• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Lamborghini maakt weleens een misser

Auteur: Author, gepost 26 januari 2017 om 12:49 – 22 Reacties

Afbeelding Ook Lamborghini maakt weleens een misserAfbeelding Ook Lamborghini maakt weleens een misserAfbeelding Ook Lamborghini maakt weleens een misserAfbeelding Ook Lamborghini maakt weleens een misserAfbeelding Ook Lamborghini maakt weleens een misser

Ook Lamborghini maakt weleens een misser
De Canto kunnen we toch wel onder die noemer scharen.

Overigens is de titel niet helemaal correct. De Canto, een conceptcar uit 1999 was het werk van Zagato. Je zag deze bijzondere auto dan ook voorbijkomen in een lijstje met minder geslaagde ontwerpen van het beroemde designhuis. Eigenlijk was de auto helemaal niet zo lelijk. Het zijn alleen de enorme luchthappers op de heupen die de balans uit het ontwerp halen. Over eufemismen gesproken.

Koelgaten zitten er niet voor de sier en in dit geval kunnen we de monsterlijke V12 de schuld geven. Het ging in dit geval om de 6.0 V12 uit de Diablo SV-R, één van de serieus brute versies. Deze leverde 600 pk’s die in de Canto naar alle wielen werden gestuurd. Daarmee was een topsnelheid van 350 km/u mogelijk. Zulke waardes waren destijds alleen weggelegd voor supercars van de buitencategorie, een hele prestatie dus!

De Canto werd overigens in meerdere fasen ontworpen. Het eerste rollende prototype was in 1997 voltooid. Dat design ging rap de prullenmand in, de volgende versie kreeg nog grotere flaporen dan de exemplaren die je op de foto’s ziet. Niet veel later nam Audi de Italiaanse fabrikant over en het testwerk werd versneld. Men hoopte de auto in 1999 op de markt te kunnen brengen tegen een niet malse prijs van 250.000 dollar. Hierbij zou het gaan om een batch van 400 auto’s die allemaal zouden worden voorzien van RWD.

Dat ging voorspoedig, totdat Ferdinand Piëch zich met de kwestie ging bemoeien. Wat hem betreft miste de Canto de Italiaanse vibe en was het absoluut geen waardige opvolger van de Diablo en de Countach. Over de invloed van Piëch hoeven we verder niet uit te wijden en dus moest men terug naar de tekentafel. Het front werd lichtjes aangepast evenals de verlichting, maar bovenal waren die enorme gaten wat beter geïntegreerd in de rest van het ontwerp.

Ook de V12 ontkwam niet aan een opfrisbeurt. Nieuwe elektronica zorgde ervoor dat het vermogen opliep tot 640 pk, maar de geplande productieversie zou het met 610 stuks moeten doen. Nog altijd 30 pk meer dan de originele Murciélago, mind you. Uiteindelijk draaide Piëch zijn duim alsnog omlaag en mocht de Canto het museum in. De opvolger van de Diablo werd de reeds genoemde Murciélago, ontworpen door de Belg Luc Donckerwolke. De rest is geschiedenis.

Ook interessant!

  • Gespot - Lamborghini Diablo is een imposante A2 Racer
  • Buitenkansje: Diablo SV op te halen bij Domeinen
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Lamborghini, vergeten-concept

Vorig bericht: « De Skoda Kodiaq Scout gaat voor het ruige werk
Volgend bericht: Fiat Chrysler maakt jaarcijfers bekend, is Sergio blij? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rohrl-fan zegt

    26 januari 2017 om 12:55

    Strikt genomen was de Canto geen concept car, maar een prototype.

    Het is pas jaren later dat Lamborghini het bestaan van deze wagen heeft bevestigd.

    Login om te reageren
  2. gekketurbo zegt

    26 januari 2017 om 12:56

    Je kan zeggen wat je wilt van Piech, maar die man had wel een gevoel voor mooie auto’s. De Murc is voor mij nog steeds een van de mooiste auto’s van de vorige decennia.

    Login om te reageren
  3. gertjan2012 zegt

    26 januari 2017 om 13:07

    Al is het alleen maar al vanwege de naam… je zou de O maar in een A veranderen. Krijg je een totaal andere “auto”

    Login om te reageren
  4. tenaci zegt

    26 januari 2017 om 13:12

    Tja…. eerlijk gezegd: ik kan dit beter op m’n netvlies verdragen dan veel van de huidige creaties uit Sant’Agata Bolognese….

    Login om te reageren
  5. john4545 zegt

    26 januari 2017 om 13:18

    Lijkt erg op de 488 gto, en die is ook erg, erg lelijk. En turbos. Maar vooral lelijk.

    Login om te reageren
  6. eklasse zegt

    26 januari 2017 om 13:25

    Over het algemeen ben ik geen Zagato fan en ook deze creatie vind ik wanstaltig. Wel een vooruitziende blik mbt die zwarte C-stijl/optisch zwevend dak. Een trend die ik overigens ook wel weer gezien heb.

    Login om te reageren
  7. spec zegt

    26 januari 2017 om 13:28

    Dit ontwerp afkeuren, en de Veyron niet… Rare jongen, die Piëch.

    Login om te reageren
  8. posthumus zegt

    26 januari 2017 om 13:44

    Neusje lijkt wel heel erg op de F50

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      26 januari 2017 om 17:27

      @posthumus: ik dacht dat ik de enige was, ik dacht er direct aan.

      Login om te reageren
  9. dare2think zegt

    26 januari 2017 om 14:23

    Geen mooie auto misschien, wel een goede Lamborghini.

    Een Lamborghini is altijd net even iets gekker dan de rest, en deze slaagt daar ook netjes in met totaal verkeerd geplaatste luchthappers. Als hij wel uitgekomen was, hadden we het wel mooi gevonden.

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    26 januari 2017 om 14:29

    En heeft Zagato deze auto dan helemaal voor niets getekend? Nee hoor, de Lamborghini 5-95 Zagato op basis van een Gallardo heeft wat designelementen (vooral rondom het achterruitje) van deze jongen meegekregen: http://www.autoblog.nl/nieuws/zagatos-lamborghini-5-95-in-volle-glorie-villa-deste-67444

    Login om te reageren
  11. treinrukker zegt

    26 januari 2017 om 15:03

    Voorkant is net een 918, achterkant is minder geslaagd

    Login om te reageren
  12. pinut187 zegt

    26 januari 2017 om 15:08

    Ja dat CANTOch niet! Zei Piëch..

    Login om te reageren
  13. lekkerlinksrijden zegt

    26 januari 2017 om 15:22

    Toch wil ik m hebben, maakt niet uit wat jullie zeggen

    Login om te reageren
  14. patrick_koning zegt

    26 januari 2017 om 15:24

    Aan de canto hoor ik een gehaaste Italiaan uit het raam roepen…

    Login om te reageren
  15. boomhauwer zegt

    26 januari 2017 om 15:28

    Koenissegg achterkant?

    Login om te reageren
    • suheyl zegt

      26 januari 2017 om 15:49

      @boomhauwer: en een NSX voorkant

      Login om te reageren
  16. reistje zegt

    26 januari 2017 om 15:36

    Eigenlijk vind ik hem helemaal niet zo lelijk.

    Login om te reageren
  17. robbie123 zegt

    26 januari 2017 om 18:33

    Lamborghini met auto’s is net als the Beatles in de muziek. Alles wat ze gemaakt hebben is op zijn minst interessant. En het meeste wat gemaakt is wordt nooit meer verbeterd!!!!

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    27 januari 2017 om 08:18

    Lijkt te veel op de Diablo, en lamborghini staat voor Revolutie….

    Login om te reageren
  19. suzikubelona zegt

    27 januari 2017 om 10:41

    Luchthappers achter verbinden door een spoiler, en klaar is Kees.

    Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    27 januari 2017 om 11:40

    Haha niet echt des Lamborghini’s, deze auto

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North