Een helm is straks verplicht, dus laat je snorfiets omkeuren bij een scooterzaak.
Afgelopen zomer kon je nog lekker in het zonnetje zonder helm op met je scootertje naar het strand. We hebben het hier over de snorfiets, die niet harder mag dan 25 kilometer per uur. Bijna iedereen scheurt er harder mee, maar dat terzijde. Vanaf 1 januari 2023 zijn alle snorfietsen -en de passagiers- verplicht een helm te dragen. Tsja, waarom zou je dan maar 25 kilometer per uur blijven rijden? Beter om de scooter dan om te keuren.
Snorfiets omkeuren bij scooterzaak
Als je dan toch een helm op moet, dan maar wat harder rijden zullen veel mensen denken. Die helm komt er omdat de overheid het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden omlaag zou willen brengen. Snorfietsers zijn relatief veel betrokken bij (ernstige) ongelukken. Snorfietsen herken je overigens aan een blauw kentekenplaatje, bij bromfietsen zijn deze geel.
Eigenaren van een snorfiets hebben even de tijd om een keuze te maken. Of je draagt een brom/motorhelm of een goedkeurde speed-pedelec-helm. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete van 100,- euro voor het niet dragen van een helm. Ook als je een scooter huurt via deelmobiliteit.
Veel scootertjes zullen omgebouwd worden naar een bromfiets. Dan moet je dus een helm op, de speed-pedelec-helmen mogen alleen gedragen worden op snorfietsen die maximaal 25 kilometer per uur kunnen. Een keuring kan prima bij je scooterzaak. Dit heet ‘erkenning Goedkeuring Wijziging Constructie’ en moet de scooterzaak aanvragen. Dit kan sinds 9 november en als de zaak toestemming krijgt, dan mag het vanaf maandag 2 januari 2023 een keuring uitvoeren voor snorfietsen die een bromfiets willen worden.
Erkenninghouder
De keuring kan dus alleen bij een officiële ‘erkenninghouder’. En is alleen mogelijk als de snorfiets een bepaalde Europese typegoedkeuring heeft, dat kan je controleren via de RDW kentekencheck.
Tevens goed om te weten: blijf je op je snorfiets rijden, dan blijf je op de fietspaden rijden waar het moet. Ook met een helm op.
Johanneke zegt
Dus opvoeren naar 45, keuren, en verder opvoeren naar 70?
Ben ooit bijna aangereden door zo iemand. Ofja aangereden, aangegleden. Had voorang op een fietspad, maar is langs een gebouw, dus je ziet niet wat er van rechts kwam. Kwam een snor veel te hard aan. Gozer ging vol in de remmen en gleed onderuit, ik kon nog net op tijd stoppen, hij gleed zo voor mij langs. Hij had niks, behalve een beschadigde snor.
okdoei zegt
Als alleen z’n snor beschadigd is dan was z’n gezicht al niet heel prettig om naar te kijken.
AudiRS zegt
En dan ben je het rijbewijs bij de eerste controle kwijt en heeft de brommer een wok. Succes…
Hubert zegt
Als je een 25knh snorfiets hebt, dan gaat deze na keuring toch niet ineens 45kmh rijden?
Of mag je hem zelf opvoeren en vervolgens laten keuren?
lekkerlinksrijden zegt
Ja, zolang deze dan voldoet aan de constructiesnelheid voor bromfiets mag dat. De meeste snorscooters zijn eigenlijk teruggeschroefde bromfietsen dus geen probleem om het iets harder te laten rijden
Flutterbear zegt
Ik word op het fietspad regelmatig ingehaald door snorfietsen terwijl mijn elektrische fiets toch echt 25 km/u gaat. En als elektrische fietser merk je duidelijk wie er harder of zachter rijdt dan het 25 km/u treintje.
auto62 zegt
Ik wordt gregelmatig ingehaald door een Van Moof S3 terwijl ik toch echt 28 echte km/u rijd
Flutterbear zegt
Ik word op het fietspad regelmatig ingehaald door snorfietsen terwijl mijn elektrische fiets toch echt 25 km/u gaat. En als elektrische fietser merk je duidelijk wie er harder of zachter rijdt dan het 25 km/u treintje.
rutger97 zegt
Kwestie van begrenzer verwijderen of de CDI(motorcomputer) wisselen voor een 45km/u versie. Zo gepiept.
berlinetta zegt
Ik mis in dit artikel eigenlijk wat omkeuren nou inhoudt. Betekent dit dat je snorscooter opgevoerd kan worden tot 45 km/u?
kromatic zegt
Er mist van alles in dit artikel. Zoals bijvoorbeeld het kostenplaatje e.d. Dat zijn veel interessantere dingen om te lezen..
AudiRS zegt
Autoblog?
Hubert zegt
Yep, want ze gaan zometeen tussen de auto’s door rijden.
baardmijt zegt
Ja, okee, van mij hoeft zo’n artikel hier ook niet. Maar als je het doet, maak het dan compleet.
Dutchdriftking zegt
Op zich kan ik mij meer dan prima vinden in deze regelgeving. Maar dan wel de maximum snelheid naar 60km/h. Je moet tegenwoordig toch praktijk examen doen, dan mag dit er wel tegenover staan. Zorgt ook voor een veel betere doorstroming daar ze niet op het fietspad maar op de weg moeten rijden.
Robert zegt
Ze moeten die hele snor- en bromfietscategorie opdoeken en vervangen/verzamelen onder het A1 rijbewijs voor motorfietsen tot 15kW vermogen. Hoeven ze enkel nog de leeftijdsgrens hierop aan te passen. Zo komt Nederland ook weer veel meer in lijn met de regelgeving in de EU landen om ons heen.
berlinetta zegt
Precies dit. Die dingen zijn zo vervuilend als de pest en zijn relatief heel vaak bij ongelukken betrokken. Ik zie ze liever ook zo snel mogelijk van de weg verdwijnen. Ik denk dat de overheid dat ook het liefst wil, maar verkoop verbieden mag niet op grond van EU-regels.
dree16v zegt
Wat mij betreft hele snorfiets verbieden. Ga maar op een elektrische fiets zitten of kies voor een bromfiets. Dan ben je ook af van snorfietsen op het fietspad. Vervolgens zouden bromfietsen wat harder moet mogen, bijvoorbeeld 70 zodat ze op alle wegen in de bebouwde kom goed mee kunnen met het verkeer. Lijkt me veiliger en icm praktijkexamen prima te verantwoorden
Flutterbear zegt
Het is inderdaad krom dat een bromfiets maar 45 mag terwijl de maximumsnelheid in de bebouwde kom 50 is. Overigens zelf altijd maar een puzzel hoe je met z’n ding op je bestemming komt. Google Maps ondersteund dat niet.
Flutterbear zegt
Het is inderdaad krom dat een bromfiets maar 45 mag terwijl de maximumsnelheid in de bebouwde kom 50 is. Overigens zelf altijd maar een puzzel hoe je met z’n ding op je bestemming komt. Google Maps ondersteund dat niet.
potver7 zegt
Yep, maar die ommezwaai is allang gaande. Veel snorscooteraars zijn al overgestapt op een electrische fatbike, en die dingen zijn vaak net zo illegaal als de snorfiets die ze hebben ingeruild. Gaan harder dan 25 km/u, en/of beschikken over handgas zodat ze niet eens meer hoeven te trappen. Verzekering of rijbewijs zijn niet nodig, dus is het ook niet beperkt tot pubers van 16 jaar en ouder – je ziet regelmatig 12- en 13-jarigen erop rijden alsof ze king of the road zijn.
Veiligheid valt of staat met handhaving, ook op het fietspad. Juist door het gebrek aan handhaving heeft men nu bedacht dat een helmplicht een goed idee is, maar dat zorgt er alleen maar voor dat het probleem verschuift en moeten we over een paar jaar concluderen dat de veiligheid er niet groter op is geworden.
Ik zie de jubelende statistieken al voor me: Dankzij de helmplicht voor snorscooters is het aantal slachtoffers met hersenletsel bij scooterbestuurders drastisch gekrompen. Maar rara hoe kan het toch dat het aantal slachtoffers op fietsen zo toeneemt…
golf1985 zegt
Ik juig dit alleen maar toe. Afgelopen juni een ernstig verkeersongeval getuige van geweest. Een menneke van 17 die op zijn tomos is aangereden door een auto. Anderhalve week later overleden in het ziekenhuis. Hersenstam zat los doordat die geen helm op had. Ja het was een snorfiets.
Robert zegt
Met een speed pedelec helm had deze ongelukkige het dan waarschijnlijk ook niet gered. Een collega van me is een tijd terug met de mountain bike over de kop geslagen terwijl hij zo’n MBX trial reed in de bossen. Hij had gelukkig een fietshelm op, maar desondanks een zware hersenschudding. Die helm lag daarna ook in drie of vier stukken, dus je kunt wel indenken dat -ie heel wat meer hoofdletsel zou hebben gehad zonder zo’n helm.
golf1985 zegt
Daarom juig ik dit ook alleen maar toe. Ik heb er eerlijk gezegd stiekem best wel een knauw aan over gehouden. Heb die beste jongen eerste hulp verleend omdat ik het zag gebeuren. Dat beeld krijg ik never nooit niet meer van mijn netvlies af. Wil niet zeggen dat een helm alles had gescheeld hoor, maar al had die er maar vast eentje op. Dan was het waarschijnlijk een stukje beter met hem afgelopen.
rutger97 zegt
Ben wel benieuwd wat dit dan kost.
Vorig jaar toen er sprake zou zijn van een helmplicht heb ik mijn snor opgevoerd naar 45km en deze laten keuren bij de RDW. Was alles bij elkaar best nog wel even wat geld kwijt en de beschikbaarheid voor een keuring bij de RDW was ook niet echt top.
berlinetta zegt
Had je een ebike geen betere optie gevonden?
rutger97 zegt
Ik gebruik m voornamelijk op langere stukken in plaats van een 2e auto. Voordeel is dat je op een scooter net wel relaxter zit en elektrische scooters en elektrische fietsen hebben niet altijd voldoende range.
Zou wel graag overgaan op een electrische scooter zodra die 100-120 km range hebben voor een redelijke prijs.
peekaas zegt
Wat een gezeik.. zolang ik geen brief van de overheid krijg dat ik nu een helmpje op moet ga ik de discussie met meteen agent wel aan dat ik hier nog nooit van heb gehoord 😉
Bewaren we de discussie over de waarde van de snorfiets nu je een helmpje op moet maar even achterwege.
Hubert zegt
Ik heb ook nooit een brief van de overheid gekregen dat ik niet door rood mag rijden, maar kreeg laatst wel een bekeuring hiervoor. Bij wie kan ik in discussie gaan?