• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onze F1 pikorde na drie dagen testen in Bahrein

Auteur: jaapiyo, gepost 14 maart 2021 om 18:59 – 39 Reacties

Na drie dagen testen achten wij de tijd rijp om jullie te vertellen wat de F1 pikorde wordt dit jaar. Dan hoef je al die races tenminste niet meer te kijken. Spaart je weer wat tijd uit. Geen dank.

De eerste en enige wintertest van het nieuwe F1 seizoen zit er alweer op. Slechts drie dagen hadden de coureurs en teams om kennis te maken met hun nieuwe bolides, voordat het over exact twee weken weer om het eggie gaat. We kennen inmiddels alle mantra’s. Testen zegt niks. Testen gaat alleen om kilometers maken en data verzamelen. Tuurlijk, het is allemaal zo. Maar wat is er nou leuker voor de diehard om toch te proberen door alle smoke and mirrors heen te kijken? Een bloemlezing.

Pikorde, de top 5

Nummer 1: Mercedes
Niemand kan de afgelopen jaren smoke and mirrors beter dan Mercedes. Das Haus heeft ons de afgelopen zoveel zand in de ogen gestrooid dat Klaas Vaak zich zorgen begon te maken over zijn baanzekerheid. Ook dit jaar is het weer allemaal kommer en kwel bij Toto Wolff en de zijnen. De achterkant is listig volgens zowel Bottas als Hamilton. Die laatste bombardeert Red Bull vandaag dan ook maar meteen als titelfavoriet. Maar wij geloven er niks van.

Kijk je naar de vloer van Mercedes dan is die voorzien van zoveel kleine golvende details die de andere teams niet hebben dat er twee conclusies mogelijk zijn. Ofwel de Merc is wederom een stuk geavanceerder dan de concurrentie, ofwel de engineers hebben de vloer getekend na een avondje shroomen. Wij vermoeden het eerste. En zelfs als Merc de auto nu nog niet op de rit heeft, zal dat ongetwijfeld snel gebeuren als het seizoen begonnen is. HAM dus gewoon kampioen.

Nummer 2: Red Bull Racing
Max Verstappen sloot vandaag net als vrijdag af als de snelste man op de baan. Met zijn tijd van vandaag is hij ook de snelste geweest gedurende de drie dagen durende test. En dat op de C4 van Pirelli, dus niet eens op de zachtste C5. Ook Perez liet bij vlagen snelheid zien. Hij was gisteren vrij rap onderweg op een hardere compound banden en reed vandaag tijdens de ochtendsessie de snelste ronde. Normaal zouden we Red Bull Racing dus als favoriet bombarderen, ware het niet dat we Mercedes inmiddels een beetje kennen.

Nummer 3: Ferrari
Ferrari begon de testdagen zeer low key. Ze waren niet eens in de top-5 te vinden. Toch gaf Raikkonen in de Alfa al snel aan dat Ferrari’s nieuwe motor zeker een stap vooruit is. Ook gaf Leclerc aan dat de basis van de auto goed voelt. Na een dramatisch seizoen van 2020 is het begrijpelijk dat Ferrari niet hoog van de toren blaast. Doch stiekem kroop Sainz vandaag aan het eind van de sessie naar de derde plaats van de dag, op een iets hardere band dan nummer twee Tsunoda. Is die graflelijke Fezza dan stiekem toch redelijk snel? Wij vermoeden van wel.

Nummer 4: Alpha Tauri
Watwatwat, laten wij ons zo leiden door de waan van de dag? Jazeker! Alpha Tauri heeft dit jaar veel goodies van de Red Bull van vorig jaar overgenomen. De achterkant van de auto was al stabieler dan bij de grote broer en misschien is Red Bull Racing daar wel naartoe gegroeid in plaats van andersom. Aangezien er ook nog eens dezelfde motor achterin ligt, zien we eigenlijk geen reden waarom het juniorteam veel langzamer zou zijn dan het ‘grote’ team.

Nummer 5: McLaren
Net als bij Ferrari lijkt men bij McLaren pertinent te weigeren om een glory run te doen op het zachtste rubber. Ricciardo eindigde vandaag op een meh-esque zevende plaats op de C4’s (de op een na zachtste banden). Gisteren en eergisteren was de honingdas wel de snelste uit de ochtendsessie, voor wat dat waard is. Norris zat er gisteren in de avond ook best lekker bij. We vermoeden dat McLaren het lastig krijgt de positie van vorig jaar te evenaren, maar P5 in het kampioenschap moet kunnen.

Pikorde: het tweede rijtje

Nummer 6: Aston Martin
Voor Aston Martin verliep deze test het slechtst van alle teams. Net als bij Mercedes kampte men met de nodige problemen, zowel van technische aard als qua snelheid. In tegenstelling tot bij Mercedes zien we geen reden voor Aston Martin om te zandzakken. Nieuwe man Vettel is ernstig beperkt in zijn kilometrage. Vandaag plaatste team groen wel een inhaalslagje wat dat betreft. Stroll deed 80 rondjes, Vettel 56 rondjes.

De twee gingen nimmer voor een snelle tijd en eindigden de sessie als de twee traagsten van de dag. Dat zullen ze over twee weken vast niet zijn, maar wij zien veel overeenkomsten met het vorige team groen, namelijk dat van Jaguar. Die deden soms ook wel aardig mee in de middenmoot. Meer dan dat, werd het niet. Voor Aston Martin misschien wel, maar niet dit seizoen.

Nummer 7: Alpine
Na dag één en dag twee hadden we Alpine misschien net wat hoger gezet, maar vandaag kwamen Ocon en Alonso niet echt bovendrijven. De Alpine heeft een apart design met veel bulk hoog achter de rug van de coureurs teneinde de sidepods zo nauw mogelijk te maken. Tot op heden lijkt dat niet super te werken voor de Fransen.

Nummer 8: Alfa Romeo
Zoals reeds aangestipt zei Kimi Raikkonen op dag één al dat de Ferrari-motor voor dit jaar een stuk beter is dan die van vorig jaar. Dat mocht ook wel natuurlijk. Vorig jaar leden de klantenteams van Maranello flink mee in de malaise van team rood. Met hun knaken-motor, moesten ze alle zeilen bijzetten om Williams van het vege lijf te houden. Dat lukte, maar dat was het dan ook. Er was een gapend gat tussen de slechtste drie teams van 2020 en de teams daarvoor. Dit jaar zal dat voor wat betreft Alfa Romeo mogelijk wat kleiner zijn, met dus die nieuwe motor en een nieuwe neus. Maar alsnog zien we het voormalige Sauber niet veel verder in de stand omhoog klimmen.

Nummer 9: Williams
Williams staat er lekker bij in de lijstjes bij deze test. Maar hier geldt eigenlijk het tegenovergestelde van wat geldt voor Mercedes. Waar ze bij Mercedes geen belang hebben bij het laten zien van de ultieme snelheid, hebben ze er bij Williams juist alle belang bij om zo snel mogelijk te ogen. De auto van het team uit Grove is immers beangstigend kaal op de namen van de sponsors die Latifi meebrengt na. Die zullen dus niet vies zijn van een glory run of twee om potentiële sponsors te overtuigen dat ze niet per se alleen maar aan het begin van Q1 of bij crashes in beeld zijn.

Nummer 10: Haas F1
Mjah, makkelijk, maar dit moet de nummer laatst worden. Een auto die vorig jaar al niet geweldig was en -naar eigen zeggen- amper doorontwikkeld is, twee rookies achter het stuur. Net als bij Williams schreeuwt de livery van Haas F1 armoede. En in armoede kom je nergens in de F1, zelfs niet nu er een budget cap is. Het is voor Haas F1 nu nog overleven en hopen op betere tijden. Maar de enige manier waarop dit team geen laatste wordt is al een van de rijders in een bizarre race met veel uitvallers blijft rijden en zo een paar puntjes sprokkelt en dat bij Williams en Alfa Romeo niet lukt.

De rondetijden

Tenslotte hieronder nog het overzicht van de gereden tijden van vandaag, zodat je zelf nog even kan puzzelen wat de pikorde is. Waar zitten wij goed en wat zien wij verkeerd? Laat het weten, in de comments!

1VerstappenRed Bull1:28.960 C464
2TsunodaAlpha Tauri1:29.0530.093C591
3SainzFerrari1:29.6110.651C479
4RaikkonenAlfa Romeo1:29.7660.806C5166
5HamiltonMercedes1:30.0251.065C554
6RussellWilliams1:30.1171.157C5158
7RicciardoMcLaren1:30.1441.184C476
8PerezRed Bull1:30.1871.227C449
9AlonsoAlpine1:30.3181.358C478
10LeclercFerrari1:30.4861.526C380
11NorrisMcLaren1:30.6611.701C356
12GaslyAlpha Tauri1:30.8281.868C476
13OconAlpine1:31.3102.350C361
14MazepinHaas1:31.5312.571C467
15SchumacherHaas1:32.0533.093C378
16BottasMercedes1:32.4063.446C286
17VettelAston Martin1:35.0416.081C356
18StrollAston Martin1:36.1007.140C380

Ook interessant!

  • Video: Hamilton pakt Verstappen
  • Video: Verstappen pakt Hamilton
  • Video: Verstappen en Hamilton vechten het uit
  • Video: Verstappen en Hamilton elimineren ELKAAR!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Deze Lancia met Nederlandse styling kende je nog niet
Volgend bericht: Officieel: Kia onthult EV6 design »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    14 maart 2021 om 19:25

    Allemaal leuk en aardig, maar deze tijden zeggen hellemaal niets.
    Niemand weet van elkaar met hoeveel brandstof men onderweg is.
    Hamilton kan zijn 5de tijd wel gereden hebben met een bijna volle tank brandstof.
    Terwijl Max zijn tijd gereden kan hebben met een bijna lege tank.

    De echte kracht verhoudingen komen pas aan het licht na de eerste kwalificatie voor start posities.
    Mercedes rekent gewoon uit hoeveel sneller ze kunnen en weten precies hoe snel ze daadwerkelijk kunnen zijn.
    En die denken we kunnen gewoon 1.28 laag of 1.27 hoog rijden.

    Login om te reageren
  2. harrie zegt

    14 maart 2021 om 19:32

    Natuurlijk lopen ze te sandbaggen als een malle, maar toch oogt die Mercedes niet lekker stabiel. Lewis ook weer in de rondte vandaag.

    Login om te reageren
  3. outlook zegt

    14 maart 2021 om 19:44

    Wel fijn dat de tabel weer lekker overzichtelijk is..

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      15 maart 2021 om 08:11

      @outlook: autoblog wordt vast niet gelezen op mobiel, dus daar hoeven ze geen rekening mee te houden 😅

      Login om te reageren
  4. awesome zegt

    14 maart 2021 om 19:56

    Ik ga gewoon voor RBR op 1, in ieder geval de eerste races.
    Ferrari op 3? Levelers misschien, maar Sainz heeft echt nog geen vertrouwen in de bolide. Ik zet McLaren nog maar even op 3. 4 gaat tussen Ferrari en Alpha Tauri.

    Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      14 maart 2021 om 20:39

      @awesome: eens, het ziet er gewoon allemaal zeer goed uit. Was afgelopen jaar beduidend anders, valt gewoon niet te ontkennen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2021 om 21:33

      @awesome: Levellers, goede band.
      Maar vertrouwen in de auto opbouwen is echt nonsens, dat heeft Verstappen bewezen in zijn eerste race voor Red Bull.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        15 maart 2021 om 06:49

        @mashell: in principe zal een rijder altijd even moeten wennen aan een nieuw team, nieuwe auto, nieuwe procedures etc.

        Dit kan iets effect hebben maar dat is nu wel voor elkaar.

        Login om te reageren
  5. chrisvis zegt

    14 maart 2021 om 20:08

    Tja al bij al zag de mercedes er aan de achterzijde echt niet stabiel uit(en dit zeg ik als Hamilton-fan). Zoals Chandok en Brundle ook al zeiden tijdens de live’s: vorige jaren reed mercedes ongeacht veel of weinig benzine en ook meestal met hardere banden toptijden…

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      14 maart 2021 om 20:12

      Mee eens. En dan die rare spin bij het opkomen van het rechte stuk. Is iets wat Hamilton anders nooit doet en het leek er op alsof hij zich compleet liet verrassen door de auto, wat meer zegt over de W12 dan over Hamilton vind ik.
      Tevens heeft Andrew Shovlin al aangegeven dat de nieuwe Mercedes aerodynamische problemen heeft aan de achterzijde. Ook de turbo problemen bij Vettel vanmiddag en de twee Mercedes versnellingsbakken met problemen.
      Het is in ieder geval niet wat we van Mercedes gewend zijn.

      Login om te reageren
    • quincy zegt

      14 maart 2021 om 21:06

      Vorige seizoen oogde de Mercedes ook als op rails. De heren stuurde 1 keer en dat was genoeg. Het zag er nu tijdens de testen echt niet zo uit. Heel veel stuur correcties die ze moesten doen in bochten.
      Ik wil voor mijzelf geen valse hoop creëren, maar heb wel een beetje stiekeme hoop dat Red Bull die seizoen wat dichter op Mercedes begint dan voorgaande seizoenen.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    14 maart 2021 om 20:09

    En nu maar hopen dat Mercedes een keertje gefaald heeft met de vloer. Maar ik ben bang van niet…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 maart 2021 om 13:29

      En als ze al gefaald hebben, dan is Mercedes het team bij uitstek om dat weer recht te trekken.

      Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    14 maart 2021 om 20:35

    Mercedes zal de eerste races net doen alsof ze het niet voor elkaar hebben. Daarna weer aaneengesloten winnen alsof ze veel concurrentie hadden en het nog spannend was.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      14 maart 2021 om 20:47

      @janjansen: met een budgetplafond?

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        14 maart 2021 om 22:37

        @awesome: hoe gaan ze dat budget in hemelsnaam controleren? Als er een schaduwteam 5 km verderop iets aan het ontwikkelen is dan kan je budget weer net zo hoog maken als je wilt.

        Login om te reageren
  8. Edge zegt

    14 maart 2021 om 21:00

    Nou, ik roep het gewoon: Verstappen wordt dit jaar kampioen. Hoogstwaarschijnlijk zit ik ernaast, maar ik roep het toch zodat ik aan het eind van het seizoen de bragging rights kan claimen.

    Goed, even wat serieuzer. Ik kan mij redelijk vinden in dit lijstje, maar ik zou Red Bull en Mercedes op dit moment omdraaien.

    Red Bull lijkt eindelijk de goede winter te hebben gehad waar ze al jaren op hopen. De mensen die ik ken die dicht op het vuur zitten laten vrijwel alleen maar positieve geluiden horen vanuit de fabriek in Milton Keynes. Zowel op chassis-vlak als op motorisch vlak hebben ze bij Red Bull hun eigen targets overtroffen en ook de dingen die we op de baan zien zijn veelbelovend. Zoals bekend zeggen de tijden niet heel veel, maar wat wel veelzeggend is is het karakter van de auto. Ondanks dat de RB16B geen volledig nieuwe auto is, is het dag en nacht verschil met de oude RB16. De auto oogt in alles stabieler en voorspelbaarder, en Verstappen voelt zich als een vis in het water in de nieuwe auto. Ik ga ervan uit dat we een goed gevecht krijgen tussen Red Bull en Mercedes, vergelijkbaar met het gevecht dat we in 2017 en 2018 hadden tussen Ferrari en Mercedes. Ik reken er dan wel op dat Red Bull niet à la Ferrari 2017 in elkaar stort en dat Max ook niet à la Vettel zelf de tweede seizoenshelft compleet verpest.

    Voor Mercedes-begrippen mag je deze testweek wel desastreus noemen. Versnellingsbakproblemen zorgden ervoor dat praktisch de hele ochtendsessie van dag 1 verloren ging. Dag 2 parkeerde Hamilton hem in de grindbak en ook vandaag was het niet om over naar huis te schrijven. De auto oogde niet zo betrouwbaar als de afgelopen jaren, en dat gevoel wordt alleen maar versterkt door de problemen die Aston Martin had met hun bij Mercedes ingekochte motor en versnellingsbak. Daarbij oogt de auto ook niet heel zeker. Het is alsof je naar de RB16 van vorig jaar zit te kijken. De auto is zo ongelofelijk nerveus en Bottas en Hamilton lijken daar op dit moment nog niet heel comfortabel mee om te kunnen gaan. Ik zet Mercedes voorlopig nipt ónder Red Bull, maar zoals gezegd: ik verwacht dat het heel dicht bij elkaar ligt zoals dat ook zo met Ferrari en Mercedes was in 2017/2018

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      14 maart 2021 om 22:15

      @Edge: let’s hope so! Als Mercedes idd een matige start wordt gaat het misschien wel weer is een echt spannend seizoen worden!

      Login om te reageren
  9. Van Epschoten zegt

    14 maart 2021 om 21:13

    Ik denk toch echt dat MB dit jaar echt problemen heeft. Vergelijkbaar met RB vorig jaar. Ik denk daarom ook dat MB eindelijk verslagen wordt. Ook McLaren schat ik vrij hoog in. Aston Martin viel me erg tegen dus die gaan flink zakken. Ik verwacht wel dat het hele veld nog dichter op elkaar zal zitten. Desondanks zal er nog steeds een driedeling zijn in het veld. De achterhoede bestaat uit Williams, dan Haas en daarna Alfa. Het middenveld wordt afgesloten door Aston Martin daarna komt Alpha Tauri, Alpine en Ferrari. McLaren rijdt in niemandsland op plek 3. Vooraan zie ik toch Mercedes uiteindelijk verliezen van Red Bull.

    Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      14 maart 2021 om 22:03

      @megaturbopowerboost: de vraag is; hoe snel heeft een woest mercedes de boel weer op de rit

      Login om te reageren
      • outlook zegt

        14 maart 2021 om 22:31

        @wildbeest: of toch sandbagging Mercedes. Hier aardig stukje van F1 door Joylon Palmer: https://f1share.page.link/gAsU2Tj6uVfuUSkA8

        Login om te reageren
  10. CL65 zegt

    14 maart 2021 om 21:15

    Ik vraag me af of een goed presterende Tsunoda Honda achter de oren zal doen krabben wat betreft hun exit.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      14 maart 2021 om 22:18

      @CL65: denk het niet. Hun overweging hangt niet af van één mogelijk toptalent die toeval of niet een keer een goeie tijd neerzet. Zelfs al wordt hij wereldkampioen (wat een bak zou dat zijn..)

      Login om te reageren
  11. sportabgasanlage zegt

    14 maart 2021 om 21:26

    Keurige resultaten voor Tsunoda en Russel. Ik hoop (waarschijnlijk tegen beter weten in) voor beide heren dat ze deze resultaten vaker in een race zullen behalen.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    14 maart 2021 om 21:36

    Ik verwacht dat Ferrari weer helemaal terug is en dat Max af en toe uitgedaagd zal worden door een heel rijtje teams, ook ben ik bang dat de Honda niet zo betrouwbaar zal blijken. Maar het is F1 dus aan het einde wint Hamilton.

    Login om te reageren
  13. HZW zegt

    14 maart 2021 om 21:38

    Perez laat het nog een hele ruime seconde afweten tegenover Verstappen.
    Alles aan die RB16B is doorontwikkeld in de richting van wat Max wil hebben.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      15 maart 2021 om 06:54

      @HZW: dat de auto voor Verstappen ontwikkeld is/wordt ben ik met je eens maar Perez een seconde langzamer tijdens testen zegt helemaal niets.

      – Wanneer zijn de tijden neergezet?
      – Hoe waren de baancondities op dat moment?
      – Wat waren de motorstanden?
      – Was het een nieuw setje waarop is gereden?
      – Wat was het brandstofniveau?
      – Was het een echte kwalificatierun van 1 rondje of zijn er meerdere achter elkaar gezet?
      – Was dat ene rondje wel perfect?

      Heel veel vragen die je bij testen allemaal naast elkaar moet leggen om te kunnen zeggen dat Perez inderdaad een seconde langzamer is.

      Login om te reageren
  14. dunhozzie zegt

    14 maart 2021 om 21:46

    Ik heb @Jaapiyo mijn lijstje al toegestuurd met de opgetelde totalen qua rondes, voor de rijders, de teams en de motoren. Dan zie je dat de Mercedes motoren toch de meeste rondes hebben afgelegd in totaal (M 1318, F 1192, H 753, R 396). Als je echter per team kijkt winnen de Ferraris (397 afgerond) het nipt van Renault (396), Honda volgt op gepaste afstand (377) en Mercedes slechts als laatste (330). Alfa Romeo en Alpha Tauri zijn het meest productief geweest met 422 rondes elk, Mercedes (304) en Aston Martin (314) het minst. Gasly (237) was het meest productief van de vaste rijders, Vettel het minst (117)

    Login om te reageren
  15. supertjeduc zegt

    14 maart 2021 om 22:22

    Ze hadden het in de na beschouwing er over dat een high rake auto wel eens in het voordeel zou kunnen zijn bij de verplichte verandering van de vloer
    En dat alfa ff de motor op standje 3 mocht zetten zo dat ze konden zien hoe hard de Ferrari echt kon
    Zelfde bij RB junior team
    Denk dat McLaren harder kan dan ze op de laatste middag reden
    En Mercedes heeft werk te doen , geloof niet dat ze opzettelijk het slecht deden

    Login om te reageren
  16. ghini zegt

    14 maart 2021 om 22:24

    AM heeft miss een slechte test gehad maar dat betekend toch niet dat ze het HELE seizoen slecht zullen presteren? Dat wordt in het artikel iig gesuggereerd.. Ik verwacht dat ze net als vorig jaar mooi mee kunnen doen in de strijd achter MB en RB. Groepje Ferrari, McLaren, Renault, AM, AT gaat hopelijk voor wat spanning zorgen..

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      14 maart 2021 om 22:25

      @ghini: Alpine.. ff wennen nog :)

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      14 maart 2021 om 22:36

      Het hele seizoen zal wellicht niet slecht verlopen, maar deze slechte test zorgt er natuurlijk wel voor dat ze zeker aan het begin van het seizoen een achterstand hebben.

      Login om te reageren
  17. cloverleaf zegt

    15 maart 2021 om 00:17

    Ik durf het wel aan (immers toch een anoniem internet forum)

    1 VER
    2 HAM
    3 BOT
    4 PER
    5 RIC
    6 ALO

    Ik kan me niet indenken dat Ferrari de nummer 3 partij zou zijn. Dan zouden ze alle motor issues moeten hebben opgelost en een bestuurbare auto moeten hebben gebouwd in de winter. Ik zie ze eindigen achter McLaren.

    Login om te reageren
  18. Richmond zegt

    15 maart 2021 om 06:54

    Ik denk dat McLaren en Alpine onderschat worden. Die gaan strijden om de derde plek.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      15 maart 2021 om 07:37

      @benja01: eens, lastig inschatten wat voor stappen Ferrari heeft kunnen maken maar ik verwacht wel mooie strijd achter MB en RB.

      Login om te reageren
  19. willeme zegt

    15 maart 2021 om 07:40

    De tijden zeggen niet veel, maar de beelden wel. Mercedes is niet zozeer aan het ‘sandbaggen’, ze rijden immers hun programma’s. Ze zijn immers nooit snel in wintertests geweest. Wel enorm stabiel, punctueel, foutloos en betrouwbaar.

    Die snelheid kun je nog temperen, wat je ook vaak ziet (toch even van het gas af gaan 500 meter voor de bocht, te snel opschakelen). Maar de rest? Dat ga je niet ‘faken’. Dus al die rijdersfouten, instabiele auto, betrouwbaardheidsissues en uren dat een coureur binnen zit en niet rijdt, ‘is niet het plan’.

    Red Bull heeft hiermee een vliegende start (alles ging perfect) en Mercedes niet. Nu zijn ze bij Mercedes in Brackley gepokt en gemazeld genoeg om zich niet gek te laten maken. Die zijn vaker met een tussentijdse update gekomen die eigenlijk pas het verschil maakte.

    Ik ga met @edge mee dat Max Verstappen wereldkampioen wordt. Dat is voor 80% uit stille hoop. Maar feitelijk gezien is het ook goed mogelijk. Die auto ziet er enorm goed uit, Verstappen is nu volwassener en sneller dan ooit en met Pérez hebben ze nu een uitstekende coureur die de Mercedessen van zich af kan houden. Makkelijk zal het niet gaan. Ik denk dat Mercedes na een paar races de snellere auto zal hebben, maar het verschil is niet meer zo groot als vroeger.

    Bottas is en blijft een gemiddelde coureur (op zijn best) en Hamilton is mentaal niet het sterkst wanneer het nogal tegenzit (net als Mansell, Vettel, Villeneuve en andere mooi weer wereldkampioenen). Daarnaast, na 7 wereldtitels heb je echt geen honger naar een 8e.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 maart 2021 om 13:33

      Helemaal eens met je betoog, behalve met de laatste zin. Voor Hamilton is dit seizoen misschien de laatste kans om voor eens (en wellicht ook voor altijd) de beste ooit te worden. 8 kampioenschappen. Ik ken Hamilton niet persoonlijk, maar ik gok dat iedere topsporter de geschiedenisboeken wil ingaan als de beste van de beste.

      Login om te reageren
  20. supertjeduc zegt

    15 maart 2021 om 12:40

    Je moet niet vergeten dat je niet zoveel veranderen mag aan de basis van de auto dit seizoen
    Het enigste wat ze nu nog kunnen veranderen zijn wat aero dingen

    Login om te reageren
    • chrisvis zegt

      15 maart 2021 om 15:43

      @supertjeduc: denk wel dat deze problemen van mercedes juist op te lossen vallen met wat aero-aanpassingen. Zelfs de slimme vondst van Mclaren (verlenging van de bodemplaat) zou door andere teams gekopieerd mogen en kunnen worden…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North