• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 oktober 2013 om 14:58 – 45 Reacties

Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]Afbeelding Opel Astra dieselt 4.800 km in één etmaal [record]

24 uur nagelen in je Astra
Op zoek naar wat publiciteit en het breken van enkele FIA-records heeft Opel onlangs met een aantal Astra 2.0 CDTI’s 24 uur lang rondjes gereden. De inspanningen waren niet voor niets, want er sneuvelden 18 records. Gemiddeld werd er 201 km/u aangetikt.

Op de Britse testbaan Millbrook trokken op 5 oktober twee Astra’s van het Britse zusje Vauxhall (onduidelijk is of het de 165 of 195 pk-versies betrof) met in totaal 12 bestuurders onder leiding van OPC-baas Volker Strycek er op uit om een compleet etmaal rondjes te rijden. In totaal bedroeg de tijd die ze stil stonden slechts 22 minuten.

Is dat niet heel erg saai? Ja, maar het is goede PR en daar gaat het om. Probeer nu eens een 10 keer zo grote afstand, net zoals Mercedes 30 jaar geleden klaarspeelde?

Over het verbruik van de wagens doet Opel geen mededelingen. Een video vol records vind je op autojunk.

Ook interessant!

  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig
  • Duurste Astra GSI
    Duurste Astra GSI van Marktplaats is gave tijdmachine
  • Compleet nieuwe Opel Astra
    [Update] Compleet nieuwe Opel Astra, elektrisch pas in 2022
  • Prijzen Opel Astra
    Prijzen Opel Astra bekend (nog scherp ook!)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

astra, Diesel, Opel, record, vauxhall, Video

Vorig bericht: « Nogmaals: dagrijverlichting is géén dimlicht
Volgend bericht: Alpha-N bewerkt Volkswagen Golf 6 R [330 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. dotternetta zegt

    23 oktober 2013 om 14:59

    Haha, dan doe je zo’n test en sta je ook nog 22 minuten stil met pech!

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      23 oktober 2013 om 15:01

      @dotternetta:
      Zal eerder tanken en bandenwissel omvatten…

      Login om te reageren
    • pand zegt

      23 oktober 2013 om 15:02

      @dotternetta: ik denk stilstaan om te tanken

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      23 oktober 2013 om 15:11

      @dotternetta: Tankstops…. mogelijk bandenwissel.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        23 oktober 2013 om 15:13

        @406_v6:
        Op zo’n snelheidsovaal leunt flink wat van het wagengewicht op een zijde (daar waar de wielen het laagste staan) van de wagen, tegen die snelheden op vaak ruw beton mag je zeker zijn dat banden vlug (aan een zijde) gaan slijten…

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          23 oktober 2013 om 15:22

          @StijnB:

          ????
          Heb regelmatig testsessies meegemaakt op ovals en het mooie is dat op iedere oval stroken zijn waarin de auto zonder te sturen door de bochten kan gaan.
          Bijv. 140kmh op de onderste strook, 180kmh op de middelste en 220kmh op de hoogste (meest steile strook)
          Was destijds zeer onder de indruk toen we met 220 en handen los van het stuur op 50cm van de vangrail boven in de oval bleven plakken.

          En mooiste van dit is dat dan het onderstel (wielen) allevier gelijkmatig belast werden. Want je hoefde niet te sturen.
          En er dus ook geen asymetrische slijtage optrad.

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            23 oktober 2013 om 15:37

            @Hubert:

            Heb ook ooit eens op een kombaan mogen rijden. Stond versteld van de hoek, die is steiler dan je denkt.

            Login om te reageren
        • dotternetta zegt

          23 oktober 2013 om 15:23

          @StijnB: Haha, dus niet. Je kunt het stuur los laten bij de juiste snelheid, dat is juist het leuke van zo’n baan. Dus bandenwissel is hier geen sprake van geweest, lijkt mij.

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            23 oktober 2013 om 15:29

            @dotternetta:
            Bij de juiste snelheid wel, maar de bedoeling is hier topsnelheid dus die mathematisch juiste snelheid gaan ze niet noodzakelijk kunnen aanhouden.
            Bij Fifth Gear hebben ze enkele jaren terug zo’n recordpoging proberen te doen en de setjes banden vlogen erdoor…

            Login om te reageren
            • dotternetta zegt

              23 oktober 2013 om 15:33

              @StijnB: Dan zoek je toch een baan met de juiste curve?

              Login om te reageren
            • dotternetta zegt

              23 oktober 2013 om 15:36

              @StijnB: Er zijn er genoeg: http://www.rfactorcentral.com/list.cfm?cat=tracks&type=Oval%20Circuits

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                23 oktober 2013 om 15:45

                @dotternetta: Er staat ook in de tekst dat er 12 bestuurders gereden hebben. Lijkt me niet dat die gewisseld hebben terwijl de auto reed.

        • pvanderw zegt

          24 oktober 2013 om 09:55

          @StijnB: Ik loop stage bij Ford in Lommel, daar hebben ze ook een kombaan. Ondanks dat je bij een bepaalde snelheid het stuur los kunt laten, is dit geen garantie dat je banden minder slijten.

          In Lommel is de topsnelheid in de bochten teruggebracht naar 220km/h, omdat de binnenste wielen te warm worden en enorm snel slijten.

          Dus die 22 minuten zijn ook voor de bandenwissels geweest :)

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            24 oktober 2013 om 09:58

            @pvanderw:
            Thx om mijn vermoedens te bevestigen!

            Login om te reageren
  2. opabrutus zegt

    23 oktober 2013 om 15:03

    Welke records sneuvelden er allemaal?

    Login om te reageren
    • rob68 zegt

      23 oktober 2013 om 17:43

      @opabrutus: Olie verbruik?

      Login om te reageren
      • db87 zegt

        24 oktober 2013 om 00:11

        @rob68: Daarvoor moet je eerder bij Volkswagen zijn, meeste auto verbruiken niet meer zoveel tegenwoordig.

        Login om te reageren
  3. Simpson zegt

    23 oktober 2013 om 15:03

    Hulde! Zo lang zou ik niet in een Astra willen rijden!
    Maar in 24 uur slechts 22 minuten verliezen aan tanken & pauze is inderdaad een prestatie van formaat.

    Login om te reageren
  4. dotternetta zegt

    23 oktober 2013 om 15:03

    Je hoeft niet stil te staan om te tanken (zelfs niet om banden te wisselen)

    Login om te reageren
    • trbn zegt

      23 oktober 2013 om 15:09

      @dotternetta: Ga jij maar even een bandje wisselen bij gem. 200 km/u

      Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      23 oktober 2013 om 15:12

      @dotternetta: rijderswissel?

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      23 oktober 2013 om 15:12

      @dotternetta: Dat eerste kan ik in komen maar dat 2e moet je me toch even uitleggen.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      23 oktober 2013 om 15:13

      @dotternetta:

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      23 oktober 2013 om 15:13

      @dotternetta: Zie de gallery…. tankstop.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 oktober 2013 om 15:14

      Klopt: http://www.autoblog.nl/nieuws/video-arabische-bandenwissel-loopt-verkeerd-af-57178

      Login om te reageren
    • ropbp zegt

      23 oktober 2013 om 15:18

      @dotternetta: nee hoor, dat gaat prima…. Een bandje verwisselen bij 180km/u.

      Login om te reageren
  5. TheMaster zegt

    23 oktober 2013 om 15:11

    Ik mag hopen voor de bestuurders dat er cruise-control op zat…
    Active lane assist, en je hoeft niks meer te doen :)

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      23 oktober 2013 om 15:16

      @TheMaster:
      Gewoon een baksteen meenemen en die op de rechterpedaal leggen lijkt me nog handiger…

      Login om te reageren
  6. Vincegail zegt

    23 oktober 2013 om 15:16

    Bij een bepaalde snelheid hoef je zelf niet eens te sturen in zo’n kombaan, en aangezien een diesel een grote actieradius heeft, vind ik dit record eigenlijk niet eens zo verwonderlijk.

    Straffe bedenking: met deze afstand zouden de 24 uur van Le Mans gewonnen hebben dit jaar… (die wel heel veel en heel lange safety-car periodes had, maar toch!)

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      23 oktober 2013 om 15:28

      @Vincegail: Alleen jammer dat de 24h van Le Mans niet op een kombaan wordt gereden ;)

      Toch opmerkelijk dat de LMP1 auto’s eenzelfde afstand kunnen afleggen op een veel complexer circuit inderdaad.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        23 oktober 2013 om 15:33

        @motoragent: Ik ben blij dat de 24h van Le Mans niet op een kombaan wordt gereden!

        Login om te reageren
        • MAB zegt

          23 oktober 2013 om 16:07

          @Vincegail: dan noem je het ook geen lemans meer maar gwn 24u nascar

          Login om te reageren
  7. sjamp zegt

    23 oktober 2013 om 15:21

    1985. Volkswagen Polo G40 proto. Circa 5000 km. 24 uur. 208km/h gemiddeld.

    Dat is bijna 30 jaar terug. En nu doet Opel bijna t zelfde, maar dan met een diesel? Alsof de tijd heeft stil gestaan.

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      23 oktober 2013 om 15:43

      @sjamp: waarbij je voor het gemak dus even de toename in veiligheid en luxe -en daarmee dus gewicht- vergeet. Vooruitgang betekent meer dan snelheid en verbruik.

      Login om te reageren
  8. consumptieverplicht zegt

    23 oktober 2013 om 15:36

    Zulke PR stunts zijn altijd een beetje treurig. Een uithoudingstest (van voornamelijk de bestuurder, de techniek is inmiddels wel beproefd genoeg) om meer ongeïnspireerde (lease)auto’s aan de man te brengen.
    Vind het zonde van de brandstof, de banden, de geschoten film, mijn tijd om het bericht niet helemaal te lezen, de bandbreedte om het bericht te downloaden en bovendien de moeite die ik heb gestoken om dit bericht te typen

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      23 oktober 2013 om 15:41

      @consumptieverplicht: Father Ted, je hebt helemaal gelijk!

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        23 oktober 2013 om 15:44

        @Vincegail: Father Dougal, sorry!

        Login om te reageren
  9. gedwongenleaser zegt

    23 oktober 2013 om 15:38

    Het 24uur lang zien uit te houden in een Astra was vast 1 van de records die gebroken is…

    Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      23 oktober 2013 om 15:54

      @gedwongenleaser: Haha +1, daarom hebben er ook 12! man gereden hahaha

      Login om te reageren
  10. eelco74 zegt

    23 oktober 2013 om 16:00

    Leuk zo’n record, maar de 2.0 CDti family B van GM is in feite een Fiat blok.

    Dus het zegt meer over de kwaliteit van het Fiat blok.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    23 oktober 2013 om 16:23

    1965
    Circuit van Montlhey Frankrijk
    1 Peugeot 404 Diesel met een speciale coupe carrosserie, gemiddelde snelheid 161 km/h
    What’s new?
    http://www.motor-klassik.de/fahrberichte/peugeot-404-diesel-record-sochaux-must-go-on-mit-einem-rekorddiesel-1414977.html

    Login om te reageren
  12. paulsurfing zegt

    23 oktober 2013 om 17:38

    165 pk de 195 heeft namelijk 2 pijpjes
    heerlijke auto zeker in automaat met de sportstoelen!!

    Login om te reageren
  13. rovalo zegt

    23 oktober 2013 om 18:15

    Als je goed leest, was ’t een recordpoging met 2 auto’s. De 12 chauffeurs (6 per auto) wisselden dus elke 4 uur.

    Het betrof hier STANDAARD Astra’s. Ze zijn tijdens het productieproces gecontroleerd en verzegeld tot aan de recordpoging.

    Login om te reageren
  14. nibor zegt

    23 oktober 2013 om 20:39

    Applausje voor Fiat. Mooie prestatie hoor.

    Login om te reageren
  15. Svda zegt

    23 oktober 2013 om 21:11

    Ik ga gelijk een Opel kopen nu het nog kan. Alsof iemand nu gelijk 1 gaat kopen door dit, ongeacht welk merk het ook is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North