
De man kocht via een Nederlandse veilingwebsite een Porsche, maar die bleek iets minder fris dan gehoopt.
Tsja, het blijft een risicootje, ongezien een auto kopen. Daar kwam ook een Oostenrijker achter, die zijn ogen had laten vallen op een Nederlandse Porsche. Hij kocht de Porker via veilingwebsite Catawiki, in de veronderstelling dat het een puntgave auto was. Niets bleek minder waar.
Kilometerstand
De auto in kwestie was een Porsche 997.2 Targa, wat sowieso een relatief zeldzame variant is. Er stond ook nog maar 27.259 kilometer op de teller. Tenminste, dat stond er in de advertentie. De beste man kocht de auto in 2021, maar kwam er in 2023 achter dat er toch iets niet in de haak was.
Bij het uitlezen van de boordcomputer bleek de auto namelijk 3.744 uren gedraaid te hebben. Met een kilometerstand van 27.259 kilometer zou de gemiddelde snelheid 7,3 km/u zijn geweest. Daar klopt iets niet. Volgens de koper ligt de kilometerstand eerder rond de 270.000 kilometer.
Schadebak
Verder bleek het een schadebak te zijn. Aan de rechterkant zat een dikke laag plamuur onder de lak. Verder wordt er gesproken over staal wat niet de juiste vorm is en rubber wat niet origineel is. Volgens de koper bedragen de herstelkosten maar liefst €59.633.
De Oostenrijkse koper wil nu dus de koop ontbinden en het verkoopbedrag van €54.000 teruggestort krijgen. Daarnaast wil hij ook nog €9.000 aan herstelkosten zien, plus €16.000 aan gederfde winst. Hij had de auto namelijk ook gekocht als belegging.
Oordeel
Wat zegt de rechter? Nou, het schadeverleden is sowieso geen geldige reden om de verkoop te ontbinden. De auto was namelijk niet aangeprezen als een schadevrije auto en de koper had er ook niet naar gevraagd. Dit bezwaar wordt dus overboord gekieperd door de rechter.
De kilometerstand is lastiger. De koper heeft als bewijs het aantal draaiuren en een rapport van een garage, die zegt dat de technische staat van de auto totaal niet overeenkomt met de kilometerstand. De verkoper brengt daar tegenin dat er in 2010 26.342 kilometer is afgelezen en in 2024 37.684 kilometer. Dat is niet een heel sterk verweer, aangezien die 27.529 kilometer sowieso niet blijkt te kloppen en er een gapend gat is van 14 jaar.
Expert
De rechter kan echter niet met zekerheid zeggen wie er gelijk heeft over de kilometerstand. Daarom wordt een onafhankelijke expert aangesteld die mag oordelen of de kilometerstand klopt. Is dat niet het geval, dan wordt de koop ontbonden en krijgt de koper zijn geld terug. De koper kan echter niet hard maken dat de auto €16.000 meer waard zou zijn geworden en kan dus naar dat geld fluiten. Wordt vervolgd.
Via: Quote





Catawiki staat nou ook niet echt bekend als een betrouwbaar platform.
Zijn sowieso koekenbakkers, die zogenaamde “experts” van Catawiki.
Al paar keer daar iets gekocht wat ik gewoon teruggestuurd heb naar de verkoper.
Voldeed niet aan de beschrijving, zoals omschreven als mint conditie maar was duidelijk gebruikt.
En als je zoiets als een 911 via Catawiki koopt, dan spring je in je auto en ga je gewoon van te voren kijken.
Dus de koper is zelf ook behoorlijk naïef geweest.
De Quote, dat is wel een voor de hand liggend platform voor een dergelijk artikel over (gemiste) beleggingswinst op een klassieke oto 🙂
De bizarre, maar vooral obsessieve fetisj voor de obese dikreet uit Zuffenhausen, begint nu toch wel gênante vormen aan te nemen bij de schrijvers van Autoblog.nl. Welgeteld Vanaf 10 juli tot en met nu, 14 artikelen. Of het zoveelste artikel over de Pork. Of, als het een wat algemener onderwerp betreft, wordt het ontsiert met een header foto van weer een fantasieloze 911 derivaat.
En het enige andere smaakje dat blijkbaar uit de hoed getoverd kan worden om de boel wat op te kruiden is een artikel over Tesla.
Dan zou je kunnen zeggen ‘zomer = komkommertijd’, maar helaas; ik meen te merken deze tendens ontstijgt al enige tijd elk seizoen.
Autoblog.nl is tegenwoordig net een kapotte jukebox: druk op een willekeurige knop en je krijgt óf een Tesla-bash óf een natte droom over een Porsche. Sterker nog, de redactie lijkt de georganiseerde mediasmeercampagnes tegen Tesla met open armen te omhelzen. Het mooiste? Die redactie-kneuzen hebben niet eens door dat ze gratis reclame maken voor dat merk. Elke derde of vierde post? Yup, weer Tesla.
Wat ooit journalistiek heette, is nu gewoon contenttiks voor clicks. Autoblog is de McDonald’s van de autowereld geworden: snel, zout, altijd hetzelfde, en je voelt je vies na afloop.
Hee @xavierwest.!
Als je het allemaal zo kut vindt, wat doe je hier dan nog? En waarom neem je überhaupt de moeite om te reageren op zo’n dom stel ‘redactie-kneuzen’?
Bespaar jezelf -en een boel anderen- een hoop frustraties en haal autoblog.nl vandaag nog uit je favorieten. Geniet voortaan van de goede journalistiek van de professionals van Autoweek, lees anders de Kampioen of de Autotelegraaf, of beter nog, begin zelf een blog en laat ons een zien hoe het dan wel moet! We kunnen niet wachten, want dat moet naast wel de nieuwe standaard worden in autojournalistiek. Je weet het namelijk allemaal zó goed te verwoorden!! Het zou je sieren!
Hop, aan de slag jij!!
Thanks voor je advies! Maar ik bepaal zelf wel wat ik lees en waar ik m’n mening over geef. Juist die verschillende meningen maken het interessant. Dus ik blijf lekker hier reageren, ook al stoor jij je eraan. En hop, een pauze van het toetsenbord kan jou zeker geen kwaad.
Zo grappig, jij die er heilig in gelooft dat de media een campagne heeft opgezet om Tesla zwart te maken en diegene die er aan mee doet bij voorbaat al kneuzen te noemen. En daarbij denk je heel erg stoer te zijn maar feitelijk ben je gewoon wat je de redactie hier toedicht.
Interessant hoe je zoveel woorden nodig hebt om te zeggen dat je het gewoon niet met me eens bent. Als je net zo kritisch naar je eigen redenering keek als naar mijn toon, hadden we misschien een inhoudelijk gesprek gehad. Maar hé, iedereen z’n stijl.
Pak deze reactie op als tip en zorg dat er minder bagger op autoblog geplaatst wordt.
De toon van zijn reactie zou ik niet hebben gekozen, maar er zou ook iets met de opmerkingen van lezers kunnen worden gedaan.
Hij is niet de enige die opmerkt dat de artikelen verarmen. Ook op andere vlakken komen er tips voor in de reacties, opmerkingen over de slecht werkende app, over het format van ‘mijn auto’.
Ze worden afgedaan als kritiek en de strekking is: ‘doe het zelf maar beter dan’.
Waarom zo aanvallend? De opmerkingen kunnen ook als tips worden gezien, waar iets mee gedaan wordt. Natuurlijk ga je het niet iedereen naar de zin maken of sterk afwijken van de gekozen koers, dat hoeft ook niet. Maar een gezonde dynamiek tussen de opmerkingen en jullie artikelen lijkt me niet verkeerd.
Er moet geklikt worden, dat snap ik. En een grondig geschreven artikel kost meer tijd, snap ik ook. Maar als de ene redacteur kliks genereert en reacties uitlokt door radicale ideeën te spuien die niets met auto’s te maken hebben en de rest steeds meer snelle happen met ronkende titels het blog op slingert om maar vulling te hebben, dan is het niet vreemd dat er wat reacties op komen. Die reacties zouden ook wat hoger gewaardeerd kunnen worden. Ze komen
vaak van lezers die al jaren veel klikken en reageren.
Zo getuigt het gebruiken van een AI plaatje als header dat als raadplaatje wordt gepresenteerd ook niet van waardering voor je lezers. Zeker niet als je dat niet toegeeft als er naar wordt gevraagd. Maar dat is mijn persoonlijke frustratie.
@baardmijt Hahaha, zit je daar nou nog steeds mee joh? Da’s al twee maanden geleden ofzo.
Zeker dat het een AI-plaatje was. Maar wat maakt dat nou uit? Veruit de meeste foto’s zijn gewoon echt (of door Jaap geshopt) en heel af en toe als er vanwege rechten geen goede foto te vinden is, vallen we terug op AI.
Dat je even weet waarom er zo af en toe zo’n plaatje voorbijkomt. Zolang de artikelen maar niet door Chatgpt geschreven worden. Lijkt me veel erger!
Dankjewel, fijn.
Ja, dat zat me dwars.
AI plaatje moet kunnen, zeker.
Punt was dat het een raadplaatme was. En als autoliefhebber met licht autistische trekken ga ik dan ‘aan’. Leuk! Graven in mijn beeldgeheugen. H.mm….lukt niet. Dieper graven.. Hmmm…
Dan internet raadplegen, eigenlijk mijn eer te na, maar het lukt echt niet.
Zelfs hulp ingeroepen op een Transit forum toen bleek dat het een Transit moest zijn.
Dan is het gewoon jammer als het geen Transit is. Maar nu kan ik het echt laten rusten.
En ja, ik weet dat dit door mijn eigen hoofd komt, niettemin blij met je reactie.
Die kerstpuzzels in Autovisie, ver voor er internet was, genieten. Alleen maar achterlichten, van 80% wist je meteen wat het was, maar die laatste 20%, heerlijk.
@baardmijt
Ik ben oprecht blij dat we het opgelost hebben, ik zal volgende keer vermelden als het om AI gaat. Lijkt me wel zo netjes inderdaad!
En we nemen de op- en aanmerkingen van de lezers wel degelijk serieus. Het is alleen de toon die de muziek maakt. Ga je ons ‘redactie-kneusjes’ noemen, hoef je geen vriendelijk antwoord te verwachten. Sterker, ik weet dat er mensen zijn die hem hiervoor een ban hadden gegeven.
Tuurlijk mag je af en toe ferm je mening laten gelden. Heel graag zelfs. Maar doe even normaal zeg…
Nou, is dat ook weer opgehelderd!!
Dank voor je reactie(s)
Tesla werd in het verleden tot boven de hemel opgeheneld, ook hier, de absurde beurskoers is daar een gevolg van. Nu Musk zich geuit heeft als nazi, met zijn Doge campagne van de armen gestolen heeft om aan de rijken te geven en Tesla met een aantal kwaliteitsvoorzorgen een loopje liep zien we het merk in een wat realistischer daglicht. Dat kun je een mediasmerrcanpagne noemen maar goed doet het Tesla zeker niet, vraag dat maar aan Marco Borsato of Matthijs van Nieuwkerk, als er maar voldoende negatieve pers is lig je er uit.
Het zijn stuk voor stuk porsche-fetisjisten bij AB zoveel is wel duidelijk geworden in de laatste jaren….. Ik noem AB ook steeds vaker porscheblog met vrienden. Tis jammer dat er geen echt goed alternatief is op AB om je autonieuws te halen wat niet al te serieus word gebracht meteen zoals bijvoorbeeld bij autoweek, (en nee, geen intresse zelf te beginnen, dan had ik dat al 10jr terug gedaan, ben geen stukjes schrijver)
Ik heb helemaal niks met Porsche en eigenlijk ook niet met BMW…
Er zit qua gebruikssporen ook echt wel een verschil tussen 27k en 270k, als het de allereerste Targa was is er bijna 20.000km/jaar mee gereden, dan zou je geen 2 jaar nodig moeten hebben om er achter te komen dat er iets niet klopt.
Als hij 270k gelopen had, dan zou de gemiddelde snelheid 73 km/h geweest zijn, dat lijkt mij veel te hoog. De meeste 911 bestuurders rijden erg langzaam, dus een veel lager gemiddelde lijkt mij logisch.
Catawiki ligt de laatste jaren enorm onder vuur, met name vanwege de ’taxaties’ en ‘expertise’ waarmee ze schermen om ‘kwaliteit te garanderen’. Antiek, exclusiviteit en kwaliteit wat in werkelijkheid kopieën uit China betrof, ongeverifieerde en aantoonbaar onjuiste informatieverstrekking (zoals in het bovenstaande voorbeeld met de Porker), en tot slot mensen die soms maanden wachten op restitutie van hun aankoopbedrag, als ze deze annuleren – de verhalen hierover gaan al terug tot 2015, als je het internet moet geloven.
Zelf heb ik er één keer iets gekocht, was er ook wel tevreden over, alleen naderhand zag ik vele biedingen aan mij voorbij gaan, eigenlijk altijd vanwege (in mijn ogen vermeende) prijsopdrijving. Koopjes en goede deals vind je hier dus echt niet meer. Sindsdien laat ik dit platform lekker links liggen.
Nagenoeg alle auto‘s die via veilingen worden verkocht hebben een rugzakje; verborgen defecten, km-standen die niet kloppen, onderhoudshistories die niet kloppen of missen, voormalige huurauto‘s, slecht gerepareerde schadeauto‘s, etc.
Nooit maar dan ook echt nooit je handen aan zulke auto‘s branden.
Het lijkt bijna alsof de koper zich moet verantwoorden omdat hij ervan uitging dat de advertentie klopte. Transparantie bij verkoop lijkt ineens een luxe in plaats van een verplichting. Terwijl hier gewoon sprake lijkt van tellerfraude, iets wat strafbaar is.
Blijkbaar word je als koper tegenwoordig verdacht gemaakt als je je recht probeert te halen. Alsof het beleggingsoogmerk zwaarder telt dan het feit dat de auto totaal niet overeenkomt met wat er verkocht werd.
De kloof tussen draaiuren en kilometerstand is een enorme rode vlag. Hopelijk is de aangestelde expert écht onafhankelijk en zet deze zaak eindelijk een duidelijke norm.
Als die draaiuren kloppen, dan zegt dat nog weinig. Veel porsche 911 rijders zijn nogal opscheppers, en laten mogelijk hun auto zoveel mogelijk stationair draaien om indruk te maken. Ik kom er zelden 1 tegen op de snelweg en vrijwel altijd rijden ze niet sneller dan 120-130, dus een lage gemiddelde snelheid is dan normaal.
Gaat niet helemaal lekker bij de reacties hier. Redactie en lezers in de clash. Lijkt mij geen reclame. Die invulling van de vacature is waarschijnlijk hoog gewenst. Wouter Karssen adviseer ik in te grijpen (voor Wouter heb ik veel respect). En beste redactie, gewoon niet plaatsen als je het niks vindt. Overkomt mij ook wel eens ;)
De beste stuurlui staan aan de wal.
Als je het beter kunt meld je dan aan, maar dat zal dan wel fors tegenvallen.
Ik vind het nogal ongepast om mensen, die hun best doen om een paar leuke stukjes te schrijven, zo af te kammen.