Onderzoek: een miskoop ligt altijd op de loer

Auteur: , 57 Reacties
1 op 7 auto's is een miskoop

Ben je net gelukkig met je nieuwe auto, kom je er plots achter dat er toch wat mis mee is. Dit komt vaker voor dan je denkt, want één op de zeven auto's blijkt een miskoop te zijn.

De autosite Finnik heeft onderzoek gedaan naar het aantal miskopen in Nederland. Jaarlijks vinden er bijna twee miljoen autotransacties plaats, nieuw en tweedehands bij elkaar opgeteld. Van al deze auto’s zijn maar liefst 285.000 “miskopen”. De schade voor de Nederlandse consument loopt hierdoor op tot ruim 213 miljoen euro. Volgens Finnik is dit zelf nog een voorzichtige schatting want ze zijn uitgegaan van een miskoop die gemiddeld 750 euro aan schade meebrengt voor de koper.

Hoe komt het nou dat er zoveel miskopen plaatsvinden? Uit het onderzoek onder 700 autokopers blijkt dat meer dan de helft van de mensen minstens één miskoop heeft gedaan met een tweedehands wagen. “Technische problemen die over het hoofd worden gezien” is met 22 procent de meest genoemde reden van een verkeerde aankoop. De problemen die hierbij vaak voorkomen zijn het lekken van olie, een kapotte uitlaat of een motor die toch niet helemaal in orde is. Daarnaast komt 13 procent van de tegenvallers doordat de auto niet goed is onderhouden en bij 10 procent kwam het door de slechte service van het autobedrijf of de particuliere verkoper in kwestie.

De meeste autokopers hadden ook het idee dat de miskoop niet voorkomen had kunnen worden. Toch gaf een gedeelte aan dat ze bij een volgende aankoop een technisch onderzoek laten uitvoeren, om er zeker van te zijn dat alles in orde is. Ben je van plan om binnenkort een nieuwe auto aan te schaffen check dan eerst even of alles wel in orde is, voordat je ook met een stinkende kat in de zak zit.



57 reacties

Logisch VAG verkoopt de meeste auto’s en ook van de top – occasionnetjes is het meest VAG
DSG bakken kettingen, olie verbruik.
Wedden dat een Xara Picasso uit 2003 voor duizend euries met 3 ton op zijn lijf noooit problemen geeft?
@desjonnies: wedden dan een kritisch persoon zo €2000 aan die Xara Picasso uit kan geven voordat die het goed genoeg vind?
@lekbak:
Ouwe romanticus, dat is toch de hele kicksaus, mooier maken, ow 4 nieuwe bandjes, koplampen laten polijsten, overal nieuwe bolletjes in (doe ik altijd en van Philips)
Tuurlijk smijt je er geld op stuk, hij was toch zo goeiekoop! En ff een poetsbeurtje en die scheur in de achterbumper, Kees de sloper heeft er eentje in dezelfde kleur liggen, vijf tientjes man!
@desjonnies: wedden van niet
@chefbeun:
Jij kan geen auto kopen dus !
Datsun 120y kocht im voor veertig gulden heb er anderhalf jaar in gereden.
Alfa 159 jtdm, 3 jaar oud en derrrtigduizend op de klok, met vers leer etin stoelverwarming en een setje nieuw 18″ rubber kocht ik 210000 kilometer geleden voor minder dan de helft.

Kan nu een 94′ er Renault 21 kopen met 59000 kilometer voor 1500 Euries, dus kom maar op.
Die rijdt nog anderhalve ton, makkelijk.

Probleem is dat de meeste sneuneuzen iets willen wat iedereen wil, omdat, zoals Polo, Golf, A4 noem maar op.
Om de hoek staan de Japanse of Italiaanse evenknieëen voor minder te koop.
Maar de mensen zijn gek en vragen, neen gillen erom belazerd re worden want Volkswagen.
@desjonnies: doe mij maar een Italiaan met karakter, maar een fransoos uit 2003 laat ik zeker links liggen
@chefbeun: Ik heb in 2015 voor de fun een C5 station gekocht uit 2002, toen 142.000 km op de teller voor 900 euro, op de distributie na, wat een normale onderhoudspost is, 0,0 extra onderhoud.. nu op de teller bijna 300.000 km omdat mijn dochter de C5 als dagelijkse auto is gaan gebruiken en er nu al een jaar met ontzettend veel plezier mee rijdt.
@desjonnies: was me nooit zo opgevallen, maar als je langere stukken schrijft zijn die best lastig te lezen/volgen door vreemde interpunctie en fout geschreven woorden.
@henk123456:
Ik weet het, word door snelheid en een exploderende hersenpan geleid cq beïnvloed.
Vreemd genoeg schrijf ik alles wat juridisch inhoudelijk correct moet zijn en hele technische verhandelingen
@desjonnies:
…moeiteloos en foutloos in het Engels.
Echter nooit van een tablet zoals nu.
Als Nederlander vind ik onze taal hoogst irritant en onduidelijk.
Een gebruiksaanwijzing of instructie zal ik nooit in het Nederlands schrijven, dan schrijf ik hem zelfs nog liever in het Frans.
@desjonnies: Hele goede auto’s, een Citroën. En net zo gevoelig voor dagelijks onderhoud als een Volkswagen of Audi..
@desjonnies: mijn pa had jaren geleden een Picasso met 3 ton op de klok op LPG: bijna geen problemen.
@desjonnies: klopt, heb ook 2 jaar geleden een Picasso 2L Hdi uit 2005 met meer dan 2 ton op de klok voor 850 euries gekocht en rij en al ruim 50.000km probleemloos mee. Gebruikt geen druppel olie, alleen regulier onderhoud. Beste auto die ik tot nu toe heb gehad. Maar ik geef toe, hij rammelt en is hondslelijk.
Goh, een onderzoek waaruit blijkt dat een tweedehands product gebreken kan hebben…

Slikken en weer verder gaan. Het hoort er gewoon bij. Daarbij vind ik €750 nou niet echt de moeite van klagen waard. Ik heb nog nooit een auto gekocht waar niks aan mankeerde. Ook heb ik nog nooit een auto verkocht waar niks aan te doen viel, ondanks dat ik mijn meuk toch goed onderhoud.
@lekbak: Het grootste probleem is als die €750 onvoorziene kosten zijn. Zeker als het een goedkoop occasiontje van een paarduizend euro is zit je niet te wachten op nog eens een rekening van € 750 euro.

Maar goed, er zitten altijd twee kanten aan het verhaal. Een verkoper heeft informatieplicht, maar een koper heeft ook onderzoeksplicht. Het is altijd maar de vraag bij welke van de twee het mis is gegaan. Als het bij slecht onderzoek van de koper ligt, zou ik absoluut niet willen spreken van een miskoop.
@edge: onderzoeksplicht…. inderdaad! Vaak claimen ze alleen jankrecht! En dat nog jaren op ieder verjaardagsfeestje en vrijdag ’s avonds aan de bar bij de hockeyclub van dochterlief: schud die rugzak leeg en leef verder. Is het woord pech tegenwoordig niet meer opgenomen in de Dikke van Dale?!?
@Edge: maar het is niet reëel om geen kosten te verwachten als je een tweedehands product koopt. Het is de beperkte geest van de koper die het onvoorzien maakt.
Een 2de hands auto.kopen is altijd een risico alleen heb je bij een handelaar of garage een soort garantie en dat geeft de consumenten wat meer rust
Ja, hierzo!
Net anderhalve maand een Jaguar S-Type in bezit. Was gelukkig niet te duur en het gezegde “niets zo duur als een goedkope Jaguar” was helaas waar.

Inmiddels de automaatbak volledig moeten laten reviseren…
Was bijna net zo duur als de aanschafprijs.

Gelukkig verder een vreselijk mooie wagen die nu weer heerlijk rijdt.
Dus nu genieten en snel de ellende vergeten.
Houd er rekening mee als je een auto koopt dat je zo’n 15% in de auto moet investeren om ‘m weer in prima conditie te krijgen. Laat het werk zeker niet opknappen door de verkoper maar vraag om korting enk aar het elders uitvoeren. Een auto verkoper is in het geheel niet in jou, je wensen of auto geïnteresseerd. Wel ik je geld en wil er zo min mogelijk voor doen. Next!
Tja, hoe definieer je een miskoop?

Mijn huidige auto kocht ik voor 5700 euro en vier maanden later stond ik stil met een versnellingsbak die muurvast in de tweede versnelling bleef steken. Vervanging van de koppelingsplaten, drukgroep, tweemassavliegwiel, hoofdontkoppelingscilinder en nog wat randzaken nu de bak er toch onderuit moest: € 2100,- Het paste in het beeld dat je dit kunt verwachten van een auto met 250 dkm op de teller maar totdat breekpunt geen moment het gevoel of idee gehad dat -ie op het punt van knappen stond. De koppeling greep niet vreemd aan, de bak bediende niet stroef, niets. De reparatie was dus een klap geld bovenop de aanschafprijs, maar spreek je dan van een miskoop? Ik denk eerder domme pech.
Nooit last van. Dikke daihatsu voor 499 euries. 2 mnd. later voor 70 euro 15 maanden apk. Inclusief 2 nieuwe voorbanden.
Als je een beetje verstand hebt van auto’s en logisch na kunt denken dan doe je geen miskopen. Heb in m’n 16 jarige auto verleden 35 auto’s gehad en nog nooit een miskoop er tussen gehad.
@cpp1: 35! (slik) nu ben ik oprecht nieuwsgierig geworden.
@cpp1: Doe je goed. In de 10 jaar dat ik mag rijden heb ik maar 1 auto gekocht en gebruik hem nog dagelijks. Ik doe hem niet weg maar wordt wel tijd dat er eentje bij komt.
@cpp1:
Ja, als je ze na een half jaartje weer doorverkoopt…
@cpp1: Je overschat de maakbaarheid van de wereld…

Natuurlijk helpt verstand van auto’s, je kunt de kans op een miskoop flink verminderen.. maar 100% voorkomen.. nee.

Een auto kan heel goed een probleem hebben dat je niet (kunt) zien aankomen, misschien een weinig voorkomend geval dat ze ook bij een aankoopkeuring niet checken.. Ik heb dat zelf nog niet meegemaakt, maar mensen in mijn omgeving wel, inclusief iemand die zelf automonteur is en z’n aankopen van top tot teen nakijkt…
@cpp1: Poehee, 35 auto’s in 16 jaar is ieder half jaar een andere. Dan heb je niet eens de kans om erachter te komen of het een miskoop was.
Heb nog geen enkele occasion gekocht waar niet iets aan moest gebeuren. Vaak kleine dingetjes. Ik begin 9 vd 10 keer met een setje verse banden + uitlijnen.
Misschien ook jongeren die een eerste auto kopen en dan niet erg opletten? Ik ben zelf ook aan het kijken maar je moet op zoveel dingen letten waarvan ik dat nieteens wist. Misschien leuk voor een item? Auto’s voor de 17-18 jarige die net zn rijbewijs heeft gehaald
@peterpann3nkoek:
Simpel
Iets wat veel voorkomt, ietsie uit de mode is en waar veel onderdelen voor zijn.
Twingo 1 Ford Focus, alles oud Toyota, Nissan, Mazda, Punto, kost nix, ruime keuze o
Interweb en veel op de sloop voor onderdelen.
@desjonnies: Nissan Micra K11! Buiten dat de auto kachelweerstandjes eet en een beetje roest bij de dorpels heb je wel een enorm betrouwbare 16 klepper.
@homer55:
Colt CJO, Baleno Mk1, Micra K11 inderdaad, Starlet 80, 6e gen. Civic, Polo Mk3.
Één van die. Allemaal top spul! Alleen kijken naar roest inderdaad.
Net een wagen gekocht bij Jetcars, inclusief super velgen! En al 100 km zonder problemen gereden!!!
@toyotaprius: dan ben je iig 50euro afgezet.
@peug206: ik had er lang over getwijfeld maar de €50 was het toch waard.. vooral de velgen zijn bijzonder… een soort retro look maar dan mat en dof, niet zo vaak gezien.
Bekende van mij heeft vorig jaar bij de dealer een occassie gekocht. Dealer onderhouden en afgestempeld. Binnen een halfjaar 1400€ aan kosten voor de apk. De hele mikmak kon vervangen worden. Auto was 10j oud en aanschaf was 2800€. Uiteindelijk was het dus een dure occasion.
Heb ook een miskoop achter de rug. Tellerstand klopte niet – in plaats van 40.000km had die helaas 90.000km en was slecht onderhouden. Verkoper uiteraard geen straf gekregen en ik op de kosten blijven zitten. Niet normaal dit
Import 1 serie van m’n broertje! Voelde niets raars en het reed lekker, beetje langzaam maar dat heb je met een 116…

Koppeling, veerpoten en alle remschijven + blokken naar de grootjes binnen 3 tot 5 maanden. Je ziet of voelt het helaas niet altijd aankomen. Wij blijven voortaan weg bij import en laat alsjeblieft altijd een keuring doen… was overigens niet bij een dealer.
@2wheeler: goh! Ja al die auto’s uit het buitenland zijn bedrog. Kwats van de meest zuivere soort. Hou toch op. Schat in wat voor jouzelf een aanvaardbaar risico is en aanvaard je pech als een man! Natuurlijk zie je niet altijd alles aankomen, maar neem bij jouw volgende aankoop een zakenkundige vriend mee (technisch en financieel) die wel echt wat voelt. De problemen die je omschrijft kan je met een beetje BeemerBinken vrolijk zelf veroorzaken in een week. Succes en leer ervan! En ja een aankoopkeuring is altijd aan te raden (ook als je in Nederland winkelt) als je twee linkerhanden hebt.
@geelbarrel: Ah, ik wist niet dat mijn jongere broer en ik bekenden van je waren. Wat leuk! Ja wij beemerbinken wat af hoor, met onze twee linkerhanden en die ene hersencel die we delen. Maar dat wist je natuurlijk al, je kent ons immer zo goed. Enfin, je aannames zijn lachwekkend en je argumentatie non-existent. Verder dan een paar halve steken onderwater kom je niet. Een mening is er om te discussiëren, probeer het volgende keer wel objectief te doen.
@2wheeler: wat hebben bovenstaande problemen met ‘import’ te maken dan? Word een auto in het buitenland anders gebruikt? Zijn je koppeling, veerpoten en de remschijven net voor de auto naar Nederland omgewisseld met die van een auto met veel meer kilometers op de klok? Vragen, vragen, vragen..
@silenro: antwoorden, antwoorden, antwoorden.. de BMW waar ik het over heb is een geïmporteerde auto uit DL, aangezien ze daar de KM standen niet zo nauwkeurig bijhouden als hier in NL kunnen er een hoop dingen mee gebeurd zijn waar je geen weet van hebt. Maar goed, ik heb er een slechte ervaring mee, ik durf het zo snel niet meer aan. Overigens tezamen met hele hordes mensen die opzettelijk opzoek zijn naar origineel Nederlands geleverde auto’s. Jij moet vooral lekker blijven importeren :)
Er zijn net zoveel gedupeerden als mensen die bewust of onbewust een auto inruilen met een gebrek. Oftewel die (te) weinig hebben uitgegeven aan het onderhoud of weten dat er iets ernstig aankomt en snel de auto inruilen. Beschermd door de wet die zegt dat een consument een beetje dom is en dat de handelaar een soort paranormaal, xray ogen hebbend, bionisch persoon dient te zijn die al dat soort mankementen hoort te traceren of had moeten weten. Nee ik ben geen tweedehands auto handelaar maar ik wordt een beetje moe van dit soort onderzoekjes. Gaat nergens over.
@550maranello: schijnheilige onwetendheid waarachter je je slim mag verschuilen als consument. Braaaaak! Net zo irritant als die gasten die iedere zomervakantie hun videocamera en Gucci bril op de reisverzekering claimen, en ondertussen maar klagen dat de premie steeds hoger wordt.
Zo werd ik genaait door een merkdealer die mij een auto verkocht voor 22,000€ die achteraf totalloss bleek te zijn geweest… zaten ook geen airbags meer in de auto!
@bonzoo: dan rij je terug naar die dealer, smijt je de sleutels op de toonbank en eis je je geld terug. En dat moet die dealer dan doen. Zelfs als het een half jaar later is. Iets met vakbekwaam en consument etc.
@lekbak: wat denk je wat ik heb gedaan? Kreeg mijn aankoop bedrag terug -2500€ afschrijving van 3maanden rijden… maargoed heb er nu een leuke auto van terug gekocht een nieuwe, en rijd er alweer een jaar in! Maar wat denk je wat er nu al 1 jaar op Autoscoot24 staat en marktplaats met 3x een prijsverlaging?
Gemiddeld 750eur aan kosten bij aanschaf van een tweedehands… goh, waarom denk je dat de vorige eigenaar er vanaf wilde? Hij/zij twijfelde al om de auto weg te doen en er kwam een grote post aan wat de vorige eigenaar deed besluiten om iets nieuws te kopen. Een tweedehands auto heeft bijna altijd iets aan kosten. Ik reken altijd op 1000eur. Dat maakt het nog geen miskoop?
Audi particulier gekocht. Aankoopkeuring bij anwb laten doen. Bleek bij de volgende beurt dat de distri riem al 30 k over de limiet te zijn. Was bij de aankoopkeuring niet boven water gekomen. Op de Rekeningen van de dealer van de afgelopen jaren stond niets specifieks. Alleen telkens onderhoudsbeurt en een flink bedrag. Daar kon ik het ook niet aan zien. Miskoop? Als ik nu vertel dat ik deze auto nu al 12 jaar heb en hij nu 19 is? En de aanschafprijs 4 k onder de prijs voor eenzelfde tweedehandje bij de dealer lag? Geen miskoop dus wat mij betreft
Ik heb vorige week een Volvo S70 gekocht met 395.000 km op de teller. Uitgebreide proefrit gemaakt, verkoper (particulier) uithoren en je merkte dat hij een passie had voor Volvo. Onderhoud was netjes gedaan. dus ja voor 1300 euro kan je dan niet kloteviolen. Werkelijk alles is nog punt gaaf van die auto:)
@leon_vanwoudenberg:
Voor. € 1300 koop je nog geen fatsoenlijke fiets.
Mensen hebben moeite dingen in een juist perspectief te zien.
@desjonnies: Een elektrische fiets? nee ik heb de auto een beurt laten geven en daaruit kwam alleen paar kapotte lampjes naar voren. APK tot volgend jaar en mocht die in de soep lopen na een jaar of wat dan schijf je nog niks af op die auto.. Rijdt lekker goedkoop met veel luxe
Ik adviseer de meesten in mijn omgeving om bij een hoog uitgavebedrag (voor de normale sterveling rond de €12.000) om een Dekrakeuring te laten doen. Dan zijn de echt zichtbare klachten meestal geen verrassing.
Ach miskoop hangt ook vanaf wat je zelf kan en wil verspijkeren aan zo’n bak.
Ik zelf kocht een Laguna V6 uit 2002 in 2010 met 125k op de teller. Heb er mee gereden tot vorige maand, eindstand 230k op de teller. Ik wist dat ik mogelijk een problematische auto kon verwachten. Op moment van proefrijden was de auto volledig operationeel alles werkte.

Kocht de auto bewust zonder garantie voor nog geen 5000 eurie.

Eindstand div bobines, raammechanismes (ja meerdere), solderen aircopaneel en repareren kaartlezer en kaarten en remmen en het regulier onderhoud ook niet overgeslagen, denk ik dat ik nog geen 250 euro per jaar aan onderhoud heb uitgegeven (met internetonderdelen zoals Mr auto) en dan schat ik hoog in.

Ingeruild op een nieuwe Twingo voor de vrouw, incl de extra inruilkorting heb ik 7 jaar gereden voor 2500 euro +1750 aan onderhoud.

Voor een duppie op de eerste rang kan….de vraag is wat wil je er voor doen. Dit doe ik mijzelf waarschijnlijk nooit meer na. En dat met een Renault uit de slechte jaren!
Als je een beetje handig bent valt het vaak mee. Een paar maanden geleden een 206 automaatje voor m’n vrouw gekocht. Van 2001 met maar 30.000km. Zag er uit als nieuw maar was verdacht goedkoop. Alles 3x gecontroleerd en bij de proefrit (in de stad) ook alles ok. Na aankoop op weg naar huis blijkt op de snelweg dat de bak niet in de hoogste versnelling schakelt. Flink zitten vloeken en overwogen terug te rijden en geld terug te vragen. Dacht toen toch dat zo’n bak niet versleten kan zijn met zo weinig km. Thuis de versnellingsbakolie ververst, ding loopt weer als een trein. We rijden er ondertussen alweer een jaar probleemloos mee rond. Wel een paar uitgedroogde uitlaatrubbers etc moeten vervangen, maar dat kost ook niet de wereld.
Tsja. Ik heb vorig jaar juni een Forester turbo uit ’99 gekocht voor de prijs van een tweedehands electeischefiets. In december een beurtje, apk. Daar kwam ik erachter dat de lambdasonde kapot was, Einddemper en tussendemper met kat te ver heen waren. Uiteindelijk nog een meer het aankoopbedrag geïnvesteerd. Gewoon achterstallig onderhoud. Ding rijd en rijd maar door. En die heeft geen makkelijk leven als verbouwauto.

Aan elke auto moet wat gebeuren. Of dat na 2weken is of 2jaar. Het is niet nieuw.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).