• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Onze goede vorm komt vooral door Honda”

Auteur: jaapiyo, gepost 23 november 2019 om 21:06 – 17 Reacties

Newey


The power of dreams.

Volgens Toro Rosso teambaas Franz Tost is de goede vorm van zijn renstal vooral te danken aan de inspanningen van Honda. Toro Rosso, vorig jaar nog een voor laatste in het kampioenschap voor constructeurs, staat momenteel zesde in het WK en heeft nog enig uitzicht op de vijfde plek van Renault. Ten dele is dat te danken aan twee uitzonderlijke resultaten van Daniil Kvyat en Pierre Gasly, die in Duitsland respectievelijk Brazilië het podium wisten halen met Red Bulls B-team. Maar ook los daarvan heeft Toro Rosso vrij regelmatig puntjes kunnen sprokkelen dit jaar.

French Toast werkte als rechterhand van Willi Weber jarenlang in Japan als begeleider van Ralf Schumacher, dus hij weet hoe belangrijk het kan zijn om Japanners af en toe een compliment te geven. Bovendien is het makkelijk praten voor French, want na het vertrek van designer James Key is het logisch dat de teambaas de verbetering niet direct toeschrijft aan de kracht van het chassis. Toch is het wel een opvallende ontboezeming van de Oostenrijker, want er zijn natuurlijk ook implicaties voor grote broer Red Bull Racing.

Bij dat team werd (en wordt) Adrian Newey altijd gezien als de grote man achter het succes van de renstal. Newey heeft in de F1 een track record waar niet mee te twisten valt. Ook coureurs die misschien niet per se kampioenschapsmateriaal waren werden kampioen in oppermachtige auto’s van het meesterbrein. Maar de laatste tijd wordt er weleens getwijfeld aan het committment van de designnerd en misschien ook wel aan zijn kunde.

Waar de afgelopen jaren Red Bull immers vooral goed was in Singapore, Monaco en in de regen -kortom in situaties waar het chassis en de aero het verschil maken-, was dat dit jaar niet het geval. In Monaco was de Oostenrijkse renstal duidelijk de mindere van Mercedes en in Singapore was Ferrari beter. In de regen van Duitsland ging Max Emilian er weliswaar met de buit vandoor, maar dat was meer te danken aan de enorme skills van MV33 dan aan de RB15 zelf.

Dus hoe blij moeten we zijn met deze inschatting van Toast? Aan de ene kant is er dus nog ruimte tot verbetering op een vlak waar Red Bull vaak sterk is geweest. Aan de andere kant blijven de regels voor volgend jaar vrij stabiel, dus als Newey de magie dit jaar niet kon vinden, waarom zou dat volgend jaar dan wel lukken? De tijd, zal het leren…

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
    Video: Red Bull doet geheimzinnig met nieuwe livery
  • Video: Red Bull fans vieren een groot feestje
  • Honda blijf tóch motoren leveren aan Red Bull!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

adrian-newey, Formule 1, franz-tost, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing, toro-rosso

Vorig bericht: « Den Haag gaat de automobilist nóg verder uitknijpen
Volgend bericht: Gebruikt Super Naakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchcarwizard zegt

    23 november 2019 om 21:14

    RBR wil Honda management paaien om door te gaan met F1 met een uitgebreid charme offensief. En terecht.

    Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    23 november 2019 om 21:53

    TR linken met Newey en de prestaties van RBR is zo krom dat ik er gewoon scheel van ga kijken…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 november 2019 om 22:05

      @rick-dos: #wachtmaaraf

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        23 november 2019 om 22:12

        @jaapiyo: #ikhebgelijkgekregen

        Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      23 november 2019 om 23:53

      @rick-dos: Het is juist heel netjes van FT om indirect de grote broer RBR flink wakker te schudden.

      Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    23 november 2019 om 22:06

    Hij kent de Japanse cultuur blijkbaar goed. De cultuur is veel collectiever en de onzekerheidsvermijding is erg hoog.
    Kritiek slik je maar in, tenminste als je nog een race wilt winnen.

    Login om te reageren
  4. 550maranello zegt

    23 november 2019 om 23:53

    Met een chassis dat niet het beste van het veld is maar met Honda dat de beste motor bouwt, kan Red Bull toch een heel eind komen. Mercedes is ook meerdere malen kampioen geworden dankzij een superieure motor met een “minder” chassis.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      24 november 2019 om 03:59

      @550maranello: en ze hadden Hamilton ook nog eens.

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        24 november 2019 om 08:47

        @Dickie: en Nico Rosberg.

        Login om te reageren
  5. smijsie zegt

    24 november 2019 om 00:49

    Respectievelijk wordt hier niet helemaal juist gebruikt?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      24 november 2019 om 00:53

      @smijsie: welles ?

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        24 november 2019 om 01:07

        @jaapiyo: respectievelijk gezien niet.

        Login om te reageren
  6. emping zegt

    24 november 2019 om 04:14

    Als Honda die V-tec wat eerder laat inkicken dan wacht maar af voor volgens seizoen yo.

    Login om te reageren
  7. brammetjedeb zegt

    24 november 2019 om 09:02

    In Monaco zat verstappen klem achter Hamilton. Afgetroefd in de kwali, maar in de race gewoon beter leek me.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    24 november 2019 om 09:11

    Honda heeft dit jaar ook gewoon wonderen verricht. Dat STR met een van RBR afgeleid autoontwerp rond rijd is ook geen groot geheim. En dat Newey wel eens toe is aan wat anders weten we ook al jaren. Hier worden dus vooral open deuren ingetrapt.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 november 2019 om 10:07

      @mashell: de laatste keer dat Adrian Newey aan wat anders toe was, ging ie werken voor co-sponsor Aston Martin. En dat resulteerde in de RB13, een auto die bij Red Bull misschien wel de slechtste auto was in de historie van deze renstal.

      Login om te reageren
  9. HZW zegt

    24 november 2019 om 09:59

    Renault heeft al eens lopen hengelen naar de diensten van Andrian Newey.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North