull druk heeft uitgeoefend op de krant of het hele artikel gewoon een verzinsel was van een journalist op zoek naar cynische kliks is de vraag.

Voor wat het waard is: ik geloof wel dat Ricciardo iets in deze trant gezegd heeft. Zijn (fictieve?) lezing van het ongeluk is zeker vanuit zijn standpunt gezien vrij logisch. Buiten Nederland zijn de meeste kenners het met hem eens, zoals Martin Brundle die het incident in de voorbeschouwing van de Spaanse GP nog aanstipte. Tevens is het een illusie om te denken dat je de schuldvraag bij dergelijke incidenten in een pot kan doen met de deksel erop en dat het daarmee afgedaan is. Linksom of rechtsom zal de ‘onschuldige’ partij toch zijn gram willen halen en als dat niet kan binnen het team, dan maar met een terloopse opmerking naar een media-maatje buiten het team.

Gezien het artikel nu weggehaald is zal Red Bull wel doorgaan met alles ontkennen, maar wat gebeurt er bij de volgende aanvaring?

UPDATE: door een oplettende lezer zijn we erop gewezen dat El Confidential het artikel weer online gezet heeft.

Ook interessant!

  • Video: de crash vanuit het publiek POV
  • Max verdiensten
    Max ook qua verdiensten bijna op pole position
  • Daniel Ricciardo sluit ook met nieuwe baas weddenschap
  • Nederlandse prijs McLaren Artura
    Video - Daniel Ricciardo voelt de McLaren Artura aan de tand

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, daniel-ricciardo, Formule 1, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing, schade

Vorig bericht: « Max en Daniel moeten dik betalen voor crash
Volgend bericht: Aston Martin wordt sterk staaltje Duits design »

Lees Interacties

Reacties

  1. dashter zegt

    15 mei 2018 om 18:37

    “Buiten Nederland zijn de meeste kenners het met hem eens”

    Doet me hieraan denken in een wiki voor nieuwe F1-fans:
    It is widely accepted that Fernando Alonso, Sebastian Vettel, and Lewis Hamilton are among the top drivers in the current grid. Max Verstappen is also considered in this discussion, and enjoys a cult-like following in the Netherlands, but he is still young and is doubted by some.

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    15 mei 2018 om 18:41

    Als je de beelden in stop motion bekijkt zie je dat Max een meter naar rechts stuurt en 2 meter terug naar links, voor het rempunt. Je ziet dan ook dat Ricciardo een dummy aanbde rechterkant doet, naar links gaat maar ook al weer terug gaat naar rechts.. hij stuurt dus niet naar de muur toe wat je zou verwachten als hij er aan de binnenkant tussen wilde.. oftewel hij twijfelt zelf ook, geholpen door Max.

    Conclusie fout van beide naar hij stuurt de auto er zelf weer achter…

    Zie plaatje
    https://ibb.co/eXQwad

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 mei 2018 om 20:33

      @w0o0dy: de hele video met de beelden vanuit verschillende perspectieven.

      https://youtu.be/36YFQTFzZwU

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        15 mei 2018 om 20:37

        @w0o0dy: en voor wie nog twijfelt..
        https://ibb.co/eYkzvd

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          16 mei 2018 om 09:25

          @w0o0dy: eigenlijk verbazingwekkend dat ze niet konden doorrijden na de crash. Zeker de auto van Verstappen zag er nog prima uit, als ik zo de beelden bekijk.

          Login om te reageren
    • jonathan1996 zegt

      15 mei 2018 om 23:58

      @w0o0dy: “conclusie fout van beiden”?? dus omdat ricciardo niet de juiste bewegingen maakte achter max mag max wel twee keer uitwijken in de remzone en zijn ze nu beiden schuldig? hahahaha wat een rare logica

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        16 mei 2018 om 07:32

        @jonathan1996: lezen is moeilijk kennelijk? Hij maakt de beweging voor de remzine en remt dan in een rechte lijn richting de binnenkant waardoor het gaatje kleiner wordt. Dat is misschien niet aardig en misschien neemt hij daarmee wel teveel risico maar hij slingert niet in de remzone.

        Zoals je kunt zien is Ricciardo niet 100% committed richting de binnenkant want dan had hij zich in lijn aangehouden tot zijn linker wiel vrijwel tegen de muur kwam.. nee hij stuurt weer terug naar rechts. En daarna was het kansloos. Geen downforce en dus geen goede remweg.

        Had hij d binnenkant gekozen en was daarbij gebleven dan had Max hem de muur in moeten drukken en dan was Max echt in de problemen gekomen.

        Login om te reageren
      • M240i zegt

        16 mei 2018 om 07:54

        @jonathan1996: ach, die Woody moet je allang niet meer serieus nemen. Onder elk artikel talloze reacties en mrt hand en tand Max verdedigen. Ik zou bijna zeggen dat het stiekem Jos is, maar vermoed dat zelfs hij wel wat beters te doen heeft met zijn tijd.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          16 mei 2018 om 08:07

          @c63s: ach sommige mensen mensen doen hun best om te weten waar ze het over hebben en ik ben er zo eentje. Dat doe ik ook al heel lang en ik lees enorm veel over F1 en Auto’s. Je hoeft het niet te lezen, I don’t give a fuck. Anderen vinden het wel vaak leuk als iemand wat zinvols toevoegt ITT zo’n figuur die niet verder komt dan iemand afzeiken. En als je dat laatste persoonlijk neemt dan zit je er misschien niet ver naast.

          Login om te reageren
          • M240i zegt

            16 mei 2018 om 11:16

            @w0o0dy: boeit mij geen moer wat jij of anderen denken van mij. Maar je eigen mening bestempelen als zinvolle toevoeging zegt denk ik genoeg over wat voor figuur jij dan weer bent.

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              16 mei 2018 om 11:27

              @c63s: en weer zo’n inhoudelijk ijzersterke reactie boordevol informatie en argumenten. Klasse!

              Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              16 mei 2018 om 11:28

              @c63s: blijf je lekker doorgraven aan dat gat waar je inzit of snap je dat je nergens komt?

              Login om te reageren
  3. dawwg zegt

    15 mei 2018 om 18:48

    Wij van WCeend …

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      15 mei 2018 om 18:51

      @dawwg: neeheeeee! Ricciardo!

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    15 mei 2018 om 18:54

    Ik blijf het een kwestie van perspectief vinden. Als je het ziet als 2 individuele coureurs die aan het vechten zijn heeft hij een punt. Al zag ik tijdens de race in Spanje tenminste 2 andere coureurs dezelfde verdedigende moves maken als Verstappen in Baku zonder dat dit slecht afliep.

    Als ik hier naar kijk vanuit een team belang dan vind ik dat Ricciardo, minstens, voor de helft schuld heeft. Hij voert de druk op bij zijn teamgenoot (die, laten we dat even niet vergeten niet lekker in zijn vel zat/zit) en voert een dummy uit. Hij dwingt daarmee Verstappen in een fout. Als teammanager zou ik daarom zeker niet gelukkig zijn met de actie van Ricciardo, die was veel te risico vol.

    Wat Lauda zegt gooi ik in mijn pet. Die is natuurlijk lekker aan het stoken bij de concurrent en allang blij dat Mercedes een coureur heeft die dankbaar de rol als 2e rijder op zich neemt.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      15 mei 2018 om 19:08

      @pomoek: Jep, want als je niet lekker in je vel zit moet iedereen daar maar rekening mee houden…

      In een normaal gezin snap ik dat nog, maar bij topsport op het allerhoogste niveau heb je gewoon dikke pech als jij je zaakjes niet op orde hebt.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 mei 2018 om 19:21

        @johnhert: dat is wat ik zeg. Een kwestie van perspectief. Vanuit die van de racefans gezien heb je helemaal gelijk. Ik denk dat het team echter niet blij was met de move van Ricciardo.

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          15 mei 2018 om 20:21

          @pomoek: of niet bij met de move van Max…

          Login om te reageren
  5. robin78 zegt

    15 mei 2018 om 18:57

    Het lijkt me waarschijnlijk dat de journalist een rijke fantasie heeft. Tegenwoordig hebben ze allemaal mediatraining gehad. Dan zeg je dit niet tegen een journalist.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 mei 2018 om 19:07

      @robin78:

      Bij dit soort berichten is er altijd een red bull logo zichtbaar ..

      Misschien dat er nu een belletje gaat rinkelen ..

      Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    15 mei 2018 om 18:57

    Hij weet F1 kijkers goed in te schatten iig ..

    Login om te reageren
  7. awesome zegt

    15 mei 2018 om 19:12

    Was dat niet die krant die rare verhalen over Max de wereld in heeft geholpen op influisteren van Sainz (sr)?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      15 mei 2018 om 20:13

      @awesome: exact!
      Een soort Telegraaf dus.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        15 mei 2018 om 20:39

        @w0o0dy:

        Whahaha ..
        Een autoblog.nl lezer die een neerbuigende opmerking over de telegraaf maakt ..
        LOL ..

        Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      15 mei 2018 om 22:19

      @awesome: inderdaad, en dat is volgens mij nu ook de insteek van dit Sainz-void geweest. Want hoe zat het ook weer:
      – Ricciardo zit nu naast Max, maar zou begeerd worden door Ferrari
      – Sainz is nog onder contract bij RBR maar uitgeleend aan Renault
      – bij een vertrek van Ricciardo is Sainz dus (volgens Sainz) kandidaat 1
      – El Confidencial is een krant die graag met pakkende Sainz-verhalen scoort
      – El Confidencial kan dus een verhaal de wereld in helpen dat Ricciardo in een kwaad daglicht stelt, het vertrek bespoedigen en Sainz zo een kickstart geven richting RBR, wereldtitel en eer en meerdere glorie voor His Most Catholic Majesty in Madrid (volgens de Sainz clan dan)

      Het zou ook verklaren waarom dat verhaal inmiddels alweer offline is. Dr Marko heeft waarschijnlijk al een heel vriendelijk telefoontje gepleegd om in niet te herhalen woorden (iets dat rijmt op schweisskerl) om uitleg te vragen.

      Login om te reageren
  8. barry355gtb zegt

    15 mei 2018 om 19:12

    Hij blijft niet meer , anders zou het niet zo verteld worden door Ricciardo.

    Login om te reageren
  9. Pallas zegt

    15 mei 2018 om 19:20

    Hij neemt toch eigenlijk de schuld op zich? “Ik had moeten verwachten dat ie dat zou doen” en “als ik het het gedaan….dan zou iederen zeggen puike move”

    Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    15 mei 2018 om 19:35

    Ricciardo dook in een gat dat er niet meer was omdat de deur werd dicht gesmeten door Max.Max had niet hard hoeven te verdedigen omdat het zn team maat was

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    15 mei 2018 om 19:40

    El Confidencial is helemaal niet zo serieus te nemen als het op sportverslaggeving aankomt. Er zal wel een journalist gebaald hebben dat hij niks zinnigs te schrijven had, en daarom dit verhaal uit zijn duim gezogen hebben. Ricciardo is veel te verstandig en volwassen om zich zo uit te laten over Baku crash.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      15 mei 2018 om 20:21

      @Edge: precies

      Login om te reageren
  12. bassx zegt

    15 mei 2018 om 19:51

    Toch was de test met de nieuwe achterlichten in de Mercedes boeiender.

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    15 mei 2018 om 20:12

    De hele video met beelden vanuit iedere hoek.
    https://youtu.be/36YFQTFzZwU

    Login om te reageren
    • M240i zegt

      16 mei 2018 om 07:57

      @w0o0dy: je hebt dat hierboven al gepost, waarom nu weer?

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        16 mei 2018 om 07:58

        @c63s: foutje it happens..

        Login om te reageren
  14. poes zegt

    15 mei 2018 om 20:15

    Ik vind RIC een toffe gast, maar dit is echt onzin. Hij had moeten weten dat ‘ie nooit de binnenkant van Verstappen had gekregen. Dan moet’ ie daar ook niet op gaan gokken.

    Login om te reageren
  15. allesmetturbo zegt

    15 mei 2018 om 20:20

    Voor mij leek het gewoon dat hij zich verremde of rem inschattingsfout maakte toen hij achter de vuile wind van max kwam.
    Maar ik ben geen kenner, alleen motorsport fan.

    Login om te reageren
  16. giulio zegt

    15 mei 2018 om 20:48

    Ricciardo had bij het inhalen veel meer snelheid. Elke verstandige knul geeft genoeg ruimte zodat Ricciardo of kan inhalen of hoogstwaarschijnlijk zijn rempunt mist.
    Behalve Verstappen, want die denkt dat hij zich moet profileren als iemand die nooit ruimte laat voor een ander, oftewel respectloos, roekeloos gedrag die straks door iedereen uitgekotst wordt. Racen doe je niet in je eentje.

    Login om te reageren
  17. kobus1967 zegt

    15 mei 2018 om 21:33

    Pretty big words for a 2nd driver.

    Login om te reageren
  18. RutgerK zegt

    15 mei 2018 om 23:39

    Ik snap niet goed waarom RIC überhaupt deze actie inzette. Max zijn banden waren nog niet op temperatuur waardoor hij iets langzamer was die ronde. Daarvoor lukte het ook steeds niet en de volgende ronde was het gat waarschijnlijk weer wat groter geworden en als RIC wel had ingehaald had Max waarschijnlijk de volgende ronde weer DRS gehad.
    Dit was een laatste kans met alle risico’s van dien.

    Login om te reageren
  19. joortje2 zegt

    16 mei 2018 om 08:06

    Ik vond spanje een mooie race! Op naar Monaco?

    Login om te reageren
  20. Alex_79 zegt

    16 mei 2018 om 09:50

    Blijkbaar is Dr Marko’s dreigement niet genoeg geweest: het verhaal is weer online.

    https://www.elconfidencial.com/deportes/formula-1/2018-05-16/ricciardo-verstappen-red-bull-alonso-ferrari-mercedes_1563734/

    Login om te reageren
  21. mennno zegt

    16 mei 2018 om 21:15

    Max slingert niet eens één wagenbreedte

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North