• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grote man achter het succes van Suzuki is overleden

Auteur: Bas Leesberg, gepost 27 december 2024 om 21:02 – 5 Reacties

Osamu Suzuki is op 94 jarige leeftijd overleden.

Auto minnend Japan is in diepe rouw. De man die van het piepkleine Suzuki een wereldspeler maakte, is niet meer. Osamu Suzuki overleed op 25 december 2024 aan de gevolgen van lymfeklierkanker. Suzuki werd 94 jaar oud.

Suzuki werd geboren als Osamu Matsuda. Hij trouwde met Shoko Suzuki, een kleindochter van Suzuki-oprichter Michio Suzuki. In 1958 trok Michio de man van zijn kleindochter in dienst. Binnen vijf jaar klimt Osamu op tot algemeen directeur. Hij doet zijn werk kennelijk goed. In de jaren die volgen, krijgt Osamu Suzuki steeds meer taken totdat hij in 1978 het stokje overneemt van Michio en voorzitter van de autofabrikant wordt.

De groei van Suzuki door Osamu

Osamu ziet mogelijkheden die anderen niet zien. Zo begrijpt hij dat er gigantisch potentieel zit in India. Suzuki, meester in het bouwen van betaalbare autootjes, gaat een samenwerking aan met de Indiase regering. Samen richten ze het bedrijf Maruti op. Er komt een fabriek in New Delhi en voor ze het weten gaan de Maruti’s als warme broodjes over de toonbank. Om het succes van Suzuki in India aan te geven: drie van de vier auto’s in de jaren ’90 in India zijn Suzuki’s.

Ook in andere delen in de wereld ziet Suzuki kansen. Wederom is samenwerking daarvoor de sleutel tot succes. General Motors heeft wel trek in kleine, goedkope Japannertjes. Samen ontwikkelen ze een nieuw model: de Swift. Op basis van deze Swift worden Pontiacs, Holdens en Chevrolets gebouwd.

Maar ook Europa moet eraan geloven. In 1990 wordt daar de eerste aanzet voor gegeven. Vervolgens brengt General Motors de Suzuki’s naar Europa en volgt er een samenwerking met Volkswagen. Allemaal onder het leiderschap van Osamu Suzuki. Het leidt er allemaal zelfs toe dat Suzuki in 2004 de grootste autofabrikant van Japan is.

Osamu in zijn laatste jaren

De leider weet van geen ophouden. In 2016 doet hij een stapje terug, niet in de laatste plaats door een sjoemelschandaal. Toch blijft hij tot 2021 aan als bestuurslid van Suzuki. Misschien gaat hij daarna, inmiddels 91 jaar oud, van zijn pensioen genieten? Nee hoor. Suzuki blijft als adviseur. Dat deed hij tot zijn dood. Osamu Suzuki verdiende tot aan zijn overlijden tal van onderscheidingen, zoals een plaatsje in de Japanse automobiel Hall of Fame.

De overleden Osamu Suzuki is verantwoordelijk voor zo’n beetje alle succesvolle Suzuki’s. Van de tweede en daaropvolgende generaties van de Jimny, de Swift zoals eerder benoemd, de Vitara, Alto en Ignis: allemaal ontstonden ze terwijl hij de baas was. Bedankt voor deze geweldige auto’s, Osamu.

Ook interessant!

  • Suzuki Jimny is verboden fruit voor Toyota
  • R.I.P. Suzuki Jimny: slachtoffer van de EU
  • Suzuki Cara: past Wouter in deze keicar met middenmotor?
  • Suzuki-baas wil absoluut geen elektrische Jimny

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Suzuki

Vorig bericht: « Video: Haagse politie rukt massaal uit voor Ford Ka
Volgend bericht: Autoblog Podcast #90: eindejaarsspecial »

Lees Interacties

Reacties

  1. Houthakker zegt

    27 december 2024 om 21:19

    De swift gti uit de early 90 ties was geweldig, verder niet zoveel mee …

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    27 december 2024 om 23:21

    Oftewel : arigato Osamu-san !

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    28 december 2024 om 09:06

    Die Maruti zet was echt een gouden greep natuurlijk. Ook de samenwerking met GM, laten we naast eerder genoemde merken dan ook niet Geo in de VS vergeten.

    Login om te reageren
    • hondafiel zegt

      28 december 2024 om 11:55

      Had Subaru ook niet een 4wd van de Swift als model. Stukje zwaarder en daarmee niet populair in Nederland.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        28 december 2024 om 12:06

        @hondafiel: klopt, de Justy. En klopt ook dat die maar mondjesmaat verkocht werd. De Justy werd daarna een rebadge van de Ignis en daarna weer een rebadge van de Daihatsu Sirion 2.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North