• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onderzoekers waarschuwen: blijf weg van deze gevaarlijke crossover!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 22 december 2025 om 14:52 – 3 Reacties

De nieuwe auto kreeg maar één ster na een crashtest.

Mede dankzij een rode Toyota Hilux staan Japanse automerken bekend om hun betrouwbaarheid. Niets zo veilig als een onverwoestbare auto, toch? Een van de Japanners doet zijn afkomst geen eer aan. We hebben het over de nieuwe Suzuki Fronx die bij een crashtest maar één ster kreeg en werd afgeraden door de testers.

De Fronx is het vervolg op de Baleno. Nederlandse Suzuki-fans kennen het model nog wel. Waar de Baleno ophield, is de Fronx elders ter wereld verder gegaan. In de zomer van 2025 kwam er een nieuwe versie op de markt die door de ANCAP is gecrashtest. De ANCAP is de Euro NCAP van Australië en Azië.

Het probleem van de Suzuki-crossover

De ANCAP heeft de crossover uitgebreid getest en is daarbij een groot gebrek tegengekomen. Een van de gordelspanners van een veiligheidsgordel achterin begaf het tijdens een frontale botsing. De gordel kwam ”ongecontroleerd” los waardoor de crashtestdummy achterin niet meer beschermd werd door de gordel. In dit geval knalde de arme dummy tegen de achterkant van de voorstoel.

Bij de crash raakte de dummy dus helemaal los en kon zo door de cabine vliegen. De crashtesters nemen dit niet voor lief en komen met maatregelen: ”Het falen van de veiligheidsgordel is zeldzaam en ernstig. ANCAP is van mening dat volwassenen en kinderen niet op de achterbank van de Suzuki Fronx mogen reizen totdat de oorzaak van het falen is vastgesteld en de nodige reparaties zijn uitgevoerd.”

Potentiële klanten kunnen beter afzien van de koop volgens de ANCAP totdat Suzuki heeft aangetoond dat het defect is onderzocht en verholpen. Voor zover bekend zijn er geen andere gevallen bekend van Suzuki-modellen met gebrekkige gordels.

Suzuki reageert

Volgens de Australische tak van het automerk is er direct geschakeld met het hoofdkantoor in Japan. ”Er is een grondig en gedegen onderzoek gaande en Suzuki zal alle nodige maatregelen nemen om onze veiligheidsnormen te handhaven en het vertrouwen dat onze klanten in ons merk stellen, te waarborgen”, zegt Suzuki Australië.

Mocht je toch gaan overwinteren in Australië of een ander land waar je een Fronx kunt huren? Vraag de verhuurder dan om een ander model!

Ook interessant!

  • Grote man achter het succes van Suzuki is overleden
  • Gespot - Iemand haalde deze oerlelijke crossover naar Nederland
  • Kijk, zo lusten we een kleine crossover wel
  • Suzuki Jimny voor mensen die offroad rijden haten is hier

Nieuwste artikelen

  • Autonoom blijft een droom
  • Dieven al vooraf in de kraag gevat
  • Waarom rijdt deze kerstboom met 315 per uur door de straten?
  • Zo loods jij je auto door deze ijskoude kerst!
FacebookTweetPinLinkedIn

baleno, crashtest, crossover, Suzuki

Vorig bericht: « CJIB dreigt 500 miljoen euro aan verkeersboetes te moeten terugbetalen
Volgend bericht: BMW iX3 rijtest: 800 km range en 400 kW laden »

Lees Interacties

Reacties

  1. potver7 zegt

    22 december 2025 om 17:49

    Tsja, dat hoort niet natuurlijk. Maar bij mij komt dan wel de vraag op of die ene gordel bij alle Suzuki Fronxen faalt, of dat ze héél toevallig die ene 0,000001% te pakken hadden waar een fabrikagefout in zat. Het gordelmateriaal is voor alle gordels gelijk, en de sluitingsmechanieken in principe ook. Dus waarom faalt die ene, en de anderen niet?

    En laten we wel wezen: iedere gordel hoort te breken bij een bepaalde kracht. Die kracht is best groot – maar juist die eis is de reden dat iedere gordel uit twee delen bestaat die op een bepaald punt aan elkaar zijn genaaid.

    Login om te reageren
  2. schuimbekje3 zegt

    22 december 2025 om 19:04

    Hoe groot is de kans dat een engineer de stekker niet goed vastgeklikt heeft en hoe groot dat 1 unit faalt?

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    22 december 2025 om 19:45

    Als ik zo’n auto zou rijden, dan zou ik sowieso niet achterin gaan zitten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North