
Toegegeven: ze mogen het dan wat minder nauw nemen met de BoB-mentaliteit, maar hey, dat is culturski, tak? Toch hoef je niet extra op je hoede te zijn als Janek, Mihai, of Zvezdelin je in Nederland tegemoet komt rijden, zo beweren de experts althans.
De redenatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) luidt: in veel landen zijn de eisen voor een rijopleiding strenger dan hier, dus als een Pool of Roemeen hier de woonkamer van je opa en oma in rijdt, en hen hierbij ombrengt, dan kan je zijn rij-instructeur in ieder geval niet de schuld geven. Geen poep, Sherlock…
Het onderzoek komt niet uit de lucht vallen: de PVV maakte zich zorgen omdat de tuinkabouters in hun Limburgse voortuin de laatste jaren wat vaker aan stukken werden gereden door een Opel Omega of een Ford Escort met een ‘nieuwe Europeaan’ achter het stuur (die overigens, mits niet te zwaar in de olie, ter plekke het omgereden muurtje opnieuw kan metselen), en stelde onze minster Schultz vragen, die hierop het onderzoek liet uitvoeren.
Het kan aan mij liggen, maar een conclusie over de veiligheid van chauffeurs trekken, alleen op basis van hun rij-opleiding, lijkt ons wat incompleet. Benieuwd hoeveel manuren er in dit onderzoek hebben gezeten…
Het SWOV kan trouwens moeilijk anders, want niet alle benodigde gegevens worden geregistreerd, en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. In zoverre valt ze dus weinig te verwijten. Daarnaast valt in te brengen dat er anno 2013 wat meer Multipla-opvoerende MOE-landers binnen onze landsgrenzen zijn dan, zeg, 10 jaar geleden.
Wat denk jij? Maken Midden- en Oost-Europeanen onze wegen onveiliger, of liggen ze gewoon onder een (PVV-)vergrootglas, en valt het allemaal best mee?
Ik ben gek genoeg ook geneigd om te zeggen dat het brokkenpiloten zijn, maar als ik het zo eens bekijk zijn de automobilisten waar ik me aan erger voornamelijk diegene met een gele of witte(met rode letters) kentekenplaat.
@72bug: Ik heb over het algemeen ook de indruk dat de MOE-landers het iets minder nauw nemen met de regels dan wij zelf doen. Maar als ik na ga hoe vaak ik bijna van mijn fiets gereden ben door een onoplettende dame met gele kentekenplaten en niet door onze ‘Znajomi’ uit het oosten moet ik toch anders concluderen inderdaad…
Mischien zijn wij Nederlanders juist te veel op borden, flitspalen en mannetjes in het blauw aan het letten in plaats van onze medeweggebruikers.
@72bug: Ja en met name wit-rode platen zijn een hel! Die gasten moeten eens leren rijden, spiegels gebruiken, rechts houden, en regelmatig te rijden. De A27 totaan Utrecht is een ware Belgenhel.
Ik persoonlijk heb specifiek weinig last in het verkeer van MOE landers. Toyota Priussen daarin tegen.. Ach laat ook maar..
@straatpiraat:
dan kom je waarschijnlijk nooit in de bollenstreek?
polenhotels, drankgebruik, gedrag in het verkeer worden daar door veel mensen als een probleem gezien, zeker niet alleen pvv-ers…
Het verhaal van de opa en oma aan de Duindamseweg staat niet alleen, een jaar later was het ongeveer 1 km verderop raak met een dronken Pool die in een Jaguar een frontale aanrijding veroorzaakte. Nu geen doden, maar het scheelde weinig.
Ik denk dat het goed is als hier serieus naar gekeken wordt, hoe je die mensen kunt helpen. Die grote muil van de PVV kennen we nu wel, dat lost niets op, maar met theedrinken redden we het ook niet.
(nou ja, eigenlijk wel, als ze nu eens thee gaan drinken ipv Digros-bier en DirkIII-wodka dan zijn we voor een groot deel van het probleem af ;-)
@straatpiraat:
Het meervoud van Prius is Prii…. Ben je zelf soms een moelander…?
@jrk68: Je kunt niet soms een MOE-lander zijn, je bent het altijd of niet. De zin is goed als je zegt: Ben je soms zelf een MOE-lander..
Nu is je vraag ook meteen beantwoord.
@straatpiraat:
Je bent idd. gezakt voor je inburgeringscursus….
Met de rij-opleiding is misschien niet veel mis in de MOE-landen. Het probleem ligt echter in het feit dat een meerderheid van de MOE-landers die een rijbewijs hebben geen lessen gevolgd hebben! Het is heel makkelijk om in die landen tegen betaling een rijbewijs te kopen…
@hammerman: Precies, en wezens met tieten halen ‘m op de parkeerplaats. If you know what i mean^^
het veiligste land om te rijden is duitsland, gevolgd door NL, het ligt dus niet alleen aan de opleiding, maar ook aan de mentaliteit van het volk…
overigens kan ik moeilijk geloven dat ze daar strengere rij-opleidingen dan in NL hebben…
@rnej: Tja. Daar mag je niet dronken op je examen verschijnen, en dat schijnt voor een pool nog vrij lastig te zijn inderdaad.
Ik vind dat de inburgeringscursus aangepast moet worden. In plaats van alleen taal gericht ook wetgeving / handhaving toepassen in de cursus.
Ik zie dagelijks veel polen rijden over de A10. Nou ik kan je zeggen dat het soms maar net goed gaat. Vooral de Oost Europeanen houden ervan om alsnog in te voegen op het laatste moment en over een stuk verdrijvingsvlak heen te rijden.
Ach ja wat maakt het ook uit. De vrije handelsverkeer zorgt ervoor dat de overheid de vrede bewaard en de staatskas flink kan spekken & ons belastinggeld weg geeft aan datzelfde volk ten koste van de Nederlanders, die steeds vaker in aanraking komen met ongelukken op de weg of elders. Waar de marktwerking weer prima tot stand komt en de economie toch nog overeind kan blijven, omdat pietje of klaasje naar een schadeherstel expert moet gaan.
Waar Nederlanders vroeger over de rug van buitenlanders verdiende met handelen. Doen ze dat nu met hun eigen volk. Ik vraag me af wie er 26 of 27 april op het Damrak zal staan om dat uitbundig te vieren met onze nieuw Koning :).
@bempi:
Wil ik best geloven maargoed ik zie ook zat Nederlanders hetzelfde doen.. Die vallen alleen door de gele kentekenplaten wat minder op.
@bempi:
Ga toch aub weg met je kortzichtige Pownews geblaat. Zonder de EU kon jij niet lekker doorknallen tot 180 bij de grens van Duitsland.
@fiets:
Ik rij hier al en overal eigenlijk vaak 200 km/u. En nee daar heb ik geen EU voor nodig.
Ach hoe voorspelbaar. De PVV beweert iets via een gedegen onderzoek en voila, er word een bevriend onderzoeksbureau op gezet om, ook al beschikken ze nauwelijks over de juiste cijfers. What else is new?
Die oostblokjojo’s weten allemaal heel goed dat ze nederlandse boetes niet krijgen en hebben zodoende dus grotendeel schijt aan onze regeltjes. Simpel.
Zeker voor die vrachtwagenchauffeurs moet men hier gewoon uitkijken.
@lemans96: Een bevriend onderzoeksbureau. Juist.. Zoek eens op wat het SWOV doet?
@sir_smokalot: En door wie word dat bureau gefinancierd?
Belastingpoet, naar ik mag aannemen.
@sir_smokalot:
Juist, en door de overheid betaalde onderzoeken komen altijd uit op een politiek correcte conclusie.
@lemans96: En het onderzoek van de PVV is dan wel weer “gedegen”… Juist…
@lemans96: Inderdaad, het is een schande! Dat er een serieus onderzoeksbureau wordt ingehuurd om het zoveelste wilde onderbuik gevoel van de PVV te laten onderzoeken. Dat de minister die gasten van de PVV nog serieus neemt en er belastinggeld aan verspilt, dat kan toch echt niet meer. Of is dat niet wat je bedoeld?
@lemans96:
HAHA! Gedegen was ook het onderzoek naar de herinvoering van de Gulden, nietwaar?
zag anders vorige week in een hele flauwe bocht op de provinciale weg een pool het voor elkaar te krijgen om uit de bocht te vliegen
Nu is de perceptie ‘bijna ongeluk’ in West Eu behoorlijk anders dan in Oost Eu. NL-ers zijn ook bijna niets meer gewend… ;) Zegt een NL-er in oost Europistan.
Hebben die SWOV-ers ooit wel eens een rondje gereden in 1 van de MOE-landen? Lijkt me niet, papieren werkelijkheid en echte wereld…daar zit een wereld van verschil tussen.
Ik citeer: ,,Anticiperen in het verkeer is onbekend in Roemenië. De Roemeen kijkt doorgaans niet verder dan zo’n 25 meter. Dit komt omdat men let op eventuele gaten in de weg. Hoe groter en hoger de auto, hoe verder men kijkt.”
Anticiperen = drama hier. Als NL-er zie je dat en hou je er dus rekening mee, aangezien je van te voren niet weet dat mensen de meest vreemdste capriolen uit kunnen halen zoals: Op allerlaatste moment stoppen op 100 km wegen om lifters mee te nemen, Bumperkleven hobby nr. 1 is (altijd haast), Keep-your-lane-system = rechts inhalen gewoon doen, Spiegels die niet bestaan en draaien met het hoofd te vermoeiend is… etc.
Om een beter beeld te krijgen van Oost Europa, lees een blog van een NLer in Roemenie op: http://www.nederland.ro/verkeer_in_roemenie.htm Leesplezier verzekerd!
Vrouwelijke MOE-landers kunnen heel goed rijden hoor.
@Emile_Benz: sorry, maar het gaat hier over autorijden
@Emile_Benz: Nuchtere ook. Maar komen die hier wel?
SWOV ..
dan weten we het al ..
ja ja .. dan is het een “gedegen” onderzoek ..
een beetje cijfertjes aanpassen aan de wensen van de aanvrager dus ..
Sinds de MOE landers (Volvo SUV of grote stations van Duitse afkomst) betere wagens rijden dan de Hooilanders (Aygo, Up!) valt het best wel mee met de overlast. Aangezien ze hard moeten werken voor die grote bakken zijn ze er meestal nog zuinig op ook.
Dit onderzoek stoelt zich op de kwaliteit van de opleidingen en examens in dergelijke landen. Dan kan de uitkomst best waarheid zijn. Maar welke uitvoering geven de mensen hieraan in hun verdere carriere als bestuurder van een motorvoertuig ? Daar hebben we mee te maken.
Plaats hier uw Godwin:
Ik woon in een multi buurtje, ook zijn er heel veel MOE-landers hier.
Ik ben het volkomen eens met SWOV, nooit last van die gasten, ze zijn beleefder dan menig ander.
Het valt me echt op, ze laten je nog eens voor in het verkeer.
En de boete’s die krijgen ze ook, via hun werkgever.