Het reservewiel: vroeger had vrijwel elke auto er eentje. Tegenwoordig is het steeds vaker een zeldzaamheid. Met dank aan regelgeving.
Handig joh, zo’n reservewiel! Bij een lekke band is het altijd mogelijk om je reis na wat moeite te vervolgen. Het zogeheten ’thuiskomertje’ heeft al heel wat mensen weer op weg geholpen. Maar helaas: de volwaardige reserveband en zelfs het thuiskomertje zijn steeds vaker een zeldzaamheid. Nieuwe auto’s hebben er simpelweg geen meer.
Maar waarom dan? Dat kan diverse oorzaken hebben. Soms is er simpelweg gewoon geen ruimte voor. Neem een plug-in hybride. Die heeft vaak batterijen onder de bodemvloer van de bagageruimte liggen. Je moet ze natuurlijk ergens kwijt. In dit geval valt een reserveband al af wegens ruimtegebrek.
Reservewiel versus bandenreparatieset
Maar ook in niet-plug-in-hybrides schittert het reservewiel steeds vaker van afwezigheid. Ter vervanging rust een fabrikant een nieuwe auto steeds vaker uit met een bandenreparatieset. Die trend speelt al jaren, maar helemaal in de laatste twee tot drie jaar – met de opkomst van de WLTP-testnorm – lijkt het reservewiel echt zijn ondergang te hebben gehad.
Regels uit Brussel
En eigenlijk geven alle autofabrikanten dezelfde reden op. Het ligt puur aan de strenge emissienormen. Dankzij regels uit Brussel, verdwijnt het reservewiel uit het straatbeeld. Of beter gezegd: uit de kofferbak.
Hoger gewicht, hogere CO2-uitstoot, meer BPM
Vrijwel alle auto’s hebben tegenwoordig geen reserveband meer, maar alleen een bandenreparatieset. Een wiel inclusief velg maakt de auto zwaarder, dat resulteert bij een elektrische auto in een lagere actieradius en bij een auto met verbrandingsmotor in een hogere CO2-uitstoot. Een lager gewicht kan ook het verschil maken of je in een lagere categorie wegenbelasting valt. De combinatie van een reserveband en reservevelg weegt toch al gauw 15 kilogram of meer.
Bij een brandstofauto speelt ook mee dat een hogere CO2-emissie direct een hogere BPM-boete oplevert. De auto wordt dus duurder. We nemen even een Volkswagen Golf als voorbeeld. Bij een Golf neemt door het reservewiel de CO2-uitstoot met 1 gram per kilometer toe en dat betekent dat er naast 100 euro voor een thuiskomertje ook nog eens zo’n 130 extra BPM bij de prijs opgeteld kan worden. Dat tikt toch aardig aan.
Ruimtebesparend reservewiel
Je leest het goed: optioneel zijn er nog wel mogelijkheden om de auto uit te rusten met een reservewiel. Maar het gaat dan vrijwel altijd over een ‘ruimtebesparend reservewiel’. Dit is een thuiskomertje waarbij de krik en de wielsleutel in het oog van de band zijn geplaatst. Het ruimtebesparend reservewiel staat bij diverse fabrikanten nog op de optielijst, maar ze laten het liever weg. Want weglaten scheelt de nodige euro’s.
De vernieuwde Volkswagen Polo GTI – die in Nederland al een stevige 37.990 euro moet kosten – is ook leverbaar met een 18-inch plaatsbesparend reservewiel. Deze optie kost 100 euro. Dat valt mee, zal je denken. Maar wie de optie aanvinkt, zal zien dat de prijs niet toeneemt naar 38.090 euro, maar naar 38.222 euro. Je betaalt zonder extra wiel 7.634 euro BPM, maar inclusief extra band is dat 7.766 euro BPM. Toch bijzonder dat CO2-regels zorgen voor de ondergang van het reservewiel.
Dutchdriftking zegt
En toch ben ik blij dat ik er nog eentje heb. Uiteraard eens per jaar even oppompen, anders heb je er nog niets aan. Langs de kant van de weg lopen prutsen met een reparatiesetje, de horror! Wat wellicht een nog veel grotere rol speelt, de kwaliteit van wegen en banden is de afgelopen dertig jaar sterk verbeterd, de kans op een lekke band is gewoon veel kleiner. En als je dan toch een lekke band hebt bellen de meesten toch een pechhulp.
Richmond zegt
@dutchdriftking: omdat de bandenrep set ook ervoor zorgt dat je de band meteen kunt weggooien. Als je de pechhulp belt heb je kans dag de garage gewoon nog je band kan maken
Kvgorp zegt
Simpel toch. Als je een reserve wiel wil. Dan bestel je deze bij de dealer nadat je auto geleverd is met bandenreparatieset.
Niemand verteld je overigens dat zo’n reparatieset een houdbaarheidsdatum heeft. Na 5 jaar of zo ben je aan de beurt en maak je alsnog kosten.
wimof zegt
Ik moet toch wel een oen geweest zijn in mijn tijd toen ik mijn klanten hierop attent maakte.
Richmond zegt
@Kvgorp: dat laatste is meer commercie dan werkelijkheid
pomoek zegt
Het vervangen van reserve banden voor bandenreparatieset is een van de vele manieren waarop autofabrikanten auto’s slechter weten te maken. Toegeven. Een wiel wisselen kost helaas wat spierkracht en is daarom niet voor iedereen weggelegd. Helemaal niet als de bandenboer met een airgun en teveel moment de wielen heeft bevestigd. Daar is in die gevallen de ANWB voor. Voor alle anderen is een reservewiel een veel betere optie. bij een lekke band ben je in 15 minuten weer onderweg. Heb je een scheurtje in je band en enkel een reparatieset? Vergeet het maar. Met mijn vorige auto wat lekke banden betreft best wat pech gehad. 3 keer. En enkel een reparatiesetje. De leasemaatschappij smeekte mij die niet te gebruiken. Want slecht voor de band. Of dat zo is, geen idee, maar ik heb ze maar op hun woord geloofd en elke keer maar weer de ANWB gebeld. Bij de auto die ik nu rij heb ik de optie reservewiel maar aangevinkt. 100 euro als ik het mij goed herinner. Geen lekke band meer gehad.
LaLancia zegt
@pomoek: de band kan je weggooien als je een bandenreparatieset hebt gebruikt. De garage kan er in veel gevallen een prop inzetten. Is veel goedkoper.
knapzuur zegt
Dat ligt er aan wat je met een banden reparatieset doet want normaal gesproken is de bedoeling dat je daar ook een prop mee aanbrengt. Grootste probleem van dat soort setjes is dat er geen lucht bij zit en als het gat groot genoeg is je erg ook niets mee bent.
Wolflow zegt
@lalancia: Zo’n prop wil je alleen als je toch nooit gas geeft of levensmoe bent
mustang750supersnake zegt
@wolflow: die cm maakt echt geen drol uit hoor….
Wolflow zegt
Geen idee wat je bedoelt.
Als zo’n prop er uit schiet (en dat wil met hoge snelheden nog al eens gebeuren) heb je het effect van een klapband.
13BTurbo-RX8 zegt
Met het aanbrengen van een prop beschadig je koordlagen in de band.
Bij intensief (circuit) gebruik ontstaat er dan vaak een bult op die plek, wat in het ergste geval ook kan leiden tot een klapband.
Kom je niet op het circuit met je auto, dan maakt die 1cm inderdaad niets uit
rotjeknor66 zegt
Heb paar jaar geleden ook lekke band gehad, met mijn toemalige V60 plugin hybird. ANWB gebeld en dan krijg je het kromme te horen die monteur vertelde dat ong 50% van zijn werk uit banden repareren is. Dat houd in ANWB komt met zijn dieselgestookte busje naar de locatie, mijn band was heel stuk uit, dus met dieselgestookte busje naar de bandenboer 40km verderop, nieuwe band erop rijd weer 40km terug met dieselgestookte busje, en dan zijn we klaar 🙄
Nee dat is goed voor het milieu, die monteur klaagde steen en been en vergalde eigenlijk zijn in principe uitdagende baan, maar door de doorgeslagen groenlinks gekkies krijgen we dus dit, en bespaar je uiteindelijk niets 🙄 ik zeg goed bezig Brussel 👍🏻
reactief zegt
Groenlinks is niet aan de macht hoor…. Al heel lang niet…
En toch wel knap dat de fabrikanten hier geen schuldige zijn volgens jou.
Bijzondere kijk op de wereld heb je, vermoed ik zo!
Wolflow zegt
Maar kabouter Timmermans zit er al behoorlijk lang met z’n onwerkelijke plannen
potver7 zegt
“Tegenwoordig is het steeds vaker een zeldzaamheid.”
I see what you did there ! :-)
Overigens zie ik de argumenten van de fabrikanten vooral als smoes. Al ver vóór de uitvinding van de WLTP of de koppeling van belastingen aan CO2-uitstoot werden auto’s uitgerust met spuitbusjes in plaats van een reservewiel. Ruimtegebrek? Een Renault Grand Scénic uit 2006 had géén reservewiel!
Natuurlijk is een reservewiel een groot lomp ding, en ook nog eens onhandig van vorm als het gaat om de packaging. Dus maak je het leven van een ontwerper een stuk makkelijk als er geen plaats voor hoeft te worden gevonden. Maar een fabrikant die in alle toonaarden ontkent dat het gewoon een manier is om de kostprijs van de auto te drukken, die liegt dat-ie barst.
dree16v zegt
@potver7: Zelfs in een Panda past gewoon een thuiskomer. En in mijn Seat is de thuiskomer tevens de plek waar de originele subwoofer in ligt. Dus prima in te passen in het ontwerp van een auto lijkt mij.
jarnobakker zegt
@potver7: bij de Renault Grand Scenic kon je een reservewiel met ophangsysteem als optie kopen. Ik had er 1 uit 2005 zonder . ik wilde er later toch 1 onder hebben . toch maar niet gedaan. Was een aardig duur geintje met dat ophangsysteem.
BerlingoHdi zegt
@jarnobakker: Klopt, de bedrijfswagen manier, achteraf laten inbouwen kost helaas vrij veel.
kevertje zegt
Het huidige CO2-fanatisme heeft ontzettend bedenkelijke (en dure) kantjes en dit is er één van. Zonder reservewiel op stap gaan is knettergek. Ik heb het zelf meegemaakt, zolang er een lichte beschadiging aan je band is, (in essentie een punctie) geen probleem met zo’n set. Maar ik had ergens een steen geraakt en een klein scheurtje aan de zijkant, wel vergeet het maar. Als je dan ergens in het hoge noorden op honderden km van een garage staat duurt het een tijdje voor je weer op de baan bent.
pomoek zegt
@kevertje: Co2 fanatisme? Kom op man, autofabrikanten zijn alles behalve fanatiek co2 aan het reduceren. Als er geen regelgeving zou zijn om co2 te reduceren zouden ze geen seconde bezig zijn nog besteden aan het klimaat. Dan zouden de fabrikanten wel met een andere reden komen om bandenreparatie sets te gebruiken.
outlook zegt
Met een reparatiesetje help je die band naar de getver, kun je niets meer repareren en ben je een setje nieuwe banden verder. Doe mij maar een reservewiel
mashell zegt
Het is natuurlijk bloedje link wat ik nu zeg (want Murphy, Karma, Ayurveda en dergelijke) maar banden gaan tegenwoordig zo zelden lek dat het meenemen van een reservewiel gewoon onzin is. Van de zomer had ik een lekke band en de keer daarvoor was een aantal jaar en pakweg 500.000km eerder.
(ooo--V--ooo) zegt
Dus dan heb je ‘m al twee nodig gehad, toch?
Robert zegt
@mashell: inderdaad. Ik heb er drie gehad, in dik dertig jaar tijd, bij een jaarkilometrage wat schommelt zo rond de 20-25.000 km’s. En in alle gevallen betrof het een ‘slow puncture’ als gevolg van een stukje metaal in het loopvlak, dus kon ik zelf doorrijden naar de bandenboer.
toniominestrone zegt
Vandaag de dag zijn de meeste bestuurders onwetend en kunnen ze nog net de oliepeilstok vinden verder gaat de technische kennis niet laat staan dat ze een band kunnen wisselen
Jur zegt
Hebben jullie ook de gehele foto van deze Bristol Brigand?
50mchljn zegt
@Maschell : ik ga met jou mee. Rij nu 37 jaar auto met minimaal 30k per jaar en heb 2x een lekke band gehad (1 daarvan eigenlijk eigen schuld wegens reeds te ver versleten banden). Dus laat maar dat reservewiel.
jippie zegt
Ik mis in dit verhaal de run-flat banden…
Richmond zegt
@jippie: zo gemeen goed zijn die niet om als argument te dienen voor het niet monteren van een reserve wiel
jaapies zegt
@benja01: nou ik heb er toch vier…
camber24 zegt
Tja. Ik had nooit lekke banden. Totdat ik een huis ging bouwen en regelmatig op de bouwplaats (werf, voor de Vlaamse vrienden) moest zijn. Ligt een hoop rommel. In dat jaar toen drie keer lek gereden. Ik weet niet eens of ik toen met die auto een reservewiel had of niet. Kon er nog mee rijden, volgens bandenspanningmeter van de boordcomputer was het een halve bar te laag ofzo. Naar tankstation gereden, opgepompt, en toen naar bandenboer. Buiten mijn bouwperiode nooit een lekke band gehad. Wil ook altijd een auto zonder reservewiel.
dree16v zegt
Waardeloos die reparatiesetjes. Is één van de dingen waar ik naar kijk bij aankoop van een gebruikte auto, is in de onderhandeling altijd wel wat mee te doen. Wat mij betreft moet iedere auto gewoon een thuiskomer hebben. Ik vond het wel fijn toen mijn vrouw savonds laat een band aan flarden reed.
jarnobakker zegt
Ik heb zo’n reparatieset in de auto liggen. Is de originele nog (2011). Ik heb gelukkig nog nooit een lekke band met deze auto gehad , want dat spul wat er bij zit is maar een paar jaar houdbaar.
pivavar zegt
Er zijn toch tig redenen waarom een reservewiel niet meer van deze tijd is? Bandenspanningscontrolesysteem, run flat, iedereen mobiel bereikbaar, vergrijzing, meer vrouwen aan het stuur, minimale maat wielen tegenwoordig is 18 inch, minimaal gewicht van een auto in 1500 kg, statistisch eenns in de 7 jaar een lekke band? En een band weggooien nadat er reparatie vloeistof is gebruikt? Al met al, goede voorlichting zou een hoop schelen.
Richmond zegt
@pivavar: dus omdat er meer vrouwen rijden gaan fabrikanten bij voorbaat al geen reserve wiel geven? Klinkt logisch
pivavar zegt
Geef 10 vrouwen een krik, een wielsleutel, een reservewiel en een mid-size SUV met een lekke band linksachter. Ik denk dat als er eentje het wiel gewisseld krijgt, die waarschijnlijk stiekem een X in het paspoort heeft. En dan hoeft het reservewiel nog niet eens onder uit een volle kofferbak gehaald te worden, zitter er geen 2 kinderen op de achterbank, regent het niet en rijden er geen 40-tonners op 1 meter voorbij. Maar misschien zijn de vrouwen die jij kent de uitzondering.
degrotemuis zegt
Toevallig mijn vriendin een paar weken terug. Alleen met een station ipv SUV, rechtsachter, met maar 1 kind in de auto, redelijk lege kofferbak en ze was voorzichtig doorgereden tot de dichtstbijzijnde afslag in plaats van rommelen op de vluchtstrook van een onverlichte snelweg.
Ik denk niet dat het erg geslachtsgebonden is. Eerder kwestie van interesse. Natuurlijk, je hebt ook Barbie schapen die zelfs voor tanken al hulp vragen, maar ik ken genoeg mannen die ook absoluut niet weten hoe ze een wiel wisselen. En ook genoeg vrouwen die niet willen wachten op die pech hulp en dus wel zelf hun wiel kunnen wisselen. Die niet wisselaars zijn vooral (ex-)leaserijders met pech hulp of mensen met nul interesse in auto’s. Mensen die een lekke band met de fiets ook liever laten plakken dan zelf 10 minuten eraan besteden.
vaakbenjetebang zegt
Het zal best zo zijn dat autofabrikanten de regeltjes uit Brussel aanwijzen als oorzaak van het verdwijnen van het reservewiel. Zo zijn er ook massa’s moddervette mensen die hun metabolisme aanwijzen als de schuldige van hun overgewicht, en niet de vettige zooi die ze eten. Laten we wel wezen: een auto kan prima zonder een flinke knuist vol elektromotoren om de voorstoelen te verstellen of de achterklep dicht te trekken, om maar wat te noemen. Zou ook al gauw een grammetje CO2 schelen. En toch zitten die dingen er hartstikke vaak ‘gewoon’ in. Het is simpel: een reservewiel is een onding om te packagen, kost geld, en je verleast er geen auto meer of minder om. Ergo: exit reservewiel. Als grote leasemaatschappijen of hun grote klanten er op zouden staan dat zo’n ding er in zat, zou de vlag er vast anders bij hangen.
BerlingoHdi zegt
Één keer zo’n reparatieset gebruikt, om 6 uur smorgens…. Ik schaamde me rot.. Die compressor maakt nogal een kabaal, en ANWB meneer kon niks meer repareren door dat spul erin….Sindsdien een reserveband in het magazijn, zelden nodig dan brengt een collega het wiel wel……. Vorige week een enorme schroef in de ba
BerlingoHdi zegt
@berlingohdi: Band, ANWB had hem binnen 15 seconden gerepareerd, band hoefde er niet eens vanaf.
sparks zegt
In mijn 3 serie f30 past niet eens een thuiskomer en de reparatieset ligt bij de eerste eigenaar gok ik. Gelukkig was de lekke band vlak bij qua km bij de winterbanden…
wesley zegt
Dan koop je het reservewiel toch apart? Ik kocht bij een Poolse online banden boer een vlag voor een paar tientjes en voila, voor nog geen € 50 had ik plotseling een volwaardig reservewiel. Al is het eigenlijk de orginele velg, van de banden die niet lek was. Want dat was het makkelijkste wat betreft de kosten.