
Eens een EV, altijd een EV, het lijkt volgens de ADAC voor ruim 80 procent van de ondervraagden te gelden.
We snappen het erg goed als je een beetje watervrees hebt wat betreft EV’s. Het is allemaal net even anders in de dagelijkse omgang. Maar zoals altijd: de wereld zit niet stil. Soms hebben mensen een hekel aan EV’s maar nog nooit een centimeter ermee gereden en beroepen ze zich vooral op wat hun favoriete petrolhead-journalist over de Citroën C-Zero zei in 2012.
EV-rijders stiktevreden
ADAC vond het tijd om eens EV-rijders aan een onderzoek te onderwerpen, uiteraard veelal op basis van het Duitse wagenpark. Met als hamvraag: als EV-rijder, ben je tevreden over de algehele ervaring van elektrisch rijden? Het antwoord in 81 procent van de gevallen is volgens de ADAC meer dan ‘ja’, die ervaringen zijn namelijk dat de ondervraagden zeer tevreden zijn over hun keuze voor EV. Dat soort cijfers lijken uit te wijzen dat de kinderziektes wel verdwenen zijn heden ten dage.
Keuze is reuze en accu’s zijn better
76 procent van de ondervraagden meent dat het grotere aanbod heeft meegespeeld in het aanschaffen van een EV. Waar je een aantal jaar geleden nog maar een paar serieuze keuzes had om elektrisch te rijden (en nog minder als je een goedkope EV wilde), heb je EV’s nu in alle soorten en maten. Verder zegt 61 procent van de ondervraagden dat het toenemende gemak in laden (en snellere laadtijden) en grotere accu’s meespelen om de keuze makkelijker te maken.
Proefrit
Stichting open deur doet ook nog mee en zegt dat 86 procent van de ondervraagden wel eerst een proefrit wil maken voordat het oog op een EV valt. Maar toegevoegd daaraan: 70 procent denkt meerdere proefritten nodig te hebben om overtuigd te zijn. 78 procent zegt dat ze tijdens een proefrit wel even willen checken hoe het laden werkt en hoe snel het gaat.
Merktrouwheid
Waar de ondervraagden niet eensgezind over zijn is hoe trouw je blijft aan het merk dat je nu rijdt. Slechts 31 procent wil graag een EV van het merk dat ze nu ook hebben, terwijl 34 procent het niet erg vindt om van merk te wisselen als de switch naar elektrisch wordt gemaakt. De overige 35 procent heeft geen voorkeur. Ten slotte nog iets over verzekeringen: 72 procent van de ondervraagden zegt wel een waterdichte verzekering te willen omtrent het verslechteren van de batterij. De ADAC raadt dan ook aan om te kiezen voor een verzekering waar een volledige vervanging van het batterijpakket inbegrepen zit.
Kortom: volgens onderzoek van ADAC zijn EV-rijders tevreden, niet merktrouw en willen goed verzekerd zijn. Dus de kans dat jij een nieuwe Renault 5 wil is ook aanwezig.





Hoeveel mensen zijn er tevreden over hun ICE auto?
Populistisch artikel…..
Inderdaad. En daarom trekken fabrikanten en masse de stekker uit de ICE …. not. Dit zegt helemaal niks. Als je de gemiddelde Vietnamees vraagt of hij tevreden is over zn Sovjet motorfiets zegt ie ook ja.
Als het niet in je straatje past dan is het populistisch? Populistisch is een politieke stroming waarbij politici onrealistische beloften doen en waar het domme volk dan intrapt, het woord populistisch past hier dus niet.
Het artikel zegt eigenlijk dat de nadelen van elektrisch rijden (langzame laden, gebrek aan zintuiglijke beleving) en de voordelen (soepel rijden, comfort beleving) tegen elkaar opwegen.
Veel interessanter is overigens dat de merktrouw blijkbaar laag is, mensen kiezen dus bewuster voor de beste EV in plaats van voor een specifiek merk. De verschillen in kwaliteit en eigenschappen zijn bij de EV’s ook veel groter, dus daar zitten aandachtspunten voor de fabrikanten.
Dat er geen merktrouw is, is toch helemaal niet gek? het gaat erom welke het goedkoopste is van allemaal. Het rijdt toch allemaal identiek aan elkaar tegenwoordig gezien de motoren niks meer heeft om zich te onderscheiden vd andere motoren…. en kwa sturen ook allemaal even numb aanvoelt met dank aan alle verplichte zogenaamde “veiligheids systemen”
Het gaat er helemaal niet om welke het goedkoopste is.
Zo is elk onderzoek van groen links ook. Die vragen stellen zodat je op voorhand weet dat de uitslag jou bevalt.
Dit is helemaal niet populistisch. Als de range voldoet voor gebruik en je gemakkelijk (thuis) kunt laden, kan ik me niet voorstellen dat iemand een ice boven een elektrische auto kiest. De meeste mensen mensen met ene mening hierover hebben er nog nooit een gehad. Die die wel een proefrit gaan maken zijn meteen overtuigd. En ja, in de speelgoedklasse blijft de ice de voorkeur hebben, maar dat is voor het overgrote deel niet weggelegd.
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste autobloggers echt wel ervaring hebben met een EV. Dus dat is gewoon wel wat slap argumenteren. We kunnen allemaal de Dikke van Dale erop loslaten, maar het heeft niet zoveel zin om de gemiddelde EV rijder te vragen of hij tevreden is. Een ICE rijder en de berijder van de Vietnamese Sovjietbike zal gemiddeld eenzelfde antwoord geven. De herder in de Andes met zn oude ezel eveneens. Daar heb je dus helemaal niets aan en, net als zoveel van dit soort onderzoeken, had dus echt niet gehoeven. Waar je wel wat aan hebt zijn de harde cijfers en de tendens dat fabrikanten toch nog even doorgaan met de ICE. Dus je kan wel zeggen dat al die mensen er kennelijk nog nooit in gereden hebben maar de markt wil wat anders, dus dat is zo langzamerhand toch wel erg moeilijk voor te stellen. Als de markt het niet blieft, zal het allemaal zo ideaal wel niet zijn. Die paar EV rijders die wel tevreden zijn en (lees: met hun eigen centen, niet omdat het moet van de baas of fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt) kunnen dan weer lekker een nieuwe kopen. Zal best prima werken voor een aantal die hun rijgedrag kunnen afstemmen op EV gebruik.
Wij, wij zijn dat stel die altijd een ICE boven een EV kiezen, meerdere gehad nu als verplichtte lease auto’s en toch is het altijd als we samen ergens heenmoeten zullen we altijd de ICE powered auto’s kiezen die voor de deur staan. ICE rijdt gewoon zoveel fijner
Absoluut, ik zou niet meer anders willen. In alle rust en comfort reizen over lands wegen, zonder de brom van een dinosapzuipende motor in het vooronder. Heerlijk.
De enige 2 personen die ik ken die met eigen geld een EV hebben gekocht, rijden inmiddels weer een ICE.
Er zijn altijd uitzonderingen!
In de zomer en als je niet 300+ km afstanden op een dag hoeft af te leggen absoluut tevreden.
Dus driekwart van het jaar niet.
Fijn dat EVs zo geweldig zijn. Kunnen we gelijk directe en indirecte subsidies stoppen van dit fantastische product wst zichzelf verkoopt.
En natuurlijk alle zelfde taxen op aanschaf, bezit, energie-verbruik, etc
Een product dat beter is, verkoopt zichzelf niet altijd. De elektrische auto is daar hét voorbeeld van. Objectief gezien is een EV efficiënter, schoner, stiller en vaak goedkoper in gebruik dan een auto met verbrandingsmotor. Toch blijft de ICE voor velen de eerste keuze. Waarom? Omdat mensen gewoontedieren zijn. We grijpen naar wat we kennen, zelfs als er een beter alternatief klaarstaat.
De kleine aanpassingen die een EV vraagt — een andere manier van “tanken”, vooruit plannen waar je laadt, een nieuwe mindset rond mobiliteit — voelen voor sommigen groter dan ze in werkelijkheid zijn. Maar verandering begint zelden vanzelf: pas als we onze gewoontes doorbreken, zien we de voordelen echt. En dan wordt duidelijk dat de overstap naar elektrisch niet alleen logisch, maar onvermijdelijk is.
Soms zijn daar dan dus stimuleringsmaatregelen voor nodig om het normaal te doorbreken.
Nou breekt mn klomp. Nu betoog je dat de EV als superieur product niet verkoopt omdat mensen gewoontedieren zijn? Hadden we een soort kosmische interferentie toen de EV een giga vlucht nam toen deze helemaal kapotgesubsidieerd werd en waren we toen ineens even geen gewoontedieren? Als je denkt dat de gemiddelde automobilist een brandstofkeuze maakt omdat het een gewoontedier is kom je echt van een andere planeet. Het is enkel en alleen gedreven door de portemonnee.
Om nog toe te voegen: de teloorgang van diesel lijk je ook alweer te zijn vergeten. Torenhoge afschrijving, dus toen was de wintersportbeuker ineens niet zo interessant meer. Tot zover het gewoontedier.
Moeten ze met subsidie op fossiel doen. Dan wordt brandstof onbetaalbaar
Ja en jouw nylon shirt en plastic boodschappenkrat ook. Beetje kortzichtig he?
Nylon shirt? Nooit?
precies dat, en ook dezelfde accijnzen laten betalen aan laadpalen als dat een benzine rijder dat doet met tanken, BPM erop, wegenbelasting erop op dezelfde manier als een ICE voertuig (naar gewicht dus zonder correctie), dan zal je zien hoe massaal de EV verkocht gaat worden…. onee toch niet XD
Als benzine dezelfde belasting krijgt als stroom dan zou ik alvast de bankrekening checken hoeveel er op staat, want dan gaat de prijs van een litertje heel erg omhoog…..
Ah ja, kom nogmaals met de al tig keer gedebunkte leugen van fossiele subsidies. Grappig en treurig
Ik snap dat geouwehoer niet alsof er 2 kampen zijn, mensen doe eens rustig. Elektrisch rijden staat nog steeds in de kinderschoenen, ja het gaat hard met de ontwikkelingen en dat blijft voorlopig zo. Voor sommigen is het koudwatervrees en voor anderen een nobrainer of een weloverwogen keuze. Als je niet thuis en/of op werk kunt laden is het misschien voor nu beter om ICE te rijden. Als je 1 auto voor alles hebt en het is een b-segmenter is het misschien ook beter om nog op dinosao te rijden omdat die EV’s nog niet echt geschikt zijn voor lange vakantie ritten. Er zijn voor beide kanten veel factoren op te noemen die het voor iemand persoonlijk aantrekkelijk maakt om daarin een keuze te maken, uiteindelijk gaan we allemaal BEV. Of dat nu of over 20 jaar is is een persoonlijke keuze, misschien wel gedwongen uit nood.
Prettig weekend allemaal
Spijker. Kop. Raak.
Er zouden ook niet 2 kampen moeten zijn. Er is maar 1 graadmeter: de markt. Daar gaan beide ‘kampen’ aan voorbij. Al het andere is geneuzel in de marge en anekdotisch enthousiasme. De markt kan inderdaad op den duur ook gedwongen worden om aan de BEV te gaan, of dat nu regelgedreven, kostengedreven of wegens totaal gebrek aan ICEs is maakt niet uit. Het kan alsnog voor een individu een verkeerde keuze zijn. Wat we daar ook van vinden met zn allen.
Dit is het enige nuchtere correcte antwoord. Niet de reacties van de door de roze bril kijkende ICE/EV liefhebber.
Je wordt er gewoon schijtziek van. Elkaar overtuigen wie de langste heeft.
Wanneer ik overstap op een EV is wanneer er genoeg actieradius met opladen in een korte tijd en wanneer de gemeente niet in mijn nek hijgt over een kabel welke over de stoep loopt naar mijn EV.
EV’s rijden prima. Heb er al een aantal gebruikt op mijn werk.
Ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger voor mn huidige daily en na een proefrit met de renault 5 was ik direct zo enthousiast dat ik er meteen een besteld heb.
Iconic cinq 52kwh met dakbestickering.
We hebben de auto nu inmiddels 3 weken en ik heb nog geen moment spijt gehad van de aankoop.
Ben er momenteel mee in zuid Frankrijk en het was een prima rit en heel goed te doen. Ook met de laadstops.
Wel is het zo dat het wat saaier is in de bergen dan met mijn miata uit 89′ maargoed, zodra we terug zijn in Nederland kunnen we daar even wat bochtige wegen mee opzoeken.
Die hele ev vs ice discussie kan mij gestolen worden, ik ben heel erg blij met de keuze voor de Renault, en als het leuker en spannender moet en rijden voor de lol kan ik altijd nog mn 2e auto pakken.
Ik zie ev rijden ook zelf niet als DE oplossing, maar meer als een extra vorm van autorijden in de mix.
En voor sommigen werkt het, voor anderen niet en dat is ook helemaal prima.
Wij hebben 1 EV en 2 ICE. Die EV maakt verreweg de meeste kilometers. Zowel woon-werk als vakantie als weekendje weg, etc. Het rijdt gewoon super fijn, is stil en comfortabel en zuinig. De “op papier” 500 km haal je nooit, maar zelfs richting Zuid Europa is het prima te doen om elke 300km een kwartiertje te laden. We zitten nu vlak onder Venetië met die EV. Infrastructuur in zowel Zwitserland als Italië is er de afgelopen jaren echt enorm op vooruit gegaan, laadpalen zat, en zelfs in hoofdseizoen voldoende beschikbaar.
Heel eerlijk? Ik kan mij goed vinden in de resultaten van dit onderzoek. Voor woon-werkverkeer wil ik niks anders meer. Nog nooit zo stil en comfortabel gereden (en in de file gestaan). Ook vakanties zijn echt prima te doen, met de sleurhut is dat met mijn huidige ev wat minder, maar de volgende zal daar al weer minder last van hebben (laadsnelheid), want ja, eind van het jaar gaat mijn huidige er uit en komt er weer een ev voor in de plaats. Ook al worden de kosten hoger door de stijging van de mrb.
Mis ik de ice? Ja, qua beleving. Ik ben in de gelukkige omstandigheid een 911 te bezitten en dat is echt heerlijk, om toertochten in te maken. Als daily hoeft dat voor mij echt niet meer…
Dan kies je er dagelijks voor om met veel minder beleving te rijden. Ik vind het een aparte keuze.
@ejpotter: mwoah. Ik weet niet of ik dat zo’n aparte keuze vind. Nou is een Porsche 911 een auto waarmee je echt wel dagelijks kan rijden, maar hij blijft concessies hebben (lage neus, niet altijd even goed zicht rondom, etc). Ik ken genoeg mensen die je echt niet uit hun sportwagens kan trekken, maar die het tegelijkertijd fijn vinden om dagelijks te kunnen rijden in een moderne auto met allerlei comfortzaken. Dan is het maar saai.
Naar mijn mening zijn de meeste dagelijkse kilometers gewoon saai en dan maakt het echt niet uit in wat voor auto je het doet. Juist dan is een comfortabele zuinige auto, al dan niet elektrisch, gewoon best een fijne keuze. Het zal voor autofanaten meer witgoed zijn dan een 911, maar als het een duidelijk doel heeft maakt dat niks meer uit.
Is met 80 door de trajectcontrole over de A12 tuffen nou echt zo’n beleving dat je er een 911 voor nodig hebt?
Als benzine dezelfde belasting krijgt als stroom dan zou ik alvast de bankrekening checken hoeveel er op staat, want dan gaat de prijs van een litertje heel erg omhoog…..
Na 25 jaar benzine en diesel karren, met 4,5 en 6 cilinders dit jaar de switch moeten maken naar elektrisch (bijdrage leveren aan uitstootreductie voor de zaak).
Echt helemaal prima, in sommige opzichte minder, in andere beter. Bottomline blijkt het een top-alternatief. Souplesse, rust, comfort, altijd met een volle tank vertrekken vanaf huis, enorme trekkracht en extra bagageruimte in het vooronder winnen het van de traditionele ice’s. Het lagere gewicht en heerlijk kunnen afremmen op de motor mis ik wel.