Lezersvraag: wat was jouw allerslechtste auto?

Auteur: , 261 Reacties

Kom maar op met die geniale anekdotes, we willen sleaze & dirt.

Lezersvraag: wat was jouw allerslechtste auto?

Ieder heeft zo z’n voorkeuren en lievelingen wat betreft, euh, alles eigenlijk, maar we doelen nu vooral op auto’s. Maar waar de een z’n mening vormt op basis van een karrenvracht aan ervaring, hoeft dat voor de ander weer niet per se het geval te zijn. Met andere woorden: de ene fanboy is de andere niet.

Vandaag draaien we de boel om en vragen we naar de auto die jou grijze haren, stress en wat al niet meer bezorgde. Roest, gebrekkige elektronica, geknoei met emissiewaarden slechte stoelen, ergonomische missers en gigantische rekeningen bij de garage: we willen het allemaal van je weten.

Waarom? Omdat het ene kwaliteitsonderzoek het andere vrijwel consequent tegenspreekt en we weleens van de échte kenners willen weten hoe de vork in de steel zit. Brand los!



261 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
FIAT 500 1.4 100pk
@mini13: voor mij de twinair xd heb het wel 96dkm er in vol gehouden met heel veel vage reparaties (kat. Olie lekkages, accus, waterpomp, lampjes enzzz)
@mini13: Welke problemen had je dan? Heb momenteel dezelfde auto..
@aggy32: Ja ook benieuwd naar. Mn moeder heeft hem ook en best geinig wagentje, in de stad. Op de snelweg vind ik het maar niks. Ook de sportknop is handig
@aggy32: had een 500 waar aan geknutseld was door de vorige eigenaar, leek prachtig maar onlogische km-stand waar ik later achter kwam, problemen koppeling en ophanging achter….heb m twee maanden gehad. Ik had daar dus gewoon pech mee, geloof zeker niet dat alle 1.4’tjes slecht zijn!
@mini13: duct tape lost alles op
Mijn VW Polo 1.4 GTI. Kan niemand meer overheen. Wat win ik?
@lotus: jawel mijn ex Golf 6 DSG highline 1,4 TSI. Alles behalve het leren interieur ging kapot.
@lotus: ik ben geïnteresseerd in een Fabia 1.4 tsi RS.. Mijden zeg jij?
@Jochempie: 1.4TSI 160pk zijn met 1 zoekactie wat problemen over te vinden maar ook oplossing en coulances 😉
@Jochempie: Daar zit hetzelfde 180pk TSI blok in met DSG als die van mij zie ik net. Om je een indicatie te geven, de mijne heeft bij 24.000km een compleet nieuw motorblok gekregen en ook olieproblemen heeft deze erg veel last van (gehad). Ik heb 5 A4’tjes vol van de dealer meegekregen met wat er allemaal wel niet aan onderhoud aan is geweest. Check voor de gein eens de paar Autoweek reviews van de Polo GTI, dan zul je zie dat ik met “slechts” 1 nieuw blok er nog goed vanaf ben gekomen.
@jochempie: ik heb een fabia rs. Staan nu 48000km op en het enigste probleem is het afbreken van een draadje van me koplamp. Koste wel €10 . Soms moet je gewoon geluk hebben. En ja olie lust die wel 1liter per 5 à 6000 km. En dat moet je gewoon goed in de gaten houden. Als het lampje brand is het al aan de late kant.
@lotus: ik heb een bentley arnage red label gehad uit 2000: kort lijstje wat onder andere stuk is gegaan:
Koppakkingen lek
V snaar geknapt dus gelijk allemaal moeten laten vervangen
Antenne motor stuk
Achterraam bediening stuk
Een boel sensoren stuk
Passagierstoel verstwllimgotor stuk
En de lijst gaat zo maar door haha
@nvn1993:
Dat zal dan een duur geintje zijn geweest om het te onderhouden. Ik zag er van de week nog eentje van staan bij het tankstation, prachtige auto is het. Mooier dan de opvolgers.
@lotus: het zijn buitenaards mooie auto’s maar het rijdend houden is zoooo duur dat ik er uiteindelijk niet echt veel plezier aan over heb gehouden. En om heel eerlijk te zijn is de vering ook waardeloos, het is velen malen stugger dan je zou willen. Het aanschaffen van de Arnage is oprecht het domste wat ik ooit heb gedaan. Ik voel mij gezegend dat ik hem nog voor een redelijk bedrag weg heb kunnen doen haha
Toen ik als een Fred flintstone met mijn Golf 3 Gti 16v door het leven kon kreeg ik spontaan grijze haren…
Rot rot rot… Wat een meuk.
Auto? Das slecht voor het milieu! Doe mij maar een gazelle
@gertjan2012: GTFO!
@metalmike: get the fiets out ( of the tuinhuisje) ?
@gertjan2012: Mijn gazelle heeft mij overigens toch al enkele keren in de steek gelaten. Goedkope troep de laatste jaren. Maargoed wat betreft auto’s, er is een keer een spoiler van een van mn hotwheels afgebroken, dat was een grote teleurstelling, sindsdien heb ik geen vertrouwen meer in de bouwkwaliteit van hotwheels.
@MrSkyline: Koop een bakfiets zou ik zeggen! Altijd betrouwbaar, heeft mij nooit in de steek gelaten in ieder geval ;)
@bakfiets91: ook niet met twee lekken banden.
Nou ja slecht ford fiesta 1.1 91′
Heeft me niet laten staan, reed ok was traag en had wat last van roest

En ja ‘slecht’ heb nu 2 corolla’s 99′
1 is een 1.6 de ander was een 1.6 die maakt plaats voor een 2.0 turbo
@bart_v: Goed bezig…waarschijnlijk van een 4a-fe naar een 3s-gte :)
@redbeams: nee van 4A-GE 20v BT naar 3S-GTE
Dit is de 2de keer dat ik die swap
Mn Vw lupo 1.4 benzine.. Kutding
@sbelali: Ja! Tenzij je er € 1300 tegenaan gooit bij de VAG specialist, dan kun je wel verder. De Lupo is inderdaad een hele grote flop voor vele.
@sbelali: mijn buurvrouw had er destijds 1 (nieuw). Alleen maar ellende,
@sbelali: de voorruit kon je er met kit
@sbelali: mijn grootouders hadden een polo 1.4 benzine. Na 10.000 km moest wegens een productiefout het blok worden vervangen. Ooit zoiets gehoord?? Anyway de versnellingsbak voelde aan alsof je in een pan snert aan het roeren was.
@jochempie: jazeker, er is vrij recent nog een terugroep actie geweest op de Peugeot 208 1.2. Volledige blok moest vervangen…
Mijn rover 416i, ben toen staande gehouden omdat mijn koplampen het niet zouden doen… Sorry agent dat duurt even, floep daar gingen de lampen aan… We houden het bij een waarschuwing 😜
@truenoae86: met mijn golf vaker gehad dat ik staande werd gehouden wegens een defect achterlicht, vaak op te lossen door er een paar flinke tikken op te geven waarna ik zonder boete weg mocht
De golf wat ik nu heb ! Golf 6 1.6tdi dsg7 .
– Op 5000km totsiestangen over
– op 20000km versnellingen wat raar deden
– 60000km aircocompressor
– nu 75000km en daar is DIESELGATE !!!

Daarvoor
– Polo 1996 1.4 prima wagen
– Mercedes c180sportcoupe ook prima bak enkel zeer dorstig
– Vw Jetta 2005 prima wagen
– Golf 6 niet zo prima wagen
@racingdevil: alsof dieselgate je rijervaring verpest. Wat een bullshit. Blijkt wel weer dat het de klanten zijn die al ontevreden waren over hun auto (terecht of niet doe ik geen uitspraak over) er last van lijken te hebben. Mijn vader rijd een sjoemel A3 en die beweerd dat de auto gek genoeg precies hetzelfde rijd als voor het schandaal.
@ko3n: net zo kudt dus?
@thomasbol: hahahaha! +100 likes!
@ko3n: zeg heb jij plaspillen? Of ben je van nature zon zeikerd? Beetje spot mag lijkt me:)
@ko3n: neen aan de rijervaring doet dit niets en op zich maakt het me ook niet uit maar het is het bedrog wat me stoort . En de uitleg wat je krijgt van de dealer wat niet overeen komt met wat er op internet geeft ook de indruk dat ze niet weten wat ze doen voor toch een “groot” merk .
@racingdevil: er wordt toch gevraagd naar je slechtste auto, niet of je je bedrogen voelt door een bepaald automerk? En niet alles dat op “internet” staat is waar, dus laat je daar vooral niet door verwarren…
@vroaaar: als de andere auto’s minder stukken hebben is dit de slechtste in de rij , maar er zullen er ongetwijfeld nog slechtere zijn .
@racingdevil: stel je eens voor dat dat de wereld oneerlijk zou zijn zeg…
De sjoemelaar tdi hier doet het nog prima, en iemand die zijn huiswerk een beetje doet laat de dsg in de fabriek liggen.
@swid: dus je bedoeld gewoon eigen schuld ? Dat is makkelijk . Niemand heeft fout buiten de eigenaar van de wagen .
@RacingDevil: Heb precies dezelfde, eigenlijk niet zoveel problemen mee, alleen dat bij 60000km m’n motorsteunen afbraken :-S Gevalletje WTF!
Ach, dat kan de beste overkomen.
@roberto: daaraan zie je de 1 is de ander niet , het merk op zich is prima maar toch jammer van zo een veel verkochte wagen .
Een Chrysler Stratus Cabrio. Was altijd wat met dat ding..
@acfcarspotting: bij mij ook een chrysler stratus. Daar is serieus geld achteraan gegaan. Shame!
Helaas de Alfa Romeo Giulietta uit 2012. De user interface is echt dramatisch slecht, anno nu kan dat niet meer, de auto voelt niet af.
@pomoek: Je bedoelt de radio?
@heidekonijn: nope, de ui, de radio, navigatie, instellingen voor de DNA het helemulti media gebeuren, noem maar op. Knoppen zitten verkeerd, onduidelijke menu’s lastige bediening noem maar op. En dat had niet gehoeven, ze hebben het eerder gedaan in de 147 en toen was het in orde. Met de giulietta hebben ze keihard de bal laten vallen. Daarom is het een slechte auto. Niet omdat er geen slechtere auto’ s zijn maar omdat ze gewoon veel beter gemaakt kunnen worden nu.
@pomoek: ook een gehad en zo met je eens, komen ook nog die verschrikkelijke stoelen bij
@griffendahl: zitten die bij de navigatie?
Opel Corsa 1,4.. Was ooit rood (schaamrood) maar was meer roze geworden. Liep al warm bij het zien van een kort rokje, bibberde meer dan een zenuwachtige chihuahua bij kruissnelheden en slurpte olie als een dikke amerikaan benzine… Rampzalig!
@mikehaans: ik heb volgens mij een 1.2 gehad in 98, bedrijfsauto. Reed waardeloos, totaal geen pit in, altijd hoog in de toeren. Kleur was een soort vaal groen, nog een keer keihard achteruit tegen een boom gereden. Totaal geen schade, ongelooflijk goed gebouwd. Ik haate die auto maar hij deed het wel gewoon altijd…
@mikehaans: dat lijkt mijn astra wel! 😜
@mikehaans: Type b (eind jaren 90)?
Dat was de meest betrouwbare auto die ik ooit heb gehad.
Dat van de kleur die vervaagd, dat is een algemeen probleem met rode lak (raakt snel beschadigd door de zon), dat ligt niet zo zeer aan de Corsa.
@stephano: het gaat niet zo bepaald om de kleur, dat vond ik er leuk bij passen om te melden;). Gevalletje ongeluk zullen we maar zeggen. Werkelijk alles ging stuk aan dat ding en was het één vervangen dan kwam heg ander wel weer aan het licht.
@mikehaans: Bijzonder inderdaad. Mijn corsa B (eerste auto) heb ik vaak flink mishandeld en er is natuurlijk ook wel wat stuk gegaan tussendoor. Nu 3 jaar later zit ik er nog steeds mee 😁
Fiat 500 TwinAir automaat, echt een pokke ding, kwaliteit 0,0.
Ik heb eigenlijk nog nooit een goede auto gehad. Eerste auto: toyota MR2 die eigenlijk direct de revisie in kon (en na de revisie nog olie gebruikte). Daarna een Smart for2 (450) die, zoals je al kan raden, na 100k km ook in de revisie kon. Nu een 2015 Smart met een relatief betrouwbaar Renaultblok (knocks on wood). De slechtste, en ook de leukste om te rijden was veruit de MR2
@imaginenl: zeker de zzw30 met 1.8 vvti
Die zijn idd niet al te best maar veel ligt ook aan goed warm rijden
Mijn Alfa Romeo 146 Junior. Was altijd wel wat kapot aan dat ding en heeft me veel geld gekost. Maar geen moment spijt van gehad want Alfa.
@viezefreddyw: leuke auto, een vriend had er ook een, inderdaad vaak watee aan de hand maar wel een prachtig interieur.
@viezefreddyw: Heb ik ook 3 jaar gereden. Een zwarte 146 1.6ts Junior. Leuke wagen en door zijn k&n filer en csc uitlaat nog een tikje sportiever. In die 3 jaar nooit problemen gehad, ik vond hem alleen een beetje dorstig.
@mynameisjeroen: Leuk man, dan heb jij het wat langer volgehouden dan ik. Ik heb hem een half jaar rijdend kunnen houden. Koppeling ging lek en nadat die gefixt was ging de versnellingsbak erachter aan. En dat kost dan wat dus helaas weg moeten doen. Tussendoor wat kleine reparaties gehad wat hem niet goedkoop maakte. Wel een leuke auto, veel plezier mee gehad!
@viezefreddyw: Zonde! Het is echt een mooie dikke auto om te zien. Nadat er iemand achterin was gereden bij mij heb ik hem verkocht, ik vond de deuk te lelijk. De nieuwe eigenaar heeft er wel veel pech mee gehad (roest). Uiteindelijk is ook deze 146 op de sloop beland.
jaguar x type 150 km mee gereden en toen kon ie weer terug.
De clio Rs ging olie zuipen, maar zijn voorganger audi tt 225 was echt een rampenbak. Ging weg voor een sportievere koppeling, grote beurt en een ecu remap. Werd teruggebeld met de vraag of ik wel zoveel geld in die auto wilde steken. Ik had geen idee en vroeg “wat scheelt er dan?”
Had ik het maar nooit gevraagd…

Turbo einde van zijn Latijn
Condenser airco kapot
Verroeste remleidingen
Bak hiermee
3 gebroken veren
Losse accu
En dan vergeet ik de helft.

Daar komt nog bij dat hij een week daarvoor volledig wit en officieel apk goedgekeurd was door een (ik noem geen namen) heel bekend bedrijf.
@marc94: de lak was overigens zo strak als een spiegel en bijna in nieuwstaat. Auto kwam uit 99. Maar schijn bedriegt.
@marc94: Je turbo versleten, 3 gebroken veren en een airco die niet meer werkt, en jij valt uit de lucht als ze bij dat bij de garage aan je melden?! Zo’n dingen merk je toch zelf wel als je er mee rijdt…
Toyota corolla uit ’88. Beste slechtste auto ooit. Ducttape op de spatborden tegen de uitstekende delen voor apk, achterruit roestte er bijna uit. Maar in een jaar geen technische problemen mee gehad. Als er niets op zit kan t niet kapot.

En anders een barchetta in de winter. Vastgevroren pop up handgrepen. Natte billen na een spatje regen met winter en zomerkap. Maar heb em nog steeds. Ver weg in de garage…
1e auto was een mx-5 NA nooit problemen mee gehad, nu een leon cupra 2.8 v6 en eigenlijk alleen nog de standaarddingetjes hoeven vervangen en wat slangetjes die gescheurd waren vervangen (remdruk) (koelwater) voor de rest zal de tijd het leren, want ben nog maar 18 jaar.
Seat Cordoba Vario 1.4 16V 2002:
-lager 5e versnelling uitgelopen
-sloten bevroren, instappen via de achterkep
-scheurtje in cilinderkop in bougieschacht waardoor die langzaam vol liep met olie
-kapot motorkap slot waardoor die kap bij het oprijden van de snelweg eerst in de vanger knalde en toen die losliet, open klapte en de voorruit voor 95% bedekte. Leve de vluchtstrook en wat touw en de rust op de weg op zaterdagochtend.

Grafhok.
@thijse: Weet je zeker dat het de sloten waren? Bij mijn Cordoba (een gewone uit 2002) bleef er namelijk water onderin de dorpel staan (ook dauwvocht liep daar naartoe) om vervolgens de rest van de nacht te gaan bevriezen. Complete deur zat dus geen beweging meer in. Gelukkig hadden de achterdeuren een kortere dorpel door de achterwielen. Die kon ik regelmatig forseren.

Zat je eenmaal binnen: Binnenkant van de ruit bevroren!

’s winters was die auto een ramp, maar verder wel lekker scheurbakkie om te rijden!
@kliko: sloten idd niet solo, maar meer het complete systeem van de centrale deurvergrendeling. Achter het deurpaneel zat een mieterig stuk plastic dat vocht uit de buurt moest houden, maar daarvoor was het te kapot. en dan kwam er vocht n en bevroor het vergrendelingssysteem

En achter aan de deursloten zat een lipje dat makkelijk afbrak, dus met de sleutel kon je dan ook niks meer.
Een Volvo 850 T5 uit 1996. Best een snelle bak maar met heul veul km’s op de teller. Tijdens de paar maanden in mijn bezit heb ik tientallen jumpstarts moeten doen (slechte accu), is de startmotor zelf ook zwaar versleten. Elke keer was het maar weer hopen dat ie zou starten en dat starten duurde steeds langer. Eerst een paar seconde, maar steeds langer voor hij stationair draaide, met uitschieters tot 20 sec. tot hij pas echt bleef draaien. Of helemaal niet natuurlijk, na 3 á 4 dagen stilstaan was de accu telkens helemaal leeggelopen.
Daarnaast is ie oververhit geraakt tijdens een afdaling in Andorra en is de turbo ontploft op de Autobahn, met als einduitslag: total loss en gesloopt in Duitsland.
@kuifje: ohja en de versnellingsbak was ook flink versleten en bij een dure bandenwissel (waar ik 1 dag mee kon rijden voor hij total loss ging) kwam ik erachter dat de achterremmen helemaal niet meer werkten xD
@kuifje: tja, zonder onderhoud is elke auto een barrel
@kuifje: klinkt als een auto met een bijzonder zwaar leven achter de rug zonder dat al te veel onderhoud gedaan is. Er zijn altijd betere en slechtere exemplaren, maar ze moeten zelfs op deze leeftijd en hoge kilometerstanden nog relatief probleemloos blijven. Vooral T-5’s hebben daarbij wat meer aandacht nodig, want turbomotor.
via iPhone app
@kuifje: dat is ook een kwestie van onderhoud….
Opel corsa b 1993 1.2 8klepper 45pk
@patbenz: die had ik ook !
Audi TT 225pk quattro. Ding ingeruild en slechtste deal ooit.
Smart Fortwo 0.7 benzine uit 2004. Het ding zoop olie als je er alleen nog maar durfde naar kijken, ABS sprong op bij de minste scheet die je liet, bij regen sijpelde alles binnen, de handrem had geen functie want of je die nou optrok of niet het ding bolde gewoon verder en tot slot het tweedelig koffersysteem dat openvloog na over een vluchtheuvel te rijden. Was het zo beu dat ik hem aan mijn schoonmoeder heb gegeven.
@gedece: moordenaar… Het is dan wel je schoonmoeder maartoch
Mijn huidige MX-5 NA, tegelijk ook de leukste auto maar zo slecht voor m’n portemonnee..

Verrot diff, is een torsen lsd voor in de plaats gekomen.
Versleten vinyl softtop, is een stoffen exemplaar voor gekomen.
Uitgedroogde banden, inmiddels wel verse winterbanden.
Vastgerotte remmen, is een groter setje voor gekomen.
Raam dat ineens niet meer dicht wil terwijl het begint te regenen.
Roest, roest, roest en nog eens roest… Lang leve rotte dorpels!!
Gare schokdempers, komt een hoogwaardig schroefsetje voor in de plaats.
De motor.. Leuk, best pittig maar ik ben verwend en wil meer vermogen dus een 1.8 vvt blok uit een 2001 NB aangeschaft.
Nog niet genoeg vermogen.. Dus turbo.

Kortom, de auto is voor zijn 23 jaar wellicht helemaal niet zo slecht maar des te slechter is het voor mijn bankrekening.
Ik had een haat/liefde verhouding met mijn Renault 19 16v Williams. Veel lol mee gehad! Snel, licht, verlaagd. Maar ik had elke maand wel een dynamo, accu, of electronica storing. Maar dat mocht achteraf de pret niet drukken. Ondanks dat hij me heel veel geld heeft gekost, is het wel mijn meest memorabele auto!
@roelschipper: oeh herkenbaar verhaal van een kameraad van me met zijn clio 1.8 16v
Veel lol aan gehad gereviseerd blokje liep zo goed dat die zelfs 150 pk op de bank haalde maar helaas was een distibutie riem die vroegtijdig knapte die er een einde aan bracht
Een colt uit 1995 die ooit rood de fabriek verliet. Het hok zoop olie en lekte enorm veel olie. Ruiten sproeier reservoir met zoveel kalk, dat na schoon maken het na 2 keer sproeien de boel weer verstopt was.
Waardeloze stoelen, Als je langer dan 10 minuten in de auto reed je rug op ploffen stond. Reed je harder dan 120, dan had je oordoppen nodig.

Maar het ding heeft me de winter door geholpen.
En de kachel was wel snel warm.
@arjontje: Hoe krijg je kalk in je ruitensproeierreservoir?
@metalmike: Verdunnen met gewoon water ipv gedemineraliseerd water?
@metalmike: Je hebt reeds klaargemaakte ruitensproeiervloeistof, of geconcentreerde die je zelf moet verdunnen naar eigen smaak.

Heb met m’n domme kop eens pure geconcentreerde erin gegoten. Die kon Siberië zelfs overleven. Onverdund tot -60 graden !
Een Golf VI 1.4 TSI DSG
Jup, alle riscofactoren bij elkaar.

Auto gekocht, en door de volkswagen dealer ”abt” laten tunen.

24k km: ketting gesprongen, complete motor vervangen
45k km: Koppelingplaten vervangen, en raam knakt, trilling in de deur.
51k km: Motor stottert → bobine doorgeslagen
59k km: Homokineet RIP
62k km: ABS/ESP valt te pas en te onpas uit
76k km Ketting rammel-> nieuwe motor bleek geen modificatie te hebben gehad aan de ketting
105k km: Nieuwe DSG bak + Nieuwe homokineet
108k km: 2 doorgeslagen bobines
112k km: Motor schokt, levert niet altijd druk.
113k km: Grote rotschop gegeven, VAG, eens maar nooit weer.

Longlife olie is ook de grootste flop, ”ja meneer, om de 30k km hoeft de olie vervangen te worden..” om in dezelfde ademteug te melden dat 1 liter op 1000km mag volgens volkswagen. Gelukkig doet die maar 1 liter op 1500km….
@pielemuis: o ja, en die stoffen bekleding binnen in de motorkap 2x laten vervangen omdat deze bijna vlam had gevat. Pasvorm was zo ruk dat deze op de turbo kwam te liggen.
@pielemuis: dit klinkt gewoon als mijn ex auto. Golf 6 dsg springt er echt tussen uit hier op het forum.
Lancia Delta 1.9 tds was altijd hopen dat hij startte in de winter. Vage electronica (soms werkte het wel soms niet) stinkende airco, piepende v snaar (wat ze niet verholpen kregen) en ga zo maar door!
De Dacia Dokker van de zaak.
Met 6km op de teller gekregen. Kon meteen naar de dealer omdat de kap om het stuur zo scheef zat dat de knipperlichtlolly niet omhoog kon. Bij 15k km nieuwe boordcomputer. Bij 30k km weer. Bij 35k km nieuw contactslot en bij 40k km ging die er gelukkig weer uit. Nu tevreden met een Caddy Maxi!
Slechtste en leukste auto; Alfa 145 1.4 TS
http://i.imgur.com/Bph9gGb.jpg
http://i.imgur.com/m9wFeDX.jpg

Motortje deed het altijd prima, alles er omheen niet. Ging teveel geld in zitten om haar rijdend te houden, maar mis ‘r nog steeds.
@Milan: “Ging teveel geld in zitten om haar rijdend te houden, maar mis ‘r nog steeds.”

Je bent toch nog steeds over een auto bezig he?
@SimonMc: Ja, ook al zie ik de vergelijkenis met een vrouw :D
Mijn huidige auto (tevens mijn eerste) een Fiat Punto uit 2002
Rijd als een tiet, maar als het regent doet de stuurbekrachtiging het niet.
M’n allerbeste en allerslechtste auto ooit ;)
@jasbelle: haha, niet leuk om mee te maken nog minder om uit te zoeken what de f*ck er aan de hand is…
@jasbelle: Vermits hier een elektrische stuurbekrachtiging opzit, waarvan dus alles zich in het interieur bevindt, is dit wel een raar probleem ja
Golf V tdi Olieverbruik, Krukas, Turbo, ESP dat niet werkt binnenbekleding die loskomt de wegligging en totaal gebrek aan stuur gevoel. Dus of het nou glad was of droog, zelfde input.
@heidekonijn: Dat er nog zovelen van jullie een VW hebben gereden! Ik meid ze als de pest..
@nord: mijd mijd mijd mijd mijd
Ik kan er behoorlijk kort over zijn aangezien ik pas aan mijn tweede auto bezig ben, maar dat ga ik niet doen. De “slechtste” van de twee was wel mijn vorige auto. Dat was een Volvo 850 2.5 20V ’94 waarvan ik de thermostaat moest vervangen en hij verbruikte iets olie (na 365.000 km). Dat was dan ook gelijk het enige wat die auto echt “mankeerde”.

Dan de tweede, een Volvo 850 T-5R uit ’95, die ik nu bijna een maand in bezit heb. Dat is een korte tijd dus voorlopig heb ik niets raars ontdekt, wel al veel onderhoud aan gedaan:
– nieuwe originele distributieset
– nieuwe originele waterpomp
– nieuwe multiriem (Gates)
– nieuwe thermostaat (Gates)
– verse originele koelvloeistof
– verse motorolie (Castrol)
– nieuw origineel oliefilter
– nieuwe vacuümslangen (silicone)
– nieuwe remschijven + remblokken aan de voorkant
– nieuwe originele bougies
– nieuwe originele verdelerkap
– nieuwe originele rotor

Wat betreft de betrouwbaarheid hoop ik dat de T-5R de 20V evenaart, die heeft namelijk nooit voor problemen gezorgd.

Dan de auto’s thuis:
– Opel Omega 2.0 ’94: slecht opgeknapt na schade, veel storingen en oververhitte nog weleens.
– Opel Astra 1.6 ’95: lekke koppakking en verbrande kleppen door langdurig hard gebruik, verder nooit problemen gegeven.
– Mazda 121 “Bolhoedje”: technisch probleemloos, rotte alleen wel weg.
– Kia Pride 1.3: technisch best goed, zoop als een ketter, derde versnelling was aan het overlijden, uitlaat was lek.
– Fiat Seicento 0.9: huidige auto van mijn moeder, technisch erg goed, éénmalig oververhit door een geknapte v-snaar, verder nooit problemen gegeten op een lekke uitlaat na.

De slechtste? Dat is een makkelijke keuze: de Omega. Het was een prachtige auto maar door de slechte reparatie na een fikse schade was het een rampenbak.

Overigens mijn excuses voor de lange reactie.:)
@ej20g: juist leuk om te lezen hoor no shame
Landrover freelander 2 liter diesel. Wat een ramp!! Dure onderdelen. Binnen 2 jaar weggedaan. De garage waar ik hem in onderhoud had wou hem niet verkopen hij wou hem nog niet een gratis hebben.
@gerjan: Zo kwam er vorige week ook eentje op de zaak:
Hij dacht de koop van de eeuw te hebben gedaan.
Na een 15 min. controleren kwam ik op:

-Koppakking defect
-Banden verduurd en versleten
-ABS module defect
-2 sensoren op de motor defect
Hij was 4 dagen voordien ergens anders gekocht en gekeurd…
-Waterpomp lek
VW Golf 3 GTI 8V. Vervelende versnellingsbak, een motor die alleen goed liep als je de distributie 2 tandjes verkeerd zette… En alle trim viel er vanaf. Wat een dramading. 2,5k mee gereden geloof ik. Toen vond ie het wel mooi geweest… Kreeg nog goed geld voor de originele BBS wielen. Het enige wat er nog knap uit zag. Maar goed, dirtcheap gekocht dus afschrijven en verder.
Ook wel eens een E30 320i Touring gekocht. Die 2x in 4mnd het welbekende waterpomp kwaaltje ontwikkelde. Toen was ik er wel klaar mee, ding was optisch echt heel slecht maar liep als de krenten. De hele weg naar de sloop burnen als een malle, zonder water… Wel gehaald! Spulleke zo’n 6 pitter. Wederom, gekocht voor 900,- afschrijven en volgende.
Gelukkig over het algemeen weinig problemen. Laatste tijd wat nieuwer en met minder km’s dus ook minder gezeik.
toyota avensis wagon 1.6 benzine (huidig model). hele goede wagen op zich maar veel te zwakke motor voor zo’n grote wagen.
Fiat stilo 2.4 abarth,te veel om op te noemen sorry
@leroyrs5: Gefeliciteerd je bent eigenaar geweest van de slechtste auto ooit gemaakt!
@clarkson: dankjewel maar een verassing? Nee niet echt,alles wat kon kapot gaan ging ook kapot endat x3
Ongelofelijk hoe slecht die wagen gebouwd is,maar wat vond ik hem mooi een paar jaar geleden als 1ste auto ..
Als leaserijder geraakt de auto maar tot een 160000km, dus ben nog nooit rampen tegengekomen. Sinds ik BMW als voorkeur heb zelfs 0 problemen.

Slechtste die er tussen zat was a4 van 3 generaties terug. Ongeveer alles ging stuk.

Als ik hier al even voorlopige samenvatting mag maken:

The obvious: fiat groep/ vag groep / Britten algemeen.

Maar opvallender zijn:

Smart en Toyota.
Inmiddels 24 en aan m’n 6e auto bezig, maar gelukkig nog geen rampbak gehad. Duurste was denk ik een nieuw inlaatspruitstuk op een E46 vanwege de swirlflaps, maar dit was preventief.
Heb nog altijd redelijk geluk heb gehad met mijn aankopen.

Als ik dan toch moet kiezen, dan staat op 1 mijn allereerste auto: een ’86er Golf 2 GTI 16v met 160k km’s. Daarvan viel na welgeteld 85km ’s avonds op de terugweg naar huis de complete verlichting van uit, alles! Schakelaar kapot, die heb ik vervolgens onderweg uit het dashboard gerukt om de draadjes aan elkaar te kopen ;). Maar verder buiten een andere kop, andere bak, motormanagement etc toch een leuke auto.
via iPhone app
@cpp1: heeft een golf 2, de bosch kJ elektronic. Dacht dat de passat die alleen had?
@toeter11: dit was een PL blok met de KE-jetronic. De KR had K-jetronic en de 8klepper een Digifant.

Verschil tussen management van de de pl en de kr is dat de pl electronisch is gestuurd en kr vacuüm.
Lastig. Ik heb drie auto’s gehad, maar alledrie hebben ze een verhaal.
-C 200 CDI Estate (2001): je moest iedereen mij eens ouwe man zien noemen als ik als student aan kom rijden bij hun Golfs en Civics. Maar dan moest je eens wat vervoeren. Zien wie er dan nog lacht. En het blijft rijden. Heb nog contact met degene die hem heeft, er staat nu 550.000 km op en er is bijna niks vervangen!
100% de saaiste auto die ik heb gehad maar zeker niet de slechtste.
Toen de CLK uit 2004. Tsja, de auto waarop alles tot mijn username aan toe op is gebaseerd. Liefde op het eerste gezicht. Zat uiteindelijk toch vol met schade maar ik heb een traantje moeten laten toen ik er bij wegreed dit jaar. Deze heeft tot nu toe het meeste onderhoud nodig gehad, maar dat was allemaal prima te overzien, ik noem het niet graag slecht.
En ja, hoe kan een E Klasse uit 2011 die ik slechts een paar maanden in mijn bezit heb de slechtste zijn? Qua onderhoud de beste die ik heb gehad tot nu toe.

Moeilijk. Echt heel moeilijk.
Alfa 156 sw selespeed. Nachtmerries! 1 jaar gehad waarvan hij buiten een zalige rit naar zijn thuisland terug thuis eigenlijk non-stop bij de garage heeft gestaan vanwege een probleem met de selespeed. Zelfs Alfa Nederland gaf op het op den duur op. Overigens perfect opgelost met de garage waar hij gekocht was. Kregen er een andere 156 sw met handschakel voor terug. Na 3 maanden bleek de 2 ltr diesel echter een onoplosbaar oliedorstprobleem te hebben. Met een schappelijke vergoeding voor alle ellende ook deze 156 op het erf van de Alfa Specialist geparkeerd, om voor altijd te zeggen “Alfa is een prachtig merk om naar te kijken en in te zitten, maar je hebt kilo’s aan geluk nodig wil je er in kunnen rijden”.
Chevrolet equinox 06, altijd gezeik mee gehad. Als het de electronica niet was was het de radiator wel weer.
Hahaha mijn slechtste auto. Alfa! Als 18 jarige 2 jaar geleden 2x een 2.3 v5 en een 2.8v6 4m gehad daarna een 147 2.0 t spark gekocht. Because petrolhead. Je moet eens een alfa gehad hebben zeggen ze. Alleen mijn rechtervoet i.c.m goed warm rijden was geen beste combinatie….
ik heb eigenlijk nog nooit een slechte auto gehad. Als er iets kapot ging aan mijn liefde, dan maakte ik het. Uit liefde.
Wel eens een auto helemaal op gereden met 550.000 km
Met spijt hebben we hem toen naar de sloop gebracht. De multipla. Mis haar nog steeds.
De integrale ging vaak wat aan kapot, maar dat doet een homologatie versie nou eenmaal. Daar werd het nog geen slechte auto van. Want het rijden was fantastisch. De huidige Brera 2,4jtd heeft een probleem met de oliepomp gehad. Maar voor de rest een heerlijke reiswagen waar ik met plezier lange afstanden mee doe. De Giulia staat elke winter voor tal van reparaties. Nu dorpels links en rechts. Who cares!? Ik kijk er naar uit om de auto volgende zomer naar goodwood en classic Lemans te rijden.
Advies. Koop niet de eerste de beste goedkoopste auto. Koop een auto die weinig gereden heeft. En hou de auto voor zeker 5 jaar. Repareer de auto goed bij een probleem. Zo heb je de problemen rond je auto na een jaar of 2 in kaart en weet je wat je kunt verwachten.
@nord: weinig gereden zegt niets. Ik heb ooit een Suzuki Swift gehad waar met minder dan een ton op de teller de koppeling, drukgroep, remblokken+schijven, radiateur en uitlaat al vervangen werden. Later kwam ik er achter dat de eerste eigenaar deze auto had ingezet bij een pizzakoerier. Alleen maar korte, pittige stadsritjes.
@RRRobert: als een auto minder dan een ton heeft gereden en zulke reparaties ondergaan heeft dan weet je dat het zwaar gebruikt is.
Ook bij jouw auto komt naar boven dat door de gemiddelde km stand je ongeveer kunt verwachten wat er gaat komen. Als ik mag raden zijn next wiellagers en setje banden als normale slijtage delen. Dan zal dat best opwegen samen met distributie en allerlei anderhande motorische sltijtage. Dus die swift was niet zo duur in de aankoop.
Simpel zat. Alle koop naar zijn waar. Gewoon goed opletten en kopen onder een ton gelopen.
@nord: alle waar naar zijn geld bedoel ik ;)
Een Dodge Avenger. Daarvoor altijd Volvo gereden. De Dodge was een fijne auto tot er problemen kwamen. Inmiddels rijd ik in de laatste generatie W211. Ik wil niets anders meer dan Benz. Fuck verbruik, fuck belastingen.
Saab 900 2.0 Turbo. Gekocht voor 6.000 euro, en voor hetzelfde eraan moeten verspijkeren om hem rijdend te houden. Echt alles ging kapot.

Mijn pa was niet onder de indruk, kocht voor een auto als erbij 8 jaar later een 9-3 Viggen. Voor 18k. Bij een foute handelaar. Heeft dat bedrag er ook aan uit moeten geven om hem een beetje te kunnen gebruiken.

Ik houd van Saabs, waanzinnig leuke auto’s met karakter, maar man wat waren die NG Saabs slecht, Onderdelen veel te duur evenals onderhoud. Sloeg nergens op. En een 1994 Mondeo rijdt gewoon veel beter.
@gtwillem: Ik heb juist hele goede ervaringen met Saab…

Heb er vijf gehad, van een simpele 900NG tot en met een full options uitgeruste 9-5 Aero. Allemaal aangeschaft met kilometerstanden ruim boven de twee ton. De 9-3 cabrio had zelfs dik 350.000 km op de teller staan bij aanschaf. Nog nooit zo goedkoop gereden qua afschrijving en onderhoud. Misschien heb ik per toeval vijf goede exemplaren getroffen, maar ik denk dat mijn keuze voor juist auto’s met een hoge kilometerstand ook een beetje geholpen heeft: als een auto al heel veel kilometers gemaakt heeft en nog goed aanvoelt moét het wel een goede auto zijn.

Qua wegligging heb je wel gelijk voor wat betreft de 900-ng en de 9-3og, en de cabrio spant de kroon. Maar een 9-5, zeker de Aero is een erg fijne reisauto. En met een oude 900, de echte Saab, kachel je bij een enorme stortbui net zo makkelijk op de snelweg door, waar veel modern spul schijnbaar van het gas af moet. Maar dat komt mosschien ook door de voorruit die bijna rechtop staat waardoor je veel minder last van slecht zicht hebt.

En altijd een lekker warme kachel in de winter, al na een paar kilometer. Die mis ik nu wel in de Jag. Die krijgt volgende week een nieuwe kachelklep. Kost ‘maar’ 500 euro… Drie keer zoveel als dat bij Saab gekost zou hebben. Gelukkig is de pijn vergeten zodra de rekening is betaald.
Nou vooruit, en audi 80 gls (chroom whohoo) uit ’82. Als je langer dan 18 seconden sneller reed dan 90 km/u dan viel de motor uit. Eerste keer ontdekt tijdens het inhalen van zo’ n lange colonne vrachtwagens.

Tweede keer was een “ohja-das-waar-ook” -momentje
jeep grand cherokee nog nooit zoveel kapot aan een auto gehad en hij pas 120.000km gelopen.
Ik heb natuurlijk alleen maar pareltjes gereden.De teller staat nu op zo’n 130 nieuwe auto’s en het waren stuk voor stuk allemaal dromen op wielen..
Raar maar waar nog nooit problemen gehad, wel altijd op tijd een onderhoud want lease. Probleemloos120k gedaan met Audi A3 1.9 TDI 2009 en nu 60k met een BMW F31 320D 2013
alfa romeo 33 1.7 IE 8V
pfff enough said
Peugeot 106 Sport (1.1) 1999, gekocht in 2000 de auto 8 maanden in bezit gehad en heeft daarvan zeker 4 maanden in de garage gestaan. Motor viel om de haverklep uit, geen stuurbekrachtiging e.d. meer en dat ook gerust met 120 op de snelweg. Nog nooit zo’n slechte wagen gehad (en Peugeot-dealer die hier zeker debet aan is).
Hyundai Atos en Dodge Neon…
964 Carrera 4
Aantal jaren terug mn ex BMW e36 M3 uit 94.
Gekocht voor een aanzienlijk bedrag bij een particulier. Auto was om door een ringetje te halen, en reed en klonk geweldig met proef rijden.
Na een paar weken begon de motor te ratelen en steeds harder. Naar een dealer gereden. Die kwam met de fijne mededeling dat de motor gereviseerd moet worden voor +/-5000euro, of een ruil motor van 10000euro.. drijfstanglagerschade.
Via Via laten fixen voor ongev 1500euro. Was de auto wel 10weken kwijt..
Eenmaal terug in de 1e week onverwachts ijzel..en tegen een boom geknald..5000euro schade (cosmetisch). Laten fixen. En 2weken later begon de motor wéér hetzelfde ratelgeluid te maken.., kwam er toen achter dat de km stand 150000km was teruggedraaid en boekjes en apk bewijs was vervalst. doodziek ervan door handelaar laten opkopen. Binnen paar maanden gewoon tussen de 10000 en 12000 euro weg gegooid dus, letterlijk.
@sanderm3: tsjongejonge!! Wat een pech! Dat soort klootzakken moeten gelijk de bak in! Plus dikke boete en onkosten vergoeding!!
Renault Twingo RS

Op 25.000 km volledige nieuwe versnellingsbak nodig. Iedere service beurt een nieuwe draagarm ivm gescheurde rubbers welke niet apart vervangen konden worden.
@erikknl: schakelen is niet je sterkste punt zeker
Seat Ibiza 1.9 TDI ’02:
– Medium vehikel,
– Stuk stront van een distributieriem,
– Centrale Deurvergrendeling alsof het die van het Witte Huis was, moest hele procedures aan te pas komen,
– Draaicirkel van een Mammoet,
– Irreële ‘petjes-gehalte’,
– Een permanente lek zoals Edward Snowden, onder de passagiersstoel,
– Remweg van de Titanic,
– Relatief te hoge wegenbelasting, alsof ik de MRB voor elke auto in dat
postcodegebied verschuldigd was, en
– Henny Huisman rijdt zelfs een spannendere auto.
Ooit een 7 jaar oude Fiat Uno gekocht. Vrijwel alles moeten vervangen. Koppakking, ruitenwissermotor, koplampen , benzinetank ,voorspatborden, bumper en nog wat dingetjes. Toch een prima wagentje met veel gebruiksgemak maar die kwaliteit, jammer.
Een… komt ‘ie… Kia Rio sedan uit 2001 (of 2002). Mijn goeie god, wat een monsterlijk lelijke verschijning. Gekocht toen ik enkele maandjes woonde op Curaçao. Enkele uren na de koop begint het ding te wiebelen. Had hem net bij de monteur opgehaald, dus ging Direct terug. Die had vergeten alle moeren in het linker voorwiel te draaien. 10 meter meer en ik had op 3 wielen gereden. Vanaf toen ging het bergafwaarts. Drijfstang die tijdens het rijden afbrak, klapbanden om onduidelijke oorzaken en de schokdempers/veren achter waren zo vernacheld, dat met een doosje pils op de achterbank een kleine oneffenheid er al voor zorgde dat de achterwielen tegen de kasten aansloegen. Ook een keer mee weggereden, viel hij stil. Overal vloeistof. Bleek de benzineslang los te hebben gelaten. Haperende motor was meer regel dan uitzondering. O, en de airco deed het na een kwartier al niet meer. Leuk op een tropisch eiland. Wat een hok.
Honda del sol VTI: het is tot nu toe m’n eerste auto, dus m’n beste en slechtste, maar ben zeer tevreden
Het is een wolf in schaapskleding, zonder ‘tupperware’ en zelfs met originele velgen.
Nooit wat ergs mee gehad, de koppelingsdruk was ooit weg, 2 nieuwe hulpcilinders, 100 euro, thats it
Ik heb hem nu ruim 3 jaar, hij is rood en wordt op sommige plekken dof, ondanks geregeld poetsen
Voor de rest een heerlijke wolf in schaapskleding en een fantastische eerste auto!

BMW 318is coupe uit 91 (15 jaar geleden). Goede auto met 180.000 op de teller tot een monteur mij wijs maakte dat dat de auto blijkbaar 3xx.xxx op de teller zou hebben. Dom en onwetend dat ik toen was (19) meteen de auto verkocht. Wat bleek achteraf, toen ik dezelfde routine deed in andere E36 coupe’s was telkens dezelfde kilometerstand. Toen werd het meteen duidelijk dat het een één of andere code was en helemaal geen kilometerstand. Het was misschien m’n beste auto auto maar om de meest slechte reden verkocht. Daarom is het in mijn geheugen de meest slechte auto ooit gehad.
2 slechte auto’s gehad tweehandig en een keer een nieuwe die rampzalig bleek.

Ford Mondeo 2.0 automaat. Op vakantie de bergen mee in geweest en daarna meermaals langs de weg gestaan met de wegenwacht, vak garage in en uit. Heeft me een bak geld gekost, bah. Het enige probleem was de automaat, maar dat bleef etteren en continu terugkomen. Zo’n probleem waardoor je uiteindelijk met zweethanden achter het stuur op de snelweg rijdt omdat je bang bent dat hij gaat uitvallen. Kutgevoel is dat, kwam bij jaren later pas weer eens terug bij onderstaande topper.

Onlangs nog hadden we een 206cc 2.0. Daar was standaard altijd iets aan defect. Elke keer als je startte was het weer de vraag welke foutmelding je weer kreeg. Airco, achteras, stuurbekrachtigingspomp, wiellagers, ABS, waterpomp, spanrollen noem maar op. In 4 jaar tijd € 10.000 naar de garage gebracht om het ding rijdend te houden. Wat ramp achteraf gezien. Ik begin nog niet eens over het aantal lampjes dat hij verslond. Niet overdreven, maar ik denk dat ik elke 2-3 maanden wel een lampje kon vervangen.

Met nieuwe auto’s heb ik 1x een echt slechte ervaring gehad, dat was een Renault Megane 1.5 dci in 2007. Daar viel vanaf de allereerste dag al van alles uit. Wat een dramabak bleek dat. Volgens mij heb ik ongeveer 5.000 km kunnen rijden in totaal, daarna mocht hij terug naar de leasemaatschappij. 1,5 maand problemen gehad … daarna kreeg ik een Citroën. Tja.
@jochen: ik ben nog vergeten te vermelden dat een 206cc ook een aantasting op je imago is, ook daarom al een slechte auto voor een man
Renault megane coupe 1.6 ’98.

Niks wat werkte of bleef werken qua electronica, gehele aandrijflijn en onderstel aangepakt en nog het idee dat ik qua geluid in een blender rondreed.

1 pluspuntje was de wegligging,maar daar heb je ’t gelijk ook wel mee gehad!

Nee geen franse troep meer voor ons.
Range rover sport l320. Omdat accu en luchtvering.
Mijn eerste wagen: De fiat polski 126: 0-100 in 53 seconden.( dat was ook zijn top…) Destijds gekocht van een of andere boer in Limburg. Als je er mee de snelweg opging werd je aangezien als 45 km wagen. Betrouwbaar dat wel maar alles daar omheen was ruk…
Mn ford escort uit 1990
Mijn slechtste auto was mijn huidige Mazda MX-5. Daar heb ik vrij direct na de aankoop een lekke band mee gehad. Oh en hij roest natuurlijk bij de dorpel. Mijn beste auto was mijn eerste auto, mij Toyota Paseo. Die had een piepende v-snaar die bij vervanging opnieuw aangespannen had moeten worden. En die roestte slechts bij de buitenste schil van de wielkast. Zo gepiept dus!

Als je ken lassen, koop Japans.
Mijn Volvo 460GLE. Je zat er in als een prins, maar het ding zoop je arm en rammelde aan alle kanten.

Binnen 6 maanden weg gedaan van ellende.
Volvo 850 2.5 tdi bij 450.000 een zwetend stuur huis en bij 500.000 een nieuwe accu Grrr…
@qoekje: zwetend?
@qoekje: toch nog voor een tussenkomst van Volvo gevraagd zeker!
Hoe doet de Lada van @dizono het eigenlijk?
@scottishcarspotter2000: ja @dizono, vertel eens?
@mauritsh @dizono: Ja, dizono, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe is het met die Russische hoestbui van je?
@scottishcarspotter2000 @maurits: die heeft me in twee jaar en 35.000 km eigenlijk nooit laten staan. En toen opeens wel. En nu is ze weg.
*speelt viool*
@sir_smokalot: @dizono waar blijft die Autojunk tribute/meeting bij de ArenA?
@mauritsh: ArenA? Sotsji! :)
Een hoop auto’s gereden, maar mijn huidige Saab 9-3 is wel een echte rampenbak. Enige wat goed blijft is de automaatbak, verder gaat alles stuk.
Heb er nu zoveel geld inzitten dat ik hem afrij tot ie compleet uit elkaar valt van ellende. Nu 375000 op de teller, dus hij gaat lekker.
Mitsubishi Galant Diesel uit 1997…. dat ding had 1 liter olie om de tankbeurt… Daarnaast had ie een wegligging van een mestpraam en had ie levengevaarlijk turbogat… Als je halverweg in een bocht van 1600 naar 1650 toeren ging, kwam ineens volop de turbo erbij en moest je alle zeilen bijzetten om niet de wei in te denderen…
Slechtste:

BMW 530D e60 2003, in een half jaar tijd:

– navi computer defect
– parkeersensor defect
– abs module defect
– dynamo defect
– gloeirelais defect
– abs sensor defect

Freude Am fahren? Na een half jaar was ik er klaar mee! Ondanks de relatief lage km stand (150dkm).

Beste auto:

Mondeo 2.0 tdci 2005, 330dkm mee gereden (vanaf nieuw), toen verkocht aan een vriend die er nog tot 450dkm mee heeft gereden.
Op een kapotte dynamo bij 400dkm na nooit gezeik mee gehad. Zelfs turbo, koppeling, verstuivers, brandstofpomp nog allemaal origineel! ( auto was ook nog gechipt , 163pk op de testbank). Daarna nog een paar Mondeo’s gehad (nu nog), zeer betrouwbaar!
Franse auto’s zullen het voor mij niet zo snel worden. Mijn ouders hebben zowel een Renault Laguna als een Peugeot 407 gehad, beiden auto’s hebben meerdere malen langs de kant van de weg gestaan. Een probleem dat we eigenlijk nooit meer gehad hebben sinds mijn ouders alleen nog maar duits rijden.

Mijn eigen auto ervaringen zijn niet zo uitgebreid:
Opel Corsa type B uit 1997 (reed prima, nooit problemen gehad)
Volkswagen Golf 5 uit 2005 (wel enkele kleinere mankementen mee gehad, probleem lag naar mijn mening bij de dealer die geen enkele moeite heeft gedaan om de auto na te kijken voordat ze hem doorverkochten).
Toyota aygo Hybride uit 2015 (lease, no problems so far)
Jeep Wrangler uit 1994 (was een fixer upper toen ik hem kocht, nog steeds een beetje work in proces, hoop hem voor het voorjaar in een nette staat te hebben en probleemloos te kunnen rijden).

Maargoed, je zult altijd zien bij ieder merk dat er mensen zijn die nooit problemen hebben gehad met hun oude italiaan, en mensen die in het eerste jaar al 3 keer stil hebben gestaan met hun nieuwe Mercedes. Het is altijd een zekere vorm van kans wat je persoonlijke ervaring is.

Nog een leuke: Iemand die bij de ANWB werkt heeft mij ooit vertelt dat hij het vaakst Renaults tegen komt langs de kant van de weg. Dat was in zijn ogen het minst betrouwbare merk om die reden! :P
@stephano: het lijstje is hier toch behoorlijk Duits geworden…
Fiat Stilo Abarth. Ding zoop olie. Gerobotiseerde handbak was een drama. Regelmatig gehad dat hij in neutraal bleef staan. Lamellendak wat niet altijd dichtging, zat er een minuscuul vuiltje ergens. En er leken altijd wel een pk of 50 zoek. Gelukkig was het lease, je zal hem maar gekocht hebben. De garage wist het ook niet meer, hielp ook niet echt mee.

Prive: Citroen ZX. Binnen 50.000 km aandrijfassen vervangen, dashboard verlichting die kapotging. Hoedenplank constructie waar de touwtjes na een jaar alweer slap gingen hangen. Binnenkant portierslot kapot. Enige stukje elektronica, de ecu, overleed ook te vroeg.
Maar het ergst was nog het arbeidsloon. Voor elke reparatie was de merkgarage uren bezig.
Bleek ook dat Citroën net een modelovergang had gehad in de maand waarin mijn ZX was gemaakt. Was dus altijd complex bij onderdelen bestellen.
Heb er veel gehad en mijn Cinquecento Sporting is een hele goede tweede in dit verhaal (wat.een.drama.) maar de hoofdprijs gaat toch naar…de Opel Kadett 2.0 GSI! Ding was gaaf toen ik ‘m kocht maar na 1 maand (!) begon de bruine drek door de schermen te gluren. Half jaar later waren de lak en het straatvuil het enige wat sommige delen bij elkaar hielden. De motor deed het soms gewoon niet. Net als de remmen trouwens. En het digitaal dashboard, dat was helemaal lachen. Dat ding verkleurde na 2 uur rijden zo dat je geen nummers meer kon aflezen. Geen snelheid, geen toeren, niks. En de brandstofmeter gaf bij een halfvolle tank al aan dat ie leeg was. Toen ik m uiteindelijk ging verkopen pleurde tijdens een proefrit door een aspirant koper de hele uitlaat er nog onderuit. Leuk. (Maar als ie het deed dan kon je wel echt hoeken met die bak, heb veel GTI’tjes gepest destijds :))
Auto’s zijn een lot uit de loterij

Ik denk liever terug aan mijn BESTE auto ooit,, Dirrek de Datsun 120 Y, gekocht voor Veertig Hele Guldens en TWEE jaar bijna mee gereden .

Gek genoeg houden Alfa’s en ik het altijd goed uit maar moderne BMW’s en Mercedessen en @desjonnies is een slechte combinatie.

Dirrek de Datsun, hier heb je zo’n 120Y : (niet de mijne)

http://img09.deviantart.net/5bbc/i/2010/134/b/5/1975_datsun_120y_deluxe_by_compaan_art.jpg

Verder…………………EINDELIJK gisteren het kenteken voor de Impreza WRX STi type R gekregen, eindelijk, eindelijk eindelijk !
@desjonnies: gefeliciteerd met het kenteken!
Mijn acadyane uit 1984. Die was na 3 weken stuk. Heb ik uiteindelijk geruild voor een fles wijn!
Isuzu Trooper TurboDiesel:
De eerste 4500km meer bij de garage dan op de weg, en bij zo’n 11.000km de motor geheel gereviseerd. Na ruim 50.000 en 90.000km een volledig nieuwe motor, daarna weggedaan, de Hilux die ik ervoor had zie ik af en toe nog rondtuffen.
Audi A4 2.0tdi ’09.
Gekocht met 100.000 km op de klok. Na 3,5 jaar en 50.000km te rijden al het volgende vervangen:
-koppeling +vliegwiel
-versnellingsbak gereviseerd
-draagarmen
-alternator
-inlaatspruitstuk
-gasklep
-wiellagers achteraan
-zuipt olie en rammelt.
Het ding gaat er op het einde van volgende maand ook uit,heb het helemaal gehad
Ben geloof ik wat ouder als de rest, maar ik heb ooit een Renault 14 gehad. Dat overtreft alle ellende hier.
@fordnut:

Altijd met een grote boog omheen gelopen die Renault 14, echt een auto die werkelijk he-le-maal NIETS had.
Geen model
Geen goede rij eigenschappen
de uitstraling van een natte dweil !
@desjonnies: Helemaal mee eens, Als je door bocht reed en je had je elleboog uit het raam moest je uitkijken dat het vel niet van de elleboog geschraapt werd, zo helden die dingen over in de bocht. Dorpels had hij bijna niet meer, stuur bewoog op en neer als je over een hobbel reed enz. enz.Maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. heeft gelukkig maar een half jaar geduurd.
Audi a4 1.9 tdi uit 2001. Heerlijke rijdende auto alleen heel slechte garage…

Gekocht voor 5,5k met 196k km. Helemaal bij laten werken zodat er weer 100k km tegen aan kon. Distributieriem etc.

Op 250k km draagarmen, kogels etc etc laten vervangen.

Bij 252k km en ruim 7k euro aan reparaties total loss gegaan door gesprongen distributieriem.

“Als je zegt dat wij de distributieriem moeten vervangen moet je wel zeggen dat de waterpomp ook meegenomen moet worden”

@rouly: dat meen je niet…. WTF!
@jochempie: waterpomp zit vaak niet in de distributieset inbegrepen omdat die vaak (volgens de fabrikant) om de distributiewissel vervangen moet worden. Maar inderdaad, dat vind ik ook vreemd. Ik vervang de waterpomp dan ook altijd mee, dat lager krijgt best wat te verduren. Als bedrijf zou je het moeten melden als de waterpomp niet vervangen wordt, vind ik.
@ej20g: Maar ze horen die vraag toch van tevoren te stellen…
Mitsubishi Lancer Evolution III
De leukste maar toch ook de slechtste. 96000 gelopen, Turbo moeten vervangen en zuigerveren en klepstoters

Oude Mini Cooper 1275 MK1 Distrubutieketting gebroken bij 47000.

Beste waggies. 2 X Volvo 240 2.3i Polar.
Een met ruim 700000 op de teller en een met 450000. Gingen nooit stuk en verbruikte geen druppel olie. (Beide nog nooit gereviseerd geweest)
Fiat Punto 60 sx 1e generatie 1996. De alles wat elektrisch was aan die auto is ook daadwerkelijk stukgegaan. En het raammechanisme ging zo vaak stuk dat ik het hele mechanisme met mn ogen dicht kon demonteren.
Mijn Toyota Supra MKIV, heeel veel ellende mee gehad helaas, daarom ook de auto verkocht toen het blok de geest gaf, never nooit meer 1 voor mij!!
M’n Citroen 2cv van 1985. Bougie die uit het blok knalt, auto die uitvalt als je door de bocht gaat, contactblokje wat elk half jaar kapot gaat, en het meest erge motorblok wat eruit valt omdat de chassisbalk doorgerot is… Maar wat was het geweldig om er mee te rijden!
Heb eigenlijk nog nooit een slechte auto gehad (3 stuks).

2005 A6 4.2 quattro. 1 achterlicht kapot + zekeringen voor aanstekers gingen elke keer bij elk gebruik kapot. Verder normaal onderhoud. Prima voor de 80kkm die ik ermee gereden heb. (verkocht)
2008 E93 330i. 1 fuel injector kapot, 2e schoon laten maken. (RIP afgelopen vrijdag, een DS3 knalde er achterin); ben nu op zoek naar een nieuwe cabrio (AB-advies al geemaild!!).
2011 Infiniti FX30d. Heb m nog niet zo lang. Je ziet dat de jappen (sorry) een paar dingen zijn vergeten en andere dingen wat over-engineerd hebben. Maar t ding rijdt geweldig.

Hopen dat auto #4 ook een winnaar wordt.
Mijn slechtste auto was een Rover 75 2.5 V6 uit ’98 letterlijk alles ging stuk. Achteruit wou die niet meer (slechte automaat) daarna koppakking kapot. Ruilde mijn Rover in voor een Alfa 156. Wat een ramp auto 4x zijn de draag armen stuk gegaan in 9 maanden tijd! Daarna de bougies LMM, velg schoot los. Uit woede auto lekker total los getrapt en naar de sloop gebracht. Daarna weer een Rover 75 gehaald uit 2003 het zelfde motor als mijn vorige Rover. De kleppen waren verbrand, gat in mijn carterpan en zuigers door midden geknapt. Er zit nu een ander blok in dat nog soepel loopt. Het is een heel fijn mooie auto maar wat een drama bak. Zuipt zowat 1 op 5 en met ‘rustig’ rijden behaald die net 1 op 7. De Rover mag lekker een heel jaar slapen in de stal en een Vw Polo uit 2001 mag zijn dienst nu doen. Tot nu toe nog geen problemen.
@deventernaar: ik waardeer je doorzetting vermogen maar zegt de uitdrukking een ezel stoot zich geen 2 keer aan de zelfde steen je iets? Een rover, dan een Alfa en dan een Rover, dan vraag je er een beetje om natuurlijk :)

Wel mooie auto’s en daar gaat het om natuurlijk.
@sketcher: Dat klopt ik heb een zwak voor Rover 75’s en zou nooit de mijne willen verkopen maarja daarom is die nu in de stal en rustig weer opknappen tot die weer zo goed als nieuw is hopelijk. Mijn Polo is tot nu toe nog goed, alleen de bekende kwaaltjes zijn al verholpen zoals roest en versnellingsbak.
Oh ja. Er staat een Jaguar XJ-S V12 bij mij op de oprit en die is ook niet zo heel goed… De wegenwacht kent me inmiddels als ik ze bel.
@swaffelaer: Hahaha, herkenbaar. We hebben thuis een XJ-SC V12 gehad. Motor en bak waren top! Geen enkel gezeik mee gehad. De electronica is een ander verhaal. Als je een tijdje niet gereden had begon het alarm vanzelf te roepen dat het weer tijd werd. Boordcomputer uit de jaren 80… Die gaf wel dingen aan, je moet er alleen geen waarde aan hechten. En de electrische ramen waren ook van het type ‘ik bepaal wanneer ik open ga, ook als dat om 04:00 s’nachts is’… Verder wel een heerlijke auto. Zoveel koppel in die motor.
@E34M5Touring: haha, precies wat je zegt. Alhoewel, qua motor.. Hij heeft de afgelopen maanden op 9,10 of 11 cilinders gelopen, maar eergisteren sloeg hij na een maand stilstaan ineens op alle 12 aan. Merkte ik direct, heerlijk trillingvrij, mooi geluid en vooral nóg meer condens uit de twee uitlaten.

Qua elektronica heb je gelijk. De ramen doen het bij die van mij alleen goed als je ze 1 voor 1 open of dichtdoet, samen duurt het 20 seconden voordat ze klaar zijn. De verwarming staat altijd op standje ‘sahara’, behalve eergisteren toen ik door de regen wilde rijden en hitte plus blower nodig had. In elk geval stopte de blower ermee, de hitte heb ik niet eens gevoeld. Ruitenwissers doen het soms wel, soms heel erg langzaam en soms helemaal niet, knipperlichten idem en als ik alles tegelijk aan heb brandt direct het lampje van de accu. Snelheidsmeter is kapot en nog veel erger, de benzinemeter ook. En aangezien dat kreng op zijn allerzuinigst 1 op 3 loopt, is dat best een risico. Jerrycan staat in de achterbak.

Wat ook geinig is voor een Britse auto uit 1985; de motorkap gaat niet meer open. Een van de grendels is vastgeslagen ofzo.

Maar toch… Morgen gaat ie voor een half jaar in de stalling, ik ga hem wel missen. Want het is gewoon een geweldig ding. Met z’n lange neus!!!
@swaffelaer: Ja ach je vergeeft de kwaaltjes op de dagen dat ie wel lekker loopt. Nou was die van ons motorisch gelukkig wel erg sterk. Had ook maar 80k gelopen toen wij hem kochten.
Enige nadeel van de SC is dat ie niet bepaald torsiestijf is. Als je er een keer goed op ging staan voelde je het hele chassis flexen. Wel behoorlijk rap nog. 3 bak automaat is erg vermakelijk ivm de lange eerste versnelling. Ik had net m’n rijbewijs toen we die auto hadden. Hoop auto voor een 18 jarige. Gelukkig nooit gekkigheid mee gehad.
Mijn huidige BMW E61 525D. Stuk ellende gaat alles aan kapot. Voor de kostenpost van deze Duitse degelijkheid had ik wel een ‘slechte’ Italiaan kunnen gaan rijden voor een langere tijd.
@Vreddy_B: Wat is de KM stand? De E60’s en E61’s staan bekend om auto’s die tot de anderhalve ton prima zijn en daarna uit elkaar vallen… :)
Alfa Romeo 155!!! Wa een pracht van een wagen en zalig om mee te rijden maar wat een miserie da ik er mee gehad heb. Ik als Italiaan koop nooit meer een Italiaanse wagen of het moet ne Ferrari zijn…… Lol
Toch maar even afkloppen. Eigenlijk nooit echt problemen gehad, ja wat kleine dingetjes met de Golf 2 GTI. Maar die had meer dan 400,000km gelopen.
BMW 118D: tot 90dkm gereden. Van elektronische problemen tot happerende handgreep achter tot kapotte turbo. De auto waar je vrienden je om prijzen en jezelf doet afgrijzen…
Rover 2600.Koppakking lek.Rookte als een gek(Kon auto achter me niet zien bij stoplicht)Ingeruild voor BMW318 automaat.Allemaal lang geleden.Nu mooie 156TS.Van alle luxe voorzien.
Fiat Stilo. Die was na 2 jaar als nieuw…. omdat alles toen inmiddels al wel een keer vervangen was.

Nooit meer een Fiat.
Op m’n 19e een grijze Opel Corsa 1.2 16V uit 2000 met 65pk van een familie lid gekocht. Prima aankoop, wagentje had in 9 jaar nog geen 69k km gereden en had uitsluitend ervaring in de stad. Voor de snelweg was ‘ie in het begin een beetje huiverig.
Heb 3 jaar met het wagentje rond gereden en in die tijd zoveel mogelijk de snelweg vermeden… Man man man, alsof je met een bushok onderweg was. Met een beetje zijwind waai je zo naar een andere baan toe. En met 120km/h op het tellertje reed ‘ie ook nog eens 1 op 9. Afgezien van een kleine lekkage rechtsboven de voorruit geen rare dingen gehad.
In 2012 was ik wel een beetje klaar met het nerveuze gedrag op de snelweg en ging opzoek naar een échte auto voor erbij! Wel had ik wat voorwaarden:
– achterwiel aandrijving;
– minimaal 5 cilinders, want het is pas echt autorijden met meer dan 5 cilinders;
– oldtimer (want lekker knutselen).
Met die wensen op Marktplaats gaan zoeken en na een paar maanden een BMW 520i (E28) uit 1983 gekocht. Een 6 in-lijn met 125pk en toen nog MRB vrij. Afgezien van een paar vreemde plekken in de lak geheel roestvrij (en dat voor een auto uit Zwitserland). De technische staat was redelijk goed dacht ik. Ik zal niet opsommen wat er in de tussentijd van april 2012 tot vandaag vervangen is maar daar kan je heel wat moois voor kopen. Maar na alle moeite is ‘ie (even afkloppen) dan eindelijk betrouwbaar en staat ‘ie er mooi bij, al zeg ik het zelf: http://i275.photobucket.com/albums/jj285/rmiddelburg/E28/12%20april%202015/P4128274-e_zpsli98ne5u.jpg
Ohja, het Opeltje. Na een jaar naast het huis gestaan te hebben was het weer tijd voor de APK. De KM stand leerde me dat ‘ie het laatste jaartje nog geen 600 km gemaakt had. En dat was te zien… Dorpel rechts door gerot, onderkant van de rechter deur rot, uitlaat op meerdere plekken lek en weer lekkage boven de voorruit… Samen met de Opel dealer besloten dat de reparaties het niet meer waard zijn ivm de dagwaarde.
@RobinM: wow prachtig idd.

Het is nooit echt leuk maar als je investeert in een auto die je mooi vind en voor je gevoel beter maakt cq ergens naar toe werkt doet het een beetje minder pijn. Ik vind het vervelend om geld in moderne auto’s te pompen maar heb er gek genoeg minder last mee met mijn 15 jaar oude Discovery
@sketcher: Thanks!

Precies dat! :) En daarnaast is t heerlijk om naast de vele uren achter de PC ook eens lekker te klussen. Super interessant én leerzaam :)
Die oude “Disco’s” zijn ook gave apparaten! Stevig en stoer!
Ik doe altijd goed onderzoek voor ik een auto koop en ik had mezelf bijvoorbeeld een jaar gegeven toen ik mijn Discovery zocht om een goede te vinden lettend op de zwakke punten. Ik rij er dan ook al ruim 100k nagenoeg probleemloos mee.

Toen ik voor een stage in de VS ging verhuizen had ik doe luxe niet en moest ik snel een auto. Ik vond een Jeep CJ van eind jaren 70 en besloot die te kopen. Dat was wel een slechte koop al heb ik er wel veel plezier mee gehad.

s’winters werd hij niet warm en moet ik mijn voet op de vloer houden anders kwam de sneeuw naar binnen. Verder werkte de ruitenwissers soms niet en is nooit achterhaalt waarom niet. Paar keer mee stil gestaan maar altijd weer redelijk goedkoop weer rijdend gekregen. Uiteindelijk total los gereden door een dronken idioot toen hij geparkeerd stond. RIP.
Peugeot 207. Nieuw gekocht. Binnen 1000 km sensor naar de uien van de buitentemperatuur. Hier zat natuurlijk de airco aan gekoppeld. Was het buiten 25 graden, gaf dat ding -20 aan. Stond ie lekker vol gas warme lucht te blazen. 6x terug geweest zonder succes. Na 8000 km esp-sensor kapot. Na 11000km versnellingsbaklagers en koppelingsplaten. De 12000km heeft ie bij mij niet meer gered. Daarnaast ook nog de Renault Laguna 1.9dci. Zat een fout in het ontwerp van de turbo, waardoor deze ca 20000 km meeging.
Allerslechtste auto?
Mijn ‘geschrokken-doperwtjes groene’ Austin Allegro.
Mijn eerste échte auto nadat ik als student met 2CV’s de straat onveilig maakte. Ik moest toen voor mijn studie best veel rijden, maar dat wilde niet met dit apparaat. Het zoop olie, benzine en alles wat je tegenkwam, het roestte zó hard dat het voor kon komen dat je op de heenweg meer onderdelen had dan je mee terug naar huis nam (met name de chromen strips, daar ben ik er heel wat van verloren) Tot ik op een bepaald moment hard moest remmen én uitwijken en dat was teveel voor het chassis. De berger heeft ‘m opgehaald en ik heb er ritueel afscheid van genomen.

De op één na slechtste?
Mijn nieuw in de lease gekregen VW Golf station 1.9tdi van 2003
Vanaf dag 1 had ik allerlei elektronica problemen, en vanaf de eerste beurt zoop het ding olie (ben bij 3 verschillende garages geweest en het kon niet aan de onderhoudsbeurt liggen) iedere 1250 KM ging er een liter van die speciale olie in. Op een gegeven moment regende het heel hard en schakelde ik de ruitenwissers op de hoogste stand en daar gingen spontaan alle vier mijn ramen open! Ik heb de auto bij een VW dealer neergezet met 70K op de teller, heb de leasemaatschappij gebeld en mocht 2 garages verder mijn volgende leaseauto ophalen (die was net ingeleverd door een klant van hun) Een Toyota Avensis met 170K op de klok, daar heb ik zonder problemen tot 2 ton mee gereden!
Voor mij m’n Laguna ’95 op LPG… in 3 jaar tijd een nieuwe katalysator, cilinderkop revisie en een versnellingsbak revisie nodig gehad!
Lancia Delta, viel spontaan de voortrein uit bij een stoplicht, blij dat dat niet op de snelweg plaatsvond …
In 177 reacties slechts twee keer Citroën genoemd, dat valt mee. Of de Autoblog-lezer rijdt gewoon bij voorbaat geen Citroën, dat kan ook… Mijn BX is in elk geval zowel de beste als de slechtste auto die ik heb gehad, aangezien het de enige is… Slechts een keer of 5 langs de weg komen te staan, hardnekkige vervuiling die de carburateur verstopte. Maar inmiddels is hij zo betrouwbaar dat ik er gewoon mee op vakantie durf.
@Citrofiel:

Kga me er binnenkort nog eens aan wagen, ben benieuwd of de DS4 opkan tegen de golf en de cla.
@Hupke: tegen de Golf sowieso
@Hupke: Raar model, begrijpelijk dat het geen succes is geworden, maar juist daarom leuk dat je het doet!
@Citrofiel:
Nou, daar gaan we dan snel wat aan doen!

Eigenlijk is mijn slechtste auto ook mijn fijnste auto ooit. En eigenlijk was die niet slecht, er ging wel eens wat mee mis. Met mijn Citroën C5 Ph2 2.2 HDI Exclusive Berline uit 2005.
Ik kocht deze particulier met 150.000km op de klok, maar na een maand of 9 en met 195.000 ging de motor stuk. Gat in de zuiger. Gebruikt blok met een ton minder erop in de auto laten zetten en daar alles bij elkaar €5300 aan uitgegeven. En de auto zelf had me 9 maand ervoor €9500 gekost. Ik heb hem nog tot 300.000 doorgereden, vrij probleemloos eigenlijk. Nog wel eens een rare storing gehad met verstuivers die de dealer niet kon vinden. Uiteindelijk opgelost, maar zonder oorzaak te vinden. Motor ging telkens in noodloop. Alles geprobeerd, niks hielp. Uiteindelijk heeft de monteur uit pure ellende de verstuiver van cilinder 2 en 3 gewisseld en het probleem was weg. Ook weg waren 1100 euro’s voor alle arbeidsloon…

Mijn voorgaande C5 op LPG was op latere leeftijd ook niet meer zo best. Motorstoringen, bokken, afslaan… Daarom weer diesel genomen.

Begin deze eeuw nog twee jaar Volvo Amazon gereden. Fijne wagen en een financieel bodemloze put. Ik ging er op een bepaald moment maar van uit dat ieder bezoek aan de garage mij NLG 800 ging kosten, minimaal. Dan kon het nooit echt tegenvallen. En dat dan een keer of 4 per jaar.

Beste auto? Mijn huidige leasebak, Megane 1.5DCi. In 3 jaar ruim 150.000 erop gezet en op wat lampjes vervangen na en een klep in de uitlaat die in 30 minuten gefikst was helemaal niets stuk. En alles wat Renault af fabriek kan leveren zit erop. Dus er kan veel stuk. Topkwaliteit!
@sabrerator: Heerlijke combinatie, hydraupneumatiek met de 2.2 HDI. Ik heb de ‘Duitse’ C5 in die combinatie met automaat gereden. Nog nooit zo’n rustgevende auto ervaren, ik zou er zo mee naar de Cote d’Azur zweven zonder centje pijn.
De huidige (of moet ik inmiddels vorige zeggen?) Mégane heb ik ook altijd erg prettig vinden rijden. Mooi dat die goed bevalt.
@Citrofiel: ik heb zeven jaar terug een ax volcane gekocht met 63k op de teller. Heb de ax een maand terug verkocht aan een liefhebber die deze weer helemaal gaat opknappen. Ik heb de ax op 238k gezet, nooit 1 keer mee stil gestaan! Heel veel plezier aan beleefd! Het voelde altijd als een fragiele auto maar zelfs naar ontelbare keren de 6500rpm aangetikt te hebben bleef het motortje altijd door snorren! Toch een goed product van de fransozen!
Mn laatste twee lease-auto’s. Ik heb er zeker lol mee gehad, maar met alle drie ook sores gehad:

Mini Cooper Seven (2005):
– Zoop net zoveel olie als een Manchester United fan
– Pirelli banden die waarschijnlijk als voorbeeld voor de F1 hebben gediend, zo snel sleten ze
– Airco blies een paar weken door een kapotte condensor alleen hete lucht
– ’s winters werd instappen via passagiers deur standaard omdat de bestuurdersdeur steeds vastvroor (deurrubbers invetten hielp al een klein beetje). Positief punt, zelfs met min 19 startte de motor zonder probleem

Alfa Romeo Mito 1.4t MA (2010)
– Ventielen van de banden gingen om de haverklap stuk, dus een paar keer met een halfzachte band van werk naar tankstation 1km verderop gehobbeld.
– Koplampen gingen elke 8 maanden stuk.
– bodycomputer draaide na twee jaar dol waardoor de hele electronica in de war raakte en alleen de motor het nog deed.
– Week voor het inleveren draaide de versnellingsbak in de soep. Ik mocht bij de garage even meekijken toen ie op de brug stond en ben van één ding overtuigd: Alfa’s roesten wel degelijk al in de folder.

De Seat Leon heeft behalve een hakerige versnellingsbak en een afgebroken hendel voor de stoelverstelling geen kardinale fouten dus die laat ik even buiten beschouwing (heb ook nog geen bericht gehad dat ie een sjoemel update moet krijgen)
Opel Omega Station 2.0 16v uit plm. 1994. Ik ken iedere wegenwacht uit die periode, zo vaak langs de kant van de weg gestaan. Als ik ’s ochtends weer eens niet weg kom de lokale garage bellen: “Oh meneer TRS80, we weten waar het is” en dan werd hij weer weggesleept. Had ik al gezegd dat er LPG in zat? En dat de verf op waterbasis was en dus van de motorkap spatte? Bij Merel in Amsterdam werd de neus bijgespoten plus verdere reparaties, laten ze de auto van de brug donderen, kon hij weer gespoten worden…..
2nd: Renault Laguna eerste serie, na 7500km de eerste beurt (jawel), bleek al een van de kleppen afgebroken te zijn dus een grondige revisie. Had ik al gezegd dat er LPG in zat?
De enige auto zonder problemen was mijn Alfa Romeo 33: nooit een slag gemist, niks kapot, geen olie verbruikt, 100% rijplezier + betrouwbaarheid!! Ook op LPG trouwens… En ok, mijn huidige V70 (diesel) heeft ook nooit iets ;-)
Mijn VW Beetle 2.0 uit 1998

Tweede hands gekocht, import uit Duitsland. Aanvankelijk een prima auto. Vanaf fabriek mooie 18″ velgjes. Maar bij de bandenwissel naar winterbandjes kwam ik erachter dat er spoorverbreders gebruikt waren. Hierdoor sleten de voorbanden extreem hard….

Na twee jaar hield het elctrische systeem ermee op. Het was altijd maar weer de vraag of hij wilde starten. Accu was goed, zelfs vervangen voor een nieuwe…. Maar het probleem bleef. Accu pooltje los, en dan deed ie het weer ???

Eerst naar vakgarage geweest, daarna naar VW. Computers uitgelezen, maar geen probleem gevonden.

Zekeringen vervangen, accukabel vervangen….
Waarschijnlijk was er iets mis met de startonderbreker, maar dat is nooit aangetoond. VW wilde één van de computers vervangen. Inkoop €700,-
ik koop al mijn auto’s nieuw en rijd ze 7 jaar, dus geen betere ervaring dan de mijne, daar komt tie:

slechtse was de hyundai getz, na 50.000 automaat stuk

nr 2 toyota starlet, deed het op zich best goed maar bij 150.000 km echt helemaal op

beste auto is mn golf 6 gti dsg al meer dan een ton gereden en nog nul problemen
Peugeot 407 2.0 diesel xs-pack. Eerste jaar totaal 15 weken in de garage gestaan… Verdeeld over 5x
So far my worst car would of been my current Ford Falcon FG XR6 ’10. Bought it a year ago, new drive belt? Belt tensioner, window switches X 3 + main console driverside door, leaking coolant, back muffler fell off. I suppose the Australian weather is pretty harsh on the cars
BMW 523i E39 van 1996
allemaal binnen een tijdspanne van 1 jaar en met een kmstand van ongeveer 100000km
– 2x thermostaat vervangen
-nokkenassensor vervangen
-katalysator vervangen
-slechte remmen die ook nog eens slecht afsleten waardoor ik verschillende keren nieuw schijven en blokjes moest vervangen
-Een soort virus in het instrumentarium waardoor alle getallen begon weg te wreten, oplossing heel het instrumentarium vervangen met een kostprijs van bijna 1000eur
-bij snel optrekken sprong hij regelmatig uit zijn versnelling.
Maar hij had wel een heerlijk klinkende 6 cilinder.
Gr
@leeno: Slecht of schuin afslijten van de remmen los je niet op door schijven en blokken te vervangen maar door de zuigers in de klauw te reviseren. Vaak zit er een zuigertje vast waardoor deze minder hard drukt dan de andere en daardoor slijt de remmerij hard.
Oorzaak aanpakken is beter dan gevolg aanpakken ;)
VW Polo 1.4 8v uit 2001. Werkelijk elk onderdeel is vervangen.. Ten eerste was ie veel te duur aangeschaft, ten tweede was er altijd iets kapot. Uiteindelijk toch nog voor een redelijke prijs weten te slijten met een versnellingsbak die aan het eind van z’n latijn was.
Mijn eerste auto. Een ford mondeo van 2003 met een 2.0 tdci. Heb het ding gekocht. enkele weken later airco kapot. daarna een kapotte startmotor waarna het bimassa vliegwiel ( slechtste uitvinding ooit me dunkt … ) eraan ging. O ja en dan ook nog het slot van de motorkap dat stuk ging. Kon ik de motorkap met de schroevendraaier opendoen. Auto een jaartje gehad met 2000 euro verlies verkocht. Dat deed wel pijn. Nooit geen ford meer voor mij
Mijn Seat Toledo 1999 TDI met rode I. Drie motorrevisies. Eerste vanwege afgebroken motorsteun, tweede door een afgebroken klep, derde wegens vastgelopen oliepomp. Het hangt natuurlijk allemaal samen. Maar 3 motorreviies tussen 60.000 en 70.000 kilometer hoort natuurlijk niet.
@mashell: Wat hebben ze dan gereviseerd bij die eerste 2 revisies?? Dubbel werk doen om het doen van werk?
@RobinM: Die eerste is niet echt een revisie, je bedoelt de 2e en 3e?

De 3e klinkt als genegeerde gevolgschade van de afgebroken klep, of het blok niet goede gereinigd.
Opel Corsa A van 400 euro die soms wel, soms niet wilde starten. Liever een auto die het niet doet en duidelijk kapot is dan zo’n ding die het ene keer wel andere keer niet doet….

Opel Ascona A dat was helemaal een spookauto. Liep wel op gas, niet op benzine. Tankmeter stuk. Kon nog gokken aan de km teller wanneer ik nodig weer moest tanken. Toen ging ook de km teller en de dagteller stuk. Toen maar een dagboekje bij gaan houden waar ik ongeveer naartoe was gereden en wanneer het weer tijd was om te tanken… Met deze auto nog naar Berlijn gereden waar het laatste lpg station om 23u gesloten was en wij stonder daar om 23:30… op de laatste gasdampjes nog Berlijn kunnen halen….

Zo’n oude kever ook nog gehad, levensgevaarlijke wegligging, roesten en vaak tanken…

Beste auto was wel een Rover 620 op gas, bijna 3 ton op de teller, altijd volgas en nooit wat stuk. Stiekem was dit natuurlijk dankzij de Honda techniek. Audi A4 1.9 tdi uit 2000 was ook perfect, laatste jaar van dat model dus alle kinderziektes eruit en nog een ouderwetse betrouwbare verdelerpomp motor. Met deze auto heb ik meer dan 2000 liter ongedefinieerde substantie opgereden en hij slikte het als zoete koek. Naast technisch perfect was dit ook een hele comfortabele auto… Beide auto’s overigens gekocht van oude mensen die altijd onderhoud hadden gedaan.
Chevy Lumina op LPG. Volledig kunststof carrosserie maar roestend chassis…
Mijn slechtste auto was de Volkswagen UP! wat een ellendehok, daar ging werkelijk alles aan kapot.
Renault laguna v6 of de e60 530d, moeilijk te kiezen.
Mijn slechtste was een VW Golf Variant 160pk 1.4TSI. Turbo viel geregeld uit, veel problemen met de elektriek (beter niet parkeren bij een hoogspanningsleiding in de buurt) en stoelen die aan de bovenkant alleen geschikt waren voor een smalgeschouderde Italiaan. Gelukkig na een half jaar met winst kunnen inruilen.
Mercedes E 200 cdi
Komende van een BMW 520d – beide bedrijfswagens.
De BMW was super. De Mercedes is een ramp:
– Gedraagt zich als een boot (sportophanging!!)
– motorbereik is een ramp, in filerijden schokt die zelf (in de juiste versnelling )
– Remt slecht
– Inferieure afwerkingskwaliteit
– 2 computersystemen volledig apart (GPS + dashboard)
– parking systeem is enkel met geluid en niet op een scherm, met gevolg dat je het nog altijd moeilijk kan inschatten.
– De ventilatie blaast veel te hard met gevolg altijd tocht en de uitlaatgassen ruik je onmiddellijk
– als je de zetel verschuift klikt hij bij het rijden altijd nogmaals vast, waarbij je een aap schrikt
– op het zwart zie je alles omdat het monozwart is, terwijl anderen altijd een spikkel hebben
– bluetooth telefonie valt dikwijls gewoon weg, motorherstart is de enge oplossing
– ….

De auto is echt 15 jaar achter in vergelijking met BMW. Mercedes rust op zijn lauweren.. en de meeste mensen denken nog altijd dat het een topwagen is. Wel, de E klasse is het zeker niet. En dan heb ik het nog niet over het uiterlijk…
Zastava Yugo 55 ☺
Slechtste ooit gehad thuis was een Volvo V70 2.4. Ontzettende maandagmorgenauto. Zag er prachtig uit, mooie uitvoering (een van de laatste van het vorige model) maar motorisch een ramp. Hij reed op LPG, wat volgens Volvo moest kunnen, maar de LPG inbouwer moest de garantie op de motor overnemen. Prima, geen probleem. Tot na 80.000km de kop aan gort was, compressie totaal weg, kleppen gewoon stuk. LPG inbouwer zei dat het een productiefout was bij Volvo (bleek ook zo te zijn) maar Volvo wilde niet betalen, want LPG. Uiteindelijk is er een cilinderkop uit een 850 op gegaan, omdat die veel betere klepzittingen hebben. Nog iets minder power om de uitstoot goed te houden, maar sindsdien wel probleemloos. Paar weken na de reparatie verkocht en geswitched naar Jaguar. Geen enkel probleem sindsdien. Eigen MG B en Volvo 960 zijn totaal probleemloos, op normaal onderhoud en slijtagedelen na.
Ooit zo dom geweest om een Audi A6, 2.5 Tdi te kopen. Wat een barrel was dat, bij 135.000km lagen de nokkenassen er uit. Verder veel electronica ellende met dat ding gehad.
@rufctr01: Ooit zo dom geweest om een a4 2.5tdi te kopen… was 3 jaar oud en had a selectie garantie. ik heb twee keer de automaten bak kunnen reviseren a 4k. Voor de snelle rekenaars is dat idd 8k…toen stond er nog niet eens 200k op de teller. Verder hele airco eruit gehad, 2 keer een riem kapot…Nooit meer Audi voor mij!! Ohja…ergste…dat van die bak, dat weten ze, maar ja…Duitsers he ;-)
@rufctr01: olievuldop altijd van de 2.5 tdi afdraaien. Lampje naar binnen richten en dan kun je eventuele schade zien. De een had het al voor de ton, de ander pas na 2 ton. Ze kwamen tot 2003 wel allemaal aan de beurt.

Ook geen V6 diesel met multitronic kopen, koppelingen gaan stuk. Daar is een modificatie voor met een extra plaat, maar die mocht je in die tijd al zelf betalen van Pon.

Gewoon überhaupt niet kopen. Ze zijn ook nogal zwaar in de neus.

Destijds was een goed gechipte 130pk met handbak en quattro m.i. de beste diesel in de A4/A6
@thijse: ik had hem destijds van een collega gekocht, auto was 3 jaar oud. Dacht dat het wel goed zat…helaas.
@rufctr01: tsja, daar staan ze om bekend…
Nu inmiddels rijd ik mijn 5e auto, 12 jaar geleden kocht ik mijn 1e (Civic EG4 met D15b2 motor). 10 jaar probleemloos me gereden, alleen onderhoudskosten gehad. Als 2e auto 2x een 4e generatie Civic 3 deurs gehad en 1 van die 2 (1.4 met dubbele carburateur) moet dan toch wel de “slechtste” zijn geweest. Technisch in topstaat (bijna 3 ton op de teller) maja…. roestige wielkasten. Huidige auto Civic EP2 type S met D16V1 motor inmiddels al 2 jaar probleemloos.
Met stip op 1….. De Mitsubishi Outlander PHEV..
Zelf een kort lijstje auto’s gehad, voor mijn werk vele getest. Uitschieters hierin:
Astra 2008 – testauto met ESP problemen.. Uitgevonden met behulp van de grindbak :(
Peugeot 208 2015 – inmiddels 2100 km gereden. Tweemaal noodloop gehad zonder prints in EOBD. Ook uit CAN-traces geen oorzaak gevonden. V-bak gaat geregeld niet in 3 of 4.. Navi is 3x niks, geen goede dead reckoning. Rammelen af-fabriek en een zakkend hemeltje.
Ford Puma 1999 – alles behalve de motor vervangen zo ongeveer. De gekste shit gehad; tot 2x toe gescheurde motorsteunen, na 4x vastgelopen remklauwen over maar Fiesta ST klauwen gegaan.. Nieuwe kabelboom moeten leggen, vele afgeschuurde deaden door een slechte routing.. Totaal in 6 jaar 13.000 euro in onderdelen aan moeten schaffen. Blij dat ik sleutelen kan :o
Dacia Duster 2009 – goedkoop is duurkoop.. Op ESP was bespaart, daardoor in elandproef op zijn zijkant gelegd.
2014 Citroen DS5 – Dashboard is na 1x demontage nauwelijks terug te plaatsen. Panelen beschadigen gegarandeerd door slecht design.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan..
Audi A6 2,5 tdi met de multitronic, om de 100 dkm een nieuwe bak
Citroën C3 (aanloopwagen van de leasing),

Het vermogen van een scheerapparaat.
Een lelijk interieur.
Lelijke wieldoppen


Verder altijd tevreden geweest van alles waar ik mee gereden heb.
Ford Sierra 1.8 uit 1985. Wat een ramp, roest, elektra problemen en een belachelijk verbruik. Binnen drie maanden weg gedaan in 1996.
@suheyl: was een tijdelijke auto omdat ik schade had gereden met mijn Celica uit 1990. Was blij dat ik die weer klaar had!
Nooit gezeik gehad met een auto, behalve vorig jaar een Murano gekocht en binnen twee maanden de cvt transmissie naar de klote. Kostenpost: €3.000,00. Was trouwens wel de meest fijne auto ooit…
Ik kan niet kiezen welke de slechtste was. De 300 coupe? De v-klasse? De 300d? Stuk voor stuk bakken ellende mee gehad. Nu een audi a6 2.5 tdi. Dankzij de garage een economisch onverantwoorde 1e reparatie van 3700 euro, voor een auto die hooguit 3000 waard was. Daarna nog paar duizend aan vervolg reparaties en achterstallig onderhoud.
Zelf nog geen auto’s gehad (mn ouders genoeg! met ook genoeg ellende!)

Voor zover ik weet:
Citroen Xsara 1.6 16V LPG, Storing Motormanagement. niet op te lossen. auto stotterde vreselijk en hield mega in. bij de 330.000km ingeruild voor een C5 2.0 16V LPG. Storing Kathalysator en dronk olie. verkocht wegens te kleine achterbank. ingeruild voor een Peugeot 307SW 1.6 16V LPG. top bakkie! door gereden tot de 340.000km, toen was de gang er wel uit. LPG systeem maakte kabaal en de airco gaf t op. verder geen problemen gehad. nu een Peugeot 307 2.0 16V LPG. fijne soepele pittige wagen. alleen weer van die ellendige storing (emissiesysteem).

Mijn vader heeft verder ooit nog eens een (Sl)opel Corsa TurboDiesel gehad. gekocht met rotte dorpel, vervangen en de auto te koop gezet. laatste dag (savonds werd ie opgehaald) naar t werk met de auto: distributieriem sloeg een tandje over… met een tik in de motor verkocht.

Verder heeft mn moeder 2x een fiat gehad met het zelfde probleem: een Uno en een Seicento. Uno weet ik weinig van dan behalve dat ie soms gewoon vertikte aan te slaan. (autistisch?) de Seicento (0.9) had t zelfde probleem. later kwam er nog een bijwerking van: auto ging aan en uit onder het rijden, soms deed ie t weken goed, en ineens was t weer bagger.
ook heeft ze ooit een Kia Pride 1.3 gehad. leuke bak! alleen een rijdende trilmachine… bij de 130km/h kwamen de ramen 2 cm naar buiten toe van de trillingen (kromme aandrijfas?)

Zelf een Tomos A35 HDA gehad, top brommer, liep ruim 1:50. ooit zo gek geweest m te demonteren en op te knappen. daarna istie nooit meer de oude geweest.
Verkocht toen ik een Tomos Streetmate kon kopen.
SPIJT SPIJT SPIJT!
prutsbrommer. hangt van Ductape en tywraps aan mekaar en heeft me veel gezonde kilometertjes bezorgt (lopen) overigens is ie na de revisie van zn 3e (!!!) motor eindelijk tot inkeer gekomen en houd ie t, buiten een spanningsregelaar om, goed uit nu! (rij al enkele maandjes probleemloos!)
Passat wannabe coupe uit 2013, alle mechanica en electronica blijft maar stuk gaan. Standaard bericht op mijn telefoon: kom iets later,….of helemaal niet VAG probleempje.
Volvo 144! 07-63-ve, was de oude auto van Anton heijboer, rotter dan rot en maar 1500km in gereden. Matzwart met heel veel lege blikken in de kofferbak en overal gaten in de bodem

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).