Dit kost de nieuwe Audi TT-RS [400 pk]

Auteur: , 98 Reacties

Vermogens van rond de 400 pk zijn allang niet meer voorbehouden aan Italiaanse supersporters. Maar wat kost zo'n snelle TT?

Dit kost de nieuwe Audi TT-RS [400 pk]

We hebben alle cijfers al een keer voor je op een rijtje gezet, maar dat doen we gewoon nog eens. De TT-RS is uitgerust met een 2.5 TFSI vijfcilinder turbo, die goed is voor 400 pk en 480 Nm. De krachtbron is gelinkt aan een zeventraps S-tronic met dubbele koppeling en het start/stop-systeem zorgt voor een wat mildere trap na van de belastingdienst, want minder CO2-uitstoot.

De coupé sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 tellen en de Roadster doet er met 3,9 seconden iets langer over. Die laatste versie kan trouwens wel z’n kap openen en sluiten tot snelheden van 50 km/u. De topsnelheden van beide versies zijn begrensd op 250 km/u, wat kan worden opgerekt tot 280 km/u. Verder gaat Audi prat op de Matrix OLED lichtunits “in 3D-design”. Deze techniek werd nog niet eerder toegepast op productie Audi’s. Uiteraard ontbreekt de Audi Virtual Cockpit niet.

Waarschijnlijk klikte je voor de prijzen, dus die geven we je dan ook. De coupé mag mee vanaf 87.900 euro en de Roadster is met een vanafprijs à 90.900 euro precies 3K duurder. De TT-RS is dus wat duurder geworden. De coupé van het vorige model stond tegen een prijs vanaf 80.480 euro in de showroom.



98 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
via iPhone app
Nee doe maar ff geen Auwdiee
Voor dat geld mogen de remmen deze keer wel werken…
Ik vind het een raar ding
Uwe zegt: nein Audi immer nicht gut!.
@sracert: Peeéter, hab’n wir nen Bremsanlage für nen zweitausendsechzehner TT-RS liegen?

Muss ich mal eben schauen Günterchen, nen zweitausendsechzehner TT-RS sagst du… Aber so etwas hab’n wir doch nicht Günterchen, sag den Kunde wir verkaufen keinen Trödel, es ist hier keinen Schrottplatz…
@moveyourmind: u, mijnheer, heeft zojuist het internet gewonnen! Tranen in mijn ogen van het lachen… PS keurig Duits ook ;-)
@badmat: heb ik iets gemist? Iedereen heeft het over de remmen was dat bij vorige model zo slecht dan? OT: ik vind hem er wel goed uit zien en remmen moet je niet teveel doen in dit ding, gewoon gaan met d’n spreekwoordelijke banaan!
Check even dit artikel en je bent weer bij ;)
@mauritsh: Dat artikel praat eigenlijk alleen over de A3 versie, is dit ook een probleem bij de TT?
@pinut187: hard remmen is net zo gaaf als hard rijden…. onlosmakelijk met elkaar verbonden
@badmat: Vorige TT-RS had ook genoeg problemen met de remmen. Ik heb de TT-RS gehad. Voornamelijk heel hinderlijke piepende remmen. Dealer gaf aan, sorry we weten van niets, pon en audi ag ook niet, dus we doen niets. Vervolgen stond heel het internet vol met klachten. In DE werden ze zonder morren vervangen. Maar in NL werd niks gedaan. Hetzelfde met de vorige generatie RS3. Je zou verwachten dat de nieuwe RS3 generatie ze die remmerij compleet vernieuwd zouden hebben, maar nee, het leek zelfs erger te zijn geworden
Nieuwe TT-RS met torque vectoring met remmen houd ik mn hart vast.
Zat net even in de folder te kijken. De optie “extra trillende remmen” zit standaard al inbegrepen, dus dat is helemaal top!
@kliko:

Scheelt je toch weer een vibrator voor je vrouw…. :-)
@bartsmit: ja, uiteindelijk zal ze er wel dood aan gaan.. dan hoef je er nooit meer een te kopen
@badmat: u spreekt uit ervaring?
@kliko: uniek voor Audi – zonder bijbetaling! Voor de cynici onder ons: zit al in de basisprijs, gnagna.
TT RS of een 4C?
@romeoalfa: Porsche Cayman GTS van anderhalf jaar oud. Of een Lotus Exige.
@romeoalfa: Ik zou even doorsparen voor een F-type.
@romeoalfa: TTRS, 4C is niks
@michaelb: waarom? Hij is veel lichter, achterwiel aandrijving en misschien wel het belangrijkste: afschrijving op lange termijn zou wel eens nihil kunnen zijn.
@janjansen: omdat hij veel te nerveus is. Veel te overdreven en vermoeiend is. Zoals ik eerder heb gezegd leuk voor een uur maar na twee weken ben je m spuugzat.
Maar wat met de remschijven?
@porcay: bij sommige TTRS en RS3’tjes hadden die na 3000 km al last van de remmen, veelal onder garantie vervangen. Keramische klappers als optie zou top geweest zijn.

Ontopic: ben benieuwd wat de nieuwe RS3 gaat kosten.
@ghost: 68k uit mijn blote hoofd. Is allang bekend toch?
@berlinetta: RS3 is nu niet nieuw leverbaar. Facelift model moet nog aangekondigd worden. Volgens mij was de vorige op het laatst 71.500.
@willeme: Ah dat wist ik niet!
@berlinetta: je bedoelt de 367pk versie? Ik heb het over die 400pk versie die nog komt. 367pk versie is niet meer leverbaar.
Gewoon even dik 100K met een paar noodzakelijke opties…die zijn gek..maar hier zal wel weer een onbeschoft hoog bpm bedrag in verwerkt zitten. In onze buurlanden waarschijnlijk zo’n 20K goedkoper.
@cpp1:
Je zit er niet ver naast.
In België kost de coupé 68 900 euro en de roadster 71 200 euro.
@dimglor: 75k met wat opties dus. Dank voor de info! (nee ga niet kopen)
@cpp1: lang leve slurptaks
90k! Hahaha
Haha de remmen was het eerste waar ik aan dacht…. tijd voor een nieuwe importeur…! Pon is een rat
3.7 tellen naar de 100?! Dat zijn tijden waar supersportwagens van enkele jaren terug jaloers op mogen worden! Gaaf hoor!!
@denniss00: Het is echt bizar inderdaad. Als ik er eentje tegen ga komen bij het stoplicht met de F430, ga ik net doen alsof ik er niet ben. Ik zou vernederd worden..

Maar wanneer op de snelweg alle vibraties verwerkt krijgt wat voor Kim Holland nog te veel is om aan te kunnen, ga ik me weer laten zien. Met een Jeremy Clarkson smile op mijn gezicht.
@viezefreddyw: vernederd? Het is een Audi, geen echte sportwagen. Langzamer ben je zeker, maar dat hij staat waarschijnlijk nog vaker stil voor reparaties dan de F430.
Vernederd? Nee hoor, gewoon een betere keuze gemaakt.
@w0o0dy: Daar heb jij zeker een punt. Ook dan doe ik een Jeremy Clarkson smile, als hij weer stil staat..
@viezefreddyw: Met een F430 hoef je niks meer te bewijzen, met een Audi TT zeker wel :). Trouwens boven de 280 km/h maak je gehakt van die kever. Stoplicht sprintjes zijn toch voor mietjes.
@viezefreddyw: gewoon naar je stuurwiel kijken en lachen, is uiteindelijk toch “maar” een Audi. Daarnaast vind ik de combinatie van 400 pk en 250km/pu belachelijk, dat vermogen is hoogstens interessant voor kroeg praat.
@denniss00: Inderdaad bizar snel. Maar Quattro en DSG dragen daar zeker hun steentje aan bij.
Ben ik de enige die niet weet waar iedereen het over heeft met die remschijven?
@mikkeloentje: even de recente artikeltjes van autoblog nalezen. Zal je het wel snappen.
Dit getuigt wel van weinig loyaliteit! (haha grapje)
@cadrez: Ja ik zal voortaan als ik in de ochtend de app open, beginnen bij de oude artikelen inplaats bij de nieuwe :)
Kun je als optie ook de “uitvoering zonder pre-brake functie” bestellen?
Zelfde remsysteem als de rs3 toch, niet kopen dus…
Ach als je een ttrs koopt laat je toch zien dat je een R8 niet kom betalen…
@goodolddays: Opzich niet heel gek met een kleine 2 ton verschil in prijs.
Misschien is het beter direct een compleet onderhoudscontract erbij te nemen. Als ze dan beginnen over de remmen zijn ze wel verplicht te vervangen. ;)
@cadrez: dus omdat hun slechte kwaliteit leveren een duur onderhoudscontract erbij nemen…. ik snap het niet
@tragepater: Als je dan toch al zo Audi fan zou zijn dat je een s versie met standaard kromme schijven te kopen, ja dan is dat onderhoudscontractje erbij wel de beste keuze, ben je beter ingedekt en gaan ze hopelijk toch wat bereidwilliger zijn (indien niet is PON gewoon een soort maffia) .
Ikzelf ga wel lekker voor een exige om mee te gaan raggen.
Je krijgt bij Audi´s altijd wel veel contact met je dealer erbij….(nazorg) en dat kan best handig zijn als je eenzaam bent. #Geerengoor
Ik neem aan dat met het Audi nieuws van de afgelopen dagen/maanden/jaren mensen hier met een grote boog omheen lopen…
Wat een belachelijke bak met geld, ongelofelijk. Vink een paar opties aan (keramische remmen enzo want die wil je!) en je komt ruim op een ton uit. Een ton voor een Audi TT. Ik lach even met @e34m5touring mee. Hahaha!
Zo’n TT-RS blijft een leuke bommetje. Ondanks de recente negatieve berichten zou ik er wel eentje willen.
3.7 seconden, absurd snel voor een TT eigenlijk
Ik vind het wel een van de leukste Audi’s van het moment, maar een ton voor een TT is echt te gortig. Voor dat geld is er heel wat leukers te vinden. Zelf voor heel wat minder geld is er wat leukers te vinden. Ik noem bijvoorbeeld een M2 voor 80k. Is ook nog praktisch. Of een 718 Cayman S. Dat is een echte sportwagen. Spaar even door voor een F-type en dames gooien spontaan hun slipjes naar je toe als je langsrijdt. Of neem voor 50k een Focus RS mee. Die biedt meer lol dan deze TT je ooit gaat bieden. Of wil je echt lol voor weinig geld? Koop een Lotus.
@berlinetta: Qua styling zeker wel een leuke auto maar kan zeker niet tippen aan de eerste generatie TT. Dat vond ik echt een leuk ding en dat vind ik eigenlijk nog steeds. Dat model in vergelijking met dit nieuwe model laat heel duidelijk zien hoe de PK-stijging gaat. Het topmodel van de eerste TT moest het doen met een 3.2 V6 en 250PK.

Alleen jammer dat geen enkele TT, van welke generatie dan ook, niet met achterwielaandrijving verkrijgbaar was/is.
@viezefreddyw: Ik ben het met je eens dat de 1e gen TT de leukste was. Misschien wel het leukste wat Audi ooit heeft gemaakt. Maar deze nieuwe vind ik ook best mooi. Het ziet er gewoon strak uit.
En ik vind het gewoon een gaaf ding, vanwege de motor. Dat in combinatie met hele goede specs maakt het wel een begeerlijke auto. Maar die prijs zou voor mij de reden zijn om ergens anders te kijken. Voor dat geld heb je waarschijnlijk ook wel een F430 op de stoep staan ;)
@berlinetta: Ik ben het met je eens dat de nieuwe TT een mooie auto is en er strak uit ziet. Alleen kan hij gewoon niet tippen aan de eerste generatie TT. Ik weet eigenlijk ook niet of het het leukste is wat Audi ooit heeft gemaakt, maar hij komt wel aardig in de buurt.
Maar voor dat geld haal je genoeg mooie auto’s. Bijvoorbeeld een F430 inderdaad, of een 360 Modena met handbak bijvoorbeeld. Een Cayman GTS zoals @willeme zei, of de door jou genoemde F-Type. Nieuw een Ford Mustang met V8 is ook mogelijk. Oftewel, de concurrentie is echt moordend. Ik ben benieuwd hoe vaak we er eentje gaan tegenkomen.
@viezefreddyw: De Mustang inderdaad, daar zeg je wat. Even doorsparen en je hebt heerlijke American Muscle op de oprit staan. Is nog praktischer ook.
@berlinetta en @viezefreddyw:

Kom op, die Mustang kun je niet menen. Ten eerste omdat de Camaro SS 1LE op alle fronten beter is en hetzelfde kost (ongeveer).

Ten tweede omdat je duidelijk kunt zien waarom ze zo goedkoop zijn: interieur, afwerking, verfijning, bouwkwaliteit zijn echt op een fiks lager niveau. Meer voor een auto van 40-50k max, wat ze ook kosten in de VS.

Wat ik wel mis in iedereen zijn aanbevelingen is de meest technologisch vooruitstrevende auto van de afgelopen jaren.

0-100 in 3.5 seconden. Top van 300 plus. Een écht intelligent AWD systeem met actieve diffs en 4WS. En dan nog betrouwbaar ook. Koop geen TT-RS of Ford Mistang, maar een gebruikte Nissan GT-R. Die heeft alles. Toch Freddy?
@willeme: De Camaro is misschien een betere auto maar ik vind hem niet mooier dan een Mustang. En de nieuwe Mustang is beduidend beter dan zijn voorganger. Misschien nog niet Europeaans goed, maar hoeft eigenlijk niet onder te doen. Voor wat betreft de keuze tussen een Mustang en Camaro, kies ik een Mustang puur om het feit omdat ik hem mooier vind.

Maar voor wat betreft de GT-R heb je helemaal gelijk! Dat ding heeft inderdaad zo goed als alles, is belachelijk snel en in de juiste specificaties ook nog best mooi om naar te kijken. In ieder geval erg indrukwekkend. Het is in ieder geval een erg goede optie. Kleine opmerking voor wat betreft je cijfers. Een Nissan GT-R doet 0-100 km/u in volgens mij net geen 3 seconden.. Bizar.
@willeme: Eens. De Mustang laat t.o.v. de TTRS zeker steekjes vallen en de Nederlandse overheid prijst hem de markt uit. Maar hoe slecht het interieur ook mag zijn, hoe leuk het is om in die dingen te rijden. Dat is ook wat waard.
En los daarvan zou ik net als Freddy de Mustang boven de Camaro verkiezen, ook vanwege het uiterlijk.

De door jou aangehaalde GT-R is een goede. Een verbluffende auto die alles en iedereen vernederd, zeker voor die prijs. Maar een GT-R is gewoon niet mijn ding. Vind het maar een rijdende computer. En echt mooi kan ik hem ook niet noemen.
Gave auto met erg mooie velgen!
Het enige met dit soort niet-symmetrische velgen is dat de aan de ene kant van de auto “naar voren” lijken te draaien, maar aan de andere kant naar achteren. Mooier zou zijn om de velgen links en rechts te spiegelen
Kan de tekst van dit artikel niet lezen door een irritante reclame voor de staatsloterij die ervoor blijft staan. Meer mensen die hier last van hebben?
@stephano: Nope, nergens last van…
Wat een gezeur hier van mensen die zelf in een of ander gebakje rijden . Nou ,ik wil er wel een en graag. En dan vergelijkingen maken met een Ford Rs e.d . Een totaal andere auto ga je niet vergelijken met een sportcoupe met deze specificaties.
@dijan: Dit is geen sportcoupe. Dit is gewoon een RS3 met een ander jasje. Dus in de basis is hij precies hetzelfde als de RS3 die op zijn beurt een directe concurrent is voor de Focus RS.
En aangezien dit ding met wat opties een ton aantikt, ging ik eens kijken wat je nog meer kunt halen voor dat geld. Hoewel ik de TTRS erg gaaf vind, zou ik hem niet voor dat geld halen.
Kan er niet een mechanische sper in van de Seat Leon Cupra? Hoef je ook niet pseudo torque vectoring te toepassen met kromme remschijven als gevolg.
Slecht remmende olieboot!

Nee, mooie auto die ik zeker zou overwegen moest ik wat meer fan zijn van het merk. Wel de coupé, die ziet er net wat beter uit.
Heeft hij mechanische sper diffs? Of weer van die bagger remsperren? Heeft die remsperren raad ik aan om die troep te laten staan!
@willemveenstra: De TT-RS heeft een XDS sper (dus gewoon een overijverig ESP).

De TT en A3 zijn gewoon een Golf, technisch gezien (voorwielaandrijving, motor overdwars) en hebben geen ‘echte’ quattro (motor in lengte, torsen diff, permanente 4wd).
@willemveenstra:

Niets mis met een sper dat de remmen gebruikt, in principe. Dat audi het op de RS3 niet onder de knie heeft betekend niet dat het hier ook waardeloos is.
Geen grappen over de remmen?
Cayman all the way.
Wat wegen ze?
@skinnybmw:
Volgens een Amerikaanse website 1475 kg (curb weight). Dat is vergelijkbaar met een nieuwe Porsche Cayman.
@Rob: Onder de 1500kg is netjes. Wat is zo’n Cayman dan zwaar! Deze Audi ziet er toch een stuk lomper uit, vind ik.
@skinnybmw:
Ik twijfel wel een beetje aan de betrouwbaarheid van die website.
Een officiële Porsche site zegt namelijk 1385kg voor een Cayman S met automaat. Volgens een officiële Audi site weegt een Audi TT-S 1470kg.
TT-RS zal wel iets zwaarder zijn, dus denk zo om nabij de 1500kg.
Nog ff remmen fixen en klaar.
Er staat in het artikel “iets”durder… 10% (bijna 8000 euro) meer vind ik toch een smak geld terwijl de uitstoot en dus BPM naar beneden is.. (de auto zou dus goedkoper moeten zijn geworden)
Klaarblijkelijk wil PON een potje creëren voor iedereen die zomenteen met rem problemen aan komt zetten..
Verder wel geweldige specs..
Dan te bedenken dat de nieuwprijs van de TTRS in 2011 even onder de 72K was. in 2012 was die 75K. Later kwam er een tt-rs plus versie uit, werd die 80K.

De grote hit in de prijs komt voornamelijk door de BPM, die even meer dan 20K doet. In 2012 was dat nog maar 13K
@joerek: Oh, en in UK is de prijs 51800 pond. Omgerekend naar euros, correcte btw en bpm erbij, kom je op 82K. Pakt PON werkelijk zoveel???
Dus voor de audi fanaat, een propere deftige 2e hands R8 of zo’n ding?
Wel wie koopt er dan zo’n TTRS?
Geen mechanisch sper diff is remmen naar de kl.te laat dus ook deze zogenaamde sportieve audi staan!
Geen roerbak??
@kennone: nooit verkrijgbaar geweest op de moderne audi vijfcylinders
In cabrio trim, heel graag! Maar dan wel met goed werkende remmen, die niet om de 5k km gaan trillen:-)
Doe mij maar mooi een M2 voor dat geld. Geen gezeik met kunstmatige remingrepen om de krachten te verdelen, maar gewoon lekker een mechanisch sperdif tussen de achterwielen.
Hoe je het went of keert, die 5 cilinder klinkt niet normaal lekker!
Belgische prijzen?
Ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe lang dit heel gaat blijven ?
Een 5 pitter naar dit soort vermogens duwen kan toch nooit heel erg lang goed gaan lijkt me…
Dat je dat zou mogen verwachten voor dit soort geld zegt inmiddels al lang niets meer getuige de soap rondom de rs3..

Dat de prijs net zo extreem is als het vermogen is des audi’s zou ik bijna zeggen maar ik vraag me toch echt serieus af of er werkelijk zoveel fanboys zijn die dit willen en kunnen rijden..
Een gtr met de kop er af kun je naar mijn idee goed krijgen voor dit geld , met een beetje mazzel heb je er nog garantie op zitten ook.
Wetende dat het stukken beter in elkaar zit , veel meer coulance kent en minstens zo goed z’n waarde vasthoud lijkt het me haast een no brainer…
@shicomm: Een 2,5 5pitter turbo kan heel wat meer hebben dan 400pk hoor. Die is echt niet heel zwaar belast. Merc doet 385 uit een 2.0l 4pitter, Mitsubishi had in 2004 al een EVO met 400pk uit een 2.0l turbo. Daarbij hoor ik over die 5pitter niet echt spookverhalen. En tuners haalden uit de vorige al veel meer dan 400pk.
@shicomm: ja je bent de enige. Een willekeurige GT-R met 600pk, stel je je daar dezelfde vraag?
@onehp: want audi bouwt die 5 pitters ook met de hand ?

@e34m5touring: bij de a45 vraag ik me ook serieus af hoe lang het heel gaat blijven op termijn…
De betrouwbaarheid van de blokken in de evo’s zijn legendarisch…eerlijk is eerlijk ; bij de echte hardcore versies vereist dat wat meer onderhoud maar daar is men wel eerlijk over…
@shicomm: met de hand bouwen is mooi, maar een willekeurige motor wordt er daarom niet beter door als ie er van het begin niet op ontworpen is. Wat hier duidelijk het geval is. Een beetje diesel zit op dezelfde cylinderdruk en zolang de koeling in orde is….
Uiteindelijk zal enkel de tijd uitwijzen of dit blok betrouwbaar blijkt, maar er is zover ik kan zien geen enkele indicatie die voor het tegendeel spreekt. Mijn 2l EA888 gen 3 zit met wat hardware ook op hetzelfde litervermogen, en ik maak me echt geen zorgen. Zij die hem tunen tot +50% en meer vermogen, das een ander verhaal op de lange duur…
Keek ergens een youtoeb filmpje dat de gewichtsverdeling voor/achter 55/45% zou zijn. Iemand die dat kan bevestigen (pressrelease)? Als dat klopt is dat erg goed en zouden de vooroordelen van chronisch onderstuur misschien niet langer van toepassing zijn…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).