• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Lancia met Nederlandse styling kende je nog niet

Auteur: jaapiyo, gepost 14 maart 2021 om 17:56 – 14 Reacties

Ben jij blij dat je deze Lancia met Nederlandse styling nu wel kent?

Soms denk je als autonerd dat je alle auto’s die er ooit bestaan hebben wel zo’n beetje kent. In ieder geval alle auto’s die een beetje sjeu hebben tenminste. Maar elke keer komt er dan weer iets voorbij wat je nog niet kende. In deze categorie valt vandaag de Lancia Fulvia Competizione. Een auto met een even opvallend verhaal als uiterlijk. En tevens een auto met een behoorlijk grote Nederlandse tint.

Om maar met dat laatste te beginnen: deze Fulvia is een design van Tom Tjaarda. Nou was deze beste man een Amerikaan, doch zijn pa, ontwerper van de Lincoln Zephyr uit 1935, kwam uit ons kikkerlandje. We claimen ‘m dus gewoon voor ons. Doen we met Max Verstappen immers ook. De lijst van auto’s die Tjaarda ontworpen heeft is lang en gevarieerd. In zijn carrière werkte de designer namelijk onder andere voor Ghia en Pininfarina. Bij die designhuizen werden de extra zachte potloden er vlotjes doorheen gejaagd in de werkzame jaren van Tom.

Zo kon het gebeuren dat Tom als werkbij van Ghia deze Fulvia Competizione ontwierp. Bij Ghia was Alejandro DeTomaso destijds de grote kaas. Deze Alejandro had ambities om zijn eigen automerk te runnen. Later zou hij dat zoals bekend ook doen. Maar in de jaren ’60 speelde Alejandro nog met een ander snood plan. Hij wilde Ford er namelijk van overtuigen dat Lancia een bonafide concurrent van Ferrari kon worden. In dat geval hoopte hij namelijk dat Ford Lancia zou kopen en dat de Blue Oval Alejandro zou installeren als topman. Je moet er maar opkomen.

De machinaties van Alejandro hadden voor hem echter niet het gewenste effect. FIAT kocht Lancia namelijk over en daarmee stonden Ford en Alejandro met lege handen. Doch niet voordat deze Lancia Fulvia Competizione het levenslicht zag. Technisch baseerde de Competizione, zoals de naam al doet vermoeden, op de Lancia Fulvia uit die tijd. Onder de kap ligt dus een 1.6 liter grote V4. Nee geen typefout, de vier cilinders zijn in V-vorm geplaatst.

Dat motortje is een scherp vinnig ding, maar natuurlijk geen enorm pk-monster. Daarom werd voor de Competizione vol ingezet op aerodynamica en gewichtsbesparing. Klapkoplampen en de verstelbare taartschep achterop moesten de luchtgeleiding optimaliseren. De zijruiten waren van plexiglas en de voorruit kwam speciaal uit België, omdat een firma daar ‘m drie millimeter minder dik en dus lichter kon maken. De benzinetank was opgetrokken it aluminium. Om het zwaartepunt omlaag te halen, paste DeTomaso ook nog het chassis aan. Daardoor kon de motor dertig millimeter lager komen te liggen.

Het resulterende uiterlijk is…apart. De auto lijkt een beetje op een heet gewassen Lamborghini Espada. Doch volgens Tjaarda zelf is het een van zijn betere ontwerpen. Beslis aan de hand van zijn andere creaties zelf of je het met hem eens bent. Echt bewijzen dat Lancia een concurrent had kunnen zijn voor Ferrari, dat deed deze Fulvia in ieder geval niet. Naar verluidt zou de auto mee gaan doen aan de 24 uur van Le Mans. Daar kwam het echter nooit van. Gelukkig hebben we de foto’s video nog.

Ook interessant!

  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Duimpjes omhoog, de Kimera Lancia 037 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

fulvia, geel, Klassiekers, Lancia, tom-tjaarda, Video

Vorig bericht: « Überhammer! BMW wekt enige echte M8 weer tot leven
Volgend bericht: Onze F1 pikorde na drie dagen testen in Bahrein »

Lees Interacties

Reacties

  1. martingtv zegt

    14 maart 2021 om 18:12

    Voorkant doet me denken aan Saab sonett 3.

    Login om te reageren
  2. eaudi zegt

    14 maart 2021 om 19:27

    Waarom ze dan zo’n filmpje maken met een bijna lege tank, bij zo’n veilinghuis? Dertig euro brandstof erin, beter voor de tank en het lampje knippert niet meer.

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      14 maart 2021 om 22:22

      Waarom zou het beter zijn voor de tank?

      Login om te reageren
      • joostgrn zegt

        15 maart 2021 om 00:20

        @knapzuur: Italiaans aluminium roest 😜

        Login om te reageren
    • hans75 zegt

      15 maart 2021 om 17:42

      vind het veel irritanter dat het stuur scheef staat bij rechtdoor rijden… kleine moeite om dat ff recht te zetten

      Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    14 maart 2021 om 19:42

    Maar hoeveel woog hij?
    En hoeveel pk had hij?
    Zoveel vragen nog…

    Login om te reageren
  4. deSjonnies zegt

    14 maart 2021 om 19:46

    Doet mij eerder denken aan een Maserati Khamsin met Alfa 33 achterlichten.
    En de Lancia V4 is de beroemde motor die ook werd gebruikt voor de Fulvia Coupé rally wagens.
    Prachtig mooi stukje techniek die V4.
    Ontwikkeld om de overhang van de eerste Fulvia’s met fwd zo kort mogelijk te houden.

    Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    14 maart 2021 om 20:31

    Er waren wel meer merken met deze stijl in die tijd

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    14 maart 2021 om 20:36

    Zelfs lichtgewicht geperforeerde deurpanelen. Gelukkig waren er nog wel een paar gram over voor de klapkoplampen. Deze heeft wel heel coole, de afdekking draait weg achter een stel ouderwetse dubbele ronde koplampen die heel iets omhoog komen.

    Login om te reageren
  7. 560pk zegt

    14 maart 2021 om 23:03

    Wie zei dat een 4-cilinder niet lekker kan klinken?

    Login om te reageren
  8. Alfarobert zegt

    15 maart 2021 om 09:09

    Zo’n auto hoort in een museum zodat meer mensen hem kunnen zien. Nu wordt het geveild en verdwijnt waarschijnlijk in een collectie van een of andere multi miljonair.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 maart 2021 om 11:13

      Eigenlijk vind ik dat de wagen door de schredder moet zodat het de mensheid bespaard wordt deze te zien… Daarom is in een hoekje van de kelder bij een multimiljonair thuis best een goed compromis.

      Login om te reageren
  9. RogierS zegt

    15 maart 2021 om 11:08

    Zo hoort een 4 cylinder te klinken, lekker ronken met dat ding! En een fijn optimistische snelheidsmeter tot 300 :-)

    Login om te reageren
  10. hans75 zegt

    15 maart 2021 om 16:29

    Het leuke van deze V4 is dat er maar 1 cilinderkop is.., later gekopieerd door VAG met de VR6

    https://racecarsdirect.com/content/UserImages/98014/532686.jpg?v=1

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North