
Als het aan de gebruiker ligt, moet elke auto deze features hebben. Andere features worden gemist als kiespijn.
Je hoort het de laatste tijd vaker: auto’s lijken steeds minder een leuk vervoersmiddel te worden en meer een soort rijdende smartphone waar de gebruiker erin zit omdat het moet. Toch is dat een vrij petrolhead-achtige manier om de situatie te bekijken. De realiteit is gewoon dat veel mensen auto’s echt als een nuttig item zien en de foefjes waarmee autofabrikanten de modellen uitrusten erg in de smaak vallen. Vandaar dat autofabrikanten niet stilzitten om de comfort-, veiligheids- en gemaksfeatures zo uitgebreid en goed mogelijk te maken.
Features in de auto
Het welbekende J.D. Power presenteert hun jaarlijkse onderzoek naar Tech Experience, oftewel hoe technologie en features in de auto ontvangen worden door de gebruiker. Welke feature is écht onmisbaar?

Met een vrij onaantastbare 93 procent is de keuze gevallen op dodehoekcamera’s. Steeds meer automerken introduceren technologie waar ergens in je scherm het beeld van je dode hoek voor je neus verschijnt middels een camera onder de spiegel. Hyundai en Kia laten bijvoorbeeld dit beeld zien als je richting aangeeft, wat bij een strookwissel op de snelweg erg handig is. Officieel kunnen we niet afraden om nog een keer snel over de schouder te kijken, maar de camera kan dat beeld aardig nabootsen. 74 procent van de ondervraagden zegt dat het zeer wenselijk is om deze feature in hun volgende auto weer te hebben. Ook zegt J.D. Power dat auto’s zonder deze feature gemiddeld langer onverkocht op het dealerterrein staan.
Smart wordt smarter
Een andere serie features die een opmars maakt: ‘slimme technologie’. Dat klinkt vaag, maar daarmee wordt eigenlijk alles bedoeld wat de auto zelf regelt. Als voorbeeld wordt climate control genoemd waar de auto steeds meer op maat kan regelen, van de perfecte temperatuur op elk moment tot zelfs de geur in de auto. De ondervraagden zijn steeds positiever over dit soort automatische systemen, waardoor steeds minder mensen de systemen onhandig vinden of zelfs niet automatisch willen laten regelen. Ook bemerkt J.D. Power dat de toenemende handigheid van alles automatisch kunnen regelen zorgt voor een daling in de frustratie die gebruikers ervaren door alle bediening in een onhandig menu in het touchscreen te stoppen. Je hoeft immers bijna nooit meer aan het bedieningspaneel te zitten.
Auto-betalingen, tot op zekere hoogte
We blijven het maar hebben over auto-abonnementen, maar betalingen in het scherm van de auto is 62 procent van de ondervraagden wel voor te prikkelen. Al blijft het bij relatief eenvoudige zaken. Zo zijn mensen tevreden over apps waarmee je kan betalen voor parkeren, opladen en tolwegen via het scherm in je auto. Volgens J.D. Power moet het ook bij dit soort zaken blijven om betalingen in de auto succesvol te maken.
Floppers: ADAS, biometrische gegevens en autowassen
Wat er minder scoort: de welbekende ADAS-systemen waarvan velen inmiddels verplicht zijn in de EU. Alles wat helpt met de bestuurder monitoren qua oplettendheid wil nog wel eens tegenwerken in plaats van meewerken. De ondervraagden zijn er niet unaniem enthousiast over. Ook zaken waar je biometrische gegevens voor nodig hebt, zoals auto’s die vragen om authenticatie voor bepaalde zaken, werken niet altijd lekker volgens de gebruikers. En ten slotte een feature die kennelijk steeds meer auto’s introduceren: Car Wash Mode. Dan bereid je de auto voor op een ritje door de kras wasstraat en gaan alle ramen dicht en worden de ruitenwissers uitgeschakeld, onder meer. Volgens de ondervraagden is het idee leuk, maar zit het dusdanig verstopt in het infotainment dat het lang zoeken is, wat zelfs voor vertragingen in de rij zorgt.

Toppers qua merk
Ten slotte: wil jij de meeste innovatie in slimme features? Koop dan Koreaans. Volgens J.D. Power scoren Hyundai en Kia het hoogst in slimme features en Genesis het hoogst qua slimme features in het premium-segment. De Genesis GV80, Hyundai Santa Fe en Kia EV9 scoren allemaal hoog voor indrukwekkende features omtrent de Smart Key, dodehoekcamera en het one pedal driving-systeem van de EV9. Overigens vallen hier ook de GMC Hummer EV, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser en Sequoia in de smaak. Cadillac en Lincoln (niet relevant voor ons) maar ook BMW en Mercedes weten ook hoog te scoren qua innovatie in features, terwijl de onderkant van de lijst qua premium kandidaten toch Jaguar en Audi bevat. Daar lijkt, volgens de gebruikers, de innovatie een beetje stil te staan.





Opvallend. Voor mij geldt; hoe minder hoe beter. Doe maar gewoon cruise control, stoelverwarming en carplay. Alle andere “rijhulpsystemen” zijn alleen maar irritant.
Stoelverwarming en carplay vallen niet onder rijhulpsystemen.
Het ging om ‘features’ (dus: eigenschappen/uitrusting)
Voor mij persoonlijk: standaard cruise control en adaptive gescheiden. Ik haat adaptive cruise control met een passie als het relatief rustig is op de snelweg, want het moment dat ik denk ik ga naar links om in te halen is de auto al aan het inhouden, want oei nog maar 8 autolengtes, zelfs op de kortste setting. Dan ga je naar links, hop meteen doet ie gas er weer op. Slecht voor mijn verbruik, en slecht voor mijn humeur deze achtbaan. Adaptive cruise werkt perfect op een 1 baans weg, of wanneer het druk is. Maar heel veel auto’s hebben nu ENKEL adaptive. Of je kan enkel normale CC krijgen in de allerlaagste trim level, welke je weer niet wilt omdat die nog niet eens een kleurenscherm heeft.
Helemaal eens.
Dodehoekdetectie is inderdaad een relatief simpel maar doeltreffend systeem. Bij sommige auto’s met een extra camerabeeld, wat ik opvallend prettig vond (bv. Lucid Air / Tesla).
Verder heb ik vrij weinig met allerlei ‘hulp’systemen, behalve gewoon normale cruise control en als je ‘m in z’n achteruit zet dat de auto een piepsignaal geeft als er nog een auto of fietser bv aan komt. Net als wanneer je de deur open wil doen en de auto geeft een signaal. Allemaal hartstikke prima.
Het zit standaard in de Tesla, maar ik wist niet hoe snel ik het moest uitzetten. Overdag is het prima. Geen klachten. Maar in het donker is het een ramp. De camera is namelijk geïntegreerd in de richtingaanwijzer. Dat zorgt ervoor dat je in het donker een oranje flitslamp op je scherm hebt die meegaat met de richtingaanwijzer.
Wat ik wél heb is een setje van ENHauto. In de nieuwe 3 kan je de ambient verlichting balk programmeren. Zet ik het knipperlicht aan dan knippert dat deel van de verlichting groen. Zit er iemand in de dode hoek, dan knippert het rood. Er zit er een minuscuul ledje in de stijl waar de spiegel aan vast zit maar die valt niet zo op. Meer een noodmaatregel “we moeten iets hebben”.
Om Harry Metcalfe te quoten: als je rijhulpsystemen nodig bent moet je sowieso niet achter het stuur zitten. Probleem is dat mensen onder het rijden het rijden zelf niet meer als prioriteit nummer 1 zien. Gewoon weg met die multimediasystemen. Is een grote afleiding, inclusief die verrekte telefoon. De enige rijhulpen die mijn oude auto’s hebben zijn ABS en ESP. Verder vind ik persoonlijk ECC en CC belangrijkste functies. ECC houd het interieur behaaglijk en op lange afstanden is CC heerlijk. Verder lekker alles zelf doen.
#teammaxidyne (en Harrie met Kalf)
Leuk die dode.hoek detectie. Maar alleen een camera in de spiegel is niet genoeg. Vaak ook een sensor achter de achterbumper. Als je er naar kijkt is ie al uit positie, en dus een foutmelding. Bovendien, spiegeltje vervangen ivm vandalisme of een ongeluk, 2000 eurootjes.
Een raar lijstje, niet vrij van commerciële voorkeur. Het is simpel met opties: je went aan sommige opties, die je graag behoudt en anderen kunnen weg. Abonnementen kunnen zeker weg, het gros van de ADAS-maatregelen ook. Tenzij de ADAS daadwerkelijk leer èn de bestuurder veel meer de gevoeligheid zelf kan aangeven. Gek word je van de bemoeizucht van ADAS. Adapatieve cruise control ook zoiets. Soms handig, maar regelmatig ook irritant. Dan wil ik alleen cruise control. Lever beide opties altijd samen. De gemiddelde mens bestaat niet. Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen. En daar moeten ontwerpers veel meer rekening mee houden.
Ik heb mij ook altijd verbaast over het ontbreken van opties voor kleine of hele grote mensen. Dan kom je vanzelf in de hoek van de speciale aanpassingen. Of de verschillen tussen mannen en vrouwen. Geen verkoper die daar antwoord op kan geven. Hoewel vroeger Italianen en Japanners ook standaard te kleine stoelen monteerden. Zo’n 20 jaar geleden moest ik mij nog wringen uit een stoel van een Alfa 156. Dàt is gelukkig verleden tijd bij AR.
leert. verbaasd. Soms zou je willen dat die ‘Click to Edit’-knop echt werkt.
Als die dodehoekcamera’s nou ook zouden waarschuwen voor fietsers of complete auto’s die achter de A-stjjl verdwijnen…
En vrachtwagens… Die van mij ziet nog wel eens een vrachtwagen over het hoofd…
electrische ramen met één klik voor helemaal open/dicht op alle ramen
cruise control en inderdaad, het adaptive graag apart
stoelverwarming, mag dit ook aan met voorverwarmen van de auto aub?
ruitenwissers met sensor, al kunnen ze niet overweg met miezer of mist
automatische verlichting, beetje dubbel: van mij hoeven die vreselijke LED kringels als dagrijverlichting niet, doe maar de gewone lampen aan en dat hoeven ook geen LED++ superwhitebright dingen te zijn
electrisch verstelbare stoelen met geheugen, dan ook graag een link met de sleutel
automatische versnellingsbak. Bij EV’s mag die knop wel uit de middenconsole zo onderhand hoor, daar zit echt geen tandwielkast meer onder. Doe maar naar het dashboard zoals klassieke amerikanen hadden.
telefoonhouder. waarom kan dat nou niet gewoon af fabriek netjes gemaakt worden ipv zelf een plakker moeten ophangen voor een telefoon MET HOESJE die in het zicht moet.
achteruitrijcamera. wel graag met correcte lijntjes (en als die niet correct zijn moeten ze bij te stellen zijn (dat kan in een Niro niet en in een 10 jaar oudere outlander wel)
trekhaak. altijd fijn zo’n extra stootblok als bescherming en je kunt er nog een karretje of fietsendrager aan hangen ook
parkeer piepers. mag best slim zodat die niet meteen gaan piepen als je al in de achteruit staat om de garage uit te rijden….
stuurhulp om binnen de lijntjes te blijven mag weg, dat is erg afhankelijk van de kwaliteit van de lijntjes
stuurwielverwarming, eventjes fijn maar na wegrijden uitzetten
allerlei geluidjes als je niks bijzonders doet. Zoals de auto uitzetten en uitstappen (blèèr: deur open) of instappen en op start drukken zodat het ding z’n computer kan opstarten terwijl ik m’n riem omdoe, beker in de houder zet, stuur en stoel goedzetten… (blèèr: riem niet om)
navigatie die niet snapt dat je thuis kunt laden en je doodleuk steeds verder terug wil laten rijden om te gaan laden
navigatie die niet doorgeeft dat je een rotonde/bocht nadert aan de cruise control of regeneratie stand
regeneratie stand die meteen de remlichten aangooit. Zie je steeds vaker op de snelweg ook: van die nerveuze remlichten steeds. Vroeger een bewijs van onvermogen van de bestuurder maar tegenwoordig gewoon een regen standje te zwaar voor op de snelweg.
achterlijk snelle acceleratie bij middelmatige EV’s: rijdt alleen maar nerveus
kruipende D stand, nergens meer voor nodig er is immers geen tandwielbak met koppel omvormer meer. Helemaal idioot om er met een knop de rem op te kunnen laten zetten bij stilstand. Dan sta je dus met je electromotoren te duwen tegen je eigen remmen….
laadklep die niet loslaat als de auto op slot staat, prima voor in de publieke ruimte maar mateloos irritant thuis. je loopt net langs de auto, auto merkt dat op en klappert met z’n spiegels (ook zoiets..) maar klep blijft op slot.
profielen per berijder en wat instellingen, leuk idee maar als het kiezen lang duurt of onmogelijk is na wegrijden en bovendien niet gekoppeld is aan de sleutel waarmee geopend is, blijft het al gauw bij 1 profiel voor alle berijders.
start-stop systemen die onmiddelijk uitslaan, ook als je net stilstaat en weer kunt rijden, jij ziet het maar dat ding niet. En dan is starten plus wegrijden zelden vloeiend te krijgen. Zet er een timer op van een aantal seconden of zoiets.
radio die alleen alle of alleen je favorieten kan tonen. En bij DAB duurt elke zender even voordat je hoort of het wat is. Dat hele DAB kan weg, goede FM deed en doet het prima
de afwijkende snelheidsmeters, daar zou ik graag een stelknopje bij willen hebben zodat je zelf je veiligheidsmarge kunt kiezen (bij mij dus nul, ik wil zien wat ik rij, niet steeds iets sneller moeten rijden om de werkelijke Vmax te rijden)
Ach, genoeg te klagen. Als het ding me van A naar B brengt en terug onder alle omstandigheden zal de rest van de zooi me worst zijn.
DAB klinkt veel beter en heeft ruimte voor veel meer zenders. Dat het niet werkt in parkeergarages is een kleine prijs daarvoor.
Het belangrijkste rij hulp middel is wat mij betreft de automatische ruitenwisser.
Ik merk wel dat je in auto’s met stuur hulp minder vermoeid raakt op lange afstanden. Als je alleen hoeft te letten op het andere verkeer en niet zozeer of je wel in je rijstrook zit dat scheelt toch weer.
Wat er van mij wel af mag is al die EU ADAS zooi. Vooral lane keeping assistent vind ik ronduit gevaarlijk en is in staat om je op een weg met optische versmalde rijstroken richting een frontale aanrijding te sturen.