Opel Astra OPC Extreme is officieel compromisloos

Auteur: , 47 Reacties

Een flinke krachtkuur (meer dan 300 pk!) en een streng dieet: de Opel Astra OPC Extreme zou wel eens de eindbaas onder de hot hatchbacks kunnen worden.

De Opel Astra OPC bungelt al niet bepaald onderaan als het gaat om power en performance in hothatchland maar met de komst van de 280 pk sterke Seat Leon Cupra en de nieuwe Volkswagen Golf R met 300 pk willen ze misschien toch nog even een klein stapje maken. De Opel Astra OPC Extreme is een flink gepepte Opel Astra OPC die is gebouwd op basis van de Opel Astra OPC Cup versie. Het resultaat: meer dan 300 pk uit de 2.0 liter viercilinder turbo gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en dat in een 100 kilogram lichter en straatlegaal trainingspak, jawohl!

De gewichtsbesparing is onder meer gerealiseerd dankzij een koolstofvezel motorkap, koolstofvezel wielen (20 kg lichter dan de alu velgen), een koolstofvezel dak dat slechts 2,3 kilo weegt (vs 9,8 voor het standaard dak) en koolstofvezel spatborden die slechts 700 gram per stuk wegen in plaats van 2,1 kilo voor de stalen exemplaren. In het interieur zijn ook wat subtiele aanpassingen gedaan: de achterstoelen zijn eruit gegooid en er is een rolkooi geplaatst alsmede custom Recaro kuipen met zespuntsgordels van Schroth. Het stuur is een met koolstofvezel versterkt exemplaar dat is bekleed met suède met gele stiksels. De kleur van Opel Motorsport komt ook terug in een aantal andere details, waaronder de sideskirts en de voorspoiler.

Om alles wat beter op de weg te drukken zijn er diverse spoilers en een diffuser aangebracht die het geheel wat harder op de weg moeten drukken. Andere voor de Extreme unieke items zijn de motorkap, de 19 inch carbon wielen met Hankook rubber in de maat 245/40 19 en de aangepaste ventilatie voor de achterwielen. De Brembo remmen (zes zuigers, schijven voor van 37 centimeter) moeten de boel een beetje in het gareel houden. Het onderstel is aanpasbaar naar wens.

En reageer alsjeblieft een beetje positief, want “Als de reactie van het publiek op deze concept zo enthousiast is als Opel verwacht dan wordt deze auto in een kleine, gelimiteerde oplage in productie genomen.” Dat is Rüsselheims voor “Hij is klaar, hoeveel mensen willen hem hebben?



47 reacties

Al draagt een aap…

En in dit geval is ’t dan nog verre van een gouden ring.
@poeperman: . …in deze Opel rij je nog steeds voor aap?
Hij is klaar. Hoeveel mensen willen ‘m hebben?


Check het bij de uitgang van een foute achterbuurt sporgt sgool. Denk dat ie daar beter aanslaat als op AB
@stamp: je mag zelf ook wel even terug naar school joop
@trident: plus één
@stancedjetta: Mijn taalgebruik moest onderdeel uitmaken van een poging van mij om grappig te zijn. Excuus dat het mij niet lukte grappig te zijn, en daarmee blijkbaar ook nog mijzelf als typetje “ongeletterde boer” heb neergezet.

Sportschool :-)
stel je voor dat je dat in je spiegel ziet schrik je toch wel even van lijkt me.
Wat ziet die auto er bruut uit!
^^ Zeik niet zo, juh

Gewoon maken dit ding. Lekker toch
Maken!
Mits het op kenteken te zetten is.
Prijs is waarschijnlijk in het categorietje “Als je er om moet vragen, kun je het niet betalen.”…
Ik vind het super vet. Gewoon een raceauto voor de openbare weg! Maar ik heb zo’n vermoeden dat het prijskaartje een tikkeltje boven de Astra instapprijs ligt, en dan vraag ik me af hoeveel mensen het er daadwerkelijk voor over hebben.
Ik hoop echt dat die mensen er zijn want dit soort auto’s maken het straatbeeld een stuk leuker.
Wat een onwijs gaaf apparaat. Maken. Heel graag, maken.

Je ziet ook dat er serieus werk is gemaakt van de gewichtsreductie, er is niet lukraak ‘makkelijk’ overbodig gewicht geschrapt, maar precies daar waar het belangrijk is. De neus (gewichtsverdeling), het dak (zwaartepunt) en de wielen (onafgeveert gewicht). Goed werk.
Wat een overdreven Sjonnie bak zeg. Nee niks voor mij.
Ford laat ons nog wachten op de Focus RS dus Opel, ga je gang en steel hun donder.
Helaas wat over the top qua uiterlijk met die vier uitlaten, stickers en overdreven spoilers.
Zie liever de normale OPC, dat blijft echt een super mooie wagen waar maar weinig concurrentie aan kan tippen qua uiterlijk!
Maken heel erg graag
Opel haalt 100kg uit een Astra van 1350kg, Aston Martin 20kg uit een Vantage van 1730kg. 100kg, dat is gewichtsbesparing. De meeste supercar fabrikanten redden net 20-50kg. Zal wel de hoofdprijs gaan kosten. Want de normale OPC is ook geen koopje.
@E34M5Touring: zo schokkend is 100 kilo in een standaard hatchback ook weer niet.
Haal de achterbank en je reservewiel matten ed. er eens uit en kijk wat je al aan gewicht bespaard. Dan nog wat ‘dure’ materialen her en der en voila 100kg.

OT: als mensen genoeg klagen komt die dan ook niet op de weg ?? Sorry ik ben geen opel enthousiasteling.
@jpoers: Dr is ook een rolkooi bijgekomen bijv. Als ik zie wat men bij Ferrari/Lambo/Porsche als ‘gewichtsbesparing’ opgeeft, vind ik 100kg uit een doordeweekse Opel best netjes. Zoals gezegd, Aston rept vol trots over -20kg in de Vantage.
@E34M5Touring: je praat dan ook al over auto’s die bij wijze van spreken vanaf het ontwerp al ‘licht’ worden ontworpen.
@E34M5Touring: niet als de standaard opc 100kg te zwaar weegt. Deze ‘extreme’ opc weegt net zo veel als een normale megane rs om maar een voorbeeld te noemen. Daar nog 100kg afhalen zou pas een prestatie zijn.

Tevens vind ik 370mm remmen een beetje overdreven. Staat leuk, maar met 340mm max. met goede remblokken bereik je hetzelfde mee.
Zet maar op de weg om alle patjakkers hun mond te snoeren!
@E34M5Touring: 1350kg^^? Zeg maar 1550kg, een dikke olifant is het. Een Porsche weegt minder zeg, voor mij heeft dit niets meer te maken met een hothatch en uiteraard heb je dan 300pk nodig om dat fort nog enigszins vooruit te branden.
@xytras: -100kg is dan altijd nog 1450kg. Met meer dan 300pk zal dat prima lopen.
@xytras: Welke Porsche? Een Boxster misschien ? Die weegt inderdaad DIN 1.310 kg, maar dan wel zonder de extra opgetelde 200 kg van jou er bij.

Een vergelijk dat door vooroordelen dus helemaal mank gaat.
@xytras: Zit net ff te kijken, maar die OPC is 1450kg. -100kg is dus 1350kg voor de Extreme.
@xytras: ledig gewicht is 1337kg, wat een net gewicht is voor deze klasse, een megane rs ter vergelijking zit op 1362kg.
En appels met peren vergelijking ook niet echt. Het gaat over hothatches en jij begint over porches?
Gave bak! Maar 2 taartscheppen op elkaar geplakt.. 4 uitlaatjes net zoals het civic type-r concept. Beetje patty brard op 4 wielen imo. Terug naar de tekentafel!
@florisf89: Met als belangrijkste verschil dat ik wel eens een ritje wil maken met die Opel. Patty mag je uit m’n buurt houden… graag zelfs.
Hebben zet maar neer, ja hoor inclusief stickers boeit me niet, gewoon nu strikje er om en kom maar brengen,wouwww.
Vast een heel mooi wagentje om mee te scheuren. Ja hij is flink zwaarder dan de Cupra maar het is ook heel wat meer auto. (wel aan de prijs)
Ze wilden een auto bouwen die sneller zou zijn dan de Megana RS met cup chassis rond de Nürburgring. Dan lijkt het me nogal een open deur dat je dat gaat lukken met een tot halve raceauto verbouwde hatchback…In de basis is deze auto 150 kg zwaarder geloof ik dan zijn naaste concurrent uit Diepe. Dus nu hebben ze door de auto 30.000€ duurder te maken (zomaar een wilde gok) een auto gemaakt die even zwaar is dan de Megane, Een grotere eye-opener dan dit kun je als management en product development afdeling niet krijgen; je hebt gewoon een verkeerde basis gebouwd. De enige manier waarop deze auto indrukwekkend zou kunnen zijn is als hij zomaar 10 seconden sneller is dan alles wat er tot nu toe in dit segment rondrijdt. Ben bang dat dat een zware kluif wordt. En dan nog, wie gaat dit ding kopen. Vind hem er geweldig uitzien maar hij wordt hoogstwaarschijnlijk verschrikkelijk duur. Jammer, want ondanks dat ik het een raar concept vind zou hij allerminst misstaan op de openbare weg.
En de 0-100, Vmax? Is dat nog wat of trekt de gemiddelde leasebak hem eruit en is het weer enkel cosmetische upsmuck en een berg paarden die er niet uit kunnen komen?
Opel kennende en dan vooral hun belabberde 0-100 tijden, zal die OPC in een rechte lijn het nog lastig krijgen tegen andere hot hatches met veel meer taartscheppen en drama.
@ Sydney @racertje: een Porsche Carerra weegt droog 1380kg en dat is een echte sportwagen nota bene, vandaar dat ik ook 2 verschillende klassen vergelijk, een ‘echte’ sportwagen mag al wat meer wegen, van een hothatch verwacht ik wel wat pk’s, maar zeker en vast ook een laag leeggewicht, dat is net de aantrekkingskracht van die dingen, dat het gooi- en smijtwagentjes zijn en niet een fathatch zoals deze Opel. (en ja, ik weeg 200kg, doh)
Waar jullie die 1350kg halen is mij een raadsel, heb het gewicht opgezocht van een Opel Astra OPC 2013 en daar staat wel degelijk 1550kg.
@xytras: in de databank van weekblad over auto’s van Sanoma wat je hier maar beter niet bij naam kunt noemen staat voor de Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC 1450 kg. Met 100 kilo besparing die de extreme versie heeft kom je op 1350 kg. De 911 Carrera komt volgens dezelfde bron uit op 1355 kg.
@xytras: Kijk maar even wat de 73-XTJ-8 volgens het RDW weegt.
Mij is wel duidelijk dat je nog geen meter met de auto gereden hebt, maar je ervaring van de playstation, of puur theoretisch is.
Als autoliefhebber, juich ik dit soort auto’s toe.
Veel gehoorde cliché van de bashers, bij elke auto is “saaai!” (zonder nadere toelichting). Nou, deze (en de ‘gewone’ OPC ook) is alles behalve saai. Ik hoop dat Gaston eerdaags bij me aanbelt, dan bestel ik de Extreme direct en laat me dan graag uitlachen! Ik lach dan als laatst…
@xytras: zie nu inderdaad ook dat het lediggewicht van de OPC op marktplaats per ad. verschilt. Weet nu dus ook niet wat het juiste is, maar 1550kg lijkt me teveel voor deze auto.
Maar nogmaals, je vergelijkt verschillende klassen auto’s met elkaar. Als je het over auto’s hebt met een laag gewicht, veel pk’s om mee te smijten moet je gewoon denken aan een Corsa OPC. Dat een astra een klasse hoger zit, wil niet zeggen dat het geen hothatch kan zijn
@racertje: Wie kijkt er dan ook op MP voor autospecs. Die geven zelfs NAP weblabels aan import auto’s waarvan de km stand onmogelijk te controleren valt. Zowel Opel als AW database geven 1450kg op voor de OPC.
Interessante specificaties. Nu nog o.q. bijvoorbeeld een KW schroefset, rondom Powerflex rubbers en een extra setje wielen met (semi-)slicks en je kunt regelmatig lekker op een circuit je rondjes rijden in deze Kadett GSI.
Veelbelovende specs, maar naar mijn mening ziet het er niet uit. Dan vind ik de andere hot hatches toch een stuk stijlvoller.


Mijn Clio heeft gewoon plastic panelen, dat is nog lichter!
Maak maar gewoon, dit zorgt misschien nog een beetje voor kleur in het saaie grijze, lease-Nederland. Al is deze ook grijs, maar je snapt m’n punt.
Krijg een Manta 400 vibe…(en van ombouwsetjes omdat Johnny zijn Manta op een 400 wil laten lijken). Opel terug naar de roots dus. Top


http://www.rsiauto.fr/images/OPEL/Manta-400/Manta-400-1.jpg
Mattig bestaat nog!
@jetlag: lol, uiteraard heb ik niet met de auto gereden, jij hebt wel met elke auto gereden waar je een opmerking over maakt veronderstel ik?
Ik ga gewoon af op wat ik in autobladen lees en de (vorige) opc kwam er niet direct als beste hothatch uit.
Mijn eigen ervaring beperkt zich tot een Citroën Saxo 16v, een echte hothatch als je het mij vraagt en eentje waardoor ik weet dat wanneer ik nog eens zo een auto koop, ik geen tank van 1450kg ga kopen, less is more heeft ooit eens iemand uit de autoindustrie gezegd ;)
@xytras: Je argumentatie vertelt me dat enige verdere discussie zinloos is; je hebt gelijk…
Maken! De Astra OPC is al een behoorlijke auto, maar dit ziet er een stuk beter uit. In de tijd van ‘luxe’ sport hatches is dit een verademing én de geestelijke afstammeling van de Renault Megane Renault Sport R26.R!
@jetlag: dank je, zelfkennis is het begin van alle wijsheid ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).