
De eigenaar heeft aan het kortste eind getrokken in een kort geding.
De Brabantse ondernemer Gerard Zondervan is geen onbekende in de Nederlandse autowereld. Hij is namelijk de eigenaar van de enige echte Lamborghini Centenario op Nederlands kenteken, met een nieuwprijs van €2,2 miljoen. Eerder had hij ook nog een blauwe Aventador SV en een matrode Aventador SV Roadster.
Helaas gaan de zaken momenteel wat minder lekker. Zoals we vorige maand al schreven is Maverick Valves, het bedrijf van Zondervan, op de fles gegaan. Zondervan en zijn vrouw worden hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schulden, en daarom wil de curator de Lamborghini hebben.
De ondernemer spande een kort geding aan tegen de curator, en daarin heeft de rechter nu een uitspraak gedaan. Dat is slecht nieuws voor meneer Zondervan, want de rechter stelt de curator in het gelijk. Die mag dus beslag leggen op de Lamborghini Centenario.

Naast de Lambo heeft de curator ook nog beslag gelegd op de bovenstaande Ferrari SF90 Spider. Deze auto kocht Zondervan in 2023 voor €635.176. De curator heeft nu groen licht gekregen van de rechter om beide auto’s te verkopen.
De eigenaar zei eerder dat hij de Centenario nog liever in de fik zou steken, maar dat gaat hij bij nader inzien toch maar niet doen. De advocaten lieten weten dat Zondervan dit in een opwelling had gezegd. We hadden al de indruk dat hij dit niet echt meende.
Zondervan gaat wel in beroep tegen de uitspraak. Hier is het laatste woord dus nog niet over gezegd. Maar intussen mag de curator wel de auto’s verpatsen.
Bron: Brabants Dagblad
Headerfoto: @ecnerualcars, via Autoblog Spots





Was natuurlijk wel te verwachten dat de rechter deze uitspraak zou doen. De ondernemer heeft fouten gemaakt waarvoor hij hoofdelijk aansprakelijk is gesteld. Natuurlijk is dat als ondernemer helemaal kud, je begint een onderneming tenslotte niet om failliet te gaan. Maar dat is ook het risico wat vast zit aan ondernemer zijn. Leer van je fouten en weer door.
Als ondernemer hoor je te weten dat je op een gegeven moment je financiën zakelijk en privé gewoon goed moet scheiden. Als je een Lambo of Ferrari kunt veroorloven, dan is een deposito van (ik dacht) 40 mille voor de registratie van een besloten vennootschap natuurlijk peanuts.
Dat klopt dat je dat hoort te weten echter al zou je dan ook je privé en zakelijk door middel van een bv gescheiden hebben dan dien je ook te weten dat je dan niet vrijuit gaat in het geval van bijvoorbeeld onbehoorlijk bestuur.
Kan voor minder, maar dat was hier niet het probleem. Hij heeft zich hoofdelijk aansprakelijk gesteld. Banken financieren over het algemeen die BV wel, maar tegen borgstelling in persoon van de DGA. Dan heb je gewoon skin in the game en kun je je niet verschuilen achter een rechtspersoon.
40 mille, dat is wel heel lang geleden dat waren namelijk 40k guldens wat later 18151 euro is geworden. Tegenwoordig geldt die limiet niet meer maar zoals aangegeven kun je hoofdelijk aansprakelijk blijven worden gesteld bijvoorbeeld in geval van onbehoorlijk bestuur
Er was ooit een minimale storting NLG 40k op aandelen benodigd om een BV op te kunnen richten (een kleine EUR 18k dus). Echter al best wel lang mag je ook BV’s oprichten met een storting aandelenkapitaal van EUR 1.
Voordat je als bestuurder aansprakelijk gesteld kan worden voor schulden van de BV moet je het echt wel bont maken. Geld uit de BV trekken wat er effectief niet of nauwelijks is en daarmee de BV op of over de rand van de afgrond brengen, de verplichte jaarcijfers niet deponeren bij de KvK, etc. Meneer Zondervan is dus kennelijk niet zo netjes geweest en heeft vermoedelijk BV en privé wat teveel door elkaar laten lopen bijv. omdat hij kennelijk graag dure auto’s rijdt. FAFO is hier wel van toepassing, dunkt me.
En dan nóg kan je hoofdelijk aanslrakelijk gesteld worden als blijkt dat je geen goed ondernemersschap voert, aantoonbare fouten genaakt hebt of je administratie niet deugdelijk is.
Er zijn helaas ondernemers die een onderneming beginnen om deze zo snel mogelijk helemaal leeg te trekken en de leveranciers, klanten en belasting met de rotzooi laten zitten.
Tja, als de auto’s zakelijk gekocht zijn dan zijn ze onderdeel van de inboedel en gaan ze dus in de verkoop als je failliet gaat en klanten gedupeerd achterlaat.
Wil je dit voorkomen dan hou je zakelijke en prive eigendommen gescheiden.
Lees nog even na wat hoofdelijk aansprakelijk betekend / inhoud.
Begrijpend lezen.
De auto’s waren weliswaar privé aangeschaft maar hij is hoofdelijk aansprakelijk gesteld (mismanagement?) dus dan gaat die vlieger niet meer op.
Heeft iemand iets meer achtergrondinformatie bij dit faillissement en deze ondernemer? Waarom is hij hoofdelijk aansprakelijk gesteld?
Als je 2,2 miljoen uitgeeft voor zo’n lelijk hok in NAC-kleuren (of Vitesse), dan heb je in ieder geval last van wansmaak en geen handen meer over, zo groot zijn die gaten. Dan ook nog één van de lelijke moderne Ferrari’s erbij om dit te bevistigen, ouch.
@ouwedibbes, het kan zijn dat een bank/ verstrekker van financieringen, eist dat je meetekent vanuit privé. Daarnaast kun je je niet meer zomaar “verschuilen” als DGA achter de B.V. bij een faillissement indien er duidelijk mismanagement/ malversaties hebben plaatsgevonden. Ook dan kun je (deels) privé aansprakelijk worden gesteld.
Hij moet er wel echt een potje van gemaakt hebben om persoonlijk aangesprakelijk gesteld te worden.
https://www.bd.nl/tilburg/tilburgs-bedrijf-dat-produceert-voor-gas-en-oliesector-deels-failliet-we-betalen-hier-vijf-keer-meer-voor-energie~a89db69b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.oozo.nl%2F
Is van maart 2024. Maar als je weet dat het de verkeerde kant op kan gaan met je bedrijf, waarom koop je dan van die dure auto’s?
Ik had toch doorgezet en hem in de fik gestoken…