Ook Toyota gaat vals spelen met motorgeluid

Auteur: , 35 Reacties

Maar dan op een nét wat andere manier.

Toyota Avalon TRD (XX50) '19

Het is misschien wel hét fop-instrument van de afgelopen jaren: de actieve geluidsgenerator. Veel moderne auto’s zijn tegenwoordig voorzien van motoren met een of meer turbo’s. Het nadeel daarvan is dat de geluidsproductie een stuk minder is evenals de geluidskwaliteit.

Met zo’n geluidsgenerator kun je dat probleem deels verhelpen. Vanuit de speakers komen dan extra ‘broem-broem’ geluiden, waardoor je het idee hebt een heldhaftige chauffeur te zijn. Alsof je naar een warme buurt gaat en de dienstdoende dame op vocale wijze laat weten dat ze écht aan haar gerieven komt. Hoe hard de geluiden ook zijn, je weet dat het nep is.

Toyota Avalon TRD (XX50) '19

Normaliter was dit speeltje voorbehouden aan met name sportieve auto’s. De Skoda Octavia RS heeft het, net als de BMW M5 en bij de Renault Clio R.S. kon je kiezen tussen het motorgeluid van een Clio V6, Nissan GT-R of Alpine A110. De volgende fabrikant die overstag gaat is Toyota. De brave Japanners hebben een systeem ontwikkeld dat ze ‘ISG’ noemen. ISG staat voor Intake Sound Generator. Het systeem werkt samen met een actieve sportuitlaat en zorgt voor een spannend geluid, aldus Toyota.

Toyota Avalon TRD (XX50) '19

Helemaal vals spelen is het overigens niet. Want het zijn de daadwerkelijke inlaatgeluiden die versterkt worden. Deze worden via een ingenieus buizensysteem de cabine in gestuurd. De eerste ‘Toyota’ die dat had, was de Lexus LF-A. De ‘F’-modellen en de fabelachtige Lexus LC hebben ook een dergelijk systeem. De eerste Toyota die het systeem krijgt toebedeeld is de Toyota Avalon van de ‘XX50′-generatie. In tegenstelling tot veel andere auto’s van deze tijd is de Avalon (die veel overeenkomsten vertoont met de Lexus ES) uitgerust met enkel atmosferische motoren, al dan niet met elektrische ondersteuning.



35 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
‘Vakmanschap voorop bij Louwmn Group monteurs’, kunnen zij dit speakergeluid vakkundig weghalen,,
@klotskuukske: “..het zijn de daadwerkelijke inlaatgeluiden die versterkt worden. Deze worden via een ingenieus buizensysteem de cabine in gestuurd.”
@mennok: net als soundpipe bij de golf 5 gti
Best een leuk ding om te zien, op de voorkant/het gapende gat na
@allesmetturbo: nou inderdaad, de grill doet mij denken aan dat spel waar je zo een plastic ding in je mond moet stoppen en dan opdrachten krijgt dat je dingen moet zeggen. Speak out het het geloof ik.
Mwoah, als het versterking is van een bestaand geluid vind ik dat anders dan een compleet nep geluid. Ik heb ook de DB-killers uit mijn uitlaat gehaald om een bestaand geluid harder te laten klinken.
Weet je ik vind het onzin. Maar aan de andere kant: Als de Louis-Vuitton-Sjonnies hier hard van worden: Voer maar in. Maak er een hele industrie van. Met gillende F1 V12 geluiden, ruimteschepen, dieren of scheetgeluiden. Maar wel allemaal in de cabine. Altijd beter dan het irritante geluid van die Halfords “sport” uitlaten die ze nu onder de Gofljes en Ibissa’s hangen.
Echt nieuw is dit overigens niet. Porsche doet dit met de 911 maar tal andere merken met allemaal hun eigen marketing benamingen. Het is in de praktijk niets anders dan een resonantiepijp in de inlaat die verbonden is met de cabine. Het is niet de inlaat die je hoort maar de resonantie van de pijp. Wat Toyota anders doet is een diafragma gebruiken. Je hoort niet echt de inlaat zoals een open luchtfilter zou doen (dan hoor je wél de inlaat). Je hoort gewoon een vage toon waar de toonhoogte afhangt van het toerental en het volume hangt af van je rechtervoet.
@bassx: Inderdaad, is al tijden gemeengoed de eerste auto waar ik het zelf onder de kap zag was de Golf V GTI, daar liep echt een aparte aftakking van het inlAtspruifstuk naar het schutbord.
@vaakbenjetebang: Hàllo. Inlaatpijp, bedoelde ik. Tijd voor bier.
Is dat niet hetzelfde als de Focus ST heeft. Een membraan dat gaat trillen afhankelijk van de hoeveelheid lucht die er langs gaat.
BMW Z4 E85 3.0i had dat ook al. Inderdaad een membraan dat vibreert met de motordrukgolven van de inlaat. Die gaat rechtstreeks de cabine in. Van binnen sportief van buiten stil.
@e38ossie:

Met een Maserati kan tenminste iedereen meegenieten van je sportiviteit ..
Kunnen ze niet gewoon bij Abarth af kijken? Toch wel een van de weinige die eem 4pittertje goed kan laten klinken
@kennone: ik heb altijd een wijde grijns als ik een hoop gegrom, gepruttel en gebrul achter me hoor en dst er dan zo’n schattig Abarthje de hoek om komt rollen. Zulke sympathieke bakkies!
Lexus heeft het al.. alleen die loopt.niwt synchroon met motorgeluid
De Toyota Gt86 heeft dit ook. Klinkt voor geen meter en is dan ook een van de eerste dingen die ik aangepast (lees: verwijderd) heb
@vinc: heb het ook uitgezet met een codeer app voor mijn BMW. Het blijft namelijk nep en dat is niet goed (imo).
@duderuud: nee, het gaat hier over het aftakken van het echte inlaat geluid in het interieur. Dit is echt geluid op de verkeerde plaats. Jouw BMW geluid over de luidsprekers is echt iets anders…
Dit had de Z4 E85 3.0i al in 2003. Ik heb mijn 2.5i zelf hiermee uitgerust, paste gewoon. Wel behoorlijk vol geduwd met foam, zonder was het gewoon oorverdovend.
@mcshine: Kan je wat uitleg geven over de inbouw van de soundpipe in een 2.5 E85.
@robertus: Google even “mcshine soundgenerator 2.5i” ;)
De Toyota op de plaatjes is erg mooi!
Die Avalon oogt wel erg lekker zeg…en nog in de juiste kleur ook
De Skoda Kodiaq RS Tdi klinkt ook best goed door de klep in de uitlaat. Geen spiegelgeluid nodig!
Tijd voor een degelijk artikel, ik zie dat er fris verschillende technieken door elkaar gehaald worden. Ik kan er zo snel vier verschillende types van ‘fake’ geluid ontwaren, waarvan het artikel hierboven er al drie door elkaar haalt:
– De afgetakte intake in het interieur: o.a. Porsche, Golf 5 GTI, A110 ii, Focus ST, GT86, Lexus en nu deze Toyota weerom (niks nieuws). Dit is eigenlijk echt motorgeluid maar dus kunstmatig versterkt met evt een membraan zonder magneet…

En drie varianten van luidsprekers:
– VAG soundaktor: een soort van luidspreker op het schutbord. Geluid komt van de juiste plek maar is dus 100% fake.
– BMW M/Peugeot 308 GTI/etc: het motordeuntje komt gewoon spelen over de audio luidsprekers van de ‘stereo’. Ik vind dit al fake klinken als ik kijk naar een youtubefilmpje op de externe luidspreker van mijn telefoon…
– Audi Active Sound generator (SQ5/7, BiTDI), Maserati diesel etc.: een uitlaat onder de auto zonder pijp die van de motor komt. Hier zit in de demper een luidspreker die leuk een vals motorgeluid naar buiten toe afspeelt. Zeer fake maar vreemd genoeg vind ik dit het leukste van de luidsprekerbende, het kan goed klinken en de enige die ik aan zou laten als het er toch al opzit…

Zo…
Toyota deed toch al niet meer mee..
Een tijdje terug heb ik een a6 gezien die vooraan al een nagelende diesel klonk (want koude motor) en achteraan uit de uitlaat kwam het concert van een lekker gorgelende/roffelende V6 benzine…

Diep triest vind ik dat soort dingen.
Net zo als kunstgras, neptieten. Mooi tot dat je door hebt dat het niet echt is.
@tjorque: het is een vag blok, die nagelen altijd alsof er een bak spijkers in het blok gegooid is.
@henkhekje: en wat dan nog het ergste is het was een 4 cilinder…
Ach, speelden we zelf niet vals met speelkaarten en wasspelden waarmee we motorgeluid nabootsten op ons fietsje? Oh ja, toen hadden we nog een kinderlijke mentaliteit…
@volvo_440_turbo: nu ook, alleen in de meeste gevallen meer geld
Twintig jaar geleden schroefde ik een open luchtfilter op mijn Clio voor het geluid. Op de prestaties had het verder weinig effect. Stoer geluid creërend terwijl het niet echt nut heeft is van alle tijden 😄. Die toyota Avalon ziet er trouwens wel dik uit!
Mooi ding hoor, die nIeuwe Avalon

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).