
De SUV-hype kan transformeren in een MPV-gekte, denkt Renault.
Stiekem hoopte ondergetekende dat Renault het aan zou durven om de Espace geen SUV, maar gewoon een MPV te houden. Helaas: de SUV-verleiding was niet te weerstaan en ook de Espace werd een sports utility vehicle. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Tenminste, als het aan Renault-ontwerper Gilles Vidal ligt.
Volgens Vidal kan de MPV een comeback maken dankzij elektrificatie. Eerst legt hij uit waar de transformatie van MPV naar SUV vandaan komt: ”SUV’s hebben de slag gewonnen van de MPV’s, omdat MPV’s auto’s zijn die je nodig hebt, maar niet naar verlangt. SUV’s met dezelfde motor, hetzelfde gewicht, alles hetzelfde, maar hebben vormen waar je wél naar verlangt.”

SUV-haat groeit
We zien het nog niet terug in de verkoopcijfers, maar het sentiment rond de grote auto wordt steeds grimmiger. Denk maar aan termen als autobesitas. Dat zal met de MPV niet snel gebeuren, denkt Vidal. ”Nu worden SUV’s bekritiseerd, zeker in Europa. Je gaat nooit MPV’s bekritiseren, omdat het erg respectabele familieauto’s zijn, ook al stoten ze net zoveel uit, zijn ze net zo zwaar en is alles hetzelfde, dus dat is een rare kronkeling van de maatschappij.”
Daarnaast zullen SUV’s steeds aerodynamischer en efficiënter moeten worden om te voldoen aan de EV-standaarden van de toekomst. De rijbereiken moeten omhoog blijven gaan en het stroomverbruik naar beneden. Hier kan de MPV handig op inspelen. Op deze manier zou een SUV op een vloeiende manier kunnen overgaan in de MPV.

Twee mogelijkheden
De Renault-tekenaar denkt dat automerken straks twee opties hebben voor de grote modellen. ”Ik zie twee trends: super-efficiënte SUV-transformatie en misschien een grote comeback van de sexy, aantrekkelijke MPV’s”, zegt Vidal.
Mocht de Espace weer een echte familie-MPV worden, dan hoef je niet te hopen op een retro-ontwerp. Renault beperkt het inmiddels bekende recept alleen tot de 4, 5 en Twingo. Het design van de rest moet toekomstbestendig en innovatief zijn, maar niet science-fiction of futuristisch. Succes daarmee, Renault-ontwerpafdeling.
Via Autocar





Laat Vidal nog graag de Megane e-tech onder handen nemen. Mooi ontwerp, maar het kan gestroomlijnder, sleaker en de batterij moet groter. En dat panoramadak ontbreekt volgens mij nog steeds.
Ik denk dat een elektroplatform erg geschikt is voor een MPV! Kijk naar de Lucid Gravity, is voor mij meer MPV dan SUV
Heel veel SUV’s zijn dat. Als een prius+ een MPV is, dan is een model Y dat ook.
Hoe is een Prius+ een mpv? Dat is toch gewoon een station wagon met hoge daklijn
Ja hoe noemen we die auto’s. Ik noem het een mpv, maar anderen zeggen weer dat een mpv losse stoelen moet hebben. Maar een 1e gen space star, of een yaris verso ofzo, ik noem dat een mpv, want hoger dan een hatchback/station, maar als dat het niet is, wat is het dan wel?
Het is vooral de belachelijk hoge motorkap van SUV’s waar ik mij aan stoor. Dat is gevaarlijker voor voetgangers en fietsers, en minder aerodynamisch.
De hoge motorkap is er juist vanwege de voetgangers en fietsers. Er moet ruimte tussen harde delen zoals het blok en het blik van de motorkap zitten.
Waarom heeft een normale sedan of hatchback dan niet zo’n hoge motorkap? Zit bij een SUV de motor hoger?
Hogere neus betekent dat je voetgangers op een hoger niveau raakt. Bij een lage auto, breek je je benen, bij een hogere motorkap wordt je romp geraakt en daar zitten vitale organen.
Een nieuw ontwikkelde sedan heeft ook een hogere motorkap. Dat zie je zelfs aan de trend van de gedeelde koplampen. De dagrij verlichting zit bij steeds meer auto’s ver boven de echte koplampen die in lager geplaatste units zitten (A6 e-tron, 7 serie etc.).
Overigens is de bedoeling dat de voetganger . helemaal niets breekt maar dat de motorkap en het front de energie opnemen door te vervormen.
Genoeg lage auto’s hebben inmiddels een actieve motorkap die botsing energie opneemt
Dit is echt dikke onzin. Zijn zat studies die laten zien dat, des te hoger de motorkap begint, des te groter de kans op overlijden is voor degene die aangereden worden, omdat ze niet op de motorkap belanden, maar een beuk van de grille krijgen. Anders zouden we allemaal om veiligheidsredenen in een vrachtwagen rijden.
Soms weet ik echt niet of je serieus bent of aan het trollen.
Er zit een ondergrens en een bovengrens.
@mashell Kap eens met je fake news.
“Het risico op overlijden van een volwassen voetganger door een aanrijding van een auto is 44 procent hoger als het een crossover, SUV of pick-up is. Als het gaat om en kind, is de kans op overlijden 130 procent hoger als het gaat om een hoge auto.”
https://topgear.nl/autonieuws/suvs-minder-veilig/
“Niet alleen slecht voor milieu, maar ook onveilig
De liefde voor grote auto’s heeft best wel wat nadelen. Want heel milieuvriendelijk is het niet. Dat geldt zowel voor het bouwen van het voertuig als voor het brandstofverbruik. Je verbruikt namelijk meer benzine, diesel of stroom als je met een grotere auto rijdt.
De verkeersveiligheid is een nieuwe zorg volgens het T&E-rapport, door de steeds hogere motorkappen. Gemiddeld wordt de motorkap van een nieuwe auto elk jaar een halve centimeter hoger. Sinds 2010 is de motorkap 7 centimeter gegroeid, tot een hoogte van 83,8 centimeter, zoals in de grafiek hieronder te zien is.
Kinderen zijn daardoor moeilijker te zien voor de automobilist. En de hoge voorkant maakt de kans groter dat een voetganger bij een botsing onder de auto terechtkomt, met mogelijk ernstige gevolgen.”
https://www.nu.nl/economie/6358971/hoge-motorkap-van-populaire-suv-veroorzaakt-nieuwe-risicos-op-de-weg.html
Vidal is nogal wereldvreemd. Zijn statement “je gaat nooit MPV’s bekritiseren” slaat nergens op. MPV’s zijn altijd al vanaf dag één bekritiseerd met één enkel wood: busje.
@mashell ja maar dat is andere kritiek. Een MPV wordt misschien saai en burgerlijk geacht. Bij een SUV daarentegen vindt men de eigenaar asociaal en milieu onvriendelijk.
Niemand gaat de banden lek steken van MPV’s.
Dat is geen kritiek, dat is van dag één het concept. Een bestelwagen met 3 rijen banken. Bij de grondlegger van de MVP, de VW type 2 werd de zelfde wagen gebruikt de versie met ramen en banken kreeg de naam Caravelle en de bestelbus zonder ramen werd de transporter. En ja technisch gezien was de eerste wagen die aan de criteria MVP voldeed de Chevy suburban uit 1935, maar ook die kent zijn oorsprong bij de Chevy master panel wagon.
Als iemand tegen je zegt: oh heb je een busje als je met een Touran komt voorrijden dan is dat helaas wel kritiek op je wansmaak.
Nee dat is het concept. Je hebt schijnbaar veel ruimte nodig en een busje heeft de meeste ruimte. Sinds wanneer is een busje slecht. Dat is als zeggen: haha met je tandem, terwijl je bewust voor een tandem kiest, en geen sportfiets.
Een retro versie van de oer Espace zou toch wel een hele fraaie auto kunnen worden denk ik. Heel wat beter dan dat vreselijke gedrocht wat ze nu in de showroom hebben staan.
Zoals de Renault 4 en 5, ja dat kan ik me wel inbeelden. In het oranje graag.
Ik heb nog steeds liever een stationcar.
Ik ook, maar zeker als je een 3e rij mensen wilt vervoeren is een mpv of minivan, hoe je het maar wilt noemen, onverslaanbaar. Hogere instap en meer rechtop zitten boeit mij weinig, maar er zijn mensen die er de voorkeur aan geven, dus dat heeft het ook. Jammergenoeg koopt men nu enkel de inferieure crossover.
Crossovers hebben langere veerwegen, rijden daarom comfortabler en zien er veel minder busjesachtig uit dan MPV’s en minder lijkwagenachtig dan stationwagens, de prijs die je daarvoor betaald is een paar liter minder bagage ruimte en minder vakjes onder de vloer die je toch niet gebruikt. Vandaar dat veel mensen zo’n crossover juist superieur vinden.
Je blijft hangen op die langere veerwegen, maar die zijn ten 1e onnodig, want ik tik nooit de bumpstop aan in mijn auto’s. En ik kan met 30 over drempels heen, behalve heel dikke drempels waar niemand met 30 overheen kan, zelfs een terreinwagen niet.
Dat het er minder busjesachtig uit ziet, boeiend, het zijn allemaal suffe auto’s, zowel crossovers als mpv’s. Stations zijn juist sleaker. Lijkenwagen hou op joh.
De enige redenen dat crossovers winnen: mensen zijn dikker en ouder dan ooit, hoge instap, en we hebben de onbewuste gedachte dat groter beter is. Dus zwaardere auto’s met meer metaal en minder raam, daar denken we van dat het beter en veiliger is. Tegengestelde is waar.
Oja en je geeft nog iets op: aerodynamica.
Mashell, je bent vooral heel hard bezig in je eigen hoofd rechtpraten dat je een domme crossover hebt gekocht terwijl iedereen je hier vertelt hoe dom een crossover is, en je komt met compleet onjuiste argumenten. Je hoge motorkap = veiliger argument is echt pijnlijk, hopelijk zie je in dat je fout zit, je reageert er nl niet meer op.
Zolang rijders graag in grote en hoge mastodonte auto’s rondrijden, zal er niet veel veranderen.
Wat ik niet goed begrijp is dat er niet meer lage elektrische auto’s zijn. Luchtweerstand lijkt me toch echt een positief effect hebben op actieradius. Dus waarom dan een MPV?
Zolang rijders graag in grote en hoge mastodonte auto’s rondrijden, zal er niet veel veranderen.
Wat ik niet goed begrijp is dat er niet meer lage elektrische auto’s zijn. Luchtweerstand lijkt me toch echt een positief effect hebben op actieradius. Dus waarom dan een MPV?
Als je batterijen onder de vloer stopt wordt de auto vanzelf iets hoger. Tenzij je er een krap hok van maakt (ahum BMW i4).
Zolang rijders graag in grote en hoge mastodonte auto’s rondrijden, zal er niet veel veranderen.
Wat ik niet goed begrijp is dat er niet meer lage elektrische auto’s zijn. Luchtweerstand lijkt me toch echt een positief effect hebben op actieradius. Dus waarom dan een MPV?
Zolang rijders graag in grote en hoge mastodonte auto’s rondrijden, zal er niet veel veranderen.
Wat ik niet goed begrijp is dat er niet meer lage elektrische auto’s zijn. Luchtweerstand lijkt me toch echt een positief effect hebben op actieradius. Dus waarom dan een MPV?
Waar moeten ze anders die penlites kwijt?
Deze beste man zou zomaar gelijk kunnen krijgen.
Elke hype heeft een eind en zo ook de crossover.
In een busje wordt je niet gezien als aso, maar wek je medelijden op omdat officieel vastgesteld is dat je leven over is vanwege de kids.
Nu nog een revival van de klassieke sedan.
Veel dingen die SUV genoemd worden zijn eigenlijk crossovers, wat niet anders betekent dan een mix van autotypes, beetje SUV, beetje station, beetje MPV.
Het probleem met echte SUV is de te hoge motorkap die én het zicht belemmerd, ganse kinderen kunner verdwijnen voor de neus, en die veel gevaarlijker zijn bij een aanrijding.
Die hoge neus is deels styling, deels onnodig veel grondspeling voor het werkelijk gebruiksdoel. Beide eigenschappen zijn er in de praktijk bij meerdere crossovers er reeds uit. Ook verminderd door de laatste het risico de kans dat de auto op zijn dak beland tijdens een ongeluk, ook minder veilig.
Voorbeeld. De Ioniq 5 N wordt SUV benoemd in de USA, maar er zit helemaal geen hoge neus op en de grondspeling is helemaal niet verhoogd, de proporties zijn die van een lage Hot Hatch die toevallig ongeveer 15% groter is dan wat er voorgaand bestond. Is dus een crossover.
Overigens is er wel een duidelijk verschil tussen en SUV en een MPV. Voor dezelfde buitenafmetingen is een MPV doorgaans véél ruimer binnenin! Kortere lagere neus en meer hoogte die toegedeeld wordt aan het interieur.