
De nieuwe A6 is nu ook te bestellen met lekkere vermogens.
In maart konden we kennismaken met de gloednieuwe Audi A6. De A6 met verbrandingsmotor, welteverstaan. Helaas was er in eerste instantie nog maar één motorvariant, de TFSI mild hybrid met 204 pk. Hier werd Wouter niet heel enthousiast van tijdens de rijtest, want zijn oordeel was: “niet vooruit te fikken”.
We zaten dus met smart te wachten op de plug-in hybride versies met meer vermogen. Die zijn nu gearriveerd. Audi introduceert de A6 e-hybrid quattro, zoals de plug-in hybride nu heet.




Je hebt de keuze uit twee varianten: eentje met 299 pk en 450 Nm en eentje met 367 pk en 500 Nm. Kijk, dat begint er op te lijken. Mochten deze cijfers je bekend in de oren klinken: dat kan kloppen. Dit zijn gewoon exact dezelfde specificaties als de vorige A6.
Toch is de aandrijflijn niet helemaal identiek. De A6 e-hybrid is voorzien van een grotere 25,9 kWh accu, om niet onder te doen voor de andere PHEV’s van Volkswagen.
Dat betekent dat je nu tot 102 kilometer elektrisch kunt rijden volgens de WLTP. En dat is in de praktijk aardig haalbaar, zoals we proefondervindelijk vastgesteld hebben met onze Golf GTE duurtester.


De specs zijn lekker, maar wat kost dat dan? Tsja, het prijskaartje is natuurlijk niet mals. Voor de A6 e-hybrid betaal je minstens €69.990. Dat is veel geld, maar de vorige generatie was vrijwel net zo duur. Bedenk ook dat de instapper met 204 pk al €64.990 kost. Dus je bent eigenlijk gek als je niet nog even €5.000 doorspaart.
Bestellen kan vanaf 8 mei en eind juli staat de Audi A6 e-hybrid bij de dealers





– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Rommelig dashboard en krijg er wel een hoog plastic fantastic chinese rommel gevoel bij.
Ja , rijdende IPad
Toch nog dezelfde PHEV tekortkomingen, waarbij je binnen Nederland dus bijna nooit het volledige vermogen kunt benutten omdat je dat elektrisch wilt doen. En je wil ook niet bij elke dot gas dat die ICE aan schiet en kort daarna weer uit gaat.
Ik zou toch liever een EREV zien op het PPE platform.
Ja maar dat is toch inefficiënt want ice en onderhoudsgevoeliger (ik praat nu even als evangelist he)
Een EREV is efficiënter dan een PHEV. En rijdt lekkerder, altijd maximaal vermogen. De verbrandingsmotor gaat ook niet als Start-Stop de hele tijd aan en uit, gaat pas bij lage batterij spanning aan en blijft dan tijdje draaien, wordt tenminste lekker warm.
Is nog steeds vervuilend met de uitstoot vanwege de ice.
Oh ja ik vergeet de uitstoot nog!
Wanneer zullen analogen klokken weer in de mode komen?
Hoeveel Audi A6-en worden er op jaarbasis verkocht in Nederland? 511 stuks. Meer dan ik dacht maar wel een niche.
Ik word er niet echt warm van, ook niet met deze vermogens. De auto is gewoon niet fraai. En je moet geen 5k erbij sparen maar minstens 15-20k, want dat ding is kaal. Dus je zult met opties moeten gaan strooien om het een beetje aantrekkelijk te maken.
Wat een afschuwelijke plastic interieur.
Denk dat audi een big deal heeft gemaakt met ome ali voor de levering ervan.
Klinkt leuk zo’n extra scherm voor de bijrijder, maar dan wel graag fatsoenlijk geintegreerd!
Volgens mij krijg je een sneu stompje plastic op die plek als je het schermpje niet wil. Kiesen tussen twee kwaden dus.
Ik heb de A6 etron zonder het extra schermpje en dan is het gewoon een glad deel pianolak. Geen naden hoor
Wat is er aan de hand in het VAG design house? Enkel de boksbeugel verraadt dat het om een Audi gaat. Wat verlang ik terug naar het design van weleer. En nee ik ben niet oud.