• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zie jij welke gefacelifte Renault SUV dit is?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 3 april 2025 om 10:56 – 2 Reacties

Na de facelift lijkt de Austral weer op de andere vernieuwde Renaults.

Heb jij het hoge Renault-gamma nog een beetje op een rijtje? We hebben de Arkana, Austral, Captur, Espace, Mégane, Scénic en Symbioz. Straks mogen we daar de nieuwe 4 aan toevoegen. Die laatste kun je makkelijk distantiëren van de rest, maar er zijn er een stel die behoorlijk dichtbij elkaar zitten. Zag jij bijvoorbeeld meteen welke SUV dit was?

Als je aan de Renault Austral dacht, heb je het goed. Het model werd in 2022 geïntroduceerd als opvolger van de Kadjar en is nu toe aan een facelift. Daarbij krijgt de SUV de stylingkenmerken van de vernieuwde Rafale en Espace. Zo’n beetje de hele voorzijde is veranderd. Van de motorkap en de bumper tot de grille en de lichtunits. Aan de achterkant zie je ook verschillen, met name in de kofferbakklep en wederom bij de lampen.

Ook een nieuw interieur

Aan de binnenkant knutselt Renault ijverig verder. Er is een nieuw systeem dat automatisch de bestuurder moet herkennen. Een camera in de linker A-stijl herkent de bestuurder en activeert een eerder aangemaakt gebruikersprofiel. Herkent het systeem je, dan zet ie meteen je favoriete radiozender, zet ie de stoel en spiegels in de juiste stand en toont ie je meest gebruikte Google-apps op het middenscherm.

Dat middenscherm is 9 of 12,3 inch groot (afhankelijk van de uitvoering), het bestuurdersdisplay houdt bij 12 inch op. Optioneel is er een head-up in de voorruit van 9,3 inch. Telefoons opladen kan met een inductielader in het middenconsole, twee USB-C-poorten voorin en twee achterin of via een 12V-aansluiting voorin en eentje achterin.

Verder zijn er nieuwe voorstoelen, nieuwe bekleding en houdt de Austral het geluid van buitenaf beter buiten de auto. De kofferbak meet overigens maximaal 527 liter met de achterbank naar voren geschoven. Klap je de achterbank naar beneden, dan kun zelfs 1.736 liter aan spullen kwijt.

Twee motoriseringen

De Renault Austral staat ook na de facelift op het CMF-CD-platform dat een veel gebruikte basis is. Denk aan de Kadjar en Koleos, maar ook de Qashqai en zelfs de huidige Mercedes Citan staat op dit platform. Aan de basis is minimaal geklust. Er zijn nieuwe betere schokdempers voor lekkerder stuurgedrag.

Onder de motorkap vind je altijd een hybride krachtbron. De instapper is een mild hybride viercilinder met 160 pk. Het vermogen komt uit een 1,3-liter turboviercilinder die wordt bijgestaan door een startdynamo en een 12V lithium-ion batterij die weer vast zit aan een CVT-automaat.

Keuze twee uit twee is de Full hybrid E-Tech 200. Die naam verraadt een boel. Een 1.2 driecilindertje krijgt hulp van een elektromotor en een startgenerator. Voor de duidelijkheid: dit is geen PHEV, maar een volwaardige hybride waarbij de batterij wordt opgeladen tijdens het rijden.

De automaat heeft geen koppeling en heeft nieuwe software waardoor ie sneller reageert, soepeler schakelt en geen inkakker heeft bij kickdown. Dat kon de twijfelende bak ook wel gebruiken. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 180 km/u. Rijden kan in vijf verschillende modi, waaronder een volledig elektrische stand.

Vernieuwde Austral komt eraan

Nadat je een motorkeuze hebt gemaakt, moet je nog kiezen voor een uitvoering. Daarbij heeft de gefacelifte Austral een primeur: voor het eerst kun je kiezen uit twee verschillende soorten van de esprit Alpine-uitvoering. Bij de ene krijg je net wat meer extraatjes dan bij de andere.

Het standaardpakket (de evolution genaamd) heeft 18-inch wielen, zwarte inzetstukken op de deuren en textielafwerking op het middenconsole. Een trede hoger krijg je er verchroomde dakdragers, satijn verchroomde delen in de cabine en wat extra rijassistenten.

Vanaf de zomer van 2025 staat de nieuwe Renault Austral bij de Renault-dealer. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Om je een beeld te geven, voor de pre-facelift Austral betaal je minimaal € 40.090. De topper kost tenminste € 48.990.

Ook interessant!

  • Grondige facelift voor de Renault Espace
    Grondige facelift voor de Renault Espace
  • Opvolger Renault Espace heeft de hint wél begrepen
  • Deze auto doet de Renault Espace vergeten
  • Gespot - Een hele dikke Renault

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

austral, facelift, Hybrid, Renault

Vorig bericht: « Skoda Elroq RS is de snelste Skoda ooit (voor een leuke prijs!)
Volgend bericht: Video: Maken dat je wegkomt! »

Lees Interacties

Reacties

  1. R82 zegt

    3 april 2025 om 11:21

    Ziet er niet verkeerd ui moet ik zeggen.

    Laatst in de Pre facelift gereden en ik moet zeggen het viel mij niet tegen. Ik had de 200PK versie, verbruik was ook prima, en het google systeem werkte intuïtief. Alleen vond ik het windgeruis op de autosnelweg een beetje tegenvallen en was het interieur een beetje “cheap”. Vooral op de middenconsole die grote hendel, die lijkt op een throttle hendel uit een vliegtuig.

    Vergeleken met de Grandland (zelfde klasse, al is de grandland langer) voelde de grandland wel kwalitatief beter aan, had vele betere stoelen (AGR), maar een in mijn ogen een heel onlogische bediening systeem.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      3 april 2025 om 11:54

      Grappig dat je die punten aanstipt. Aan elk van jouw aandachtspunten is gewerkt. Alsof ze bij Renault wisten wat er mis was met de pre-facelift.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North