• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ondernemer moet Lambo van €2,2 miljoen inleveren van de rechter

Auteur: machielvdd, gepost 3 september 2025 om 09:07 – 17 Reacties

De eigenaar heeft aan het kortste eind getrokken in een kort geding.

De Brabantse ondernemer Gerard Zondervan is geen onbekende in de Nederlandse autowereld. Hij is namelijk de eigenaar van de enige echte Lamborghini Centenario op Nederlands kenteken, met een nieuwprijs van €2,2 miljoen. Eerder had hij ook nog een blauwe Aventador SV en een matrode Aventador SV Roadster.

Helaas gaan de zaken momenteel wat minder lekker. Zoals we vorige maand al schreven is Maverick Valves, het bedrijf van Zondervan, op de fles gegaan. Zondervan en zijn vrouw worden hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schulden, en daarom wil de curator de Lamborghini hebben.

De ondernemer spande een kort geding aan tegen de curator, en daarin heeft de rechter nu een uitspraak gedaan. Dat is slecht nieuws voor meneer Zondervan, want de rechter stelt de curator in het gelijk. Die mag dus beslag leggen op de Lamborghini Centenario.

Foto: @marcel050, via Autoblog Spots

Naast de Lambo heeft de curator ook nog beslag gelegd op de bovenstaande Ferrari SF90 Spider. Deze auto kocht Zondervan in 2023 voor €635.176. De curator heeft nu groen licht gekregen van de rechter om beide auto’s te verkopen.

De eigenaar zei eerder dat hij de Centenario nog liever in de fik zou steken, maar dat gaat hij bij nader inzien toch maar niet doen. De advocaten lieten weten dat Zondervan dit in een opwelling had gezegd. We hadden al de indruk dat hij dit niet echt meende.

Zondervan gaat wel in beroep tegen de uitspraak. Hier is het laatste woord dus nog niet over gezegd. Maar intussen mag de curator wel de auto’s verpatsen.

Bron: Brabants Dagblad

Headerfoto: @ecnerualcars, via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • De enige Centenario van Nederland duikt eindelijk weer eens op
  • Gespot - Een bijzonder samengestelde Ferrari SF90
  • Nederlander dreigt zijn Lamborghini Centenario in de fik te steken
    Nederlander dreigt zijn Lamborghini Centenario in de fik te steken
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen...?

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

centenario, Ferrari, Lamborghini, rechtszaak, sf90

Vorig bericht: « Mercedes trekt handen af van noodlijdend Nissan
Volgend bericht: Amsterdammers moeten meebetalen aan elektrische vuilniswagens »

Lees Interacties

Reacties

  1. i3bestuurder zegt

    3 september 2025 om 09:16

    Was natuurlijk wel te verwachten dat de rechter deze uitspraak zou doen. De ondernemer heeft fouten gemaakt waarvoor hij hoofdelijk aansprakelijk is gesteld. Natuurlijk is dat als ondernemer helemaal kud, je begint een onderneming tenslotte niet om failliet te gaan. Maar dat is ook het risico wat vast zit aan ondernemer zijn. Leer van je fouten en weer door.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 september 2025 om 10:31

      Als ondernemer hoor je te weten dat je op een gegeven moment je financiën zakelijk en privé gewoon goed moet scheiden. Als je een Lambo of Ferrari kunt veroorloven, dan is een deposito van (ik dacht) 40 mille voor de registratie van een besloten vennootschap natuurlijk peanuts.

      Login om te reageren
      • i3bestuurder zegt

        3 september 2025 om 10:57

        Dat klopt dat je dat hoort te weten echter al zou je dan ook je privé en zakelijk door middel van een bv gescheiden hebben dan dien je ook te weten dat je dan niet vrijuit gaat in het geval van bijvoorbeeld onbehoorlijk bestuur.

        Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        3 september 2025 om 13:46

        Kan voor minder, maar dat was hier niet het probleem. Hij heeft zich hoofdelijk aansprakelijk gesteld. Banken financieren over het algemeen die BV wel, maar tegen borgstelling in persoon van de DGA. Dan heb je gewoon skin in the game en kun je je niet verschuilen achter een rechtspersoon.

        Login om te reageren
      • Mike zegt

        3 september 2025 om 14:04

        40 mille, dat is wel heel lang geleden dat waren namelijk 40k guldens wat later 18151 euro is geworden. Tegenwoordig geldt die limiet niet meer maar zoals aangegeven kun je hoofdelijk aansprakelijk blijven worden gesteld bijvoorbeeld in geval van onbehoorlijk bestuur

        Login om te reageren
      • scuderiagj zegt

        3 september 2025 om 14:44

        Er was ooit een minimale storting NLG 40k op aandelen benodigd om een BV op te kunnen richten (een kleine EUR 18k dus). Echter al best wel lang mag je ook BV’s oprichten met een storting aandelenkapitaal van EUR 1.

        Voordat je als bestuurder aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden van de BV moet je het echt wel bont maken. Geld uit de BV trekken wat er effectief niet of nauwelijks is en daarmee de BV op of over de rand van de afgrond brengen, de verplichte jaarcijfers niet deponeren bij de KvK, etc. Meneer Zondervan is dus kennelijk niet zo netjes geweest en heeft vermoedelijk BV en privé wat teveel door elkaar laten lopen bijv. omdat hij kennelijk graag dure auto’s rijdt. FAFO is hier wel van toepassing, dunkt me.

        Login om te reageren
      • Mauske zegt

        4 september 2025 om 07:20

        En dan nóg kan je hoofdelijk aanslrakelijk gesteld worden als blijkt dat je geen goed ondernemersschap voert, aantoonbare fouten genaakt hebt of je administratie niet deugdelijk is.

        Login om te reageren
    • Hubert zegt

      3 september 2025 om 11:00

      Er zijn helaas ondernemers die een onderneming beginnen om deze zo snel mogelijk helemaal leeg te trekken en de leveranciers, klanten en belasting met de rotzooi laten zitten.

      Login om te reageren
  2. mark_mulder zegt

    3 september 2025 om 09:16

    Tja, als de auto’s zakelijk gekocht zijn dan zijn ze onderdeel van de inboedel en gaan ze dus in de verkoop als je failliet gaat en klanten gedupeerd achterlaat.
    Wil je dit voorkomen dan hou je zakelijke en prive eigendommen gescheiden.

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      3 september 2025 om 09:24

      Lees nog even na wat hoofdelijk aansprakelijk betekend / inhoud.

      Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      3 september 2025 om 09:26

      Begrijpend lezen.
      De auto’s waren weliswaar privé aangeschaft maar hij is hoofdelijk aansprakelijk gesteld (mismanagement?) dus dan gaat die vlieger niet meer op.

      Login om te reageren
  3. ouwedibbes83 zegt

    3 september 2025 om 09:43

    Heeft iemand iets meer achtergrondinformatie bij dit faillissement en deze ondernemer? Waarom is hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld?

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      3 september 2025 om 18:32

      Als je 2,2 miljoen uitgeeft voor zo’n lelijk hok in NAC-kleuren (of Vitesse), dan heb je in ieder geval last van wansmaak en geen handen meer over, zo groot zijn die gaten. Dan ook nog één van de lelijke moderne Ferrari’s erbij om dit te bevistigen, ouch.

      Login om te reageren
    • Dr.Dre zegt

      3 september 2025 om 23:02

      @ouwedibbes, het kan zijn dat een bank/ verstrekker van financieringen, eist dat je meetekent vanuit privé. Daarnaast kun je je niet meer zomaar “verschuilen” als DGA achter de B.V. bij een faillissement indien er duidelijk mismanagement/ malversaties hebben plaatsgevonden. Ook dan kun je (deels) privé aansprakelijk worden gesteld.

      Login om te reageren
  4. kilum zegt

    3 september 2025 om 09:57

    Hij moet er wel echt een potje van gemaakt hebben om persoonlijk aangesprakelijk gesteld te worden.

    Login om te reageren
  5. 307-2.0-chipped zegt

    3 september 2025 om 10:45

    https://www.bd.nl/tilburg/tilburgs-bedrijf-dat-produceert-voor-gas-en-oliesector-deels-failliet-we-betalen-hier-vijf-keer-meer-voor-energie~a89db69b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.oozo.nl%2F
    Is van maart 2024. Maar als je weet dat het de verkeerde kant op kan gaan met je bedrijf, waarom koop je dan van die dure auto’s?

    Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    8 september 2025 om 14:32

    Ik had toch doorgezet en hem in de fik gestoken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North