• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ons wagenpark is het zuinigst van heel Europa

Auteur: Author, gepost 23 september 2016 om 08:51 – 71 Reacties

Ons wagenpark is het zuinigst van heel Europa


Voor het derde jaar op rij presteren “we” het beste van Europa!

Dat zou met het nieuwe bijtellingsklimaat voor 2017 weleens kunnen veranderen, want dan maakt het niet meer uit hoeveel je auto uitstoot. Zolang er een verbrandingsmotor in zit bedraagt het bijtellingspercentage 22% en alleen volledig elektrische auto’s komen (tot op zekere hoogte) in aanmerking voor superlage bijtelling. Maar we dwalen af.

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s lag vorig jaar in Nederland op 101 gram per kilometer. Dat is per 2016 alweer verleden tijd, want dit jaar lag de gemiddelde uitstoot op 110 gram per kilometer. Het effect van de veranderde bijtellingsregels is van 2015 op 2016 dus al duidelijk waarneembaar.

Toch is het interessant om de cijfers van onze directe buren erbij te nemen. In 2010 scoorde België nog beter dan wij met een gemiddelde uitstoot van 133 gram CO2 per kilometer. In 2015 scoorden onze zuiderburen matig met een score van 133 gram. In Duitsland bedroeg de gemiddelde uitstoot in 2010 nog 151 gram per kilometer en in 2015 kwam men aldaar niet verder dan 128 gram/km, goed voor een plaatsje in de Europese achterhoede. (Via: Bovag)

Foto: een verse Alfa Giulia diesel, via Autojunk

Ook interessant!

  • Golf-segment keldert in populariteit in Europa
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • 'Rivian wil bedrijfswagens in Europa gaan bouwen'
  • betrouwbare Volkswagen Nivus
    Betrouwbare Volkswagen Nivus naar Europa!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, bovag, co2, duitsland, europa-eu, uitstoot

Vorig bericht: « Smart legt het hele gamma aan de stekker
Volgend bericht: Dit kost de nieuwe Audi TT-RS [400 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mart144 zegt

    23 september 2016 om 08:55

    Maar we betalen als klein landje alsnog het meest…

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      23 september 2016 om 11:55

      @mart144: Ik ben ook van mening dat wij veel te veel betalen. Als al het geld van de wegenbelasting naar de wegen zou gaan zouden we nu op bladgoud moeten rijden.

      Echter heb ik in Europa nog geen betere wegen gezien dan in Nederland…

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      23 september 2016 om 12:30

      @mart144: eeeeuh dat ja……
      EN we kunnen beter kijken naar werkelijke uitstoot en niet de fabriaksopgave want dan ziet het er ineens heel anders uit!

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        23 september 2016 om 13:06

        @dutchneon: Nederland, waar een 4 cylinder een status symbool begint te worden, een 6 cylinder een patser is, een 8 cylinder met de nek aangekeken wordt en een 12 cylinder crimineel is…….. pas maar op als je iets anders dan een 1.0 3 cylinder wilt rijden

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          23 september 2016 om 13:37

          @slickrick:

          En een 5 cilinder?

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            23 september 2016 om 14:09

            @jack_abarth: Die wordt door een Golden Retriever volgekwijld richting de hockeyclub ;)

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              23 september 2016 om 15:18

              @e34m5touring:

              Lol, in dit geval een duitse herder maar je zat in de buurt.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                23 september 2016 om 17:06

                @jack_abarth: Hahaha, wel met rode boerenzakdoek dan toch? ;) :)

  2. dailydriver zegt

    23 september 2016 om 08:58

    Wie had dat nou gedacht….

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      23 september 2016 om 09:41

      @dailydriver: echt he, hoe zou dat nou komen?

      Login om te reageren
  3. dutchfiat zegt

    23 september 2016 om 09:16

    Wordt tijd dat ik m’n 2 cilinder ga inruilen…..

    Login om te reageren
  4. amollink zegt

    23 september 2016 om 09:16

    Nederland weer het braafste jongetje van de klas pleur op met je co2

    Login om te reageren
    • scottreeder zegt

      23 september 2016 om 09:55

      @amollink: Wat wil je nou zeggen? Moeten we nou meer of minder CO2 uitstoten van jou?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        23 september 2016 om 10:06

        @scottreeder: Hahaha!

        Login om te reageren
      • amollink zegt

        23 september 2016 om 11:51

        @scottreeder: gewoon lekker gassen

        Login om te reageren
      • thesis zegt

        23 september 2016 om 12:11

        @scottreeder: minder minder!

        Login om te reageren
  5. Hubert zegt

    23 september 2016 om 09:17

    Is dit erg?

    Login om te reageren
    • super zegt

      23 september 2016 om 09:42

      @hubert:
      nederland (in elk geval de randstad waar de meeste nederlanders wonen en werken) is een soort stadstaat aan het worden, ook nog eens zo vlak als maar kan zijn, heb je dan echt die miljoen miljard pk nodig om mee door de file van de ene naar de andere parkeergarage te komen?

      Login om te reageren
  6. sajmun zegt

    23 september 2016 om 09:17

    “Ons wagenpark is het zuinigst van heel Europa” Dat durf ik wel te betwijfelen, want enkele jaren terug hadden we van west Europa wel het oudste wagenpark. Dit omdat nieuwe auto’s hier zo duur zijn en er eeuwig met oud spul doorgereden wordt (inclusief mijzelf).

    Login om te reageren
    • tragepater zegt

      23 september 2016 om 09:37

      @sajmun: genoeg landen waar ze nog veel langer doorrijden met onze afdankertjes

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      23 september 2016 om 09:42

      @sajmun: echter hebben we wel kleinere motoriseringen, omdat een beetje leuk motorblokje met vermogen in nederland achterlijk duur is in belastingen..:

      Login om te reageren
      • bergmm zegt

        23 september 2016 om 11:43

        @goodolddays: jammerlijk wel ja, in de praktijk zijn de grotere motoren gewoon even goed of zuiniger.. tevens beter als het om levensduur gaat.
        Op papier zijn we dus goed bezig.

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      23 september 2016 om 13:31

      @sajmun: je moet voor de gein eens Nederland verlaten…

      Login om te reageren
  7. 't Peugje zegt

    23 september 2016 om 09:17

    Nou mooi. Dan kan ik rustig op deze voet verder blijven gassen en gemiddeld het dubbele uitpoepen over 2017.

    Login om te reageren
  8. newformula zegt

    23 september 2016 om 09:19

    Noem me een domme Belg, maar ik heb het idee dat als je in Nederland woont, dat je gepusht wordt om een elektrische auto aan te schaffen en alles wat een beetje rijplezier kan bieden moet je links laten liggen wegens belachelijk hoge prijzen. Leuk is iets anders lijkt me…

    Login om te reageren
    • uselessguy zegt

      23 september 2016 om 09:40

      @newformula: nope, juist een slimme belg ;)
      Dat je gedwongen wordt een elektrische auto aan te schaffen valt nog wel mee, voornamelijk vanwege het gebrek aan aanbod in die klasse. Het klopt zeker wel dat alles wat leuk is hier duur is…

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      23 september 2016 om 09:51

      @newformula: Dan heeft u dat als Belg goed gezien. Wij Nederlanders krijgen wel vaker iets door de strot geduwd van de overheid! Zelfs de linkse idealisten in onze overheid hebben de onrealistische wenst dat er in 2025 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden.

      Login om te reageren
      • newformula zegt

        23 september 2016 om 11:07

        @venividivici: ik hoop voor jullie dat dat niet lukt want ik kan niet geloven dat je echt rijplezier kan beleven met een elektrische wagen. Het is misschien eens leuk om mee te rijden maar echt rijplezier heb je niet. Je kan niet spelen met de pedalen, je hebt geen leuke sound van de motor en ik denk ook minder gevoel in het algemeen met zo’n wagen. Ik duim voor jullie dat het niet lukt!!

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 september 2016 om 10:02

      @een domme Belg: elektrisch rijden niet eens persee. Die auto’s zijn nog te weinig verkrijgbaar en/of te duur. Wel loop je hier helemaal leeg op een auto met een beetje leuke motor. Hoe meer co2 eruit komt volgens de test hoe meer belasting bij aanschaf. En dat gaat soms hard!

      Login om te reageren
      • newformula zegt

        23 september 2016 om 11:03

        @lekbak: wij worden in ons belastingsparadijs ook belast op uitstoot maar het valt mij op dat we op dat gebied een aanzienlijk stuk minder moeten betalen dan jullie. Om nu heel eerlijk te zijn, ik begrijp niks van jullie systeem. Waarom is in godsnaam bv. een M3 zo belachelijk veel duurder dan bij ons? Ik denk dat de Co2 waarden hetzelfde zijn dan bij ons?

        Login om te reageren
        • 't Peugje zegt

          23 september 2016 om 11:10

          @newformula: De CO2 waarden zijn hetzelfde in België en Nederland alleen de belasting daarop niet helaas. Amerikaanse modellen hebben wel iets andere waarden overigens, je kunt dit bij uw dealer naar Europese maatstaven brengen d.m.v. een programmering.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          23 september 2016 om 11:19

          @newformula: de uitstoot is gelijk maar de manier van belasten niet. Elke gram co2 kost een bepaald bedrag, waarbij die bedragen per gram oplopen naarmate de co2 uitstoot toeneemt. Bijvoorbeeld de eerste 50 gram co2 betaal je €50 per gram, 50 tot 100 gram co2 €65 per gram en uiteindelijk 250 tot 300 betaal je €150 per gram (puur fictieve bedragen).

          Dat staat dan nog los van de bijtelling en houderschapsbelasting (wegenbelasting). Die hebben we ook nog.

          Login om te reageren
          • newformula zegt

            23 september 2016 om 12:09

            @lekbak: die bijtelling lijkt mij ook altijd een overdreven bedrag te zijn. Wegenbelasting hebben we hier dan ook maar er wordt niks mee gedaan. (Zie; niks deftig mee gedaan, overal “werken” maar dat is er na 6maanden niet meer aan te zien)

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              23 september 2016 om 12:27

              @newformula: bijtelling is heel simpel, maar alleen van toepassing als je een leaseauto van een bedrijf hebt wat je privé gebruikt. Bijtellingspercentage van de nieuwprijs van de auto komt bij je bruto inkomen op en daar betaal je vervolgens dus belasting over.

              Login om te reageren
    • atrak zegt

      23 september 2016 om 10:02

      @newformula: Ha elektrisch valt mee, je mag vooral niet meer dan 3 cilinders hebben.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        23 september 2016 om 10:16

        @atrak: Dan is een Bmw i8 zo gek nog niet! :-)

        Login om te reageren
        • atrak zegt

          23 september 2016 om 15:49

          @venividivici: Sorry maar ik vind het niks aan.

          Login om te reageren
          • nopetrolnofun zegt

            23 september 2016 om 17:51

            @atrak: inderdaad, emotielozebak

            Login om te reageren
    • reistje zegt

      23 september 2016 om 11:14

      @newformula: je had niet nog wat ruimte bij jou kant van de grens he?

      Login om te reageren
      • newformula zegt

        23 september 2016 om 12:12

        @reistje: altijd welkom in ons “paradijs”. Waar platte banden en kapotte schokdempers dagelijkse realiteit zijn ;)

        Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    23 september 2016 om 09:20

    Dus de bijtellingsregels zijn er in steeds grotere mate om de staatskas te spekken en niet meer om het wagenpark te verschonen.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      23 september 2016 om 09:34

      @berlinetta: Dat is met alles… Je weet zelf…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        23 september 2016 om 09:50

        @e1000bmw523i: Klopt. Ik vind het alleen grappig om te zien hoe de overheid iedereen en zichzelf steeds maar weer voor de gek houdt. Ik smeer ondertussen nog wat vaseline op mijn anus.

        Login om te reageren
  10. spykerboy zegt

    23 september 2016 om 09:20

    Lekker boeiend, nu kunnen we dus weer zwaardere motoren etc kopen, we zijn immers zo braaf…

    Login om te reageren
  11. damrakker zegt

    23 september 2016 om 09:21

    Op papier dan…

    Login om te reageren
  12. e1000bmw zegt

    23 september 2016 om 09:34

    Nou, wat zijn “we” goed bezig…

    Login om te reageren
  13. allesmetturbo zegt

    23 september 2016 om 09:36

    Prachtig plaatje van de giulia :D

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      24 september 2016 om 20:44

      @allesmetturbo: eens, kon me amper concentreren door de foto… :D

      Login om te reageren
  14. hammerman zegt

    23 september 2016 om 09:44

    Foutje in artikel: gemiddelde uitstoot 2015 in Belgie was 118 gram co2 per kilometer en niet 133.

    Verrassend dat Noorwegen niet in de top 3 staat. Dit land maakt electrisch rijden toch zo aantrekkelijk!

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    23 september 2016 om 09:48

    Mooi, hebben we laten zien dat we het kunnen. Nu weer allemaal normale auto’s rijden aub

    Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    23 september 2016 om 09:59

    Eigenlijk zijn dit niet heel erg interessante cijfers. Het wordt pas interessant als ze de gemiddelde uitstoot weten te berekenen over het complete forensenvervoer. Dus inclusief fietsen, tram, metro, bus, trein etc..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 september 2016 om 10:06

      @jack_abarth: ik zie de enquête al voor me. Laatste keer dat ik naar het werk ging was het 21 kilometer rijden maar toen ik terug kwam was het 284 kilometer forensen.

      Login om te reageren
  17. Alfarobert zegt

    23 september 2016 om 10:05

    Snap niet wat het uitmaakt of we weinig uitstoten.In America blijven ze dikke Hemi’s etc.rijden.Wordt de ozonlaag er dan beter van? Allemaal gelul om ons geld uit de zak te kloppen.(Mijn zakken zijn al lang leeg Den Haag).

    Login om te reageren
  18. viezefreddyw zegt

    23 september 2016 om 10:06

    Dit hebben we met zijn allen toch wel even mooi voor elkaar jongens.

    Login om te reageren
  19. moondustfocus zegt

    23 september 2016 om 10:18

    Zuinig of meest saaie wagenpark?

    Login om te reageren
  20. josvanrey zegt

    23 september 2016 om 10:18

    Ik denk dat het tijd wordt om de Rijmodus van de Prius over te schakelen van eco naar sport stand!

    Login om te reageren
  21. moveyourmind zegt

    23 september 2016 om 10:21

    Ik voel me wel een beetje schuldig dat ik mijn steentje niet bijgedragen heb…

    Maar ja, volgende keer beter.

    Login om te reageren
  22. ontploffer zegt

    23 september 2016 om 10:22

    Dat is niet zo moeilijk… Ik zat gisteren in Luxemburg, daar kent men het principe 4 cilinder niet eens…..

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      23 september 2016 om 12:51

      @ontploffer:
      In Luxemburg woont ook niemand. Is een fictief land waar de 1% zo gezegt hun bedrijf heeft. Op papier dan toch. Je kan daar gelijk welk restaurant/winkel binnen stappen en een hoop facturen vragen zo dat je ze kan inbrengen en het lijkt alsof je bedrijf daar echt bestaat. Een beetje Panama binnen de EU

      Login om te reageren
  23. jaso013 zegt

    23 september 2016 om 10:23

    Op papier wel ja. Die uitstootcijfers zijn een grote hoax! En het staat ook nog eens bol van subsidies. Als die er allemaal af zijn koopt er niemand meer een electrische auto.

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    23 september 2016 om 10:57

    Op papier…..

    Login om te reageren
  25. siebren zegt

    23 september 2016 om 11:00

    Allemaal leuk en aardig maar dit is natuurlijk alleen op papier. Als je de werkelijke uitstoot van een metsubsidie outlander en de xc90 T8 bekijkt begin je spontaan te huilen denk ik

    Login om te reageren
  26. bluebird zegt

    23 september 2016 om 11:07

    Wat heeft dit met zuinig te maken? Schoon en zuinig zijn volgens mij twee verschillende dingen…

    Login om te reageren
  27. audirick1995 zegt

    23 september 2016 om 11:13

    Weet je wat het ergste is? Dat ze nu zeggen dat Nederland zuiniger moet doen met energie en de uitstoot minder moet worden! Die is een broodje aap verhaal! Het verhaal zit zo als land mag je een bepaalde uitstoot hebben. Bijvoorbeeld 100gram per jaar. Als Nederland hier onder ziet bijvoorbeeld 50 gram per jaar kunnen ze de ander 50 gram verkopen aan bijvoorbeeld China. China mag bijvoorbeeld 1000 gram uitstoot hebben per jaar. Als Nederland zijn uitstoot van 50 gram verkoop mag China 1050 gram uitstoot hebben. Beter gezegd we betalen voor alles teveel. Om vervolgens ons land nog rijker temaken! Ik vind het persoonlijk de grootste oplichterij. Om je volk telaten boeite/betalen om er zelf rijker van te worden!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2016 om 11:59

      @audirick1995: heb je net een broodje aap gegeten? Er is niemand die bepaald dat land X mag en land Y mag uitstoten. Die landen spreken zoiets wel af met elkaar op de klimaatconferenties. De meeste politici lachen nog een keer vriendelijk op de foto en doen tot de volgende klimaatconferentie helemaal niets. Nederland probeerde wat te doen door zuinige auto’s goedkoper te maken. Omdat autorijden in Nederland relatief duur is waren de goedkopere zuinige auto’s een doorslaand succes. Zo erg dat het regering tveel ging kostten en het weer afgeschaft werd.

      Login om te reageren
  28. lekbak zegt

    23 september 2016 om 11:13

    Tijd voor een feestje in Den Haag. De aarde is gered!

    Login om te reageren
  29. alcantara zegt

    23 september 2016 om 15:38

    En ook het langzaamste.

    Login om te reageren
  30. Homer55 zegt

    23 september 2016 om 19:51

    Naast zuinig ook behoorlijk crisis basis uitvoeringen.

    Login om te reageren
  31. 730ld zegt

    24 september 2016 om 21:18

    Ja en bedankt. Er staat bijna geen fatsoenlijke auto op gaspedaal. En de leuke zijn duur

    Login om te reageren
  32. 730ld zegt

    10 november 2016 om 20:11

    Tja het merendeel is ruk wat er rond rijdt……..1.0 of de 1.2 of de 1.4 of de 1.6 tdi of een D2. Het is toch verschrikkelijk…. nou heb je wat en al dat zootje komt op de 2dehands markt. Bah

    Login om te reageren
  33. duittenb zegt

    2 december 2016 om 23:50

    Dit komt denk ik door mijn Foutlander… :-) gemiddeld 2 liter / 100km

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North