De Skoda Kodiaq Scout gaat voor het ruige werk

Auteur: , 30 Reacties

Lekker het terrein in op z'n Tsjechisch!

Als we het ronkende persbericht mogen geloven is de Kodiaq Scout in staat om z’n uiterlijk ook echt waar te maken in het terrein. Deze versie van de Kodiaq wordt aangekleed met zilverkleurige designaccenten en bodemplaatbescherming voor en achter. Top dat af met een paar vette 19 inchers die speciaal voor de Scout zijn ontworpen en je hebt volgens VAG een feestnummer te pakken. Maar dan wel een ruig feestnummer.

Vierwielaandrijving en off-road assist zijn standaard op deze editie en de uitrusting onderstreept het stoere karakter van de Scout. De standaarduitrusting omvat onder meer Driving Mode Select voor het ruigere werk, een stuur met veel knopjes, LED-sfeerverlichting in tien kleurtjes, acht speakers, alcantara op de zetels en portieren, lichtmetalen pedalen en als klapper op de vuurpijl speciale vloermatten.

De Scout wordt leverbaar met twee benzinemotoren; een 1.4 TSI met 150 pk en een 2.0 TSI met 180 pk. Wie liever dieselt gaat voor de 2.0 TDI met 190 pk. Het AWD-systeem werkt met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling voor het achterste differentieel en werkt in feite hetzelfde als een Haldex-koppeling. Het koppel gaat in beginsel dus naar de voorwielen, tenzij de omstandigheden vragen om AWD.

Skoda geeft een aanloop- en naloophoek op van 22 en 23,1 graden, mogelijk gemaakt door de korte overhangen (@Jaapiyo lees je mee?). Op de beurs van Genève die over twee maandjes plaatsvindt wordt de Kodiaq Scout onthuld.



30 reacties

Voor de Kodiaq vind ik de motorenaanbod ondermaats. Ze zouden beter gaan voor de motoren van de Amarok. Verder een leuk ding.
@misterdrogba: Dat is leuk als aanvulling, maar het blijven wel Skoda’s. Nou niet bepaald de auto’s die het moeten hebben van hun dikke motoren, maar eerder van hun value for money moeten hebben.
@Edge:
Daar heb je zeker gelijk in, maar zo’n 1.4 TSI is toch veel te licht voor een auto van +- 1500 KG.
@misterdrogba: dan neem je een 2.0.
@misterdrogba: cilinderhoud is onbelangrijk. Vermogen en koppel is wat het voertuig voortbeweegt en dat levert een 1.4 TSI ruim voldoende voor een niet al te grote SUV.
@mashell: nou een 1.4 tsi in een golf is prima als je niet veel eisend bent, maar z’n grasmaaier motor zet je niet in een zware auto als deze…
@slickrick: je bent in 1995 blijven plakken. Vermogen en koppel is waar het om gaat, uit hoeveel cilinders of hoeveel cilinderinhoud dat komt maakt in 2017 helemaal niet meer uit.
@mashell: daar gaat het inderdaad om, met name op koppel indien je over een relatief zware auto hebt met meer weerstand (banden en lucht) zoals deze suv……en daar schiet een 1.4 tfsi gewoon in te kort.

Ik tune al 8 jaar auto’s en al die 1.4TFSI en 1.2 TFSI komen koppel tekort in een zwaardere auto. Onlangs nog een 1.4 TFSI gedaan in de nieuwe A4……alleen maar downsizing
@misterdrogba: nu ze bij Skoda zover zijn dat er ook luxe van binnen mag, mogen ze idd ook best luxe motoren aanbieden. Ze hebben een mooie lijn 3.0 diesels in het concern.
@gregorius: die passen toch niet dwars voorin?
Mooi stoer ding ..
Echt iets voor slappe zakkenwassers die een auto mogen uitzoeken van “de baas” ..
@lincoln: In vergelijking met een Audi zetten ze je met een Kodiaq, minder in ’t zak.
@lincoln: en die toch iets stoers willen…
@dieselkameel:

Naar de sportschool rijden bijv. ..
@lincoln: dank voor deze duiding, blijkt maar weer dat we niet op een lijn zitten…
@dunhozzie:

Exacte wetenschap gaat uitwijzen dat 100% de lease ingaat ..
En 0% van de leasers een houthakker is ..

Zo simpel kan het zijn ..
@lincoln: hier spreek je volgens mij ook de waarheid. Maar toch voel ik me met de Kodiaq die ik later dit jaar in de short-lease ga rijden tot ik een XJ-6 of 525D Station aan mezelf verkocht krijg geen slappe zakkenwasser….
@dunhozzie:

Gefeliciteerd .. leuk voor je ..
Prachtbak .. zonder meer ..

Bijna zonde om ermee op een vlakke asfaltweg in de file te staan ..

Want dat wordt toch een beetje de lotsbesteming van dan ding ..
@lincoln: goed punt. Het arbeidsvoorwaardenpakket van houthakkers is zwaar onder maat. Ik roep op tot een staking! We houthakkers laten Nederland helemaal dichtgroeien met bomen als we niet binnen nu en 500 jaar een auto van de zaak krijgen!
Eigenlijk best een mooie auto. Met een 2.0 TDI zal het niet eens zo verkeerd rijden denk ik. Maar om het nou een terrein waardige auto te noemen.
Waarom nou weer zakkenwassers…. Ik mag ook een auto van de baas rijden. Moet ook gewoon belasting voor betalen. T is nooit gratis…
@rikkienl:

Slappe zakkenwassers zijn idd prima belastingbetalers ..
En oh ja: aankleding is vergelijkbaar met wat er bij Seat X-perience beschikbaar is, zoals bijv. Sierwerk buitenkant en alcantara binnenin. Zal wel een groeps standaard zijn…
Wel grappig dat Skoda een terreinversie uitbrengt van hun terreinwagen
@freeze: het gros van de huidige SUV’s zijn allang niet echt meer terreinwaardig. Vind de termen terreinwagen en SUV eigenlijk niet meer bij elkaar passen hedendaags.
Ben er wel benieuwd naar! Zal hem binnenkort wel verwachten bij mij in de werkplaats
Mooie bak die Kodiaq.
‘ Lekker het terrein in op z’n Tsjechisch!’
er is niet echt veel tsjechisch meer aan. je kan het beter veranderen door VAG of Duits.
Als je dit toch ziet.. krijg je heel snel de neiging een echte landrover te kopen.
Niet eens een V6 uit de amarok?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).