• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ooit wordt dit ding een regelrechte klassieker

Auteur: Author, gepost 20 april 2017 om 18:01 – 24 Reacties

Afbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassiekerAfbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassiekerAfbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassiekerAfbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassiekerAfbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassiekerAfbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassiekerAfbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassiekerAfbeelding Ooit wordt dit ding een regelrechte klassieker

Ooit wordt dit ding een regelrechte klassieker
In het rijtje Iconische Auto’s wordt de Skoda Felicia Fun opvallend weinig genoemd. Hoog tijd om daar eens wat aan te doen.

Nog niet eens zo gek lang geleden zette je de televisie aan als je in was voor wat doldriest vermaak. “Te land, ter zee en in de lucht” was wat dat betreft een absoluut hoogtepuntje. Niet alleen vanwege onderdelen met heerlijk dubbelzinnige namen als “gein op het plein”, “fiets ‘m erin” en “pret in bed”, maar ook omdat kijkers bij dit programma een kanariegele Felicia Fun konden winnen.

Deze pickup-achtige werd in Nederland verkocht tussen 1997 en 2001, héél af en toe kwam je er nog weleens eentje tegen. In beginsel is de Fun een pickup met een flinke laadbak en twee zitplaatsen in het interieur. Het was echter mogelijk om het schot tussen de laadbak en de cabine een stukkie naar achteren te trekken, om zo twee extra zitplaatsen te creëren. Die twee extra personen zaten dan wel in de open lucht. Noem het met wat fantasie een Landaulet op z’n Tsjechisch.

Fun

Helaas was de motor minder “fun” dan je zou verwachten. De 1.6 viercilinder leverde namelijk 75 pk, niet bepaald een vetpot. Toch was de vraag naar de Fun behoorlijk groot en er werden in totaal 4.000 exemplaren van gebouwd. De opvallende verschijning was voor zover wij weten altijd gespoten in vrolijk geel en het interieur werd aangekleed met leer. Ondanks het robuuste uiterlijk werden enkel de voorwielen aangedreven en schakelen kon met een vijfbak.

Los daarvan is dit wat mij betreft een prachtig karretje. Bovendien stonden de Felicia’s op het laatste door Skoda ontwikkelde platform, daarna begon Volkswagen zich ermee te bemoeien. En over die titel: uiteindelijk wordt -als het goed is- elke auto een keer klassiek. Maar niet elke auto is zo gaaf als de Felicia Fun.

Ook interessant!

  • Vernieuwde Skoda Karoq
    Vernieuwde Skoda Karoq gaat er ZO uitzien
  • Gefacelifte Skoda Karoq
    Gefacelifte Skoda Karoq is alleen voor petrolheads
  • Skoda Enyaq rijtest en video
  • vernieuwde Skoda Kodiaq
    Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt superbe trekjes

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

felicia, geel, Skoda

Vorig bericht: « Porsche 911 (993) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Red Bull dreigt met vertrek uit de Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. nord zegt

    20 april 2017 om 18:18

    Toch maakten ze toen nog echte auto’s,
    Nu zijn het opgewarmde VAG lijken..

    Login om te reageren
  2. robert110 zegt

    20 april 2017 om 18:20

    Sorry maar ik zie het niet. Van alles is het net niets. Als je een pick up wilt koop je de gewone Felicia pick up. Wil je een vier zits pick up dan koop je een Toyota of Nissan met dubbele cabine. Wil je een leuke vierzitter dan koop je helemaal geen pick up, wil je een leuke vierzitter waar de achterpassagiers nat worden als het regent dan koop je een Suzuki SJ, een Feroza of een 4Runner.
    Het is wel geinig en het is zeker uniek maar dat is ook het enige dat het mee heeft, want voor niets is het echt een alternatief.
    Toyota heeft met de eerste generatie 4Runner laten zien hoe het wel moet.

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      20 april 2017 om 18:38

      @robert110: Dus als ik het goed begrijp bedoel je als je iets zoekt wat geen alternatief is voor iets anders en zelf ook geen alternatief heeft dan zit je goed met deze ?

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        20 april 2017 om 19:03

        @isn1981: Nee, wat ik bedoel is dat je eigenlijk nooit goed zit met deze omdat alle modellen waar de Felicia Fun trekjes van heeft (dus oa de single cab pick up, de double cab pick up en de 4×4’s met afneembaar dak) altijd een betere keus zullen zijn dan de Fun.

        Login om te reageren
  3. papa zegt

    20 april 2017 om 18:22

    Ooowh jeah… Ik wil hem

    Login om te reageren
  4. 205zonderdak zegt

    20 april 2017 om 18:23

    Geinig karretje. Een vriend had er een. Zal nooit vergeten dat we op een zonnige dag over de autobhn reden. Ik achterin, zonder dak. De krant lezend. En die Duitsers kijken. Kostelijk.

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    20 april 2017 om 18:26

    In Deventer rijdt er al jaren 1. Je kijkt toch altijd even. Apart ding. Hoef het niet te hebben maar vind het wel lollig.

    Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      20 april 2017 om 19:16

      @E34M5Touring: Klopt, zie hem zelfs best vaak rijden. Vind het al een leuk ding sinds hij in de Autoweek stond in ’97.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    20 april 2017 om 18:47

    Best geinig toch?

    Login om te reageren
  7. Jantje_555 zegt

    20 april 2017 om 18:54

    in de vlaamse serie op VTM De Zonen van Van As speelt een Skoda Felicia pickup alvast de hoofdrol
    https://static3.vtm.medialaancdn.be/sites/vtm.be/files/styles/vmmaplayer_big/public/article/image/2012/05/0518zonen.jpg

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      20 april 2017 om 20:59

      @Jantje_555: Weet je zeker dat dat geen Skoda Favorit is? De voorloper van de Felicia…

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        21 april 2017 om 10:17

        @henrie: je hebt gelijk, de favorit heeft de grotere lichten, de felicia de kleine.

        Login om te reageren
  8. maxidyne zegt

    20 april 2017 om 19:00

    Grappig ding, mijn overburen hadden er jarenlang eentje. Vond het altijd een vrolijke en originele verschijning. Nu hebben ze zo’n vreselijke Roomster. Benieuwd of dat ook een klassieker gaat worden…

    Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    20 april 2017 om 19:03

    Dit ding is al vanaf dag één een klassieker als je het mij vraagt. Een heerlijk gek karretje.

    Login om te reageren
  10. galverink zegt

    20 april 2017 om 19:14

    Leuk, met die kikkertjes op de bekleding.

    Login om te reageren
  11. gash zegt

    20 april 2017 om 19:15

    Wanneer ik wat centen in een schaars gek, kleurrijk multifunctie autootje zou willen beleggen, dan zou ik eerder voor een MEGA Tjaffer gaan.

    Login om te reageren
  12. maikelschennink zegt

    20 april 2017 om 19:26

    Heb al 3 normale pick-ups gehad, maar ooit komt er nog een Fun op de stoep

    Login om te reageren
  13. geelbarrel zegt

    20 april 2017 om 19:33

    Ikhad destijds de “gewone” pickup van Skoda, maar wel omgebouwd met alle bumperdelen van de Fun. De lak van de auto was balletjesblauw en de bumper anthraciet metallic. een leuke combinatie. enige wat ik miste was de openslaande achterwand. Maar goed, ik reed dan wel betaalbaar diesel op grijs kenteken (dat kon als particulier toen nog).
    Voor de Felicia Fun ben ik nog als medewerker van de importeur in de weer geweest met de RDW voor de Nederlandse Typegoedkeuring. Ik herinner me de ongeloof van de ambtenaar aan de lijn, toen ik bij carrosserietype “dicky-seat” vermeldde. Dat moesten ze zien. Het autootje behaalde cum laude zijn nederlandse typegoedkeuring, ongeveer de laatste voordat de europese typegoedkeuring zijn intrede deed. Dat veranderde de papierwinkel enorm.
    In Tsjechie zie je ze ook nog wel rijden in het geel met kikkergroene bumperset. Zo zijn ze ook gemaakt.

    Login om te reageren
  14. mout zegt

    20 april 2017 om 19:34

    Ik kreeg ‘m ooit mee van de garage. Maar ik zie er geen klassieker in.

    Login om te reageren
  15. henkhupelschoten zegt

    20 april 2017 om 19:53

    Verbaasd me dat @dizono: deze tekst niet geschreven heeft. Geel, Tsjechisch en oud. Valt me tegen van je ;)

    Login om te reageren
  16. raymster zegt

    20 april 2017 om 21:17

    Geweldig, op Gran Canaria reden die dingen destijds als huurauto bij zo’n foute verhuurder langs de straat

    Login om te reageren
  17. ahs1979 zegt

    20 april 2017 om 21:37

    In deze categorie zou ik eerder voor de Suzuki X-90 gaan.
    https://goo.gl/images/eyRMJ8
    Ja, er kunnen minder mensen in maar ik vind hem leuker. Gek dat deze maar een jaartje verkocht is in Nederland.

    Login om te reageren
  18. cossiekiller zegt

    20 april 2017 om 22:37

    Ik zou eerder voor de Subaru Baja gaan dan. Meer power en awd…

    Login om te reageren
  19. woerden zegt

    21 april 2017 om 20:42

    Ik zou maar niet stoppen met eten tot die tijd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North