![Ook Alpine stapt over](https://www.autoblog.nl/files/2022/01/alpine-nieuwe-naam-fabriek-nieuwe-crossover-ev-2022-970-001.jpg)
Ook Alpine stapt over op, eh, een bijzondere kant. Tsja, ze zullen wel moeten.
Van alle autofabrikanten van tegenwoordig is Alpine het meest authentiek, samen met enkele Britse merken als Morgan en Lotus. Alpine maakt slechts één model: de A110.
Dat is een compacte sportwagen met een relatief kleine docht potige viercilinder motor. Dankzij het lage gewicht is het echter een zeer snelle auto. Nu kun je elke auto sneller maken door ‘m meer vermogen te geven. Het lage gewicht van de Alpine A110 zorgt ervoor dat alles aan het autorijden leuker en beter gaat: bochten insturen, uitaccelereren, aanremmen. Elk aspect van autorijden wordt leuker.
![Ook Alpine stapt over](https://www.autoblog.nl/files/2022/01/alpine-nieuwe-naam-fabriek-nieuwe-crossover-ev-2022-970-010.jpg)
Ook Alpine stapt over naar The Dark Side
Ondanks dat de A110 in zijn segment nog niet eens slecht doet, kan Alpine niet teren op één nichemodel. Dus wat denk je dat erbij komt? Een geheel elektrische crossover. Ai, ook Alpine stapt over naar de duistere kant van het automobile spectrum! Nu was dat al min of meer bekend, maar er zijn meer details bekend. De GT X-Over (X spreek je uit als cross, de rode broeken hebben hun werk gedaan) zal over drie jaar in productie gaan.
![Ook Alpine stapt over](https://www.autoblog.nl/files/2022/01/Alpine-EV-Future-2.jpg)
Ook bijzonder is dat de auto gefabriceerd gaat worden in Dieppe, Frankrijk. Dat is een relatief kleine fabriek die zich richt op kleinserie-modellen en raceauto’s. Ook is bekend dat de Alpine GT X-Over op het CMF-EV-platform zal komen te staan. Dat is ook het platform waar bijvoorbeeld de nieuwe elektrische Megané op staat. Op dit moment zijn ze bezig met het aanpassen van de locatie voor het nieuwe platform.
Nieuwe naam fabriek
Over de locatie gesproken, de naam daarvan is ook gewijzigd. Dat was tot voor kort Alpine Dieppe, maar dat is te makkelijk. De fabriek heet nu namelijk Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé. Jean Rédélé is de oprichter van Alpine. Check in dit artikel de historie van Alpine.
![Ook Alpine stapt over](https://www.autoblog.nl/files/2022/01/alpine-nieuwe-naam-fabriek-nieuwe-crossover-ev-2022-970-002.jpg)
Nu kunnen we wel heel dramatisch doen over het feit dat Alpine een elektrische crossover gaat bouwen. Het is natuurlijk een auto die haaks staat op waar Alpine voor staat. Alsof ze bij Christine Le Duc nu ineens matchende regenpakken en nylon heuptasjes gaan verkopen. Aan de andere kant, als er één fabrikant is die van dit concept iets leuks kan maken, dan is het Alpine wel. En als het betekent dat ze sportwagens kunnen blijven bouwen dankzij de succesvolle crossovers, dan is het toch een win-win situatie?
Als Porsche het doet…
Mijn liefde voor auto’s sterft weer een streepje verder af…
@tjorque: niemand verplicht je om er eentje te kopen hè…
En de geschiedenis leert ons, door dit soort apparaten kunnen we bij dit soort merken ook nog de ‘wel leuke’ auto’s kopen!
(Voor elke Cayenne, Macan, Taycan en Panamera kan ergens op de planeet iemand een ‘leuke’ auto bij Porsche kopen, iedereen blij!)
Huh? Taycan en Panamera ZIJN leuk.
@ukbob nee gelukkig niet. Dat zou er nog moeten bij komen.
Ik begrijp de redenering wel maar mijn interesse in de automobiele obesitas eenheidsworst is erg klein klein aan het worden.
Gelukkig zit Rédélé royaal in de streepjes.
Gaan ze die niet uiteindelijk als Renault labellen? Ik vind het raar dat Renault Alpine heeft gerevived als sportwagenmerk en dan een crossover gaat maken als Alpine.
Dat was het hele doel van het opnieuw oprichten van Alpine. Streetcred opbouwen met een echte sportwagen en dan vervolgens cashen met een SUVfertje, al dan niet elektrisch.
@mrB: het Renault rs label komt te vervallen en alle sportieve lijnen gaan alpine-line heten. Waardoor het modellengamma versimpeld wordt Renault en alpine en niet nog iets ertussen.
Tja, dan zouden ze moeten beginnen met een clio rsb vervanger als Alpine lijkt me. Dan als alle rs middelen als Alpine er zijn, dan de crossovers. Maar wie ben ik
Om aan de wansmaak van de consument te voldoen en je bedrijf toekomst bestendig te houden word je wel gedwongen tot het bouwen van deze hondenhokken.
Bij Alpine moet ook gewoon geld worden verdiend aan volume modellen. Dit is dus een logische stap. Porsche had zonder zijn zeer succesvolle SUV’s waarschijnlijk niet meer bestaan.
Lijkt mij een meer dan logische stap.
Dat ze over gaan op een SUV/crossover vind ik meer ‘dark side’ dan dat ze elektrisch gaan
Of je blijft als merk stug negeren dat de wereld verandert. Is Nokia en Blackberry ook prima bevallen.
’the dark side’…
Kinderachtig hoor. Over een tijd worden er geen brandstof auto’s meer gemaakt. Deal with it.
Alpine heeft altijd lichtgewicht auto’s gemaakt. EV’s zijn dat momenteel niet. Juist een merk als Alpine had kunnen wachten totdat er lichtere batterij techniek voorhanden komt.
Maar nu Alpine ook feitelijk het nieuwe Renault RS label is, zullen ze wel allerlei soorten snelle wagens gaan maken. Niet meer alleen lichtgewicht.
Leg dat maar uit aan je personeel: we wachten nog even een paar jaar op andere techniek. Gaan jullie in de tussentijd maar iets voor jezelf doen.
Zolang mensen hoge auto’s blijven waarderen en hun voorkeur blijven geven blijven we dit soort verzadigde niks uitblinkende “hokken” zien. Dus in plaats van erover te blijven zeuren zouden we gewoon onze medemensen eruit moeten praten. Tja dat heb ik leuk gezegd maar moeilijk gedaan.