• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel! De Skoda Karoq

Auteur: Author, gepost 18 mei 2017 om 20:06 – 38 Reacties

Afbeelding Officieel! De Skoda KaroqAfbeelding Officieel! De Skoda KaroqAfbeelding Officieel! De Skoda KaroqAfbeelding Officieel! De Skoda KaroqAfbeelding Officieel! De Skoda Karoq

Officieel! De Skoda Karoq
Met SUV’s kunnen fabrikanten tegenwoordig een hoop geld verdienen en dat hebben de Tsjechen als geen ander begrepen.

De Karoq is de kleine broer van de inmiddels bekende Kodiaq en zal de compact SUV-taart moeten delen met auto’s als de Seat Ateca. Qua uiterlijk is de nieuweling dan ook niet echt een verrassing. Deze opvolger van de Yeti is 4,38 meter lang, 1,84 meter breed en 1,60 meter hoog. Hij zit qua formaat trouwens tussen de Volkswagen Tiguan en de Seat Ateca in. Verder zal het je niet verbazen dat de wielbasis exact overeenkomt met die van de Ateca, aangezien beide auto’s op hetzelfde platform staan.

Onder de kap ligt een 1.0 TSI met 115 pk en 200 Nm of de nieuwe 1.5 TSI Evo met 150 pk. Die laatste versie is bovendien voorzien van cilinderuitschakeling. De kleinste benzineversie sprint naar 100 km/u in 10,6 tellen bij een top van 204 km/u. Het verbruik bedraagt 5,2 l/100 km. De daddy van de benzine uitvoeringen gaat in 8,4 seconden naar 100 km/u en geeft er bij 204 km/u de brui aan. Deze versie verbruikt 5,1 l/100 km.

Dieselen mag met een 1.6 TDI à 115 pk of een 2.0 TDI met 140 of 190 pk. Deze zelfontbranders komen met een handbak (zes verzetten) of zeventraps DSG. De 1.6 verbruikt 4,5 l/100 km en doet iets minder dan 11 seconden over de standaardsprint. De versie met 150 pk doet dat in 8,9 seconden en de grootste 2.0 in 7,8 tellen.

Velgen kunnen worden besteld tot 19 inch en er zijn maar liefst vier verschillende infotainmentsystemen beschikbaar. Verder kun je compleet uit je stekker met Gesture Control en zijn zaken als Emergency Assist, adaptieve cruise control, Blind Spot Assist, Front Assist en Lane Assist leverbaar. Ook kan het onderstel van e 1.5 TSI en de 2.0 TDI (beide vermogens) worden uitgerust met Dynamic Chassis Control. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit de standen Normal, Sport, Eco, Individual en Snow. Die laatste is alleen te selecteren op de versies met AWD.

Aan ruimte geen gebrek in de Karoq. De auto beschikt over drie losse stoelen achterin die kunnen worden verschoven of verwijderd. De bagageruimte heeft een inhoud van 521 liter en is daarmee een toefje groter dan die van de Ateca. Met de stoelen omlaag past er 1.630 liter in, met de stoelen eruit zelfs 1.810 liter.

Nog voor het einde van het jaar moet de Karoq bij de Nederlandse dealer staan.

UPDATE: lees HIER de vergelijking tussen de Karoq en de Kodiaq.

Ook interessant!

  • Skoda Enyaq rijtest en video
  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads
  • Prijs opgefriste Skoda Karoq bekend, verrassend scherp*

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

karoq, Skoda, SUV

Vorig bericht: « Deze Bentayga is voor schofterig rijke valkeniers
Volgend bericht: Onderzoek: een miskoop ligt altijd op de loer »

Lees Interacties

Reacties

  1. loewie1984 zegt

    18 mei 2017 om 20:18

    Die nieuwe gespleten koplampen vind ik nou niet bepaald mooi. Niet bij de Kodiaq, niet bij deze niet bij de Octavia. Maar dat zal wel aan mij liggen. Hopelijk gaat de levertijd op de Atteca nu met 50% omlaag. Maar eigenlijk is het van de zotte als je ziet hoeveel de Seat, Skoda en VW Tiguan nu op elkaar lijken.

    Login om te reageren
    • danivdengel zegt

      18 mei 2017 om 21:03

      @loewie1984: Als toekomstig Tiguan eigenaar moet ik toch even ingrijpen, hahaha. Vind de Tiguan niet in het rijtje Karoq, Ateca, Kodiaq etc horen

      Login om te reageren
      • klaasjevaak zegt

        18 mei 2017 om 21:07

        @danivdengel: dat zou ik ook zeggen als je meer betaald hebt voor exact dezelfde auto…

        Login om te reageren
        • danivdengel zegt

          18 mei 2017 om 21:16

          @klaasjevaak: als je allemaal hebt proefgereden merk je het verschil. Ik ging allereerst voor het uiterlijk en erna ging ik letten op materiaalgebruik en kwaliteit.

          Login om te reageren
          • wildewesten zegt

            18 mei 2017 om 21:44

            @danivdengel: oh je hebt al proefgereden in de Karoq?

            Login om te reageren
            • danivdengel zegt

              18 mei 2017 om 21:46

              @wildewesten: hahaha zoals je zelf ook kunt bedenken zal dit een mini Kodiaq worden. Als we dan het interieur bekijken zal er niet veel verschillen. Verder krijg ik geen warm gevoel bij het exterieur

              Login om te reageren
      • str8six zegt

        18 mei 2017 om 21:35

        @danivdengel: daar denken ze bij VAG heel anders over..

        Login om te reageren
        • skid zegt

          18 mei 2017 om 22:03

          @str8six: Bij VAG denken ze wel vaker anders of bepaalde zaken. Dieselemissie, olieverbruik, fietsketting als distributie….

          Overigens tiptop tevreden met mijn Skoda Superb. No VAG-hate.

          Login om te reageren
      • koendl zegt

        18 mei 2017 om 22:01

        @danivdengel: vw = skoda + gebakken lucht voor het logo.
        Je mag van mij perfect als mening hebben dat je de VW mooier vind.
        Ik vind het een toffe bak en wens je er veel plezier mee toe. Kwalitatiever is hij echter echt niet.

        Login om te reageren
  2. cloverleaf zegt

    18 mei 2017 om 20:24

    13 in een dozijn wagen. Zal ongetwijfeld goed zijn maar vindt er niks aan. Ben heel benieuwd naar de vanaf prijs… Een 1 liter in een SUV… Dat is een pak appelsientje…

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      18 mei 2017 om 20:50

      @cloverleaf: Armoesientje

      Login om te reageren
  3. Homer55 zegt

    18 mei 2017 om 20:38

    Tja, gewoon een VAG…

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    18 mei 2017 om 20:52

    Renault belde; de Mégane wilde z’n achterlichten terug.

    Login om te reageren
    • v60polestar zegt

      18 mei 2017 om 21:57

      @RRRobert: toevallig heeft Mn vader een Renault Megane (2017 estate) maar die achterlichten lijken hier toch echt niet op.

      Login om te reageren
    • subarumini zegt

      18 mei 2017 om 23:45

      @RRRobert: eerder een Fiat Tipo

      Login om te reageren
  5. misterdrogba zegt

    18 mei 2017 om 21:01

    Doe dan toch maar een Ateca, vooral met de achterkant slaan ze de bal volledig mis vind ik.

    Login om te reageren
    • rednasnamsob zegt

      18 mei 2017 om 21:59

      @misterdrogba: plank…

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        18 mei 2017 om 22:11

        @rednasnamsob: of schieten?

        Login om te reageren
  6. occasiefapper zegt

    18 mei 2017 om 21:24

    Dus de Kodiak valt niet in dezelfde klasse als de ateca? Skoda was toch juist het merk dat meer ruimte biedt voor hetzelfde geld? De yeti was in mijne ogen nog “uniek” dit is wel een erge copy paste van de gedeelde designtafel in het VAG HQ

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 mei 2017 om 21:58

      @occasiefapper: de kodiaq staat op hetzelfde platform als de Ateca, maar is wel iets groter, langer vooral. Dit is gewoon letterlijk een Ateca met andere neus en kont. Deuren zijn 1 op 1 uit te wisselen en ik vermoed ook dat het interieur rechtstreeks uit de Ateca komt.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        18 mei 2017 om 22:33

        @dizono: Dus qua formaat is het rijtje van klein naar groot dus zo: Tiguan, Karoq, Ateca, Kodiaq?

        Login om te reageren
        • rikky zegt

          19 mei 2017 om 08:43

          @granlusso: Nee van klein naar groot:, Ateca, Karoq, Tiguan en Kodiaq

          Login om te reageren
    • nononsense zegt

      18 mei 2017 om 23:34

      @occasiefapper: Vallen alle skoda’s niet net buiten het segment, doordat ze net een tikje groter zijn?
      Octavia zit ergens tussen golf en jetta, superb is een flinke passat of een kleine A6.
      Doen ze slim als je het mij vraagt. Tenminste een echte merkwaarde.

      Login om te reageren
  7. room850 zegt

    18 mei 2017 om 21:25

    Vind het toch wel een fraaie auto, neusje doet de auto groter overkomen dan dat die is. Imposant!

    Login om te reageren
  8. sezz zegt

    18 mei 2017 om 22:00

    1.5 met lager verbruik dan de 1.0 duhh?

    Login om te reageren
  9. rednasnamsob zegt

    18 mei 2017 om 22:01

    Als Seat fan boy (heb een Leon en Ibiza ST) moet ik toch toegeven dat ik deze zo op het eerste gezicht mooier vindt als de Ateca…

    Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    18 mei 2017 om 22:23

    Een 1 litertje onder de kap van een ‘SUV’. Wat zal dat fantastisch rijden zeg! Heerlijk comfortabel! Ontzettend fijn naar je wintersportbestemming in Tirol! Topding, nu al!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 mei 2017 om 08:02

      @viezefreddyw: Ik denk dat je in Winterberg al in de problemen komt.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        19 mei 2017 om 08:04

        @berlinetta: Of niet dan? Of even naar de camping in de zomer. Heuveltje op. Lekker man. Heerlijk stil in die auto, comfort ten top.

        Login om te reageren
  11. allesmetturbo zegt

    18 mei 2017 om 22:29

    Wel erg slappe motriseringen, alleen de 190pk lijkt me ok om vlot mee te komen in het verkeer.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      18 mei 2017 om 22:57

      @allesmetturbo: 8,4 seconde van 0 tot 100 en dan niet met het verkeer meekomen??? Weet niet waar jij woont ,maar hier doe je met deze tijd meer als de gemiddelde auto.

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        18 mei 2017 om 23:02

        @dijan: dan*

        Ik vind 8,4 sec naar de 100 redelijk traag, maar het gaat mij vooral om de tussenacceleraties wanneer je gaat inhalen op de snelweg bijvoorbeeld. Een 1.0 en <150pk in een SUV lijkt me niet erg vlot. Maar oke, zo'n auto koop je ook niet als je vlot wilt rijden denk ik

        Login om te reageren
  12. anders zegt

    18 mei 2017 om 22:32

    Huh, opvolger van de Yeti? Heb het idee dat de Ateca al een klasse groter is, maar dat is dus gezichtsbedrog? Skoda is vaak ruimer dan Seat, dan schaalt de opvolger van de Yeti behoorlijk op. Of heb ik dit helemaal mis?

    Login om te reageren
  13. Ce zegt

    18 mei 2017 om 22:35

    Een Levante wannabe… met lelijke geknepen ogen…

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    18 mei 2017 om 23:13

    De Yeti was nooit echt mijn kopje thee, maar dat zag er nog tenminste herkenbaar, ‘eigenzinnig’ uit.

    Dit is gewoon nogal generiek

    Login om te reageren
  15. autodrop zegt

    19 mei 2017 om 00:27

    Wij zeuren dan wel op Amerikanen ivm de afwerking… maar zij zullen zich doodlachen om het feit dat wij dit SUV’s noemen gok ik zo!

    Login om te reageren
  16. henkhekje zegt

    19 mei 2017 om 07:02

    Wat Een Krot

    Login om te reageren
  17. arias zegt

    19 mei 2017 om 09:21

    Mooi, maar gaan de Karoq en Kodiaq niet elkaar in de weg zitten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North