• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoek bewijst: luisteren naar de file informatie helpt echt!

Auteur: Dennis, gepost 16 juni 2009 om 20:20 – 12 Reacties

Kenwood autoradio

Gedeelde smart is halve smart, dus wanneer je muurvast in de file staat is het altijd prettig wanneer je via de file informatie op de radio verneemt dat het hele land vaststaat en je dus niet de enige bent. Zelf trek ik mij zelden iets aan van de file informatie; gewoon doorheen en de tijd uitzitten met een lekker muziekje op de achtergrond. Het idee dat ik hierbij heb, kun je vergelijken met het wisselen van rij in de supermarkt. Dat pakt bijna altijd verkeerd uit, want degene die aanvankelijk achter je stond is doorgaans eerder voorbij de kassa. Toch is uit onderzoek gebleken dat het aanpassen van je route aan de hand van de file informatie wel degelijk loont.

Verkeerskundige Enide Bogers deed hier onderzoek naar en promoveerde vandaag aan de Technische Universiteit Delft. Automobilisten die veel verkeersinformatie tot zich nemen, kiezen namelijk vaker voor een onbetrouwbare maar vlugge route om op hun werk te komen. Tegelijkertijd bleek dat veel mensen net als ik gewoon stug voor de vertrouwde route blijven kiezen. Bogers onderzocht in hoeverre mensen keuzes maken op basis van de informatie die zij krijgen en bekeek daarbij de afwegingen van 2.500 automobilisten tijdens de rit naar hun werk. Hoe meer verkeersinformatie de reizigers in het onderzoek ontvingen, hoe meer tijd zij bespaarden.

Bogers onderzocht wat de proefpersonen gedurende het experiment leerden van hun ervaringen. Mensen blijken erg gehecht te zijn aan hun gebruikelijke route. Een slechte reistijd op de normale route wordt zelfs milder beoordeeld dan een slechte reistijd op een alternatieve route. Veel automobilisten willen niet inzien dat de route die zij uit gewoonte kiezen misschien niet altijd de beste keus is. Ach als de recessie nog even flink doorzet, verdwijnen de files vanzelf.

Ook interessant!

  • Goudvissen
    Goudvissen kunnen voertuigen besturen. Echt waar
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • SMart
    Video: Smart legt lekker driftje neer
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

files, onderzoek, Verkeer

Vorig bericht: « Vorig jaar 4.000 verkeersdoden minder op Europese wegen
Volgend bericht: Zeer zeldzame McLaren F1 GTR staat te koop in Japan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Polygoon zegt

    16 juni 2009 om 20:27

    Als dit op bekend terrein is dan is dat geen probleem, anders zul je toch een GPS nodig hebben.

    Login om te reageren
  2. C220AMG zegt

    16 juni 2009 om 20:28

    Als iedereen er nou zo overdenkt kan ik morgen lekker file-vrij rijden :)

    Login om te reageren
  3. Questor zegt

    16 juni 2009 om 20:40

    Ben ik de enige die alleen maar gefrustreerd raakt van de file informatie? Mijn file staat er namelijk nooit op… Iemand heeft bedacht utrecht-amsterdam in stukjes te hakken waardoor er op de hele route steeds 3 a 4 km file staat (per stukje) maar dat is bijna nooit 1 stuk… Uiteindelijk sta je gewoon nog 1.5 uur in de file voor 40 km…

    Goed sinds ik een iphone heb met file info zie ik wat meer dan de geachte heer/mevrouw weet te communiceren op de radio maar ook die wil nog wel eens wat achter lopen. Ik denk dat zo’n tomtom informatie dienst misschien nog wel het best werkt… maja zover was ik nog niet :)

    Login om te reageren
  4. JackBlack zegt

    16 juni 2009 om 20:43

    Dat je op dit onderwerp kunt promoveren zeg. Zo baanbrekend en ingewikkeld is dit onderzoek toch niet.

    Login om te reageren
  5. Kyanite zegt

    16 juni 2009 om 20:47

    Meestal heb je weinig andere keuze qua snelweg dan dat je normaal al kiest. De provinciale weg is meestal ook geen optie, rivieren, meren, kanalen, spoorwegen en meer van dat soort ‘obstakels’, zodat je vele kilometers moet omrijden om op de eindbestemming te komen. Een andere weg kiezen is vaak alleen een optie als je meer als 50 kilometer moet rijden, of zoals eerder gezegd als je de binnendoor goed wegen kent. Beetje nutteloos onderzoek dus weer.

    Login om te reageren
  6. spirit of ecstasy zegt

    16 juni 2009 om 21:15

    en toch vind ik het saai

    Login om te reageren
  7. Sebastiaan zegt

    16 juni 2009 om 21:20

    Laatste zin;
    moet het niet Ach ALS de recessie… zijn -edit: got it-

    verder is ze goed bezig!

    Login om te reageren
  8. Hilco zegt

    16 juni 2009 om 21:47

    Ik wordt sochtends wakker met de radio, en -als ik een afspraak heb bij een klant- gebruik dan wel vaak de file informatie om een andere route te kiezen als er meerdere mogelijkheden zijn.

    Helaas is het echter ook vaak het supermarkt effect en is de alternatieve route ook drama.

    Het is heerlijk als je op tijd komt zonder file en je hoort op de radio dat je oorspronkelijke route of de TomTom route helemaal vast staan ;-)

    Login om te reageren
  9. donzobar zegt

    16 juni 2009 om 22:20

    De wet van de gelijkblijvende fileduur wordt hier dus tegengesproken, gedurfd hoor.

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    16 juni 2009 om 22:45

    Toch zie ik niet alleen voordelen. Het is leuk voor die paar mensen bij wie toevallig een van de genoemde files op de route ligt, maar veel files worden niet genoemd, en veel mensen hebben er dus niets aan. Daarbij vergeet ik nog de vele mensen die niet in de auto zitten, maar gewoon radio luisteren. Voor hen is de file-info helemaal irrelevant. Er moet toch iets beters te verzinnen zijn… Dan maar de door Questor genoemde iPhone of TomTom-info…

    @ donzobar; Wet? Welke wet?

    Login om te reageren
  11. pieter zegt

    17 juni 2009 om 12:43

    Hangt er helemaal vanaf in wat voor auto je rijdt. Ik rijd liever een uur lang om via kronkelige dijkjes dan dat ik in een file van 4 km moet staan.

    Login om te reageren
  12. CvD zegt

    18 juni 2009 om 08:53

    Ik luister eigenlijk nooit naar de radio, maar mijn fileinformatie krijg ik op mijn TomTom met HD Traffic. Ik kan er echt niet genoeg goeie dingen over zeggen. Die file informatie is echt heel nauwkeurig, doet ook de B wegen en zelfs in steden. Enige minpunt is dat de alternatieve route die m’n TomTom dan in sommige gevallen berekent niet altijd sneller is. Stoplichten en drukke rotondes worden altijd onderschat in het berekenen van de tijd van de routes… ik neem z’n aanbevelingen dan ook altijd met een korreltje zout, maar de file informatie op zich is erg nauwkeurig.

    Je kan trouwens de TomTom HD traffic informatie ook raadplegen op het internet op http://routes.tomtom.com/

    En nee, ik werk niet voor TomTom. :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North