
Deze vuilniswagens moeten niet alleen voor schonere straten zorgen, maar ook voor schonere lucht.
Amsterdam wil graag een schone stad zijn. En dan hebben we het vooral over de CO2-uitstoot en de luchtkwaliteit. Het opruimen van afval lijkt wat minder prioriteit te hebben, als je ziet hoeveel troep er soms op straat ligt in Amsterdam. Maar dat geheel terzijde.
Amsterdam gaat de stad op meerdere manieren schoner maken, namelijk met elektrische vuilniswagens. Als alle ondernemers elektrisch moeten rijden, dan moet de gemeente zelf natuurlijk ook het goede voorbeeld geven. Amsterdam heeft daarom 40 elektrische vuilniswagens besteld bij DAF, die volgend jaar in gebruik worden genomen.
De Amsterdammer zal voor een deel van de kosten moeten opdraaien. Vanaf 2026 zal de afvalstoffenheffing namelijk omhoog gaan. Met welk bedrag is nog niet bekend. Momenteel betaal je als alleenstaande Amsterdammer €352 per jaar, en als meerpersoonshuishouden €469 per jaar.
Amsterdam wil dat er in 2030 alleen nog maar elektrisch wordt gereden in de stad. Tegen die tijd moeten ze zelf dus ook al hun voertuigen elektrisch hebben. Dat zal nog best lastig worden, zo laat wethouder Hester van Buren weten in een update. De gemeente heeft te maken met lange aanbestedingstermijnen en van sommige voertuigen, zoals sleepwagens, is er überhaupt nog geen elektrische variant.
De laadinfrastructuur is ook nog een dingetje. Zoals het er nu voor staat gaat het knap lastig worden om in 2030 genoeg laadcapaciteit te hebben. Wellicht zijn de doelstellingen van Amsterdam toch iets te ambitieus.
Bron: Telegraaf





Hadden we maar niet moeten toestaan dat de oekies onze dure gasleidingen opblazen. Met vrienden als dat heb je geen dioxine kippen of genetisch graan nodig.
Zucht.
Wat heeft een gasleiding met elektrische vrachtwagens te maken.
Lekker tendentieuze kop weer. Alsof ze niet aan de huidige vuilniswagens meebetalen.
Mooi toch.
Gelukkig geen afremmende, stationair draaiende en optrekkende stinkdiesels meer die stapvoets door de binnenstad rijden.
Hear Hear!
Hier in Arnhem draaien er een paar proef. Een vuilniswagen rijdt op accus, een andere op waterstof. Dat laatste kan omdat we ook een tankstation voor waterstof hebben. Afgezien van het milieu, die dingen zijn fluisterstil en je hoort alleen het geklapper van de containers.
Daar komt bij dat dat start-stop verkeer nou niet echt goed is voor de efficiency. Het verbruik van zo’n dieselgestookte vuilniswagen zou wel eens 1:1 kunnen zijn. Als het dan stil en zuinig kan is dat alleen maar een voordeel.
Ze hebben in 2024 en ook dit jaar nog gewoon nieuwe DAF diesel vuilniswagens afgeleverd gekregen.
En die zijn in 2030 alweer afgeschreven? Echt niet die rijden in 2030 nog net als de brandweer en politie.
Boter op het hoofd noem je dat, of stomweg niet weten wat er in je gemeente speelt.
Of ze blijven meedraaien in de rotatie naast de electrische auto’s of ze worden verkocht aan een andere partij. Beetje hetzelfde als wat bedrijven doen, maar dan door de overheid.
Vrachtauto’s worden heel rap zuiniger en electrische versies hebben veel operationele voordelen tov Diesel bij lage snelheden en vaak kunnen regenereren. Komt bij dat via de aandrijfmotor een hydraulische PTO gebruiken mischien ook niet meer hoeft omdat de opbouw electrisch is, dat scheelt weer in de verliezen.
Zou mischien wel eens zo kunnen zijn dat deze trucks veel goedkoper zijn in het gebruik dan Diesel trucks waardoor de TOC ineens interessant wordt. Om over schonere lucht nog maar niet te spreken…
Ze hebben in 2024 en ook dit jaar nog gewoon nieuwe DAF diesel vuilniswagens afgeleverd gekregen.
En die zijn in 2030 alweer afgeschreven? Echt niet die rijden in 2030 nog net als de brandweer en politie.
Boter op het hoofd noem je dat, of stomweg niet weten wat er in je gemeente speelt
Het is ook nooit goed. Eerst groot uitmeten dat Amsterdam vuilniswagens op diesel aanschafte en als ze dan vervolgens wel elektrische vuilniswagens aanschaffen weer een negatieve kop boven het artikel.
Zou het mogelijk met een afkeer van alles wat de gemeenteraad van Amsterdam besluit van doen hebben? Want die zijn links, woke en progressief en dat is beangstigend voor degenen die niet goed tegen verandering kunnen?
Vergeet vooral niet de 9 miljard schuld die Halsema en haar compleet gestoorde milieu maffia vriendjes hebben gecreëerd met werkelijk waar de meest achterlijke idiote plannen / afschrijvingen – mislukte ideetjes. Het bevestigd wederom dat de gemiddelde politicus te dom is om zijn/haar eigen ideeen en de impact daarvan te begrijpen……maar uiteindelijk gaat de bewoner ervoor opdraaien…..
Dat ercgeen electrische afsleepwagens zijn is natuurlijk onzin. De aanbestedingstrajecten zijn verouderd en te lang, regels zijn niet meer van deze tijd en te rigide en de kennis is te laag. Waarschijnlijk lijkt worden weer voor een paar milioen aan consultants ingevlogen, ipv dor te pakken. Gewoon doorpakken, het is al gedaan door anderen.