• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull dreigt met vertrek uit de Formule 1

Auteur: Author, gepost 20 april 2017 om 18:54 – 41 Reacties

Red Bull dreigt met vertrek uit de Formule 1


De Brits/Oostenrijkse renstal heeft het weer eens op de heupen.

Enige tijd geleden dreigde het team ook al om de Formule 1 achter zich te laten. Toen was onzekerheid omtrent een motorleverancier de reden van alle speculatie en ook nu heeft het iets met krachtbronnen te maken. Onlangs vonden namelijk meetings plaats waar werd gesproken over de motoren die ná 2020 in de Formule 1 worden gebruikt.

Helmut Marko voert de druk op Liberty Media echter op door te stellen dat de F1-bazen voor het einde van dit jaar moeten bevestigen dat per 2021 een onafhankelijke motorleverancier in de Formule 1 komt om krachtbronnen te leveren.

Met het huidige motorenreglement in het achterhoofd klinkt dat als een slecht plan, want de aandrijflijnen die nu gebruikt worden zijn enorm complex dankzij alle elektrische systemen. Marko wil daarom dat de nieuwe motoren snel, luid en relatief simpel worden.

De aandrijflijnen moeten volgens de Oostenrijker minder dan 10 miljoen dollar gaan kosten en dus wordt het voor veel meer partijen interessant om die dingen te gaan bouwen en leveren. Als men er niet in slaagt om zo’n onafhankelijke fabrikant aan te wijzen voor 2018, kan Marko niet garanderen dat Toro Rosso en Red Bull actief blijven in de Formule 1.

Behoorlijk dreigende taal dus van de man die samen met Gijs van Lennep ooit won op Le Mans, maar we verwachten dat het allemaal wel mee zal vallen. Jullie idee?

UPDATE 19 mei 2017: ja, men denkt er nog steeds hetzelfde over!

Ook interessant!

  • Red Bull pakt gridstraf
    Red Bull pakt gridstraf GP Zandvoort vanwege nieuwe motor
  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Red Bull vindt snelheid nieuwe Mercedes motor alarmerend
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Helmut Marko, motor, Red Bull Racing, toro-rosso

Vorig bericht: « Ooit wordt dit ding een regelrechte klassieker
Volgend bericht: Zo worden gestolen auto’s in Nederland teruggevonden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    20 april 2017 om 18:59

    De soep word zelden zo heet gegeten……

    Login om te reageren
    • pier zegt

      20 april 2017 om 21:44

      @dutchdriftking: wordt :)

      Login om te reageren
  2. olivierc zegt

    20 april 2017 om 19:01

    Nou dat heeft lang geduurd zeg…

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    20 april 2017 om 19:03

    Ach, misschien wil een autofabrikant het team wel (terug)kopen, immers autofabrikanten willen juist geen onafhankelijke motorleverancier dus Ford, Jaguar of Audi?

    Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      20 april 2017 om 20:22

      @mashell: cosworth lijkt mij wel geschikt. Het is natuurlijk ook wel een grote kans voor de VAG groep, die zouden met de opgedane kennis ook een hypersport wagen kunnen maken onder het label Bugatti

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 april 2017 om 21:06

        @dieselkameel: cosworth is natuurlijk de perfecte kandidaat voor onafhankelijk motorleverancier.

        Login om te reageren
    • tdg200 zegt

      20 april 2017 om 23:05

      @mashell: Red Bull was voor dat het overgekocht het Jaguar team, denk niet dat zij opnieuw instappen en vervolgens nog investeren in een gecompliceerde motor.

      Login om te reageren
  4. str8six zegt

    20 april 2017 om 19:22

    Dat zal allemaal wel loslopen.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    20 april 2017 om 19:27

    Formule 1 is al jaren het domein van fabrieksteams de rest rijd voor spek en bonen mee.
    Alleen volledige fabrieksteams strijden meestal om het kampioenschap.
    De enige reden dat Red Bull nog enigszins mee doet is omdat de eigenaar in staat is om er mega veel geld in te stoppen en daardoor enigszins competitief kan zijn.

    Wat dat betreft zijn indy cars interessanter daar kan elk willekeurig team een chassis en motor kopen en mee doen om het kampioenschap.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      20 april 2017 om 20:04

      @HZW: inderdaad maar ergens tussen de huidige formule en indycars ligt een goede balans alleen zolang mercedes en ferrari er tegen aanbemoeien gaat dit niet veranderen

      Login om te reageren
    • kliniclown zegt

      20 april 2017 om 22:53

      @HZW: inderdaad, alleen fabrieksteams strijden al jaren om de titel. Teams als Red Bull, McLaren, Benneton, Williams, Brawn GP…

      Login om te reageren
  6. VeniVidiVici zegt

    20 april 2017 om 19:30

    Ja hoor precies wat het is… puur en alleen als drukmiddel gebruiken bij Liberty Media.
    Nou, Red-Bull… GA dan met je grote bek!!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      20 april 2017 om 19:41

      @venividivici: dan zal de F1 wel heel spannend worden…Mercedes, Ferrari, hele tijd niks en dan de rest.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        20 april 2017 om 19:59

        @rufctr01: dominantie van één of twee partijen in een raceklasse is doodnormaal. De Indycar draait op één chassis-bouwer en twee motorenleveranciers, de DTM, de WTCC de LMS en de WRC is ook al jaren het toneel van slechts enkele (bovenliggende) fabrikanten. Bij de tweewielers (MotoGP, Superbike, Dakar) is het feitelijk ook niet anders.

        Dit hoeft ook geen probleem te zijn, maar in de F1 wordt er een probleem van gemaakt doordat die budgetten in de afgelopen 20 jaar zo krankjorum uit de klauwen zijn gelopen. En dan is zelfs dát nog geen garantie voor succes (denk aan: BMW, Toyota, Honda). En dan is het an sich misschien niet erg als er straks dan misschien maar twee of drie motorenfabrikanten overblijven, maar als een klantenteam dan voor een heel seizoen al ettelijke tientallen miljoenen kwijt is met de garantie dat -ie op z’n best een subtopper zal zijn, dan is dat dodelijk voor de animo om nog aan deze raceklasse mee te doen.

        Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      20 april 2017 om 20:05

      @venividivici: waar slaat dit op? Ik zie liever 10 redbulls en force indias die meedoen om het racen dan teams als mercedes die meerijden om het “kijk mij is goed zijn”

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        20 april 2017 om 20:53

        @goodolddays: toch is het kijk mij eens goed zijn wel 1 van de betere.

        Login om te reageren
  7. timmehh zegt

    20 april 2017 om 19:51

    Redbull ziet door het fabrieksteam van Renault op termijn de podiumkansen verdwijnen.

    Geloof niet dat dit doorgevoerd zal worden.

    Voor Ferrari en Mercedes is Formule 1 een prestige en marketing project.

    Zal er iemand nog warm worden van een Ferrari F1 auto met een Ford of VW motor?

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      20 april 2017 om 19:59

      @timmehh: Ik ben absoluut overtuigt dat Renault, Red Bull gaat passeren in de toekomst.
      Renault will om het kampioenschap mee gaan doen op korte termijn.
      Tevens willen ze natuurlijk niet achter hun klanten teams blijven eindigen.
      Zelf nu zie je al af en toe hoe dichtbij Renault met hun tijden komt aan Red Bull.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        20 april 2017 om 20:54

        @HZW: je kunt wel roepen maar maak het dan ook waar.

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        20 april 2017 om 21:45

        @hzw: Gelukkig is er een leververplichting. Het is aannemelijk dat Red Bull geen deal met Mercedes of Ferrari sluit. Die twee weten ook dat Red Bull met hun motoren achterin veel te gevaarlijk wordt. Als dan ook Renault weigert, wordt Honda door de FIA verplicht motoren aan Red Bull te leveren.

        Maar, nou komt het. Er gaan sterke geruchten dat McLaren van het exclusiviteitsrecht van de Honda-motoren afziet, zodat Honda met Sauber in zee kan gaan en dubbel zoveel kan “testen” en data verzamelen. Als dat zich gaat voordoen, zou die leververplichting wel eens een zegen voor Red Bull kunnen zijn. Het is namelijk zo dat de fabrikant die de minste klanten heeft wordt aangewezen als verplichte leverancier. In de Sauber-Honda situatie is het dan zo verdeeld: Mercedes 3 (het fabrieksteam, Williams en Force India) Ferrari 2 (fabrieksteam, Haas), Renault 2 (fabrieksteam, Toro Rosso) en Honda 2 (McLaren, Sauber). Dan is de kans dus reëel Renault alsnog gewoon moet leveren, of dat Red Bull met de neus in de boter valt en Ferrari blokken krijgt aangewezen. Keerzijde van de medaille is dat Honda dan ook aangewezen kan worden, maar dat is niet anders dan wanneer Renault nu zou breken met Red Bull en Sauber-Honda niet doorgaat.

        Login om te reageren
  8. utregcity zegt

    20 april 2017 om 20:01

    F1 zonder vleugels?

    Login om te reageren
  9. Breinstein zegt

    20 april 2017 om 20:06

    Leuk die dreigementen maar als dit voorstel er doorheen komt (waar ik de kans niet groot van acht) heb je grote kans dat grote fabrikanten als Renault, Mercedes en Ferrari er uit stappen. Wat hebben ze immers te zoeken in een raceklasse waar ze niks zelf in mogen ontwikkelen?

    Login om te reageren
  10. gekkenhuis zegt

    20 april 2017 om 20:11

    Wat zegt Raymond Vermeulen de manager van Max ervan?

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      20 april 2017 om 20:55

      @gekkenhuis: die zingt, Ga dan! Van jannes

      Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    20 april 2017 om 20:29

    Zal allemaal wel loslopen. Maar als je ziet dat zelfs fabrikanten met enorme financiële armslag moeite hebben om een fatsoenlijk blok te maken, weet ik niet of het überhaupt wel interessant is voor een onafhankelijke leverancier. Of de motoren moeten dus echt weer veel simpeler en goedkoper gaan worden. Maar daar zitten Mercedes, Ferrari en Renault waarschijnlijk niet echt op te wachten.

    Login om te reageren
  12. maferick74 zegt

    20 april 2017 om 20:33

    Hoe zat dat vroeger dan? Als t nu erg saai is waarom kan er dan niet iets veranderen? Zodat er minstens 4 teams een beetje mee kunnen. Hoe lang denk je dat mensen blijven kijken naar een optocht tussen twee fabrieksteams? Het draait toch om geld maar wie is de baas? De fabriek of de organisatie?

    Login om te reageren
  13. zjos zegt

    20 april 2017 om 20:43

    1 Red Bull staat al weer op achterstand t.o.v. Ferrari en Mercedes. Dus moet je dat resultaat wat overschreeuwen en de aandacht van hun eigen falen verleggen.
    2 Ze zijn bang dat als het er echt om gaat spannen ze nooit dezelfde motor gaan krijgen als het Renault fabrieksteam. En daar hebben ze een punt.
    3 Het zijn verwende drammertjes die hun zin niet krijgen en niet tegen hun verlies kunnen.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 april 2017 om 21:27

      @zjos:
      1. Helemaal juist
      2. Zo werkt dat niet. Het is namelijk reglementair zo vastgelegd dat je als klantenteam exact dezelfde motoren moet krijgen als het fabrieksteam gebruikt. Zodra Renault dus een update beschikbaar stelt, moeten ze die ook aan Red Bull aanbieden. Of Red Bull er direct mee gaat rijden moeten ze zelf weten. Gezien je ongestraft vier complete PU’s per seizoen mag gebruiken kan het natuurlijk verstandiger zijn om even te wachten tot je huidige blok sowieso aan vervanging toe is.
      3. Wederom: Helemaal juist! Ferrari heeft in het verleden al meerdere malen gedreigd te stoppen, Red Bull heeft dat al gedaan en zelfs Mercedes heeft dat gedaan. Het is de standaard methode om de F1 bobo’s onder druk te zetten en hun zin erdoor te drukken.

      Login om te reageren
      • 545e60 zegt

        20 april 2017 om 21:46

        @Edge: Ferarri gaf Torro Rosso toch ook een motor van een seizoen daarvoor. Als Renault wilt doen ze dat ook gewoon met Red Bull zodra het huidige contract is afgelopen. Niemand kan Renault dwingen om motoren te leveren aan Red Bull.
        En als ik Renault was, zou ik ook gewoon zeggen je kan een oude motor krijgen of helemaal niks. Stik er maar in, na wat ze hun 2 jaar geleden geflikt hebben. Mag je lekker bij Honda aankloppen.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          21 april 2017 om 10:41

          @545e60: Klopt, toen die deal gesloten was gold die leververplichting nog niet. Tenzij een team er specifiek om vraagt (Sauber met hun 2016 Ferrari-blokken) ben je tegenwoordig verplicht de motoren te leveren volgens exact dezelfde specificaties als die van het fabrieksteam.

          Login om te reageren
  14. bmwfreak038 zegt

    20 april 2017 om 20:56

    Ga dan, ik vraag het je; ga dan, als je beter kunt krijgen, dan moet je daar blijven maar, ga dan!

    Login om te reageren
  15. dawwg zegt

    20 april 2017 om 21:00

    Ik zie liever gewoon een budget-limiet of een verplichting tot levering aan derden; houd je toch diversiteit, maar maak je het wel spannender. Alles en iedereen met dezelfde motor is ook een beetje saai omdat de verschillen dan misschien wel te minimaal worden… Ik zeg tevens DRS en al die elektro-meuk eruit en actieve vering erin :)

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 april 2017 om 21:36

      @dawwg: Een budget-limiet voor klantenmotoren komt er al. Ik weet de exacte bedragen even niet uit mijn hoofd, maar de komende jaren worden de factuurbedragen van de krachtbronnen aanzienlijk lager dan nu het geval is. Verplichte levering aan derden is ook al een dingetje. Uiteraard wel in beperkte mate, want het moet niet zo zijn dat op Ferrari, Renault en McLaren-Honda na alle teams bij Mercedes kunnen aankloppen en Mercedes dan ook móet leveren. Het is zo geregeld dat als jij écht geen motorendeal krijgt geregeld (zoals vorig jaar bij Red Bull dreigde te gebeuren) de FIA een motorenleverancier aanwijst die dan aan jou moet leveren. In principe krijg je altijd de leverancier met de minste klantenteams aangewezen. In de huidige situatie zou dat Honda zijn, dus of je daar zo blij van moet worden is een tweede.

      Login om te reageren
  16. rikus zegt

    20 april 2017 om 23:14

    Dan staat Max ook bij het UWV op de stoep.

    Login om te reageren
  17. NLBUURMAN zegt

    21 april 2017 om 01:01

    Hij heeft ’t misschien wat bot verwoord, maar eigenlijk is ’t toch prachtig? men krijgt de betere V8/V10 klank terug, er hoeft een hoop minder ingewikkelde electronica bij (geen KERS) en de kosten gaan ook nog eens omlaag.

    wat ik me wel afvraag; is Honda geen onafhankelijke fabrikant? zij hebben geen fabrieksteam…
    dat je op dit moment liever een andere motor achterin hebt liggen is wat anders, maar de mogelijkheid is er wel

    Login om te reageren
  18. exclusieviteitsfreak zegt

    21 april 2017 om 02:18

    De F 1 wereld is alvast afhankelijk van de verkoop van automobielen . . .

    Login om te reageren
  19. fapfap zegt

    21 april 2017 om 08:40

    Misschien moeten ze dan maar gaan, de hele tijd dat gezeik met “doe dit”, en “doe dat” want anders stappen we op…. Stap dan maar lekker op, doei!

    Login om te reageren
  20. freeze zegt

    21 april 2017 om 08:59

    Lekker gaan, F1 bestond voor Red Bull en zal bestaan na Red Bull. Dat gedreig elk jaar…

    Login om te reageren
  21. clarkson zegt

    21 april 2017 om 09:34

    Goed zo! Iedereen wil van die flutmotoren af maar er gebeurt niks. Misschien werkt harde taal zoals dit. Nu Ferrari en Mercedes nog mee en we kunnen weer naar jankende motoren luisteren vanaf 2021!

    Login om te reageren
  22. sracert zegt

    21 april 2017 om 13:04

    F1 is naar mijn mening een sport voor auto fabrikanten die alle vrijheid dienen te hebben voor ontwikkeling. F1 is geen sport voor frisdrank e.a. fabrikanten, dat zijn sponsoren met reclame doeleinden. Kop houden Helmut!.

    Login om te reageren
  23. pscarphotography zegt

    21 april 2017 om 15:13

    Plaatsje vrij voor Lamborghini of Audi?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North